בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
פרשת "בהר" - קריאה לשוויון חברתי
|
כשנפרמת החלוקה השוויונית בעטיין של נסיבות כואבות, החוק דורש שבסופו של דבר הנחלה תחזור לבעליה ● גם אם אדם נאלץ למכור את אדמתו, האדמה חייבת לחזור לבעליה
|
תודעה שוויונית חברתית [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
"כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ" (ויקרא כ"ה 25) המחוקק בפרשת "בהר" מתגלה במלוא שיעור קומתו הערכית - מחוקק בעל תודעה שוויונית חברתית - הרגיש לנפילה וקריסה של כל אחד מבאי החברה. יש לראותו כאל אח לכל באיה, אח שחובה על החברה לחלצו ממצוקתו. זו חברה המאופיינת בגילויים של סולידאריות חברתית. לפנינו פרשה החותרת ללא ליאות לא לפרום את המערכת החברתית השוויונית של הבעלות על האדמות, שחולקו לכל בני ישראל. החלוקה הראשונית הייתה שוויונית ועליה אנחנו מצווים לשמור לצמיתות . מצוות היובל, שהיא אחת משיאי הפרשה, טומנת בחובה הבנה של צורך ביצירת תשתית שוויונית בבעלות על אחד ממשאבי היסוד של החברה הישראלית - הקרקע ועל כל מה שטמון בה בקרקע. כשנפרמת החלוקה השוויונית בעטיין של נסיבות כואבות, החוק דורש שבסופו של דבר הנחלה תחזור לבעליה. גם אם אדם נאלץ למכור את אדמתו, האדמה חייבת לחזור לבעליה ואין מקום לתופעה של "מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת וְשָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ עַד אֶפֶס מָקוֹם". כאילו בעלי ההון "הוּשַֹבְתֶּם לְבַדְכֶם בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" (ישעיהו ה' 8). חזון היובל הוא גולת הכותרת של השקפה חברתית בפרשת "בהר" ושל חוקת התורה - "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יוֹשְׁבֶיהָ וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחוּזָתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפָּחְתוֹ תָּשׁוּבוּ" (ויקרא כ"ה 10). הנסיגה מהערך השוויוני הזה הניעה נביאים לנבואות התרסה וגינוי חריף בעוצמתו הלשונית . לפנינו מחוקק, המביא בשורה לחברה. זו חוקה שניתנה לעם שיצא ממצרים, בה כל הקרקעות היו מרוכזות בידי הממלכה. פרשת "בהר" קובעת, שהאדמה שייכת לכל באי החברה - "וְהָאָרֶץ לֹא תִּמָּכֵר לִצְמִיתוּת, כִּי לִי הָאָרֶץ" (ויקרא כ"ה 35). המחוקק, האומר "כִּי לִי הָאָרֶץ", אומר במפורש, שאין מקום לחברה, בה יש ריכוז משאבים ואוצרות קרקע בידי שכבה מסוימת. האדמה היא אדמת האל. אדמה ומשאביה נתונים לכל החברה ולא לבודדים. פרשת "בהר" פונה אלינו, לא להותיר את ציווי הפרשה אי- שם בחיקן של ספירות שמימיות רחוקות. היא מחייבת אותנו לבנות כאן, עלי אדמות, חברה, המעגנת את דפוסי קיומה על אדנים של סולידאריות חברתית. מן הראוי להביא את ייחודה של הפרשה, כפי שמלמד אותנו רש"י. רש"י מסב את תשומת לבנו, שנושאי שמיטת קרקעות ודיני יובל בפרשה מובאות במלוא הפירוט כמצוות שנתנו לנו מסיני. זאת בניגוד ליתר המצוות שהפירוט ניתן יותר מאוחר בתורה שבעל פה ובספרות המדרש. ציוויי פרשת "בהר" והדרישה המרכזית בפרשה "וְהָאָרֶץ לֹא תִּמָּכֵר לִצְמִיתוּת" חייבים להנחות אותנו בבנית ביתנו הלאומי בארץ ישראל, אסור לנו להשאיר ציווים אלו להמשיך לשוטט בין אתיות מתות, שלא הצליחו לקרום עור וגידים במציאות חיינו.
