|   15:07:40
  אליקים העצני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הנשיאה ביניש - מי הקוזאק הנגזל

כאשר נעשים הצעדים המהוססים הראשונים להכניס קצת דמוקרטיה למערכת ולהעניק קורטוב של ביטוי גם לדעת הרוב - נזעקת זעקת התקשורת האנטי-דמוקרטית
23/12/2011  |   אליקים העצני   |   מאמרים   |   תגובות
ביניש. שופטינו עיוורים, כושר השיפוט שלהם לקוי [צילום: פלאש 90]

נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, בנאום בכנס משפטנים, האשימה חברי כנסת "ושר אחד" (הכוונה לשר עוזי לנדאו) בהסתה נגד בית המשפט העליון, וזאת מטעמים פוליטיים. אם אכן ביניש מאמינה באמת ובתמים שבית המשפט העליון - ובג"ץ - אין בהם צל של הטיה פוליטית או אידיאולוגית, מצבנו עוד יותר חמור: שופטינו עיוורים, כושר השיפוט שלהם לקוי.

את התופעה הזאת אנו מכירים מהתקשורת, שאינה מודעת כלל להיותה עוינת. גם ברוני התקשורת מתלוננים שהכנסת מתנכלת להם, וממילא - כמובן - לדמוקרטיה ולחופש הביטוי כערך מקודש. ולא עלה כלל על דעתם שדווקא הם פוגעים בדמוקרטיה יותר מן האחרים, בהשליטם כאן את הדיקטטורה של המיקרופון!

איך אפשר שלא לראות שכל עורכי העיתונים ורשתות הרדיו והטלוויזיה שייכים ל-"מחנה השלום", ועימהם בעלי התוכניות, הפרשנים ומרבית המגישים? וכל אלה מזמינים דרך שיגרה מומחים, אקדמאים, חוקרים, מזרחנים ודעתנים מכל סוג ומין - כולם מאותו הצביון? וכמה הם בציבור? 15% ? 20% - גג ! אם המצב הזה נראה לאדוני התקשורת, כמו לנשיאת בית המשפט העליון, דמוקרטי לעילא, אין זה אלא משום שהם, ואותם עשרים האחוזים אשר איתם, נחשבים בעיני עצמם ל-100%, כלומר - מאה אחוז מן "הציבור הנאור", שרק הוא ראוי להישמע, רק אותו סופרים. השאר - שקופים, אספסוף חסר פרצוף.

ומכאן, לפסגת הציניות: התקשורת האנטי-דמוקרטית הזאת, השייכת למחנה אחד בלבד בוויכוח הציבורי, מחנה המיעוט - היא הצורחת "הדמוקרטיה בסכנה", כאשר נעשים הצעדים המהוססים הראשונים להכניס קצת דמוקרטיה למערכת ולהעניק קורטוב של ביטוי גם לדעת הרוב. מה זה אם לא "הקוזאק הנגזל" כשהוא, הגזלן, זועק 'גזלו אותי'?!

משום מה, מכל הדימויים האפשריים בחרה הנשיאה ביניש בנאומה דווקא בדימוי הזה כדי לתקוף את הח"כים, יוזמי החקיקה המתקנת החדשה. הם, כביכול, הקוזאקים, הם האנטי-דמוקרטים ודאגתם לדמוקרטיה - כוזבת. אין צריך לומר שלעומתה, אותם חברי הכנסת, ועימהם רוב העם, משוכנעים שהבג'ץ הינו בלתי מאוזן והשקפות העולם של חבריו הן מעור אחד בלבד, עורו של המיעוט. ואם אכן זה המצב, אזי זעקתה בשם האיזון והדמוקרטיה, כביכול, היא היא זעקת "הקוזאק הנגזל".

הרי לנו שניים שרואים זה את זה כ"קוזאק הנגזל", ובמצב כזה מוטב שתדברנה העובדות.

הפרופסור זאב שטרנהל כתב בהארץ במאי 2001, כשמלחמת הטרור הייתה בעיצומה:

"לרבים בישראל אין ספק.. בדבר לגיטימיות ההתנגדות המזוינת בשטחים עצמם. אילו הייתה בפלשתינים מעט תבונה, הם היו מרכזים את מאבקם נגד ההתנחלויות"
.

