|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אחרי מות קדושים

אחרי מות קדושים אמור, זכרם גבורתם בלב שמור, זיכרון והמנון והגשמת חלום, במותם זרעו זרעי השלום
29/04/2012  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
ללמדנו שכאשר קורה אסון, צריך לאמר: ברוך דין האמת [צילום: פלאש 90]

זִכָּרוֹן וְהִמְנוֹן

עֲלוּמִים וְנֶעֱלָמִים, הֶמָּה אַלְמוֹנִים
גִּבּוֹרֵי הַתְּהִלָּה וְאֵינָם נְשׂוּאֵי פָנִים
לְפִיכַךְ עוֹלָה תְּהִיָּה מְעוֹלָם הַנְּשִׁיָּה
עַל אֵיךְ אֻמָּה בּוֹכִיָּה ׁקָּמָה לִתְחִיָּה
וְלָהּ זִכָּרוֹן וְהִמְנוֹן וּמַגְשִׁימָה חָלוֹם
צִוּוּ לָנוּ אֶת הַחַיִּים וְצִוּוּיָם לֹא נָפֵר
לָכֵן תּוֹשָׁב וָגֵר עַל גְּבוּרָתָם יְסַפֵּר
בְּנָתְנַם ּ חַיִּים וּפְדּוּת הָלְכוּ לָמוּת
לָכֵן בְּלִבֶּנוּ חָרוּת אֹמֶץ לֵב וְעָזּוּת
עִם זִכָּרוֹן וְהִמְנוֹן וְהַגְשָׁמַת חָלוֹם
זֶה הַשִׁיר וְהָהִמְנוֹן וְזֶה גָּם הָטּוֹן
אַף בִּשְׁעַת אָסוֹן לֵב עָמֶּנוּ חָסוֹן
לֹא יַפְחִידֵנוּ כָּאן הָרָשָׁע מֵאִירָן
הַשּׁוֹגֶה בְּדִמיוֹן כְּשֶׁפָנֶינוֹ לְשָׁלוֹם
עִם זִכָּרוֹן וְהִמְנוֹן וְהַגְשָׁמַת חָלוֹם

אחרי מות, קדושים

בקרבתם לפני-ה' וימותו.(טז/א) כך נכתב על שני בני אהרן. הם מתו כי לא היו חזקים באמונתם שאכן תצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את העולה (שמיני ט/כד), כפי שכבר קרה והתרחש לפני כניסתם לאהל מועד להקריב קרבן. כשנשרפו בני אהרן כפי שקראנו בפרשת שמיני אהרן אביהם לא דבר מלה וַיִּדֹּם אהרן.(שמיני י/ג) ידע כי בניו חטאו בכך שלא היו חזקים באמונתם והכניסו אש זרה, גם כדי ללמדנו שכאשר קורה אסון, צריך לאמר: ברוך דין האמת.

ולא לבוא בטרוניה מדוע לא מנע ה' אסון זה במות יקרינו. והנה אחרי שתי פרשות כי תזריע ומצורע אנו חוזרים אל פרשת מותם של בני אהרון בפסוק ראשון שבו נאמר בין היתר: ...אחרי מות שני בני אהרן בקרבתם לפני ה' וימותו. (טז/א) כאן חוזר סיפורם של בני אהרן, אחרי שתי פרשות שיוצרות ניתוק, בין האירוע שבו נשרפו בני אהרן לבין כי תזריע, אלא שניתן למצוא קשר בכך כי אחרי מות באה התורה ומדברת על כי תזריע על הבאת חיים לעולם, בן או בת, עם דברים חדים וברורים אין לשמור על טהרתם ולהרחיקם מפגעי הזמן, מזיהום ומחלות.

למען ישמעו וייראו

בפרשה אחרי מות דִּבֵּר הקב"ה כפי שנהג לעשות אל משה וצווהו לדבר אל אחיו דברי אזהרה דווקא מיד לאחר האסון שפקד אותו. למעשה ניתן לראות בדברים שאמר הקב"ה אל משה, מעין הסבר וגם צידוק הדין.: אל יבא (אהרן) בכל עת אל הקדש מבית לפרכת אל פני הכפרת ולא ימות. (טז/ב) משמעות אזהרה זו כאן להבהיר מדוע נשרפו בני אהרן, כי הם לא מלאו אחר המותר והאסור כפי שנצטוו לעשות. לכן הם מתו. כאן אנו קוראים את דברי רבי אליעזר בן עזריה, תַנָּא מחכמי המשנה, בן דורו של רבן גמליאל דיבנה, שבא לפרש במשל את הפסוק הראשון בו דבר מותם של שני בני אהרן, והוא אומר: משל למה הדבר דומה, לחולה שנכנס אצלו רופא ואמר לו: אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב (במקום רטיבות המזיקה לגוף) בא אחר והוסיף על מה שנאמר לחולה: אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב שלא תמות כדרך שמת פלוני, אמירתו של השני נופלת יותר על אזן קשבת והחולה נזהר כי יודע מה צפוי לו אם לא ישמע בעצת הרופא.

