|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בג"ץ צודק - אבל המצב לא ישתנה

שש הערות בעקבות פסק דינו של בג"ץ בנושא חוק טל: הכמות אכן עושה איכות ואלפי אברכים כבר מזמן לא לומדים; הקול היהודי השפוי והבדידות של גרוניס; מדוע הפטור הגורף יימשך, ומה זה אומר על משתמטים אחרים
21/02/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
חוק טל. נכשל [צילום: פלאש 90]

   עופר וולפסון
בג"ץ ביטל את חוק טל וקבע: "אינו חוקתי"


פסק-דין: בג"ץ 6298/07 ואח' - יהודה רסלר ואח' נ' כנסת ישראל ואח'
ברוב של שישה שופטים כנגד שלושה שופטים, קבע בית המשפט העליון כי חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, התשס"ב-2002 ("חוק טל"; להלן: חוק דחיית השירות) אינו חוקתי, ועל כן, הכנסת לא תוכל להאריכו במתכונתו הנוכחית לאחר שתוקפו יסתיים ביום 1.8.2012.

בג"ץ צודק

השורה התחתונה בפסק דינו של בג"ץ בנוגע לחוק טל היא נכונה ומוצדקת. כפי שאומרת הנשיאה דורית ביניש, בעקבותיו של הנשיא הקודם, אהרן ברק, הכמות עושה איכות. דוד בן-גוריון העניק פטור ל-400 תלמידי ישיבה; כיום נהנים ממנו 61,000 איש. ובכוונה איני אומר לגביהם "בחורי ישיבה", כי סוד גלוי הוא שלא כולם לומדים ובוודאי שלא אצל כולם תורתם היא אומנותם.

גם בציבור החרדי מודים, כמובן בלחש, שיש לא מעט אברכים שאינם מתאימים למסגרת הישיבתית. חלקם הופכים לפרחחים, מה שמכונה בעגה החרדית "שבבניקים". אחרים מהלכים בטל, ויש מי שאמנם יושבים בהיכלי הישיבות אך ישבנם הוא פחות או יותר חלק הגוף היחיד שלהם שנמצא שם. יתרה מזו: גם מבין האברכים שבאמת לומדים, לא מעטים עובדים - כמובן בלא דיווח לרשויות. לכן, הפטור מהשירות הצבאי הוא כבר מזמן אינו נחלתם של התלמידים האמיתיים, אלו שמיועדים להחזיק את עולם התורה.

גם ועדת טרכטנברג נתנה את דעתה לנושא ואמרה, כי יש להבדיל בין המצטיינים שהם העתודה לתפקידי הרבנות למיניהם, לבין הרוב שבעוד שנים אחדות יחפשו פרנסה במחוזות אחרים לגמרי. וכך, הן המשפטנים הבכירים והן הכלכלנים הבכירים מדברים בקול אחד: המצב הנוכחי אינו יכול להימשך. הוא הרסני לחברה הישראלית ולמשק הישראלי, והוא הרסני לחרדים עצמם. לכן, מן הבחינה העובדתית הפשוטה - פסק הדין נכון לגמרי.

ליבת הפסיקה
ביניש. הממשלה רצתה בכישלון

הפסקאות החשובות ביותר בפסק דינה של ביניש הן אלו הקובעות, שחוק טל נכשל במבחן התוצאה: "על-אף העלייה במספר החרדים המשרתים בצבא או בשירות אזרחי, מספרם הכולל של המתגייסים לצבא והמצטרפים לשירות אזרחי נמוך; והוא בוודאי נמוך משמעותית ממספרם של המצטרפים להסדר דחיית השירות". ובהמשך: "הבעיה העיקרית בחוק אינה אך תוצאה של הכשלים ביישומו. המספרים הנמוכים בגיוס לצבא; הכישלון החרוץ של שנת ההכרעה; והעובדה שהחוק תלוי באופן בלעדי במידת הרצון של הרשות המבצעת האם ליישמו וכיצד ליישמו, כל אלה מעידים על הכשלים הטבועים בחוק גופו".

ביניש גם מצביעה על הסיבה לכשלונו של החוק: "הרשות המבצעת יכולה לנקוט בפעולות נמרצות ליישומו, להקצות משאבים ליישום חלקים מסוימים של החוק בלבד או לתמרץ באמצעים שונים את הגורמים המופקדים על כך ליישם את החוק. באותה מידה יכולה הרשות המבצעת לבחור בדרך של חוסר מעש ולהפוך את החוק לאות מתה... אין חולק כי כל דבר חקיקה תלוי בביצועו על-ידי הגורמים הרלוונטיים, וזהו חלק מקשר הגומלין שבין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת בשיטת המשפט הדמוקרטית. אך, דומה כי בחוק דחיית השירות טושטש הגבול שבחלוקת התפקידים בין שתי רשויות אלה עד כי נותר בידי הרשות המבצעת הכוח לרוקנו מתוכן".

