|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בְּהיכּוֹן

בין שמות לויקרא - עיקרון השוויון. מנחת העני ריח ניחוח לה' משה דייר ואורח באוהל מועד - תרבות הקריאה פני הדור כפני הכלב תתחדשו בין משכן לניסן: מועדי א' ו-ב' יש לְמַה לצַפות פרשת ויקרא
23/03/2012  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
אביב הגיע, פסח בא [צילום: פלאש 90]

חומש ויקרא ראשיתו בקורבנות וטוהרה, הֶמשכוֹ בכשרוּת המאכלים וטהרת המשפחה והכהנים - דרך קידוש האדם במצוות - וסופו בשמיטה ובגאולת קרקעות. לכאורה, שלוש הפרשות הראשונות העוסקות בקורבנות, בטהרה ובנגעים, הן פרשות טכניות - בניגוד לפרשות הדרמטיות של מכירת יוסף, יציאת מצרים ועוד.

אולם בדומה לתיאור מלאכת המשכן, בחלקו השני של ספר שמות, שאף הוא טכני בעיקרו, אך כפי שראינו בעל מסרים מרכזיים, כך גם בפרשות אלה בין השורות והמילים טמונים מסָרים חשובים ביותר.

אכן, חז"ל מצביעים על כך כי בתלמודי תורה מתחילים תינוקות של בית רבן בלימוד חומש ויקרא, שכן "יבואו טהורים ויעסקו בטהרות". אין ספק, השפעת פרשת הקורבנות והנגעים על טוהר הגוף והנפש, מחלחלת בנשמות הטהורות של הגיל הרך ומותירה את חותמה לכל החיים.

שוויון לכל

לא רק בשפה הטכנית והיבשה פרשת ויקרא היא הֶמשכוֹ של ספר שמות בתיאור מלאכת המשכן, אלא גם מבחינה רעיונית. ראינו את עֶקְרוֹן השוויון, החוזר כחוט השָני החל בפרשת משפטים, הציווי שלא להפלות את השכבות החלשות, דרך תרומת מחצית השקל - סכום מינימלי אחיד, הבא להשוות בין עני לעשיר - וְעד לאמני המשכן, בצלאל ואהליאב, המגשרים על הפער המעמדי בין השבטים יהודה ודן. הצבענו גם על הערך הסוציאלי של השבת, שֶׁבָּהּ שובתים מעבודה העשיר והעני כאחד.

גם בפרשת הקורבנות בולט עיקרון השוויון. למרות שהעני אין ידו משגת להביא קורבן מהצאן ומהבקר המשובחים, אלא מקמח סולת בלבד - ומהעוף במקרה הטוב - הכתוב מעיד על קורבנו, לסוגיו השונים, שמבחינת ערכו הוא אינו שונה מקורבן רגיל, בכך שאישו הוא "ריח ניחוח לה'". לא הערך הכספי הוא הקובע, אלא האיכות המושקעת בקורבן (הקמח משובח, עשוי מסולת), והעיקר הכוונה וההיטהרות העצמית הנלווים אליו. ואכן, המילה 'מִכֶּם', הנראית מיותרת בפסוק "אדם כי יקריב קורבן מכם לה'", מלמדת על ההזדהות הפנימית עם הקורבן, כאמצעי התקרבות אל הבורא, כפי שמשקפות אותיות השורש הזהות.

תרבות הקריאה וההתחדשות

כבר בפתיחת הפרשה מושכת את תשומת לבנו המילה הראשונה 'ויקרא', באות א' הזעירה שבסופה. המילה עצמה מצביעה על הקרבה הרבה שבין הקב"ה למשה רבינו במשכן המקודש ביותר - אתר השכינה. ה' פונה למשה בקריאה ישירה ובלתי אמצעית כמו אל חבר וידיד נפש. הוא נועד עימו תמיד בפתח המשכן, אשר על שם התוועדות בלעדית זו זכה לתואר "אוהל מועד".

אולם פריווילגיה מיוחדת זו של משה, הנחשב בן-בית בהיכל ה', לא רק שאינה גורמת לו לניפוח ה'אגו'. נהפוך הוא. ממעמדו הרוחני הגבוה ביותר, כאדון הנביאים שזכה לראות את השכינה, משה העניו מכל אדם, מצמצם את נוכחותו מול גדלוּת הבורא עד כדי אות קטנה. משה הוא שכפול מידות ה', אשר כפי שחז"ל מצביעים, "במקום גדלותו שם אתה מוצא ענוותנותו". ומשה מאמץ מודל זה. הקב"ה מעיד, כי אין הוא והגאווה יכולים לדור בכפיפה אחת. ואומנם השכינה מדירה את עצמה מאנשים גאים. בניגוד לקריאה התמידית אל משה, ה' התגלה אל בלעם הרשע והיהיר באופן מקרי בלבד, וגם זאת כדי להפוך את קללתו לברכת ישראל.

