בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
כשבאו לכאן העליות הראשונות, לאחר פרוץ המהפכה הציונית, שרנו בתמימות רבה: "פה בארץ חמדת אבות/ תתגשמנה כל התקוות/ פה נחיה ופה ניצור/ חיי חופש חיי דור/ פה תהא השכינה שורה/ פה תחיה גם שפת התורה" ● והיום, בערבו של פסח חג הגאולה, עלינו לשאול: האמנם?
בקראנו את "ההגדה של פסח" השנה נקרא ברגש רב את המשפט "הַשתָא עַבדֵי (השנה עבדים), לַשנה הבאה בנֵי חורין". נחשוב וגם נעשה הכול למען היותנו מכאן ואילך בני חורין באמת. לכאורה אמירה זו מתמיהה: ההגדה חוברה כשבני ישראל היו בגלות, והם ציפו כל שנה להיות בני חורין: הם קיוו לחזור להיסטוריה ולחיות שוב כעם שיש לו טריטוריה והוא ריבון על אדמתו. ואכן, בדורנו חזר העם היהודי למולדתו לאחר אלפיים שנות גלות, חזר להיות בן-חורין באדמתו. לכאורה האמירה "לשנה הבאה בני חורין" מופרכת היא לעם היושב בציון, והיא נכונה רק ליהודים הפזורים עדיין בגולה. "הלילה הזה כולנו מסובין", כתוב בהגדה. אנו מתבקשים בקריאת ההגדה לשבת כשאנו "מסובין", ממש להתרווח כבני חורין ולהישען על כסת, לא לשבת סגורים וקפוצים כעבדים. אנו נקראים לסגל לנו מנהגים של בני חורין. והיום כשאנו יושבים בארצנו, ממש "עם חפשי בארצנו", ואיננו חיים עוד בגלות, עלינו לעשות את חשבון נפשנו: האמנם בני חורין אנו? הציונות מאז צמיחתה לא הייתה רק בשורה של שחרור מדיני, לא רק קריאה לעצמאות וריבונות על אדמתנו, אלא שיבה אל הארץ הקדומה. ובו זמנית, היא קמה גם כפתרון רוחני, כתשובה לשאלת הזהות היהודית בשעת משבר קשה. היא קמה כבשורה של שיבה גם אל השפה הקדומה, השפה העברית. הציונות קראה ליצירת זהות עברית חדשה. עלינו לבחון היום האם זהותנו היא אכן למען ביתנו שלנו, או שאנו הולכים ונעשים במעשינו וביצירתנו סניף של זהויות תרבותיות אחרות המשתלטות עלינו ועל הוויתנו? ניתקים מזהותינו העצמית הכפר הגלובאלי הולך ומשתלט על התרבויות הייחודיות הקטנות, ואנו הולכים ומתרחקים מתעודתנו, משפתנו ומיצירתנו המקורית. כדי להיות בני חורין באמת, עלינו לשמור על זהותנו המקורית, על העצמאות התרבותית שלנו. אם נמשיך בלי משים את כניעתנו לכפר הגלובאלי, עבדיו אנחנו, עבדי הזמן הגלובאלי. אם נמשיך כך, אנו הולכים וניתקים מזהותנו העצמית. אם נמשיך להיות עבדיו של הכפר הגלובאלי על שפתו ועל תרבותו, עבדים אנו, גם אם לא קיבלנו תעודה רשמית המכריזה על עבדותנו. רוב העמים, שהזדהו עם תרבויות כובשות נעלמו מן ההיסטוריה, נעלמו בהדרגה. עמי הקדם (חיתים, חיווים, יבוסים, גרגשים, פלישתים וכיו"ב) לא התאבדו בצורה קולקטיבית ובהחלטת מודעת: הפרטים (כיחידים!) הלכו אחר הקסם הזר ונעלמו אחד אחד ובאין רואה. כשבאו לכאן העליות הראשונות, לאחר פרוץ המהפכה הציונית, שרנו בתמימות רבה: "פה בארץ חמדת אבות/ תתגשמנה כל התקוות/ פה נחיה ופה ניצור/ חיי חופש חיי דור/ פה תהא השכינה שורה/ פה תחיה גם שפת התורה". והיום, בערבו של פסח חג הגאולה, עלינו לשאול: האמנם? רבים בתוכנו מקימים פיגומים, קומות שלמות וגם בניינים עבור תרבויות זרות, ולא עבור תרבותנו שלנו. הם חיים מתוך תחושה שהם בני חורין, אך לאמיתו של דבר מרגע שהם הולכים וניתקים ממהותם העצמית, עבדים הם. עבדי עבדים לזהויות אחרות. אנו חיים בעידן שבו התרבות העברית נמצאת בנסיגה. פרומיל מהתקציב הלאומי מושקע בתרבות. מנגד, יש התחזקות הכפר הגלובאלי בזהותנו. הנוער מחובר היום לאינטרנט, לשפה האנגלית, לתרבות הגלובאלית. אין לו מחויבות לתרבותו שלו. זה אינו פרט שולי, עבורנו התרבות היא המולדת, וזו שאלה של קיום. הכפר הגלובאלי מאיים היום על זהותנו העברית. אם ניבָּלע בכפר הגלובאלי נשכח את זהותנו המקורית. כל תרבות נבנית מדו שיח עם תרבויות אחרות, אך היום הכפר הגלובאלי מאיים על כל התרבויות הקטנות והייחודיות, ועבורנו זו שאלה של קיום. זו הנקודה הכי משמעותית שעלינו לזכור בליל הסדר שבו אנו מגידים את ההגדה: "עבדים היינו, עתה בני חורין". מדי שנה אנו שרים זאת ברגש רב, ואף מכפילים את המילים, כדי לשכנע את עצמנו שאנו בני חורין. כל אחד מאתנו במוּצב שלו חייב לעשות את כל מה שהוא יכול להצלת תרבותנו, שפתנו, לשמירת הרציפות של זהותנו. לשנה הבאה נהיה בני חורין באמת.
