|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

חקיקת העבודה בימינו והמקורות היהודיים

העיון בחוקת התורה מצביע על כך, שאחד הזיכרונות העמוקים של עם ישראל בראשית דרכו, הוא זיכרון היותו עם עבדים בארץ לא לו, בארץ זרה. יציאת עם עבדים לחרות נושאת בחובה את לידת רעיון החרות, היא גם נושאת בחובה ייעוד, שכל באיה של החברה יזכו להכרה בכבודם וחירותם. מכאן רגישות חוזרת ונשנית ביחס אל הזר, אל האחר
15/05/2012  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
מה שברור לחכמי התלמוד לא ברור למעסיקים כיום [צילום: פלאש 90]

התנ"ך רואה בסיפור יציאת מצרים לא רק אתוס של שחרור לאומי. זה אירוע מכונן של עם ישראל, השחרור מהעבדות בגולת מצרים מטיל עליו אחריות מוסרית לשמור ולהגן על זכויות אדם עובד באשר הוא ועל קיומו בכבוד, גם אם הוא נקלע למצוקה.

מקורות ישראל עתיקי יומין הם. הם נוסחו לפני למעלה מ-3000 שנה לחברה שבטית וחקלאית ברובה. העולם הרוחני הערכי - המזדקר מחוקים המיועדים לחברה ערב כניסתה לארץ ישראל - חייב להנחות אותנו גם בעידן המודרני, והוא אף עשוי להציל אותנו מעיוות דמותנו הערכית כחברה.

התברכנו בנכסי תרבות יקרים, הרואים בעבודה ערך נעלה - "אָדָם לֶעָמָל יוּלַד" (איוב , ה' 17) גם ספרות התנאים ממשיכה את הערצתה לעבודה ומתייחסים אליה באהבה - "אֱהוֹב אֶת הַמְּלָאכָה" (אבות פרק ב').

ההתייחסות לעבודה זוכה למעלות אידיאיות באמירה באבות דרבי נתן ,פרק א' - "כְּשֵׁם שֶׁהַתּוֹרָה נִתְּנָה בִּבְרִית ,הַמְּלָאכָה נִתְּנָה בִּבְרִית". ואת הברית הזו מחייבים אותנו מקורות ישראל לשמור מכל משמר.

לפני שהחברה המודרנית פיתחה מנגנונים טובים יותר טובים פחות להבטחת קיומו של האדם העובד , ובמיוחד לאלה שלא שפר גורלם, הייתה זו מסורת ישראל, שהניחה יסוד איתן לחברה המאופיינת בסולידאריות חברתית.

למסורת ישראל שמורות זכויות רבות בקידוש הדאגה לנצרך בחוקי לֶקֶט , שִׁכְחָה וּפֵאָה (פרשת קדושים , ויקרא י"ט 10). המטרה הנעלה ש"לֹא יִהְיֶה בָּאָרֶץ הַזּוֹ אֶבְיוֹן" (דברים ט"ו 11).

את החובה לעזרה לחלש ולנזקק מעלה הרמב"ם לדרגת קדושה בדרישה מהחברה להקים מערכת פיננסית המבטיחה לחלץ את הנתון במצוקה יהיו אלה יהודים וגם לא יהודים כאחד - "הַמְּפַרְנְסִים עֲנִיֵּי גּוֹיִים עִם עֲנִיֵּי יִשְׁרָאֵל " (רמב"ם , הלכות עבודת כוכבים פרק י' הלכה ה')

באנגליה בזמן המהפכה התעשייתית, כשנשמעו לראשונה תביעות לתיקונים חברתיים, היוו ההלכות של הרמב"ם דגם להתייחסות - The laws of the Hebrews relating to the poor and the stranger written in Hebrew in the 12 Century by the celebrated Rabbi M . Maimonides

היחס לפועל השכיר, הדאגה לו בוערת כאש בעצמות נביאי ישראל המתריסים מעל כל במה בראותם מציאות , המנותקת מציווי ההלכה המחייבים דאגה לשכיר - "וְקָרַבְתִּי אֲלֵיכֶם לְמִשְׁפָּט...בְּעוֹשְׁקֵי שְׁכַר שָׁכִיר ..." (מלאכי ג' 5)

מה שאנחנו רואים כיום כזכות יסוד של העובד להתאגד, הוכר לראשונה בתקופת המשנה בבא מציעא פרק יא בתוספתא - "רשאים הצמרין (טווי הצמר) הצבעין (הצבעים) ...נהיה כולנו שותפים. רשאים החמרין (סבלים הנושאים משאות על חמורים) רשאים הספנים נהיה כולנו שותפים... ".

לשם מה השותפות הזו? זו שותפות להתאגדות כדי לדרוש דרישות מקצועיות או דרישות נזקין. כי המשנה מכירה בכוחו של ציבור מלוכד לדרוש את דרישותיו. מכירה בזכות להשתמש בנשק השביתה כנגד המעביד.

מצער שֶׁהַחֲמָרִין (סבלי משאות על גבי חמורים) יש להם זכות להתאגד באיגוד מקצועי במאה השנייה לספירה בתקופת התנאים, ועובדי קבלן בישראל במאה ה-21 נמנעת מהם אפשרות להתארגן באיגוד מקצועי. ויותר חמור שאיגוד מקצועי כמו הסתדרות המורים אינו מוכן לארגן בשורותיו אלפי מורי קבלן. אסור לנו כחברה להשלים עם קיומה של עוצמת פער זו.

