|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

מקרא ביכורים וליל הסדר – מה הקשר?

הגיגי ערב פסח: כיצד נשדרג את ליל הסדר ונתאימו למציאות דורנו
04/04/2012  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
פסח שמח [צילום: פלאש 90]

כל שלא אמר שלושה דברים מאלו בפסח: פסח, מצה ומרור, לא יצא ידי חובתו, היה אומר רבן גמליאל. וחכמי דורנו, דור הסמארטפון והטאבלט, הריאליטי והרייטינג, אומרים, שכל עורך סדר שלא העסיק את המשתתפים בחידושים ובאטרקציות, לא יצא ידי חובתו, אפילו קרא מילה במילה את כל ההגדה כולה, למן סימני הסדר ועד חד גדיא, וגם אם לא החמיץ תג או הברה כלשהם.

אשר על כן ננצל את השעות המעטות שנותרו עד ליל הסדר להגשת רעיונות מקוריים לשדרוג ליל הסדר.

איפה ספר שמות?

ה'צבר' יוצא ממצרים
החוויה הקיומית של ה'צבר' המביא את פרי הביכורים במו ידיו, ומצהיר בפה מלא: "וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה. וַנִּצְעַק... וַיִּשְׁמַע ה' אֶת קֹלֵנוּ וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ וְאֶת עֲמָלֵנוּ וְאֶת לַחֲצֵנוּ. וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם" – הכל בגוף ראשון רבים, מעידה בעליל, שמביא הביכורים אכן רואה עצמו כאילו הוא באמת יצא מצרים, אף שכבר זכה להיוולד בארץ

ונפתח בחידוש מקורי שהתבהר לנו השנה, ועניינו מתן מענה הולם לשאלה שמטרידה מן הסתם מדי שנה מחדש את משתתפי הסדר (לא נעסוק הפעם באלה שבשבילם ליל הסדר הוא רק קניידלאך): מדוע בחר בעל ההגדה לספר את סיפור שיעבוד וגאולת מצרים, דרך משקפיו של היהודי הארץ-ישראלי היושב על אדמתו, המביא ביכורי פרי אדמתו לבית המקדש: "וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב. וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה. וַנִּצְעַק אֶל ה' אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֵינוּ וַיִּשְׁמַע ה' אֶת קֹלֵנוּ וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ וְאֶת עֲמָלֵנוּ וְאֶת לַחֲצֵנוּ. וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים" [דברים כ"ו]. מדוע פָּסַח בעל ההגדה על התיאור הטבעי והאותנטי ביותר לסיפור יציאת מצרים, שבספר שמות?

זאת ועוד, התורה יודעת שבכל מהלך ההיסטוריה האנושית, יכולים היו רק שני יהודים להביא ביכורים תוך כדי אמירת פסוקי מקרא ביכורים, מבלי להיכשל באמירת שקר: "וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים". הרי רק יהושע בן נון וכלב בן יפונה, חוו באמת את חוויית השיעבוד מזה וחוויית החירות בארץ ישראל מזה. אז מדוע בעצם מנחה התורה את איש האדמה הישראלי, להוציא לכאורה דבר שקר מפיו?

הרב חנן פורת ז"ל, מצא מענה הולם לתמיהה זו. בהגדת 'אור ודרור' שהופיעה עוד בחייו, הוא מצטט תשובה "תשובה יפה וישרה" ששמע מפי ד"ר יעקב רוטשילד ז"ל, מנהלו המיתולוגי של בית הספרים הלאומי בשנות השישים: "אילו היינו קוראים בהגדה בפרשיות יציאת מצרים בלבד, היה הבן אומר: אכן למדנו שיעור גדול בהיסטוריה, אבל חוויות אלה אינן נוגעות לנו. כנגד הלך רוח זה תובעים מאיתנו מסדרי ההגדה לחיות את הדברים כאילו התרחשו בימינו: 'בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כְּאִילוּ הוּא יצא ממצרים'".

במילים אחרות: החוויה הקיומית של ה'צבר' המביא את פרי הביכורים במו ידיו, ומצהיר בפה מלא: "וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה. וַנִּצְעַק... וַיִּשְׁמַע ה' אֶת קֹלֵנוּ וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ וְאֶת עֲמָלֵנוּ וְאֶת לַחֲצֵנוּ. וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם" – הכל בגוף ראשון רבים, מעידה בעליל, שמביא הביכורים אכן רואה עצמו כאילו הוא באמת יצא מצרים, אף שכבר זכה להיוולד בארץ. רק מי שיכול לומר בפה מלא: "וירעו אותנו, ויענונו... ויוציאנו", רואה באמת את עצמו כמי שיצא ממצרים. זוהי משמעות ה'כְּאִילוּ'. כמעט ממש.