מכאן שדברי הקב"ה כפי שנאמר קודם לכן נאמרו למשה שיאמרו לאהרן להזהירו מה עלול לקרות לו או לאחרים מה שקרה לבני אהרן . ועוד דבר מה שנראה כאומר דָרְשֵׁנִי, המלה שבאה מיד בעקבות אותה אזהרה, אשר למעשה נראית מיותרת היא המלה הפותחת את הפסוק הבא אחריו כך: "בזאת" ללא קשר עם המשך הפסוק. רש"י מוצא רמז במלה "בזאת" כי כל האמור כאן מכון אל בית המקדש שעתיד כעבור 410 שנים להבנות על-ידי שלמה המלך. כי בגימטרייה מספר האותיות בזאת 410, כלומר משך הזמן עד לבניית בית המקדש. וכאשר מדברת התורה על אהרן הכוונה לכל כהן שיכהן באותם ימים.

פרשת קדשים ועשרת הדיברות

פרשת קדושים מכילה מצוות רבות מתרי"ג המצוות המוכרות לנו. אולם יש גם חזרה בלשון אחרת על עשרת הדברות. הנה ההשוואה בין אלה שנאמרו בויקרא לבין אלה שבקדושים.

והפרשה מביאה את עשרת הדברות בלשון שונה מזו ש שבספר שמות ובספר דברים שנאמרו במעמד הר סיני: אנכי ה' אלהיך ובקדשים שם נאמר וכאן נאמר: אל תפנו אל האלילים ואלהי מסכה לא תעשו לכם(יט/ד) שם נאמר: לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא , כאן לעומת זאת נאמר: ולא תשבעו בשמי לשקר (יט/יב) זכור או שמור את יום השבת לקדשו נאמר שם וכאן נאמר: ואת שבתותי תשמרו(יט/ג) אשר לכבוד אב ואם שם נאמר:

כבד את אביך ואת אמך וכאן נאמר: איש אמו ואביו תיראו (יט/ג) לא תרצח לעומת: לא תעמד על דם רעך(יט/טז) וכך גם לגבי לא תנאף נאמר: אל תחלל את בתך להזנותה (יט/כט) לא תגנב, שם נאמר כאן נאמר אותו דבר בלשון רבים לא תגנבו (יט/יא) שם: לא תענה ברעך עד שקר לעומת זאת כאן: לא תכחשו ולא תשקרו (יט/יא) כפי שנאמר כאן לא תחמד בית רעך על דרך השלילה בא הכתוב ואמר זאת כאן על דרך החיוב : ואהבת לרעך כמוך (יט/יח) על אלה אנו קוראים עוד על היחס בין אדם לחברו ובין עשיר לעני שנאמר: וּבְקֻצְרְכֶם את קציר ארצכם לא תכלה פאת שדך לקצר ולקט קצירך לא תלקט (יט/ט) זאת כי עליך לעזוב זאת לעני ולגר.

ומצוות מוסריות אחרות מביאה כאן הפרשה: לא תַּעֲשֹׁק את רעך ולא תִּגְזֹל לא תלין פְּעֻלַּת שכיר אִתְּךָ עד-בֹּקֶר.(יט/יג) ויחס אנושי אל המוגבלים: לא תקלל חרש ולפני עִִוֵּר לא תתן מִכְשֹׁל.(יט/יד) לא תעשה עול במשפט לא תשא פני דל ולא תהדר גדול בצדק תשפט עמיתך.(יט/טו) זה מזכיר לנו איך מטים משפט בימינו בתחום הספורט בכך כאשר הָדְרוּ פני גדול. כל אלה באים ללמדנו האמירה : קדושים תהיו. זה מחייב אותנו לנהוג ולהתנהג לפי אמות מדה מוסריות שהתורה מלאה בהם.

כל עוד האדם חי, התורה חיה

דברי המוסר והחוקים והמשפטים המובאים בקדושים הם משוננים יום-יום בתפילות היומיות שלנו, כי הם נועדו לאלה שחיים ולא ליורדי דומה. במלים אחרות כל עוד האדם חי תורת אלהים חיה. לא בכדי נאמר כי ישראל הוא אור לגויים , אל תאמר הוא, אלא תורתו אור לגויים על יד זה שמקימים את הכתוב בה. לכן רק החי יכול לשמור ולקים הָחֻקִּים והמשפטים שבה. חוקי התורה הם אבני יסוד לכל עם ומשטר, לכן אחרי מות האדם שוב איננו יכול לעשות דבר ועל כך נאמר: ימי שנותינו בהם שבעים שנה ואם בגבורות שמונים שנה וְרָהְבָּם עָמָל וָאָוֶן כי-גז חיש ונעופה.(תהלים צ/יא) כלומר, הזמן קצר והמלאכה מרובה.

