|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

נס השירה על הים

לומר שירה, לראות את המציאות החדשה כמציאות של הזהות היהודית בת החורין ולומר שירה, הוא נס. עבדים, נוגשיהם רודפים אחריהם תמיד, גם לאחר שנגאלו. עבדים ושפחות לא מסוגלים לראות "אֶת מִצְרַיִם מֵת עַל שְׂפַת הַיָּם" גם לאחר "וַיּוֹשַׁע ה' בַּיּוֹם הַהוּא אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד מִצְרָיִם" וינייטה לפרשת וישלח התשע"ב
02/02/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות

אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר: "אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם. עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ אֱלֹהֵי אָבִי וַאֲרֹמְמֶנְהוּ" [שמות ט"ו, א'-ב'].

ים סוף הוא מעין תעלת לידתו של עם. הוא יורד אל תוכו כהמון עבדים מוכה ורדוף ועולה מחובו בן-חורין ואומר שירת ישועה על חוף מדבר החירות הלוהט. בליל התקדש חג, במצרים, בשעה שהחלכאים והנדכאים העזו להתאסף בבתיהם, לסמן את משקופיהם בלי לפחד עוד להימנות עם קהל ישראל בממלכת השעבוד התקיפה, ומלאך הכריע לפניהם את בכורות נוגשיהם, רחב כל לב ונתמלא שירה, אך שירת כל לב ולב לא הצטרפה לשירה מפעמת אחת.

לימים, בפסח דורות, הייתה שירת היחיד של אותו לילה לשירת כלל ישראל, גם זכר ליל יציאת מצרים וגם תפילה רווית אמונה בביאת הגואל לעתיד לבוא, כדברי ישעיה הנביא, "הַשִּׁיר יִהְיֶה לָכֶם כְּלֵיל הִתְקַדֶּשׁ חָג וְשִׂמְחַת לֵבָב כַּהוֹלֵךְ בֶּחָלִיל לָבוֹא בְהַר ה' אֶל צוּר יִשְׂרָאֵל" [ישעיהו ל', כ"ט]. אך באותו לילה, בחצות, היו ישראל ספונים משפחה-משפחה בביתם והציפייה ליציאה קרובה להר ה' "אֶל צוּר יִשְׂרָאֵל", גאתה לשירת יחיד ול"שִׂמְחַת לֵבָב כַּהוֹלֵךְ בֶּחָלִיל". היה צריך להמתין ל"אָז", לבקיעת ים סוף לפני קיבוץ העם העברי, כדי לחגוג את החירות במעמד של שירת ציבור אדירה.

משה הוליך וניצח על השיר, כך לומדים חכמי התלמוד מכפל התיבות וַיֹּאמְרוּ-לֵאמֹר, והעם ענה אחריו. על-פי מה שפירש רבי עקיבא מן הכתובים, היה משה קורא פסוק כעניינו וכל העם היו עונים כנגדו, קול אחד, אחרי כל פסוק ופסוק, "אָשִׁירָה לה'", במעין פזמון חוזר. על-פי פירושו של רבי אליעזר, בנו של רבי יוסי הגלילי, היה משה שר פסוק והעם היו חוזרים על אותו הפסוק כנגינתו וכלשונו, ושרים כך עימו מילה במילה, הוא והם, עד לחתימת השירה כולה [מסכת סוטה, דף ל', עמוד ב']. בין כך ובין כך, לא הייתה פרוזה בגאולה.

בעיניים כבויות

חכמי ישראל מייחסים את פסוק כ"ז בפרק ס"ח בתהלים, "בְּמַקְהֵלוֹת בָּרְכוּ אֱלֹהִים ה' מִמְּקוֹר יִשְׂרָאֵל" לאותו מעמד בו הייתה מקהלת הגאולים ליוצרתה של קהילת ישראל, ואומרים כי אפילו תינוקות ברחם אימהות שלהן, ורחם הוא מְּקוֹר יִשְׂרָאֵל, "פתחו פיהן ואמרו שירה לפני המקום". כנגד הספקנים שאינם מאמינים אלא בריאליה ושאלו 'הכיצד, אותם עוברים שאי-אפשר היה להם לראות את חציית הים מבטן אימותיהם, "מה חזו"? השיבו חכמים, משורריה של הדרמה הסוריאליסטית הגדולה על הים, כי גם העוברים היו שותפים למקהלת הגאולים כי "כרס נעשה להן כאספקלריא המאירה וראו" [סוטה דף ל"א עמוד א'].

