|   15:07:40
  מתי דוד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

סקרים ושקרים של דת הסטטיסטיקה

אומרים שהסוקרים הם ה"נביאים", העיתונאים הם ה"שליחים", המשווקים והפוליטיקאים הם ה"מממנים" והאזרחים הם ה"עבדים". האמנם? במידה רבה של אמת, הסקרים הם חלק מתרבות המיסחור והבידור להטיית הציבור לכוון הרצוי
22/11/2011  |   מתי דוד   |   מאמרים   |   תגובות
תוצאות סקר בחירות. מניפולציות סטטיסטיות [צילום: מאתר וושינגטון פוסט]

שליטה באמצעות מימון
פרסום סקרים בנושאים פוליטיים בזמני מערכות בחירות, יש להם השפעה רבה ביותר על תוצאות הבחירות. מציאות זו מאפשרת מניפולציה של הטיית תוצאות הבחירות, למי שבידיו שליטה על אמצעי תקשורת ויכולת מימון הפרסומות והסקרים

סקרי דעת הקהל הם המנוע המשפיע ביותר בנוסף לתקשורת, על עיצוב דעות והלכי רוח בציבור האזרחים והצרכנים, בתחומים רבים בחיים. כל מי שמשווק דבר מה, החל במוצרים וכלה בדעות ורעיונות, ניזקק ונעזר בסקרי דעת קהל.

כל סקר נותן ביטוי של אמת בערבון מוגבל, לזמן נתון מוגבל. בהכנת הסקרים משתתפים בעלי מקצוע מתחומי הסטטיסטיקה, הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה, והפרסום. ישנם סקרים מדעיים, סקרים שיווקיים, ומשאלים שיטחיים לא רציניים ברחוב, בטלפון ובאינטרנט.

חלק מהסקרים מתאפיינים באריזה מדעית, וחלקם האחר מתאפינים במניפולציות מגמתיות של הטיות לתוצאות הרצויות. יש הבדלים בין סקרים מטעם האקדמיה, לבין סקרים המוזמנים והממומנים ע"י הפוליטיקאים, העיתונאים והמשווקים. אי לכך, לעתים קרובות אנו מקבלים תוצאות מנוגדות לחלוטין בזמן זהה באותו הנושא.
כאשר פוליטיקאים (המשווקים דעות ורעיונות) ויצרנים (המשווקים מוצרים) מזמינים ביצועי סקרים, יש להם ציפיות לקבל תוצאות רצויות למימוש קידום האינטרסים שלהם. ואולם במידה והתוצאות גרועות, הם פשוט לא מפרסמים אותם וזו זכותם.

בפועל, הציבור מקבל מידע אך ורק של תוצאות חיוביות רצויות ליצרנים ולפוליטיקאים. זה סוג של הטייה והעלמת מידע. עיתונים, ערוצי טלוזיה ותחנות רדיו עורכים סקרים בנושאים אקטואלים ופוליטיים, המשפיעים על הלכי רוח בציבור. לכל כלי תקשורת יש מדיניות של תמיכה או ביקורת על מנהיגים וממשלות. הם מזמינים סקרים בזמן ובהיקף הנראה למטרות שלהם, ומפרסמים רק מה שנראה להם.

סקרים המבוצעים באמצעות שאלון מפורט, בשיחה פנים אל פנים, (בלישכה הממשלתית לסטטיסטיקה או באוניברסיטאות ומכוני מחקר) הם אמינים ומוערכים. לעומת זאת, סקרים המבוצעים בחטף בשיחות טלפון הם שטחים ולא אמינים, ומהוים בפועל פרסום מניפולטיבי. המדובר בסקרים של 5-10 שאלות טלפוניות (חברות מסחריות, בנקים, טלפונים).

הכנת המידגם והיקף הסקר קובעים במידה רבה את אמינותו ותוצאתו. רוב הסקרים כוללים בדרך כלל כ-500 נישאלים. סקרים בהיקפים מסחריים גדולים יותר, נחשבים אמינים ומדויקים יותר. מקורות הנתונים והמידע שעליהם מכינים הסוקרים את המידגם קובעים במידה רבה את התוצאות. בחירת סוג המידגם מאפשר מניפולציות והטיות.