אם נתרגם את דבריה של ביניש: חוק טל נכשל משום שהממשלה רצתה שייכשל. החוק הזה היה בבחינת מס שפתיים, ויישומו הלקוי מעיד על כך שכנראה מעולם לא הייתה כוונה ליישמו. ההסדרים שקבעה הממשלה מפחיתים מאוד את הסיכוי שמשהו ישתנה בעתיד, בעיקר משום שהאברכים מגיעים לשנת ההכרעה כשרובם נשואים ואבות, ומשום שההחלטה האם להתגייס מצויה בידיהם - וברור מראש מה יחליטו. כל ניסיון לחוקק חוק חדש, כפי שכבר הבטיח בנימין נתניהו, יהיה חייב להתגבר על המכשולים הללו - וזו נראית משימה בלתי אפשרית. חוק שיציב תנאים, לא יתקבל על דעתם של החרדים; חוק שלא יעשה זאת, ייפסל שוב בידי בג"ץ. אבל כפי שנראה בשורות הבאות, קלושים מאוד הסיכויים שמשהו ישתנה.

זה יימשך
יהיו הפגנות אלימות [צילום: AP]

אם יותר ויותר חרדים מבינים שהמצב הנוכחי אינו נכון ואף אינו מעשי, מדוע הוא נמשך? יש לכך כמה סיבות. ראשית: השמרנות המאובנת שמאפיינת חלק ניכר מהמגזר החרדי והחשש מפני כל שינוי ומכל כל מגע עם העולם החילוני. שנית: רצונם של הרבנים ובמיוחד של העסקנים להמשיך ולשלוט בציבור החרדי, וזה לא יקרה - או לפחות יהיה הרבה יותר קשה - אם רבבות צעירים ילכו לצבא או לשירות אזרחי ולאחר מכן ייצאו לעבודה. ושלישית: זה מאוד קל ונוח. למה להתגייס אם אפשר להימנע מכך, במיוחד אם גדלים על אידיאולוגיה שלא מעודדת את הגיוס ואף שוללת אותו?

השילוב של שלושת הגורמים הללו מבטיח, שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לשנות את המצב מיסודו. אם מישהו חושב שבמחזור אוגוסט הקרוב ייקלטו בצה"ל אלפי חרדים, הוא טועה. כאמור, נתניהו כבר מיהר להודיע שידאג להעביר חוק חדש שיבטיח את המשך הפטור/ההשתמטות. אז נכון שיש סיכוי משמעותי שבג"ץ יתערב שוב, אבל בינתיים נתניהו ירוויח זמן - המצרך החשוב ביותר לכל פוליטיקאי. בנוסף לכך, וזה העיקר, הציבור החרדי לא ישלים עם גיוס המוני, ודאי לא בבת אחת. אם ייעשה איזשהו ניסיון בכיוון הזה, יהיו פה הפגנות סוערות, התנגשויות אלימות ומה לא.

הקול היהודי
רובינשטיין. קול שפוי [דוד וינברג]

השופט אליקים רובינשטיין ייחד את רוב חוות דעתו לסקירת מקורות הלכתיים והיסטוריים, המצדיקים את גיוסם של בני הישיבות. הוא אף מעיר בסיומה: "השופט טל עצמו הוא תלמיד חכם וירא שמיים, מקפיד על קלה כחמורה, ושירת כלוחם בצה"ל במלחמת הקוממיות ועוד, כפי שהוא מתאר בהרחבה בספרו האוטוביוגרפי המרגש. בנו, תלמיד ישיבת הסדר, נפל במלחמת יום הכיפורים, ובן בנו שנולד לאחר נפילת האב הוא איש קבע בצה"ל; משפחה של תורה והגנת הארץ המעידה כי שילוב ראוי אפשרי, ואין להתייאש ממנו". השופט ניל הנדל, שומר מצוות אף הוא, הוסיף עוד מקורות יהודיים.

יש חשיבות רבה לפסקאות אלו. מובן שהן לא ישכנעו אף חרדי, אך הן מציגות את הקול השפוי, הנבון והנכון של היהדות. הן גם עשויות להיות בעלות משקל מול אותם חלקים בציבור הדתי-לאומי ההולכים ומתחרדים, מה שקרוי חרד"ל - חרדי-לאומי. ציבור זה ממשיך להתגייס, אך מעלה דרישות הולכות ומקצינות - ממזון כשר למהדרין ועד לסוגיית שירת הנשים. בג"ץ מאותת גם לציבור זה: יש גבולות למה שניתן להעניק במערכת דמוקרטית. רובינשטיין והנדל אומרים להם: כדאי שתעיינו שוב במקורות.

