|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

בדיחה גרועה

על כשלון ההסברה הישראלית כמו כל מחלה, גם לכישלון ההסברתי שלושה מעגלים מרוכבים: הגורם, המארח והסביבה
22/01/2012  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
לא מספיק [צילום: מתוך הסרטון]

כל עוד הכנסת וממשלת ישראל מתחמקות מגיבוש מדיניות, תמשיך מדינת ישראל להיכשל בכל הקשור להסברה. כיצד אפשר להסביר שקר, חוסר החלטה, פסיחה על שני הסעיפים, וחוסר אמונה בדרך?

לומר שאין לנו חברים בעולם - זהו שקר. לומר שהעולם כולו נגדנו - זה טוב לשירים, אבל זה לא אמיתי. יש לנו הרבה חברים בעולם, וכולם אומרים לנו דבר אחד. אנו יודעים שאתם צודקים, אבל ההסברה שלכם "על הפנים". הגדילה לעשות מלאני פיליפס, הסופרת האנגליה שטבעה את הביטוי "לונדוניסטן" לתיאור מראה נוף מולדתה, שאמרה ליעקב אחימאיר: Israeli hasbara is a joke - ההסברה הישראלית היא בדיחה.

ישראל, היודעת לנהל מלחמה מוצלחת וכמעט חד-צדדית בזירה הצבאית, נכשלה כישלון חרוץ דווקא במקום שבו היהודים נחשבים לטובים במיוחד - שדה המערכה של התודעה הציבורית. היא נכשלה עד כדי כך, שלידידיה של ישראל נדמה כי היא נטשה את המערכה הציבורית לחלוטין, היות שהיא פשוט אינה קיימת שם. וכאשר המערכה היא חד-צדדית, רק צד אחד מנצח, והוא הצד הערבי-מוסלמי.

כמו כל מחלה, גם לכישלון ההסברתי שלושה מעגלים מרוכבים: הגורם, המארח והסביבה. הגורם הוא המוסלמים המגויסים, אישית וכספית, למערכת תעמולה שקרית המציגה כזבים כאמת. המארח הוא המחשבה המערבית החדשה ,משנות ה-60' ואילך, השוללת אמת לטובת הנרטיב. הסביבה היא בורות עמוקה בנושא המזרח התיכון המאפשרת ליצוק לתוכה תעמולה שקרית עד שתמלא את כל החווכים, ותתקבל כאמת. כאשר אין בסביבה הזו גורם המציג נרטיב אחר, משכנע לא פחות, אזי רק זה השקרי מקבל מעמד של אמת.

ההסברה הישראלית מחולקת לשתי תקופות - זו שלפני מלחמת ששת הימים וזו שאחריה. עד מלחמת ששת הימים ישראל הקטנה היא דוד נגד גלית. אחריה, היא גלית נגד דוד. הנחות היה למנצח, ומאז הוא נחות בשדה המערכה על התודעה.

קשה להאמין כי במשך 45 שנה כל אותם יהודים חכמים המצויים בחזית ההסברה הישראלית לא יכלו להעמיד מערך תעמולה מתוחכם, מצויד, פקחי, מאויש היטב, שתנחיל לצד השני תבוסות דומות לאלו שנחלו בשדה הקרב הצבאי. אבל זוהי העובדה. כל דובר ישראלי המגיע לכל אירוע נתקל מייד בלגיונות של הסברת-נגד אלימה ויעילה שבפניה אין לו ברירה, לכאורה, אלא לסגת בבושת פנים. די לראות את בני מוריס נרדף בלונדון על-ידי גדוד מאיים של לובשי כאפיות בדרכו להרצאה, כדי להבין שיש לנו בעיה. די לראות בכל דיון טלוויזיוני ארבעה אנטישמים תוקפים את היהודי המבוהל היחיד, כדי להבין שיש לנו בעיה. מעליב לראות את שגריר ישראל בארצות הברית מנסה לדבר בפני קהל סטודנטים באוניברסיטת ברקלי, ונאלץ לנוס על נפשו מפני קריאות הביניים והבוז המאורגנות היטב, כשהוא מוקף במאבטחים אמריקנים מגחכים. המצב של מעטים מול רבים אינו חדש, והשאלה היא למה הנציגים הישראלים-יהודים כה נבהלים מפני מתקפת התעמולה מצד האיסלמו-נאצים.

ישראל פוסחת על הסעיפים

התשובה חוזרת היישר אל מדינת ישראל, שבמשך 45 שנה אינה מסוגלת לומר לעצמה את האמת. כאשר המדינה מקיימת שקר ומזינה אותו במשך שני דורות, אין פלא שדובריה, כמו גם ידידיה, מתקשים להגן על השקר שלה. התוצאה: Israeli hasbara is a joke.