מאידך-גיסא, נראה לי כי האותיות הגדולות במילה 'ויקרא', ויקר, משקפות את הערכת מעמד התגלות ה', היקר כל-כך לליבו של משה, כאילו כל פעם מדובר במקרה, בהתגלות חד-פעמית מבחינת המעמד הנשגב.

הגישה הזאת של קיום מצוות תמיד, כחלק בלתי נפרד מאורח חיינו, אך על-אף ההרגל לחוש בכל מצווה התחדשות עצמית והעצמה אישית, משתקפת היטב בדברי נעים זמירות ישראל בתהילים: "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי, לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו". השאיפה היא להיות בן-בית בבית ה', בתורה ובמצוותיה, אך לא לקיימן כמצוות אנשים מלומדה, אלא לראות בכל מצווה אורח יקר, המאפשר לנו התקרבות לבורא והתחברות לפנימיות הנשמה.

במילה 'ויקרא' אנו למדים גם על נימוסים והליכות של משה רבינו, המשמש מודל התנהגות לעם כולו. אף שמשה היה מורגל בדיבור עם השכינה, מעולם לא נכנס למשכן אלא אם כן נקרא על-ידי ה'. המסר הברור הוא לתרבות דיבור וכניסה לבית הזולת או לדבריו ברשות בלבד.

מנהיג בדורו

פרשת הקורבנות מלמדת גם שיעור בהִלכות מנהיגוּת. הכהן במקרא אינו רק עוסק בפולחן הדתי של עבודת המקדש. מעבר לכך הוא מכהן כמנהיג רוחני של העם, כרב וכמורה הוראה "שפתי כהן יורו דעת". לכן הכהן מביא קורבן חטאת, לפי רוב הדעות לא על חטאו הפרטי אלא על הכשלת הציבור בשוגג, אם לימד הוראה שלא כהלכה. מכל מקום, כאישיות ציבורית, המשמש דוגמה אישית, נושא הכהן באחריות רבה כלפי האומה, ועל כן חטאו או הכשלתו הקולקטיבית נבחנים בחומרה רבה.

אולם יתרה מכך דומני כי קיימת זיקה הדדית בין הכהן לעם. השפעת הכהן על העם אינה חד-צדדית, אלא היא משמשת מעין משוב להתנהגות הציבור. דהיינו, באותה מידה שהכהן משפיע על העם, התנהגותו היא גם פונקציה של התנהגות העם. היחס הוא דו-סטרי, וכאן טמון החידוש בקורבנו של הכהן. החטא של הכהן משקף את חטאו של הציבור. אם הכהן נכשל, כישלונו משקף את הרמה הרוחנית הירודה של העם.

רעיון זה רווח בדברי חז"ל. כך למשל, הכהן הגדול ביום הכיפורים אם תפילתו הייתה בכוונה, אות הוא כי היא התקבלה במרומים וחוט השני (הזהורית) אפוא היה מלבין. אולם המעניין הוא, שתפילה בכוונה העידה שהעם ראוי לכך. אם תפילת הכהן לא צָלְחָה, ולא עברה את מבחן הזהורית, היא העידה מפורשות על רמתו הרוחנית הירודה של העם, שלא היה ראוי לתפילת הכהן. מסופר גם על אחד התנאים, שהיה מתפלל עבור חולים. אם תפילתו הייתה עֲרֵבָה, ידע התנא שתפילתו התקבלה וכי החולה החלים. ולהפך, אם תפילתו הייתה כבדה, הבין התנא שהחולה לא ראוי היה להינצל ומת.

את ההשפעה הרוחנית הדו-סטרית בין המנהיג לציבור מיטיב לבטא מאמר חז"ל "פני הדור כפני הכלב". המנהיג, כפני הדור, נראה כמוביל את העם. אולם בדומה לכלב שבסיבוב מפנה ראשו לאחור לעבר אדונו לראות לאן פניו מוּעדוֹת, כך המנהיג בשעת הכרעה מוּבָל על-ידי עמו. חכמינו גם הצביעו על כך, כי "יפתח בדורו - כשמואל בדורו". רמת המנהיג היא פונקציה של רמת העם. נשמע מוּכָּר?

יום יום חג

חג הפסח המתקרב חל תמיד בחודש ניסן, שחָל השבת, ובעונת האביב (מכאן שמו גם חג האביב, ולשם כך מְעַבְּרִים את השנה בכל שלוש שנים). אולם בעוד שעונה זו, הקשורה במהלך השמש, מסמלת התחדשות אוניברסלית המוגבלת לאביב בלבד, הרי בתפישת היהדות ההתחדשות קשורה בלבָנה. ראשיתה בחודש ניסן, ראש חודשים, שבו חוגג העם היהודי את יום הולדתו עִם יציאת מצרים, ונמשכת בכל חודש, על-פי מחזוריות הלבנה, במשך כל השנה. בעוד בתשרי מונים את השנה לבריאת העולם, הרי בניסן מונים את השנה ללידתנו ולהתחדשותנו הלאומית בעקבות גאולת מצרים.