מניפולציה של הטיית תוצאות

מספר גורמים מקצועיים חשובים, קובעים במידה רבה את התוצאות של סקרים: אמנות ניסוח השאלות, סדר הצגתן, ולהטוטים סטטיסטיים. ניתן להגיע לתוצאות הרצויות למזמיני הסקרים, באם משתמשים ב"שאלות סגורות" או ב"שאלות פתוחות". לדוגמה: מי האיש המתאים ביותר, מתוך ארבעת השמות להלן במדורג, מתאים לדעתך להיות ראש ממשלה ? זו שאלה סגורה! ואולם אותה שאלה ניתן לשאול מבלי לפרט שמות. זו שאלה פתוחה! זו דוגמה להטיית התוצאה לטובת מזמין הסקר. זה לא שקר אך זו גם לא אמת. כל מי שלא מופיע ברשימה השמית ב"שאלה הסגורה" ניפסל מראש.

אומרים שהסוקרים הם ה"נביאים", העיתונאים הם ה"שליחים", המשווקים והפוליטיקאים הם ה"מממנים" והאזרחים הם ה"עבדים". האמנם? במידה רבה של אמת, הסקרים הם חלק מתרבות המיסחור והבידור להטיית הציבור לכוון הרצוי.

פרסום סקרים בנושאים פוליטיים בזמני מערכות בחירות, ובמיוחד בסמוך למועד ההצבעה יש להם השפעה רבה ביותר על תוצאות הבחירות. מציאות זו מאפשרת מניפולציה של הטיית תוצאות הבחירות, למי שבידיו שליטה על אמצעי תקשורת ויכולת מימון הפרסומות והסקרים.

מזה זמן רב נדונות הצעות חוק, בעולם ובישראל, לאיסור פרסום סקרים בסמיכות לבחירות.

תאריך:  22/11/2011   |   עודכן:  22/11/2011
מתי דוד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סקרים ושקרים של דת הסטטיסטיקה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
22/11/11 14:39
2
ישמעאל
23/11/11 07:53
3
סתם_1
23/11/11 16:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קבלתם של התיקונים הנוכחיים המוצעים בחוק לשון הרע מהווה ללא ספק פגיעה חמורה בחופש הביטוי בישראל. העלאת סכום הפיצויים שישלם כלי תקשורת לתובע, גם כשלא תוכח כל גרימת נזק, לגובה של 300 אלף שקלים תחסום כמעט בצורה הרמטית את היכולת של כתבים לערוך תחקירים ותמנע במקרים רבים כל יכולת תקשורתית אמיתית להילחם בעוולות ובשחיתויות שלטוניות.
22/11/2011  |  אסף גולן  |   מאמרים
שר החוץ הקפיץ את הנורמות ההתנהגותיות המקובלות בגנון של ביבי לרמה חדשה. ממרומי תפקידו הממלכתי גזר השר את קשרי היחסים שבין משרד החוץ לבין ארגון הביון הישראלי בגנון של ביבי נפל דבר: הילד הרע שחובט בכולם, עשה "צ'ילבה" לילד עלום שם. ואז, הילד הרע קיבל את מה שרצה מלכתחילה - ליטוף לאגו, זריקת נרקיסיזם, משכך פרנויה וכמה "גימלים"
22/11/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
אני חייב תודה לאחד המגיבים לרשימותי באתר חדשות מחלקה ראשונה בשם ידידיה, ששלח לי תדפיס מנאומו של מנחם בגין בכנסת ישראל ביום ג' בחשוון תשכ"ד, 21 באוקטובר 1963.
22/11/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בחלק הקודם הצענו להקים פרויקט ובו מספר קצר של היגדים נחרצים שינוסחו ויחתמו על-ידי גדולי המומחים של תקופתנו. זאת כדי לשים קץ לתופעה שהייתה יפה לימי הביניים לפיה במקום להתווכח על דעות העולם מתווכח על עובדות. בחלק זה אביא לקט היגדים מורחב, תובנות ומסקנות שליקטתי וניסחתי על-פי הבנתי, כטיוטא לצורך התרשמות כדי להקים את הפרויקט.
22/11/2011  |  אהרון שחר  |   מאמרים
"יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל עָם..." (אסתר פרק ג', פסוק ח'). המשקיף האחראי לאבחנה הזאת לא היה דמוגרף ולא אנתרופולוג. הוא היה שונא ישראל, ולא אהב, בלשון המעטה, את מה שראה. ספק אם ידע אל נכון למה. לאנטישמיות אין הגיון שאפשר להגן עליו.
22/11/2011  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il