השקר מצוי ביחסה של מדינת ישראל לארץ ישראל, וביחסה של מדינת ישראל לערבים-מוסלמים שמקום מושבם הנוכחי הוא ארץ ישראל. מן היום השביעי של מלחמת ששת הימים מדינת ישראל מצוייה בהכחשה, בפסיחה על שני הסעיפים, כלפי שטחי יהודה ושומרון שנכבשו ב-1948 על-ידי הממלכה ההאשמית, ושוחררו על ידינו ביוני 1967. מצד אחד, השטח הוא קלף מיקוח במשא-ומתן לשלום. מצד שני, הממלכה ההאשמית עצמה נסוגה מכל תביעה עליו. מצד אחד, יהודה ושומרון הם לב התביעה היהודית לשיקום הממלכה בארץ הקדמונים על בסיס התנ"ך. מצד שני, על-פי התפיסה המודרנית אין אבנים קדושות. מצד אחד, יהודים חותרים להתיישב בהר על-פי המנדט האמוני-לאומי-דתי-בינלאומי שחייב התיישבות יהודים צפופה בכל אדמות הזיבורית. מצד שני, מדינת ישראל לא הגדירה את ריבונותה על השטח, כפי שהגדירה אותה על כל השטחים שבין קווי 1947 של הצעת החלוקה לבין לקווי 1949 של שביתת הנשק. זאת, למרות שאלה וגם אל הושגו בכוח הנשק ובמלחמה צודקת.

באותו אופן מדינת ישראל מצוייה בהכחשה-פסיחה על הסעיפים בכל האמור בערבים שמקום מושבם הנוכחי הוא ארץ ישראל. מצד אחד, היא גירשה מאות אלפי מהם משטחה הריבוני, מתוך ידיעה ברורה שבהיותם בני עם זר ועויין, הם מהווים סכנה קיומית למדינה ריבונית. מצד שני, מעולם לא שללה את שיוכם לארץ ישראל. מצד אחד, מדינת ישראל מנהלת משטר גבולות קפדני למדי בכל השטח הנתון למרות כוחות הביטחון שלה, אך מצד שני, היא מאפשרת את קיומה של ישות חצי עצמאית חמושה ועוינת המתיימרת להיות מעין ריבונות. מצד אחד, רוממות שלטון החוק בגרונה, מצד שני, רק היהודים נדרשים לציית לחוק, בעוד שהערבים מתעלמים ממנו במופגן, בונים בניגוד לחוק וקודחים בארות ככל העולה על רוחם. גישתה של מדינת ישראל כלפי הערבים מעולם לא גובשה: האם הם בני המקום, הילידים, ואילו היהודים הם קולוניאלים התופסים את אדמתם, או האם הערבים הם כובש זר ואכזר שרצח את הילידים ואנס את האחרים לקבל את דתו, ועתה הגיע זמנם לוותר על כיבושיהם ולשוב לכל מקום שממנו באו.

קו ההסברה - האמת המוחלטת

לא די שממשלת ישראל לא גיבשה את עמדותיה בנושאים אלה, לא די שכנסת ישראל מתחמקת מחקיקה נחרצת כבר שני דורות, לא די שמערכת המשפט, בהיעדר חקיקה מחייבת, יוצרת תשתית חוקתית למדינת כל פולשיה, גם את מערכת ההסברה, כמו כל מועדון אירופי מכובד, מאיישים נושאי רעיון התקינות הפוליטית והיחסיות הרעיונית והערכית. על-פי ההסברה שלנו, אין ליהודים שום עדיפות במאבק על ארץ ישראל, כיוון שלא יפה ולא מקובל לטעון לצדק מוחלט לצד אחד. תמיד תמיד צריך להכיר שאולי לצד השני יש צדק משלו. לעולם אסור לומר כי הצד השני משקר במצח נחושה וכי כל טיעוניו בשקר יסודם. לעולם אסור לטעון שהטיעון היחיד של הצד השני הוא האלימות המילולית-תקשורתית-טרוריסטית שהוא מפעיל על המארח. אסור בתכלית האיסור להסביר את הזהות בין הצד הערבי לבין הצד הנאצי. לא יעלה על הדעת לומר כי היהודים הם העם היחיד שיש לו תביעה היסטורית מתועדת יותר מכל עם אחר על פיסת אדמה מסוימת, ולבסס זאת על כל הראיות ההיסטוריות, הארכיאולוגיות והתרבותיות. והס מלהזכיר את הרעיון שהטרור האיסלאמי בכל רחבי העולם נועד להשיג אותן מטרות כמו הטרור נגד יהודים: השלטת האיסלאם על העולם. אולם הפשע התקשורתי הנורא ביותר הוא עימות של דברי הנאצה עם מעשי הנאצה. כי מה שמותר לעשות בהסברה הפנים ישראלית - לקבוע כי אלימות מילולית מובילה לטרור מעשי - לא ייעשה כאשר מדובר בהסברה נגד רוצחי-יהודים. ואם יש מי שכבר עשה זאת בשבילנו - חירט וילדרס בסרטו "פתנה" - הרי הוא מוקצה מחמת המיאוס.