אשר גרוניס
גרוניס. התערבותנו מיותרת [בוצ´צ´ו]

הנשיא הבא של בית המשפט העליון היה היחיד מבין תשעת השופטים שסבר שיש לדחות את העתירות מכל וכל (אליעזר ריבלין ועדנה ארבל סברו שיש להותיר אותן תלויות ועומדות). הנימוק שלו מלמד רבות על השקפת עולמו: "עסקינן בהחלטה של הרוב במדינה (על-פי הייצוג בכנסת) לקבל חוק הנותן זכות יתר - שלא להתגייס לצבא - למיעוט. כאשר מדובר בזכות כאמור, שאינה כרוכה בפגיעה במנגנונים הדמוקרטיים, בפגיעה ביחידים ככאלה או בפגיעה בקבוצת מיעוט, אין צידוק להפעיל בקורת שיפוטית. מה גם שהתרומה של בית המשפט לשינוי בהתנהלות החברתית של מגזר שלם בחברה הישראלית מצומצמת ביותר, ואינה מצדיקה את מעורבותו של בית המשפט בנושא".

גרוניס אומר שני דברים. הראשון: הכנסת היא הריבון וזכותה להחליט כראות עיניה. השני: התערבות של בג"ץ לא תביא לשום שינוי מעשי. גישות אלו עומדות בניגוד מובהק לאקטיביזם השיפוטי של ברק וביניש. אבל - וזה חשוב לא פחות - גרוניס נותר במיעוט מוחלט. לכן, בכלל לא בטוח שכנשיא הוא יוכל לשנות בצורה מהותית את גישתו של בג"ץ כפי שבאה לידי ביטוי בנושא חוק טל.

השוויון

העילה המשפטית לפסילת חוק טל היא פגיעתו הקשה והבלתי-מידתית בעיקרון השוויון. זוהי גם עילה מוסרית מן המדרגה הראשונה: לא ייתכן שיהיו מי שישפכו את דמם, בעוד רבבות אחרים אינם נוקפים אצבע. לאור עיקרון זה, מעניין יהיה לראות האם יקום מי שיעתור לבג"ץ נגד הפטור המוחלט הניתן לערביי ישראל - לא רק מגיוס, אלא גם משירות לאומי אזרחי. נראה אם יהיה מי שיתקוף את הפטורים, המלאים או החלקיים, הניתנים לסלבריטאים למיניהם (אלו שלאחר מכן מסבירים ש"העדיפו לוותר על הצבא").

תאריך:  21/02/2012   |   עודכן:  21/02/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ צודק - אבל המצב לא ישתנה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
william
22/02/12 02:28
2
אלימלך
22/02/12 05:15
3
אבי 33
22/02/12 09:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: מה המשותף בין לחיאני, לפיד ועופר עיני? הכל פוליטיקה ומה המשותף בין אהוד ברק, פואד ופרס? זה לא הגיל, זה התרגול וגם: ביבי הזגזגן הכבוד האבוד של נגר על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
21/02/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
הרמה האישית הירודה וההתנהגות המחפירה של חברי כנסת שוברת בכל פעם שיאים חדשים וגורמת לקבס מהתנהגותם ומעובדת הימצאותם בכנסת, וזאת ללא כל קשר לשיוכם המפלגתי או להשקפתם הפוליטית, אשר ספק אם יש להם כזו; יואל חסון מרסס תרסיסי ריח במליאה, דנון מחוקק חוקים הזויים, אנסטסיה שופכת מים, וטיבי מתחכם בשאלה אם ״כוס אמוק״ כותבים בחולם או בשורוק...
21/02/2012  |  יואב בלום  |   מאמרים
נתחיל בעובדה - הקולוניאליזם החילוני מאיים להשתלט על המדינה. אין ספק בעניין, זה קורה בחסות קמפיינים מתוזמנים של תנועות שמאל אזרחיות עם כסף ערבי, בעזרת סיקור תקשורתי אנטי דתי וחרדי, בתעוזת ליבה של מדינת תל אביב וכן, הרבה תודות גם יאיר לפיד, שממשיך את הקו הריקני, החלול והשטני של אביו.
21/02/2012  |  עומר דוסטרי  |   מאמרים
ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני וארגוני זכויות אדם ישראלים, פלשתינים ובינלאומיים פועלים מקיימים קמפיין ציבורי שנועד להפעלת לחץ על ממשלת ישראל לשחרר את חאדר עדנאן (خضر عدنان محمد موسى) העצור בצו מנהלתי והשובת רעב מאז ה-18 בדצמבר 2011.
21/02/2012  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
ואיך אני יודע שלא תהיה מלחמה, ישראל אירן, כי השר אהוד ברק אומר שתהיה מלחמה.
21/02/2012  |  חנן וייס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il