קריעת ים סוף היא נס מופלג אחד שעשה הקדוש ברוך הוא שהוליך "...אֶת הַיָּם בְּרוּחַ קָדִים עַזָּה כָּל הַלַּיְלָה וַיָּשֶׂם אֶת הַיָּם לֶחָרָבָה וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם" [שמות י"ד, כ"א]. השירה ששרו בני ישראל היא נס שני שעשו הם. חז"ל אמרו כי מה שראתה שפחה שנגאלה על הים לא ראה הנביא יחזקאל, שהעיד כי בתוך הגולה, על נהר כבר, "נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִים" [יחזקאל א', א'] ולא ראה ישעיה בחזונו שכתב בספרו "וָאֶרְאֶה אֶת אֲדֹנָי יֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא וְשׁוּלָיו מְלֵאִים אֶת הַהֵיכָל" [ישעיהו ו', א']. נס הוא. בקיעת הים היא נס בפיזיקה של הטבע. לראות באספקלריה המאירה על הים מה שאפילו הנביאים החוזים הגדולים יחזקאל וישעיה לא ראו במראות, הוא נס בפסיכה של האדם. נס הוא שעבדים ושפחות של ארבע מאות ושלושים שנה כך רואים את עצמם בתוך הים וכך רואים את הים העושה עצמו "חֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם".

עיני עבדים כבויות. הן לא רואות מעבר לייסורים ומעבר לייאוש. שום אספקלריה אינה יכולה להאיר להם דבר. אם הם פותחים פיהם יוצאת מגרונם שוועה. לא שיר. אם נגאלו פתע, עדיין עיניהם רואות את האסון שהיה ושפתותיהם אומרות "אוי מה היה לנו". הבריח התיכון בעיצוב זהותם הוא זכר הנוראות שהיו ותחושת האיום שהנוראות לא תמו והן תמיד מאיימות לשוב.

שחרור הרוח

לומר שירה, לראות את המציאות החדשה כמציאות של הזהות היהודית בת החורין ולומר שירה, הוא נס. עבדים, נוגשיהם רודפים אחריהם תמיד, גם לאחר שנגאלו. עבדים ושפחות לא מסוגלים לראות "...אֶת מִצְרַיִם מֵת עַל שְׂפַת הַיָּם" גם לאחר "וַיּוֹשַׁע ה' בַּיּוֹם הַהוּא אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד מִצְרָיִם" [שמות י"ד, ל'] ולכן הם לא רואים "אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם" ולא מאמינים לא בה', ולא במשה עבדו, ולא בעתיד משוחרר מרודפים ואינם אומרים שירה, כי איך יאמרו אם אף על-פי שאיתני הטבע נקראו יחדיו לשנות חוקותיהם כדי לפדות אותם, והם היו שם, הם לא יודעים לראות, לא את הים שהיה לחרבה, ולא את עצמם הולכים ביבשה בתוך הים.

כל שעיני החרדה המציפה עבדים רואות הוא שאותו נוגש שלא נותר ממנו ולו אחד, הוא מיליונים, כמו תמול, כמו היום, כמו תמיד, כמו לא הוכנע מעולם ולא מת. הם, הנכפים על-פי טבע נשמת האדם השסוי והמוכה, לראות ולדמות לנפשם שהם כפותים לגורלם, לחוש אזיקים חותכים בבשר זרועם גם אחר שנותצו הוסרו והושלכו אל ערימת הגרוטאות המחלידות, לא יאמרו שירה. ולכן, נס הוא שיוצאי מצרים המשעבדת והמענה עינויי אין סוף, ראו, והאמינו, ונפדו גם ברוחם ובתקוותיהם ואמרו, הם ואפילו תינוקות במעי אמותיהם, שירה חדשה על שפת הים כולם יחד ואמרו, "אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה".