זה לא מלחמת דוד בגליית. זה מלחמת דוד בגלית כאשר דוד הוא כרות יד, כרות רגל, שתום עין וצילצל תקוע לו בטחול. להסביר כך את עמדת ישראל, הרי זה לשלוח נכה, עיוור, חירש, שוטה וקטן למערכה. וזה מה שאומרים לנו מלאני פיליפס, וכל אוהבי ישראל: Israeli hasbara is a joke.

למערכה הזו כמו ל"אביב נעורים" ו"עופרת יצוקה" היה צריך לשלוח את הטובים ביותר, הערכיים ביותר, הנחושים ביותר, החדורים ביותר בצדקת הדרך, חדי הלשון ומהירי המחשבה ביותר ולצייד אותם בכל הכלים שיודע העם היהודי לייצר. הכלי שצריך לתת בידם הוא האמת. לא האמת היחסית, אלא האמת המוחלטת. האמת היא שהערבים המוסלמים הם אויב ולא שותף; שהארץ היא של עם ישראל ולא שום קבוצה אתנית אחרת; שכל מי שאינו יהודי בארץ ישראל יכול להיות בה רק בחסדם של היהודים; שמעולם לא היה ומעולם לא יהיה עם אחר - פלשתיני, דרום סורי, מערב ירדני, דרום לבנוני, מזרח מצרי - שיש לו תביעה לגיטימית ולו הקטנה ביותר על ארץ ישראל, ושירושלים היא בירת העם היהודי, והיא אכן מוכנה לארח את קודשי העמים האחרים, אך לא את ריבונותם. אבל הכלי החשוב ביותר שיש לתת ביד המוטלים למערכת ההסברה הוא חקיקה ומדיניות של מדינת ישראל על-פי המתווה של האמת.

כל עוד הכנסת וממשלת ישראל מתחמקות מגיבוש מדיניות, תמשיך מדינת ישראל להיכשל בכל הקשור להסברה. כיצד אפשר להסביר שקר, חוסר החלטה, פסיחה על שני הסעיפים, וחוסר אמונה בדרך? לפני שנסביר משהו לגויים, עלינו להסביר ולשכנע את עצמנו. כל עוד אנו לא משוכנעים בצדקת דרכנו תמשיך מלאני פיליפס לומר לנו ש: Israeli hasbara is a joke - שההסברה הישראלית היא בדיחה גרועה - ולנוד לנו ברחמים.





לאתר מגזין מראה
הכותב הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial".
תאריך:  22/01/2012   |   עודכן:  22/01/2012
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בדיחה גרועה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר רון בריימן
22/01/12 11:57
2
אהוד פרלסמן
22/01/12 12:04
3
הניה
22/01/12 21:48
4
מה תעזור הסברה?
22/01/12 21:55
5
אלון פלג
25/01/12 19:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מר בנימין נתניהו, אח שכול למי שנחשב לגיבור בישראל - דוגמה לצעירים מתגייסים, לא שמעתי מפיך שאט נפש על דבריו של אלי ישי. שר בממשלתך אשר מבזה את בנינו. מר אהוד ברק, שר הביטחון אשר שולח את חיילינו למלחמות, גם אותך לא שמעתי מגיב לדבריו של החוטא מכולם - ישי. שר בישראל אשר יעד את עצמו להרחיב את הבורות, העוני ונזקקות לרווחה בבחינת ה"מגיע לי" בקרב האוכלוסיה, באמצעות הפחדה בשם אלוקים שהוא אינו אלוקיו.
22/01/2012  |  מיקי גולדווסר  |   מאמרים
סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים הפלשתינים - אונר"א - מקיימת רשת חינוך נרחבת במחנות הפליטים בשטחי הרשות הפלשתינית, ירדן, סוריה ולבנון שב-2009 כללה קרוב ל-700 בתי ספר שבהם למדו כחצי מיליון תלמידים בכיתות א'-י' (בלבנון - גם כיתות י"א וי"ב). בשטחי הרש"פ מהווים בתי הספר של אונר"א כרבע ממערכת החינוך שבהם למעלה מ-300 אלף תלמידים.
22/01/2012  |  דוד בדין  |   מאמרים
המאבק הבלתי נלאה של כמה ארגוני "אבות" נגד חזקת הגיל הרך מעלה שאלות קשות על הזכות ההורית של אימהות ואבות על ילדיהם. שאלות אלו והמאבקים המתחוללים בין זוגות בעת הפרידה אינם עניין חדש. אבל האלימות שבה משתמשים כמה גברים וכמה ארגונים כדי להוביל את המאבק, מעוררת סימני שאלה על עצם המאבק עצמו.
22/01/2012  |  חנה ספרן  |   מאמרים
אודה, שקשה לי מאוד עם האמירה במדרש רבה, ויקרא, בפרשה א', הקובעת את יחסה לתלמיד, המציג עצמו כתלמיד חכם, ומתחת ללשונו יוצאת אמירה אווילית, תלמיד כזה הוא בחזקת מי "שֶׁנְּבֵלָה טוֹבָה מִמֶּנּוּ".
22/01/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - צחוק, עלובים, נשכחו, נבחן, מתמעטים הקוראים וקליק הגיגים נ"ו
22/01/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il