וכך אמור לנהוג עם ישראל לדורותיו: אף-על-פי שמרביתו מעולם לא שהה אפילו רגע אחד על אדמת מצרים, רואה כל יהודי נאמן לעמו, ארצו ומסורתו, את עצמו, כמי שהוא אישית יצא ממצרים. לא רק את אבותיו גאל הקב"ה ממצרים, אלא אותו עצמו.

ואולי משום כך, כתב הרמב"ם בהגדתו: "בכל דור ודור חייב אדם להראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".

לשון חמישית

ההגדה אינה, כידוע, יצירה של עורך אחד. הנוסח שבידינו התגבש במרוצת שנות הגלות. אבל כל השותפים לגיבושו, חיו בכל קצוות תבל, שֶה נרדף בין שבעים זאבים. לפיכך נאלצו משתתפי ליל הסדר לדורותיהם, להסתפק רק בשיחזור גאולת מצרים, באמצעות שתיית ארבע כוסות שתיקנו חז"ל כנגד ארבע לשונות גאולת מצרים, כפי שיודע לצטט כל דרדק: "וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם... וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם... וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם... וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם" [שמות ו'].

בכל הדורות שחלפו, הבינו חוגגי ליל הסדר, שלשון גאולה נוספת, חמישית, המופיעה ממש באותו הקשר: "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ... וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה", איננה אקטואלית, אינה רלוונטית, ואינה אלא חזון לאחרית הימים.

ואולם בזמננו, התהפך גורלו של עם ישראל. אנו חיים במצב, שלא התקיים בעמנו באלפיים שנות הגלות. כמעט רוב בני עמנו יושבים על אדמתם (ויש אומרים: רוב מוחלט). האין זה ראוי לכבד את נס קיבוץ הגלויות והתממשות הבטחות הקב"ה בפי עבדיו הנביאים, בהרמת כוס חמישית, ולקרוא עליה את הפסוקים שהתגשמו לנגד עינינו?

אכן, משפחות רבות בישראל הנהיגו למזוג כוס חמישית כנגד "וְהֵבֵאתִי", ולקרוא לכבודה את פסוקי "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ" שבספר שמות [פרק ו'] ואת פסוקי הסיפא בפרשת מקרא ביכורים: "וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ", שבספר דברים [פרק כ"ו]. נראה, אגב, שהמקום המתאים לטקס-זוטא זה, על-מנת לצאת ידי חובת כל השיטות, הוא בסעודה עצמה.

יהודי הרואה בהיסטוריה את יד ה' אינו יכול שלא לבטא ברכת תודה וקול זמרה דווקא בליל התקדש החג, כלפי שומר הבטחתו לישראל ומקבץ נדחי עמו לארצו, באמצעות מנהג תודה זה. אין הכוונה, כמובן, לחוגים המקובעים בשיטת 'חדש אסור מן התורה' (אבל מאמצים בחדווה כל חומרא של שטות ו/או בלתי הלכתית בעליל, לא שיערוה אבותינו). אולם המחזיקים בתפישת 'הישן יתחדֵש והחדש יתקדֵש', למה שלא יצטרפו לחוגגי הכוס החמישית בארץ ישראל ויהפכו באמצעי כה פשוט את ההגדה לרלוונטית, חיה ומציאותית, המבטאת רחשי לב הומה תודה, על המהפך הפנומנלי, הבלתי נתפש והבלתי אפשרי (לכאורה) על-פי דרך הטבע, במעמדו של עם ישראל, לעין העולם כולו.

ברוך הבא, אליהו
הרב יעקב שפירא. מנהג נאה [פלאש 90]

סיפר הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, שאביו הגאון הרב אברהם שפירא זצ"ל, ראש הישיבה והרב הראשי לישראל, הנהיג בבית מנהג נאה, וזאת על-מנת להעמיק בלב משתתפי הסדר את תודעת הציפייה לבואו של אליהו הנביא, ולהעמקת האמונה שאליהו הנביא עומד ממש בפתחנו.

וכה סיפר: "אבא זצ"ל נהג, שלא להסתפק בשיגור אחד הילדים אל הדלת בעת אמירת 'שפוך חמתך'. אבא קם משולחן הסדר והזמין את כל המסובים להצטרף אליו. כשפתחו את הדלת, אבא פצח בשירה נרגשת של 'שאו שערים ראשיכם' לכבוד אליהו הנביא, כאילו קיבל את פניו ממש. וכשסיימנו את שפוך חמתך, שוב ניצבנו אצל הדלת הפתוחה, ושרנו בהתרגשות: 'כי בשמחה תצאון ובשלום תובלון'... כך השריש אבא זצ"ל בקרב כל משתתפי הסדר, זקנים עם נערים, את הציפייה העזה והתקווה לבואו בפועל ממש, של אליהו הנביא זכור לטוב"...