לכן כל עוד אנחנו חיים חובה עלינו להעשיר את עצמנו לא בְּחֹמֶר (כסף וזהב ורכוש), אלא במעשים טובים . כי ההולך בדרך כל אדם איננו לוקח עמו הָחמֶר שצבר (כסף וזהב ורכוש) , הָחֹמֶר נשאר על פני האדמה והוא יהא מונח דומם בתוכה. אחריו יהיו צאצאיו חולקים ונחלקים בחלוקת הָחֹמֶר אולם לגבי מעשיו הטובים שהותיר אחריו הם לא מתחלקים ולא מִתְכַּלִּים, כל אחד מצאצאיו יוכל ליטול לעצמו כולם ויישאר לאחרים הכל בשלמותו ובכך איש לא יחלוק על זולתו בהם.

פרשת קדושים מלמדת כי יחודו של ישראל בתורתו וזו היא קְדֻשָּתוֹ. טול ממנו את התורה נטלת ממנו קדושתו ויחודו. הייחוד הוא לא רק באהבת השם אלא גם באהבת הזולת כאהבת עצמך. לכן כדי לקרב ישראל לתורה ולחבבה הסתום שבה נדרש באחת משלוש עשרה המידות: פעם כדי להקל וְלֹא לְהַחְמִיר ופעם כדי להקל וּלְהַחְמִיר.

לָכֵן צֶמֶד הַפָּרָשׁוֹת מַרְשִׁים אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי הַקְּדוֹשִׁים
מַלְאָכִים רוֹחֲשִׁים וְחָשִׁים לְשַׁכֵּךְ חוּשִׁים בְּצַעַר גְּדוּשִׁים
קָדוֹש קָדוֹשׁ הַכֹּל לוֹחֲשִׁים מַקַבְלִים הַדִּין וְלֹא נוֹאֲשִׁים
לְחַדֵּשׁ חִדּוּשִׁים מִיָּד נִגָּשִׁים אֶת חָזוֹן הַנְּבִיאִים לְהַגְשִׁים
בְּאֶלֶּה הַיָּמִים בְּהִכָּנֵס אִיָּר אָז בְּתָשַׁ"ח כֹּחַ צָר וְאוֹיֵב מֻגַּר
כִּי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עַמּוֹ זָכַר אָז נִכַּר שֶׁרֹאש הָעָם סְחַרְחַר
וּבְחֶלֶק מִן הָאָרֶץ לָעָם רָוַח וִכּוּחַ לֹא חָסַךְ קַם רָקַד וְשָׂמַח
וְאֶת הַבְטָחָתו ה' לֹא שַָׁכח וְעַל חֹסֶר אֱמוּנַת חֶלְקֶנוּ סָלַח
וְהָּאֵל לֹא פָּסַל וְלֹא הִדִּיר הוּא רַק הִגְדִּיל תּוֹרָה וְהֶאֱדִיר

תאריך:  29/04/2012   |   עודכן:  29/04/2012
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כה מהר עבר הזמן, והנה המדינה היא כבר בת 64. אין האדם יכול שלא להתרגש. נכון, השמחה מהולה בעצב, כי כך זה אצל היהודים, בוכים וצוחקים, שרים ושותקים. כך נגזר עלינו. הגולה הארוכה רוויה מכל אלה, ואין קהילה שלא ידעה את המר והמתוק. הקמת המדינה לפני 64 שנים קטעה את התפתחות הגולה, אך הגולה עדיין שרירה וקיימת. יבחר כל יהודי כאוות נפשו היכן הוא רוצה לקיים את חייו. אלה שבחרו לחיות כאן עשו בחירה לא קלה, אך הכרחית.
29/04/2012  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
ראש הממשלה הנוכחי הוא אגוז קשה. מאז נובמבר 95', רוצחי האופי מנסים לסלקו. עד כה ללא הצלחה. בקרב על התודעה - השותפים הפלשתינים של פרס, גברו על רוצחי האופי, ובמאי 96', נתניהו נבחר בבחירה אישית לראשות הממשלה. מאז, לא ידע יום מנוחה.
29/04/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
כבר כתבתי זאת בעבר – לא הספורט אשם, אלא אלה שמנהלים אותו, שלא הגיבו בזמן וכראוי, לכל גילויי האלימות בתחילתה והיו רדומים או אדישים עד עכשיו. שרת הספורט לימור לבנת מגיבה באיחור על האירועים, במקום לקדם שינויים, להילחם עליהם ולהראות נחישות ועקביות. להגיב אחרי – לא מספיק, לא רציני דיו – ובעיקר לא יעיל.
29/04/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בית המשפט העליון ידון היום בבקשת המדינה לחזור בה מהודעתה אודות הצורך בהריסת מבנים בבית אל. מדובר בדיון 'מתאבן' שיעסוק בשלדי שני מבנים שבנייתם לא הסתיימה, אשר מקדים דיון בבקשה דומה ביחס לחמשת הבניינים המאוכלסים של שכונת האולפנה.
28/04/2012  |  איציק וולף  |   מאמרים
מעניין שאותם העקרונות שליוו את הליכוד שהיה שייך לימין המתון אשר חצי מדינה תמכה בו והיללה אותו, אותם עקרונות בדיוק נתפשים כיום כעקרונות הימין הקיצוני (וזהו ניצחונו של השמאל)
28/04/2012  |  עמוס שנער  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il