כשנכתבו ופורסמו הדברים היה ברור לכל ילד, שמה שהפרופסור כינה " התנגדות מזוינת" ו"מאבק" היה הטרור הרצחני שעלה לעם ישראל, מאז אוסלו, למעלה מ-1500 נפש.

בשנת 2008 שטרנהל נעשה מועמד לקבלת פרס ישראל ו"הפורום המשפטי" עתר לבג"ץ לפסול את המועמדות בגלל הדברים האלה. בפני העותרים ובג"ץ היה מונח התקדים של פסילת שמואל שניצר מלקבל את פרס ישראל, פובליציסט מובהק מן הימין כפי ששטרנהל מככב בשמאל הקיצוני. הסוף היה צפוי: הבג'ץ שפסל את שניצר, הכשיר את שטרנהל! אצל שטרנהל, כך השופטת עדנה ארבל בנימוקיה, פרסום המאמר בהארץ לא היה חלק מכתיבתו האקדמית, אלא 'הבעת דעה' (דמוקרטית) כחלק מן השיח הציבורי..." ועוד: "האמירות שבמאמר זה.. הינן בטלות בששים אל מול עשייתו האקדמית העשירה והמוערכת"... יש מי שייפגע מן הדברים, אולם אל לנו ליתן לפגיעה ברגשות להכריע את הכף כאשר פרס בגין הישגים מקצועיים ותרומה לחברה ולמדינה עומדים על הפרק".

מדוע נפסל שניצר ז'ל, פובליציסט מזהיר שגם היה מעורכי מעריב? במאמר במעריב בשנת 1994 הוא התבטא נגד העלאת הפלשמורה והשתמש במלים "משומדים" ו"בעלי מחלות מסוכנות". בג'ץ פסל את החלטת וועדת שופטי הפרס להעניק אותו לשניצר והחזיר את העניין אליהם לדיון מחדש, והפעם אכן נפסלה המועמדות. מצאו תירוץ: הוועדה, בסיבוב הראשון, לא ידעה שאגודת העיתונאים ראתה בפרסום עבירה אתית.

אין מי שישאל את בג"ץ, האם התבטאותו של שטרנהל, שיכלו להבין אותה כמתן לגיטימציה לטרור בתוך תחומי יש"ע וכעידוד לטרור נגד מתנחלים, לא הייתה נחשבת, לפחות, לעבירה אתית, לו הוא היה שטרנהל כפוף לטריבונל כזה? ואם "עמדה בשיח הציבורי", כדברי השופטת ארבל, מכשירה את כתיבת התועבה הזאת, האם שניצר לא השתתף גם הוא ב"שיח ציבורי"? ואם אצל שטרנהל הדברים הפוגעים היו "בטלים ב-60" ביחס לכל מפעל חייו כפי שהתבטאה השופטת, בכמה היה בטל מאמרו של שניצר בתוך ים של אלפי ואולי רבבות מאמרים נפלאים שכתב?

נסכם: מה שניפק כאן בית המשפט העליון לצדק, לא היה צדק.

פרשת קעדאן

נעבור לפרשת קעדאן, פסיקתו של אהרן ברק, נשיא בין המשפט העליון, שהרסה אחד מעמודי התווך של המפעל הציוני. על קרקעות מינהל מקרקעי ישראל הוקמו היישובים חריש וקציר, לא רחוק מאום-אל-פחם. חריש ומחציתה של קציר נפתחו בפני יהודים וערבים כאחד ורק בחלק אחד של קציר התארגנה אגודת משתכנים שרצתה לחיות ביישוב יהודי. קעדאן, ערבי, עתר לבג"ץ לאפשר לו לבנות את ביתו דווקא שם.

המשמעות התקדימית האדירה של התיק הזה הייתה טמונה בכך, שאם קעדאן יזכה, יקיץ הקץ על קיבוצים, מושבים או יישובים קהילתיים יהודים. כל הפרויקט הציוני, ובעקיפין גם הגדרת המדינה כ"יהודית", יינטש, לטובת הקונצפט הנגדי: "מדינת כל תושביה". ואכן, כך הכריע השופט, בחייבו את המינהל לאפשר לקעדאן לבנות את ביתו בלב היישוב היהודי. כביכול, ניצח הערך המקודש של "השוויון", אולם ינסה נא השופט לקנות בית ולגור באום-אל-פחם או בסכנין! וגם זאת: בעוד שבנצרת עלית מתנחלים ערבים, ינסה נא להתנחל בנצרת תחתית! זה - במישור הפראקטי, אך חשוב ממנו המישור העקרוני.