מנהג נאה, ללא ספק, לגבי כל המצפים באמת לנביא האמת, שלפני בוא יום ה' הגדול והנורא, ישיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם.

פסח שמח, פורים כשר

ונחתום בהברקה מפי הרב יעקב (יוקי) מאיר, רב קהילת 'לכו נרננה' ברעננה: בנוהג שבעולם שיהודים מברכים ומתברכים ערב פסח: פסח כשר, בעוד שערב פורים נוהגים לברך ולהתברך: פורים שמח. והנכון הוא להחליף את היוצרות: דווקא בפורים, שרבות בו המכשלות, יש לאחל: פורים כשר, ואילו בפסח, שהכנותיו הדקדקניות מכשירות אותו, צריך לייחל דווקא לפסח שמח.

לכל קוראינו - פסח שמח ו...כשר.

תאריך:  04/04/2012   |   עודכן:  04/04/2012
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מקרא ביכורים וליל הסדר – מה הקשר?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רק מסיבה אחת אני עצוב על מה שאירע במעצרים של אנשי "חדרי חרדים" - כשאגיע לארץ לאחר חג הפסח , בע"ה , לא יהיה לי נגד מי להגיש תביעת דיבה שמנה. חוץ מזה אני מחזיק אצבעות למשטרה ולבית המשפט שיפעלו סופית נגד האתר השקרני ביותר שקם אי פעם בישראל בתקופה הקצרה של האינטרנט. חילול ה' הזה נגרם בגלל אוזלת היד ופחדנותם של הרבנים החרדים ותו לא.
04/04/2012  |  הרב אליהו קאופמן   |   מאמרים
עובדה היא כי בישראל ישנן משפחות רבות בהן שני בני הזוג עובדים, ולמרות זאת הן משתייכות לציבור הגדול הזקוק לסיוען של עמותות הצדקה למיניהן. המצב הזה הוא בעיית היסוד של התפישה הקפיטליסטית, השולטת היום במדינה. מרוב רצון להפריט ולבטל את המונופולים הציבוריים, הופקרו אזרחים רבים לכוחות השוק ונעזבו לנפשם. מדובר בשכבה רחבה של אנשים שחשים חוסר ביטחון כלכלי ותעסוקתי.
04/04/2012  |  אסף גולן  |   מאמרים
מותר להדליק גפרורים, ודאי. יש חופש טוטאלי להדליק גפרורים, אין ספק. לכל בוגר יש זכות להדליק גפרורים – בטח ובטח. אבל גפרורים לא מדליקים ליד חבית של חומר נפץ, למרות הזכויות ולמרות הצרכים. מי שמצית גפרורים ליד חבית של חומר נפץ, הוא משהו בין מטומטם לעבריין פלילי – תלוי במידת מודעותו למעשיו.
04/04/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
נדמה לכם שמהפכות ניתן לבצע במחשבות בלבד. אתם חולמים על שינוי, אבל יכאב לכם לבצע אותו.
04/04/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
בשבועות הקרובים נקבל את הדוחות השנתיים המסכמים את סך הפרשותינו לקופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי החיים לשנת 2011. עבור מרביתנו קריאת דוחות אלו מייגעת ובלתי מובנת ולרוב אנו נוטים לזרוק אותם או להתעלם מהם. אולם, יש לזכור שמדובר במידע רב ערך על אחד הנכסים החשובים ביותר של האדם - סכום החיסכון הפנסיוני שיעמוד לרשותו ביום הגיעו לגמלאות. גם אם לעיתים נדמה לנו שישנן שנים רבות וטובות עד לפרישה מהעבודה, הרי שאם לא נבדוק כבר היום את מצבנו הפנסיוני, אנו עלולים לגלות ביום מן הימים כי נותרנו עם קצבה זעומה.
04/04/2012  |  רונן סולומון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
אל על משיקה אפליקציה חדשה לקראת עצמאות  /  איתן אטיאס
תערובת להכנת לחמניות כשרות לפסח  /  עידן יוסף
הבנים בצה"ל, המשפחה תזכה לסיוע כלכלי  /  גלאי תקשורת
ברכות לחג הפסח  /  ליאורה קוזלובסקי
החיפזון מהשטן?  /  הרב חגי גרוס
"הגדה" של חינוך   /  חניאל פרבר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
דן מרגלית
דן מרגלית
במשפחתי קיימת מחלוקת. יש השואפים לראות את היריבה משחקת בימי שישי במגרשים שלעתים יש בהם יותר חול מאשר דשא, ויש האומרים כי מוטב ששחקני הפועל יישארו בליגה הגבוהה עימנו, וכך נזכה בכל ע...
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il