אין ספק כי שורשה של הלאומיות היהודית הוא באברהם אבינו. אולם זו היא ירושה פסיבית בעיקרה, ולא די בייחוס אבות. יציאת מצרים, לעומת זאת, העמידה את לאומיותנו במבחן ההתנסות האקטיבית עם קבלת התורה והמצוות במעמד הר סיני. בכך השלימה את מעגל היהדות.

בפרשה הצבענו על ההתחדשות היהודית בקורבנות ושל משה רבינו באוהל מועד. ואולי זה הקֶשר בין הפרשה לחודש ניסן (קשר אפשרי נוסף הוא קורבן הפסח). ביהדות ישנם מועדים רבים להתחדשות אישית ולאומית. מועד א' הוא יומיומי. ביציאת מצרים ובמתן תורה חוזר הלייטמוטיב "היום הזה". על כל יהודי להתחדש במצוות בכל יום, מתוך הזדהות פנימית עמוקה והַעֲצָמָה אישית, בדומה למחזור הבריאה, ולראות את עצמו כאילו נגאל וקיבל את התורה היום - כאן ועכשיו. מועד ב' להתחדשות והַעֲצָמָה הוא השבת, עם בריאת המנוּחה "ויינפש" בדמות הנשמה היתרה. מועד ג' הוא ראש חודש, מלשון חָדש, כשראש חודש ניסן הוא כאמור הנחת היסוד להתחדשות השנתית בכל חודש עם מחזור הלבנה. מועדים אפשריים נוספים להתחדשות הם החגים. אם החמצנו מועד א', יש אפשרות להשלים את מעגל ההתחדשות במועד ב' ובמועדים האלטרנטיביים האחרים.

האפשרות להתחדשות מולידה את הציפייה למצוות, המשמשות מכשיר לעיצוב האישיות, לשבת, לחגים ולמועדים המקנים את המסגרות והכלים המיוחדים לכך.

אכן משמעות הציפייה מגולמת במילה שמירה המשותפת לשבת ולמצוות בכלל.

ולקינוח - תזכורת: אבק הוא לא חמץ, ואישה היא לא קורבן פסח!

שבת שלום וחודש טוב!

תאריך:  23/03/2012   |   עודכן:  23/03/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לתת או לא לתת תשר? זו השאלה שבה מתחבט, חדשות לבקרים, הסועד הישראלי המצוי, כל אימת שהוא נדרש לשלם למלצר שלו את חשבון הארוחה במסעדה. בעוד שהסועד בעולם הנאור רואה בתשלום השירות את המובן מאליו - נוטה עמיתו הישראלי להותיר את ההחלטה על כך לשיקול-דעתו האישית.
23/03/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
המחאה החברתית פרצה כרעם ביום בהיר ביולי 2011 וזכתה לתמיכה ציבורית חזקה. היא הפתיעה את כולם, לרבות את מחולליה. כבר למעלה מעשר שנים כותבים ונואמים קומץ של עיתונאים, סופרים, אקדמאים ואנשי עסקים על עוולות המשטרים הניאו-ליברלים שקמו בישראל משנת 1996 ועד היום, אבל נדמה היה לנו שקולנו אבד במדבר.
23/03/2012  |  ד"ר יעקב קורי  |   מאמרים
הסוכריה שנזרקה מעזרת הנשים על ראש הנער שעלה לתורה בראשונה זכורה היטב. ולא בגלל המכה, שהרי סוכריית טופי היתה. הזיכרון מחזיר אותי לאותם ילדים שרצים בין ספסלי בית הכנסת ללקט את הסוכריות הזולות לכיסיהם, עטים כמוצאי שלל רב. רוצים לומר - מי שאסף יותר סוכריות הוא המנצח. שימו לב ילדים - המרוויח העיקרי הוא רופא השיניים. תבינו זאת כשתגדלו.
23/03/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
מפעל ההונאה המופרז של "תהליך השלום" ושל אביו-מולידו שמעון פרס אינו אלא לעג היסטורי ופוליטי מר. שלום-פרס - שאינו אלא שלום-פירוס - ממשיך להיקרא "שלום" בתקשורת, למרות כישלונו הצפוי מראש. בעוד גדולי המנהיגים הציוניים כבנימין זאב הרצל וזאב ז'בוטינסקי, נשיאים וראשי ממשלות, מונצחים באיפוק יחסי, זכה דווקא אחד הפוליטיקאים השנויים ביותר במחלוקת להפוך, עוד בחייו, לגיבור תרבות נערץ, יקיר התקשורת והפייסבוק, בעוד קורבנות "השלום" דוממים.
23/03/2012  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
את המאמר הזה כדאי לקרוא ולשנן בכל רגע, בכל מקום, ואני ממליץ להקדיש זמן חברה לשינונו בכל בתי הספר והאוניברסיטות בארץ.
22/03/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il