בדרכו של השופט ברק עמד קושי קטן, שאליו אף התייחס בפסק דינו: המינהל הקים בנגב שיכון לבדווים, יהודי ביקש להצטרף והבג"ץ פסק שיהודי אינו יכול להשתתף בשיכון המיועד לבדווים. ואשר לפגיעה בערך השוויון - לבדווים מגיעה "העדפה מתקנת".

זהו עיקרון אמריקני - "affirmative action", האומר שאם אוכלוסיה מסוימת קופחה ומפגרת בסיכויי קידומה, היא זכאית להעדפה כדי שתוכל להגיע לשוויון. דוגמה - השחורים בארה"ב. לפי בג"ץ, הבדווים מקופחים, והשוויון מחייב לתת להם שיכון המיוחד רק להם. לעומת זאת, החלטת קעדאן מבוססת על ההנחה, שהיהודים בארץ ישראל אינם זקוקים להעדפה מתקנת, וכאן גדר המחלוקת בין "הנאורות" לציונית: התעלמות "הנאורים" מכך, כי כל העשייה הציונית - העלייה, גאולת הקרקע וההתיישבות עליה, ובסופו של דבר גם המדינה גופה - היא "העדפה מתקנת" אחת גדולה.

בפירוש כך נכתב בכתב המנדט של חבר הלאומים מ-1922, זה המסמך הבינלאומי המכונן, שלפי תנאיו נמסרה הארץ לבריטים ומהם עברה אלינו:

"בזאת ניתנת ההכרה לקשר ההיסטורי של העם היהודי לא'י ולעיקרון הבסיסי של הקמתו מחדש את ביתו הלאומי בארץ זו..."

במלים האלה נימק חבר הלאומים - שנים לפני השואה! - את ההעדפה המתקנת שהעניק לעם היהודי, למרות שאותה שעה הוא היה מיעוט בארץ, מול רוב ערבי. העדפה -


  • בקידום העלייה לארץ;
  • בקבלת קרקעות המדינה;
  • בעידוד התנחלות צפופה על הקרקע;
  • בשיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית.

כמה מכאיב, שהגויים מעניקי המנדט הם המזכירים כאן לשופט ברק שהקצאת הפינה הקטנה הזאת של חול, סלעים וביצות היא עשיית צדק היסטורי לעם נרדף, העדפה מתקנת כדי שיגיע אי פעם לשוויון עם עמים אחרים. ומדוע חייבת המדינה להיות "יהודית" בהגדרה? כי ההעדפה המתקנת ניתנה במנדט בפירוש לעם היהודי!

לו דגל חבר הלאומים בסן-רמו באידיאולוגיה שמאחורי פסיקת קעדאן, שיבת ציון המודרנית לא הייתה מתרחשת וגם השופט ברק לא היה יושב על כיסאו.

ומכאן אל יעל ישראל, בתו של ח"כ אורי אריאל, שמתוך חלוציות צרופה שיקמה בית ישן בחלק העליון של עין פרת (וואדי קלט) וגרה בו. זו הייתה שמורת טבע מוזנחת והרוסה, אותה יעל שיקמה ועליה שמרה תוך סיכון חייה, ואכן רשות שמורות הטבע מינתה אותה כפקחית מטעמה. דבר מגוריה של יעל במקום נדון בבג"ץ לאחר שהרשות נאלצה לאסור את מגוריה, בלחץ השמאל. במקביל לבג"ץ הזה רץ בג'ץ אחר, נגד בדווי בשם סולימן, גם הוא פקח של רשות שמורות הטבע, שהתנחל בחלק תחתון של הוואדי, ליד מנזר סט. ג'ורג'. אולם, בניגוד ליעל, הוא גר שם עם כל חמולתו: כמה נשים, הרבה ילדים וכן כבשים, חמורים, תרנגולות - הכל בניגוד לכללים האלמנטאריים של ניהול שמורת טבע. הפקח פגע בשמורה, ואפילו בנה בתוכה, ולמרות כל זה, אותו - הרשות לא סילקה!