|
תאריך:
|
02/04/2012
|
|
|
עודכן:
|
02/04/2012
|
|
בלפור חקק
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יוסף כהן אלרן
|
8/04/12 09:39
|
|
יש להודות בכך שהפוליטיקה הישראלית שונה ומשונה. בדמוקרטיות בלתי מפותחות בעליל, דוגמת אירופה המערבית או ארה"ב, מי שלא נבחר מחדש, נעלם בין דפי ההיסטוריה המצהיבים. מסתבר שיש לגויים הללו מחליפים למכביר, ואם להודות, לא כולם גרועים ביותר.
|
|
|
גם בתום שלושה חודשים של צפייה אובססיבית בתוכנית הריאליטי של "האח הגדול", עדיין קשה לנחש מי יהיה זה שיזכה הערב בפרס המיליון. מסתבר שלכל אחד מחמשת הדיירים שנותרו בגמר יש סיפור ראוי משלו.
|
|
|
סיפור מעניין המעיד על מצעד איוולת דוגמת המצעד של ציפי לבני אל ההתרסקות, מספרת ההיסטוריה, דרך עדותה של בתו של גנרל פונדלין, שנפל בשבי הגרמני והושלך לכלא כשחזר לרוסיה עם סיום המלחמה. בשנת 1950 כתבה בתו לסטאלין וביקשה את שחרורו, לאחר שלא הועמד כלל למשפט. המכתב הזה כשהובא לפני סטאלין, הביא אותו לשאול: "מה, פונדלין עוד חי?". ואז הוציאו את אביה של כותבת המכתב, הגנרל פונדלין, להורג. הגנרל נשכח למעשה, ואילולא הזכירה אותו בתו לסטאלין, היה ודאי שורד ולאחר מות סטאלין, היה משתחרר וחוזר לצבא האדום בדרגתו כגנרל.
|
|
|
האירועים בטולוז הדליקו זרקור נוסף לעבר האיום שמציב הג'יהאד העולמי על אירופה וכן לעבר בעיות הנמצאות מזה זמן על סדר יומן של צרפת ומדינות האיחוד השונות, ובראשן קשיי האינטגרציה של קהילת המהגרים המוסלמית וסוגיית האנטישמיות. מניתוח האירוע בטולוז, הן בצדו המעשי, שהתבטא ברצח בדם קר של חיילים צרפתים ואזרחים יהודיים, בכללם ילדים, והן בצדו האידיאולוגי רעיוני, אותו טרח הרוצח לפרט במהלך הדיאלוג שניהל עם אנשי היחידה שצרו עליו, ברור, כי מוחמד מראה הוא תוצר "קלאסי" של תעשיית הג'יהאד העולמי, שכמוהו הכשירו אל-קאעדה ושותפיו עוד צעירים רבים ברחבי העולם. כך, על-פי מראה, הסיבה למעשיו היא רצונו לנקום בצרפתים על מעורבותה הצבאית של מדינתם בלחימה במדינות מוסלמיות, על האיסור שהוטל בצרפת על נשים מוסלמיות להתכסות ברעלה בפרהסיה, ועל סבלם של הילדים הפלשתינים כתוצאה מהכיבוש הישראלי.
|
|
|
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוב מנסה להוליך שולל את הציבור, כשהצהיר בישיבת הממשלה שאסור להוריד את המיסים, בנימוק שצריך לקנות "כיפות ברזל" נוספות. ראש הממשלה הוריד בעקביות את המיסים מעל בעלי ההון, ולכן במקום שהמימון לצרכים הביטחוניים והחברתיים של ישראל יגיע גם מהמעמד הגבוה, המיסוי נופל שוב ברובו על מעמד הביניים והאזרחים שמתקשים לגמור את החודש.
|
|
|
|