העיון בחוקת התורה מצביע על כך, שאחד הזיכרונות העמוקים של עם ישראל בראשית דרכו, הוא זיכרון היותו עם עבדים בארץ לא לו, בארץ זרה.

יציאת עם עבדים לחרות נושאת בחובה את לידת רעיון החרות, היא גם נושאת בחובה ייעוד , שכל באיה של החברה יזכו להכרה בכבודם וחירותם . מכאן רגישות חוזרת ונשנית ביחס אל הזר , אל האחר - "וְגֵר לֹא תּוֹנֶה כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בֱּאֶרֶץ מִצְרַיִם". (שמות כ"ב 20) וכן "יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶש הַגֵּר, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם". (שמות כ"ג 9).

המחוקק המקראי אינו מסתפק רק במילוי החובות אלא דורש מאיתנו לאהוב את הזר שבתוכנו "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר" (דברים י' 19). עם כל המורכבויות של מציאות אוכלוסיה של מהגרי עבודה רבים בישראל כיום, אסור לנו למעוד בהליכה המחייבת לאור התמרור הערכי של התורה - "וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם..." (שמות כ"ג 9).

מהפסוק בפרשת "בהר", שקראנו בשבוע שעבר בויקרא כ"ה 54 - "כִּי לִי בֱּנֵי יִשְׁרָאֵל עֲבָדִים... אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם", אנו עדים לתודעה סוציאלית חזקה, המנחה את הפסיקה בדיני עבודה בתלמוד הבבלי , בבא מציעא י' ע"א - אסור לאכוף על עובד חוזה עבודה , כשהוא חש כי החוזה פוגע בו . כלשון התלמוד, הפועל רשאי לסגת בעיצומה של העבודה - "פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום ..."

כואב לשמוע התנסחויות של ראשי האוצר, שאין לפתוח הסכמי עבודה. גישה של ראשי האוצר, לה שותפים, למרבה הצער, גם ראשי הסתדרות העובדים, ובעיקר עופר עיני. גישה המנוגדת לערכי מסורת יהודית, שעוצבה לפני מאות רבות של שנים.

התלמוד מכיר בזכותו של פועל לדרוש לסגת מהסכם עבודה , אם התגלה לעובדים כהסכם פוגעני - "פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום".

מה שברור לחכמי התלמוד לא ברור למעסיקים ולהסתדרות עובדים כללית מתרפסת בראשות עופר עיני, הנאמנה לגישה, שחוזה עבודה אסור לפתוח, גם אם העובדים חשים שהוא פגע בהם קשות.

תאריך:  15/05/2012   |   עודכן:  16/05/2012
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חקיקת העבודה בימינו והמקורות היהודיים
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מה שמותר במאה ה-1
15/05/12 12:43
2
איש עצוב
15/05/12 12:43
 
תגובה..
15/05/12 13:41
 
איש עצוב
15/05/12 13:57
3
רבן יהודה הנשיא
15/05/12 13:13
4
צפורה בנאי
15/05/12 17:00
 
איש עצוב
15/05/12 17:25
5
58
15/05/12 18:16
6
החלמאי
15/05/12 18:22
7
טוב שהרב קוק
15/05/12 20:14
 
איש עצוב
15/05/12 20:59
8
איתן קלינסקי
15/05/12 21:41
9
א ש ליאור
16/05/12 15:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשה מפחידה נקרא השבת - פרשת "בחקותי". צומת דרכים מסוכן. אם תשמעו לחקותי - תזכו לשפע כלכלי ולביטחון פנימי וחיצוני. ואם (חלילה) לא תשמעו למצוותי, מזומנת (שוב חלילה) רשימת קללות שקשה לחזור עליהן בכתב או בעל-פה.
15/05/2012  |  רפי פוירשטיין  |   מאמרים
"יש רק שני דברים שהם אינסופיים, היקום והכסילות האנושית. אינני משוכנע לגבי הראשון". (אלברט אינשטיין)
15/05/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
ישראל (המכונה מדינה) היא פדרציה המורכבת מקבוצות אוכלוסיה שונות שיש ביניהן קשר רופף ביותר, ולעתים אף סותרות האחת את השנייה. השקט נשמר על-ידי כך שהשלטון המרכזי (שמעמדו כלל איננו ברור) מאפשר לכל קבוצה כזו סט חוקים משלה: חוק אחד לחרדים, חוק אחד למתנחלים, חוק אחד לטייקונים, חוק אחד לערבים וחוק אחד לכל השאר.
15/05/2012  |  רועי עידן  |   מאמרים
ספרי מחשבה מדינית רבים עוד ייכתבו על התמרון הפוליטי שחילץ את קדימה המרוסקת מיום הדין של ה-4 בספטמבר. אבל, בכל אחד מהספרים הללו יהיה גם פרק נוגה, הנושא קינה משתפכת במיוחד על נפילתה של הנסיכה לבית לבני...
14/05/2012  |  שחר ויטונסקי  |   מאמרים
ממשלת ישראל מנסה לעשות צחוק מהחוק, רק מופז נכנס, וכבר מסורת ארוכת שנים של מנחם בגין של כבוד למחוקק וכבוד לחוק עומדת למרמס גלגלי הכיסא של מופז.
14/05/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il