|
תאריך:
|
11/05/2012
|
|
|
עודכן:
|
11/05/2012
|
|
איתן קלינסקי
|
פרשת "בהר" - קריאה לשוויון חברתי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
איש עצוב
|
11/05/12 16:44
|
|
2
|
|
אילן חטאב
|
11/05/12 17:13
|
|
3
|
|
איציק ..ר.
|
11/05/12 20:20
|
|
4
|
|
א.ב.א.
|
12/05/12 18:04
|
|
|
|
איש עצוב
|
12/05/12 21:49
|
|
5
|
|
הר סיני
|
12/05/12 18:27
|
|
|
|
איש עצוב
|
12/05/12 21:55
|
|
6
|
|
אבי ר.
|
13/05/12 09:05
|
|
7
|
|
י.ש
|
13/05/12 12:12
|
|
|
|
איש עצוב
|
13/05/12 13:00
|
|
|
|
ל-י.ש
|
20/05/12 11:35
|
|
8
|
|
זיווה ל.
|
14/05/12 10:03
|
|
9
|
|
זיווה ל.
|
14/05/12 10:12
|
|
|
|
א.ע.
|
14/05/12 15:15
|
|
10
|
|
קרן קיימת לישראל
|
15/05/12 12:58
|
|
ברישא ייאמר, מדובר על סגנון. והסגנון הוא האדם, זה האומר אותם. מדובר כמובן גם על אוצר המילים. ההתבטאויות "מכר את נפשו לשטן" וגם הביטוי "זבל", שהשתמש בו פואד בן-אליעזר, מעל בימת הכנסת, יותר מכול, מייצגים את אומרם, את פואד. זהו סגנון התבטאות המעורר גועל נפש, או בלשון העם "טפו", להקיא מזה. לא ראוי ואיננו מהווה דוגמה לאף בן תרבות צעיר או מבוגר.
|
|
|
העיר היפהפייה, המגרה והנהנתנית שעל נהר הדנובה, יודעת לעשות מה שהיא תמיד עשתה. גם בתקופה שבה הייתה חלק מן הממלכה האוסטרו הונגרית, גם בין שתי המלחמות, וגם בעידן הקומוניסטי. לעטות חיוך, לנפח את החזה בגאווה לאומית וליהנות ממה שיש, ויש. אבל הפעם הונגריה נמצאת על הפנים, גם מדינית, כתוצאה מקו לאומני שנוקטת הממשלה, וגם כלכלית במסגרת השוק האירופי המשותף. בתוך פקעת הקורים הללו, מצויה קהילה יהודית, רשמית הגדולה ביותר במזרח אירופה. בפועל, מסגרת יהודית פעילה מצומצמת בחברה לאומנית קתולית, שאליה מנסות לדבר ישראל והציונות בהצלחה מעטה.
|
|
|
|
|
|
להזיז את הטריז, זו משימתו של מופז בממשלתו החדשה של נתניהו, אותו טריז אשר רבים ניסו לתקוע בין ביבי לברק מבחוץ, החל ממסמך הרפז ועד ימינו אלה, כשלו ועתה הם מנסים מבפנים.
|
|
|
ראש הממשלה ושר האוצר מתגאים כבר חודשים ארוכים בכך שמצבה הכלכלי של ישראל מעולם לא היה טוב יותר, כשהם טוענים "שהפריחה" הכלכלית שלנו נובעת מהמדיניות הכלכלית "האחראית" של הממשלה. עכשיו מתחיל להתגלות לציבור שהכול היה בלוף, ושהקופה הציבורית התרוקנה בגלל שנתניהו חילק את כל הכסף לבעלי ההון שהשתלטו על המדינה. נתניהו צדק כשהוא אמר שיש צמיחה גבוהה, אבל הוא לא סיפר לאזרחים שהוא מחלק את כספי הצמיחה האלה רק לבעלי ההון שמשלמים פחות מיסים, מנצלים את משאבי המדינה, ועושקים את הציבור. ראש הממשלה הבטיח לאחר המחאה שהוא יסייע למעמד הביניים ויאבק ביוקר המחיה, אבל באותה נשימה הוא חילק את הכסף לבעלי ההון, ולכן היום אין כסף כדי ליישם שום החלטה של וועדת טרכטנברג שהוא בעצמו מינה.
|
|
|
|