בג"ץ איחד את שתי העתירות, העתירה של היהודייה עם העתירה נגד הערבי, והחליט... שעל יעל לפנות את השטח וסולימן יכול להישאר. פירושים מיותרים.

יש עוד דוגמאות למכביר, ורק נזכיר את תקדים עג'ורי, בו תאר השופט ברק בלשון פיוטית את הסבל הנפשי העובר של סייען לטרור, שמחמת הסכנה שבו הממשל הצבאי ביקש להגלותו לתקופה מוגבלת מיו"ש לרצועה - לא להחריב את ביתו, לא לעקרו. ואותו השופט הכשיר מבלי להניד עפעף עקירה, הריסה וגירוש של 8000 אזרחים יהודים תמימים מן הרצועה ומצפון השומרון. כאן, השופט שהשליט את התפיסה לפיה "הכל שפיט", מנע עצמו מן השפיטה, וסרב על הסף לבדוק את טיב שיקול הדעת של השלטונות.

אז מי כאן "הקוזאק הנגזל", ומי נוהג עוול ואפליה מתחת לחזות חיצונית של רדיפת צדק ושוויון?

תאריך:  23/12/2011   |   עודכן:  23/12/2011
אליקים העצני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנשיאה ביניש - מי הקוזאק הנגזל
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ניסים כהן
23/12/11 19:53
2
מתפרת בייניש בע"ם
23/12/11 20:19
 
רונן גולדשטיין
24/12/11 08:44
3
הניה
23/12/11 22:00
4
פועה
23/12/11 23:02
5
ע.ג.
24/12/11 00:30
 
של מדינת ישראל
24/12/11 02:13
 
ע.ג.
24/12/11 09:37
 
הגיון סמולני
25/12/11 17:01
6
רונן גולדשטיין
24/12/11 06:31
7
קורןנאוה טבריה
24/12/11 08:31
8
urixo
24/12/11 13:37
9
urixo
24/12/11 13:52
10
אהרונוביץ
24/12/11 19:28
11
שי.
24/12/11 20:38
12
כולם מפחדים
24/12/11 21:53
13
אחד העם
25/12/11 15:57
14
נחום שחף
25/12/11 16:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מול הרואים התגלות ערות אישה בעת שהיא משמיעה את קולה בציבור בשירה , אני מסב את תשומת לבם לשמות ט"ו, פס' 21 - "וַתַּעַן לָהֶן מִרְיָם שִׁירוּ ל-ה', כִּי גָּאה גָּאָה סוּס וְרוֹכְבוֹ רָמָה בַּיָּם ". הציבור הגדול ששר עם משה את שירת הים, נענה למרים והצטרף לנשים בשירה ובהאזנה. בנוסף לקריאתה ושירתה באותו מעמד כדברי הכתוב יצאה גם בתופים ובמחולות.
23/12/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ההתבטאויות האחרונות של הרב רונצקי שהגיעו לתקשורת שמים אותו במעמד של "מגדלור ערכי" לא רק לפלח הדתי באוכלוסיה אלא גם לציבור כולו.
23/12/2011  |  עפר דרורי  |   מאמרים
זה התחיל ממגמה חיובית: לשמור על נוהל משפטי תקין, דיונים נקיים מהשפעות חוץ, שמירה על זכויותיהם הבסיסיים של הנחקרים/נאשמים, ובעיקר שמירה על "עיקרון החפות".
23/12/2011  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
כתבה בהארץ (עודד ירון, קפטיין אינטרנט, 22.12.2011): "דוח - ישראל שיאנית בשימוש ברשתות חברתיות" פותחת במשפט הבא: "ישראל היא השיאנית העולמית בהתמכרות לפייסבוק ולרשתות חברתיות אחרות. כך עולה מדוח חדש של חברת קומסקור (הערה: החברה מתמחה בחקר העולם הדיגיטלי, בעיקר לצרכים מסחריים)".
23/12/2011  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
בימים אלה אנו חוגגים את חג החנוכה, ומוטחות האשמות כבדות בתקשורת נגד היהדות בעניין הדרת הנשים. דווקא בימים אלה ראוי להיזכר בספר יהודית העוסק באשה גיבורה ודמות מופת ביהדות. בטעות ספר יהודית משוייך לחג החנוכה, וזו סיבה נוספת לעסוק בו דוקא עכשיו.
23/12/2011  |  אריה אבישור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il