תאריך:  02/02/2012   |   עודכן:  02/02/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"חידוש הביטוח", קראתי לקטע כי הוא נולד כאשר פג תוקף הביטוח של המכונית. אבל צריך הייתי לקרוא לו "איך הפרסומת עובדת עלינו".
02/02/2012  |  יאיר דקל  |   מאמרים
הם מגיעים בדרך כלל באמצע הלילה מצוידים בכל האמצעים לטיפול באויב, מקיפים את השטח בכלי רכב רועשים שבבת-אחת שוברים את השקט הלילי ומתחילים במלאכה, רעש הנגמ"שים והמשאיות עשה את שלו והעיר את התושבים בלי מאמץ גדול. הם מתחילים בהוצאת אנשים (משפחות עם ילדים ותינוקות) מהבתים, עוצרים כל אחד שינסה להתנגד והורסים כל דבר בשטח. זה קורה לא בסוריה (הנמצאת בעיצומה של מלחמת אזרחים), לא בעירק (שם קבוצות אתניות נלחמות ביניהן) - זה קורה במדינה שמתפארת שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון: במדינת ישראל. אפילו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו נחרת על דגלה, אבל למי זה אכפת? הפעולות הן רק נגד היהודים – ערבים יכולים לחיות ולבנות בכל מקום שנראה להם מבלי שמישהו יחשוב אפילו על אכיפת החוק והרס מבנה מגוריהם.
02/02/2012  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
לפני מספר שבועות ישבתי בביתה של לילי, אישה מקסימה בת 75 אשר נולדה עם מום מולד של צליעה. כששאלתי אותה מהו הקושי המרכזי בחייה, ציפיתי שהתשובה תהיה קושי פיזי להתנהל, בעיות נגישות לנכים במוסדות ציבוריים וכדומה. להפתעתי ולצערי, תשובתה של לילי הייתה אחרת לגמרי. "הקושי הפיזי אומנם תופס חלק גדול מחיי היומיום ומקשה עליי מאוד, אך הוא שולי בחיי. מילדותי ועד היום הקושי המרכזי איתו אני מתמודדת, הוא הקושי הנפשי. הרגשת השונות שהחברה נותנת לי בכל רגע. המבטים החודרים והמבוהלים, גורמים לי להרגיש כאב ובושה גדולה שמלווה אותי כל רגע נתון". המילים הללו פילחו את ליבי.
01/02/2012  |  סהר צחי  |   מאמרים
המעניין אותנו כרגע בעניין חוק האזרחות הוא נושא ההתאזרחות. לכל מדינה הזכות לקבוע מי רשאי להיכנס אליה ומי לא, וכמובן לקבוע מי יתאזרח בה ומי לא, בבחינת "ביתי הוא מבצרי". מדינה בוודאי רשאית למנוע מאוכלוסיה עוינת מלהיכנס לשטחה. יש בודדים שיכולים להיחשב כאיום ויש קבוצות או אוכלוסיות שלמות שיכולות להיחשב ככאלה. כך עשתה ישראל כאשר אסרה על כניסה של חברי המפלגה הנאצית בגרמניה. מה עם תושבי מקומות החשופים לחינוך ולתעמולת זוועה נגד ישראל, נוסח "דר שטרימר" העיתון הנאצי, ומלאים בשנאת יהודים, האם אינם מהווים איום? האם הפלשתינים, אזרחי אירן, אזרחי סוריה ועוד מדינות בהן קיימת הסתה פרועה נגד היהודים בישראל אינם מהווים אוכלוסיה עוינת? האם יש ספק לגבי עוינות הפלשתינים כאשר בשיא האינתיפאדה 90% מהם תמכו ברצח יהודים?
01/02/2012  |  אילן ריס  |   מאמרים
קח שאיפה עמוקה של אוויר לריאות, ודקלם את הלחש הבא במהירות: "ואכסי יתיכי ליכי כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקרין וזנין ומפרנסין ומכלכלין וסוברין ומכסין ית נשיהון בקושטא ויהיבנא", אם נשברו לך כמה שיניים תוך כדי הקריאה, לא נורא. תירק אותן והעלה על פניך חיוך אווילי: "אכלת אותה!"
01/02/2012  |  אריאל לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il