|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

'דין שונה למחבל ולמתנחל'

בהתקרב המועד לביצוע החרבת גבעת האולפנה, מזהיר שופט מחוזי בדימוס, שמעשה עיוועים שכזה נגוע בעיוות צדק מוחלט, ומציע לבג"ץ להכיר בטעויותיו המשפטיות הזועקות לשמיים, וליזום בעצמו ביטול פסיקתו בעניין מגרון וגבעת האולפנה
23/05/2012  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
שטרוזמן. בג"ץ חס בלהט רב על זכויותיו של מחבל ערבי [צילום: פלאש 90]

דין שונה למחבל ולמתנחל
אורי שטרוזמן
תקדים חדש בבית המשפט העליון: אין הורסים ביתו של אדם, אפילו הוא מחבל שרצח אדם, בלי שנותנים לו הזדמנות להשמיע טענותיו - אלא אם כן הוא מתנחל
לרשימה המלאה

לקרוא ולא להאמין: "אילו פסקתי כך בשבתי על כס השיפוט [בעניין גבעת האולפנה ומגרון], ערכאת הערעור הייתה מבטלת את הפסיקה". לקרוא ולא להאמין: בבג"ץ קיים "דין שונה למחבל ולמתנחל", ואלה מילותיו של אורי שטרוזמן עצמו. לא נגענו.

בעברית יותר פשוטה: בג"ץ חס בלהט רב על זכויותיו של מחבל ערבי, ומתנדב להגן עליהן, בנימוקים של זכויות אזרח וכבוד האדם וכו' וכו', אבל מרשה לעצמו לדלג בקלילות אקרובטית, על פני זכויות האזרח הבסיסיות של יהודים נורמטיביים אזרחי המדינה, שלכל הדעות הם עצמם לא הפרו שום חוק, רכשו בתיהם בתום לב, משלמי מיסים ומשרתים בצה"ל (חלקם אף קצינים בקבע), מגדלים משפחות לתפארת, וממלאים כל שאר חובותיהם האזרחיות והלאומיות.

כך שאם תגידו שיש בבג"ץ יהירות, כוחנות, עריצות, ואפילו 'פיראטיות שיפוטית' (כדברי פרופ' ריצ'ארד פוזנר מאוניברסיטת שיקגו ושופט בית המשפט העליון לערעורים בארה"ב כלפי האתוס שהטמיע אהרן ברק בבג"ץ, שאינו מסוגל עדיין להשתחרר מחיבוק הדוב שלו), ודאי תצדקו. אבל אם תאמרו שאין בו דווקא מה שאמור לעמוד במוקד הווייתו, למענו ולשמו הוקם, ואת שמו הוא נושא לשווא: צדק - שוב תצדקו.

אין צדק במוסד הגבוה לצדק. הכל כן, חוץ מצדק. ע"ע שטרוזמן.

איפה הצדק
וינרוט. קיימים פתרונות חוקיים [פלאש 90]

שטרוזמן אינו הראשון מקרב מומחי משפט שהנפיקו חוות דעת אשר קובעות, שאין צדק בהריסת מגרון, גבעת האולפנה ועשרות נקודות ישוב המאוימות בידי החרב המתהפכת שבידי הבג"ץ והפרקליטות. גם עורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט וד"ר הראל ארנון, פרופ' שלום לרנר ועוד, השמיעו דעה דומה.

המשפטנים וינרוט וארנון, מבכירי המשפטנים בארץ, קובעים כי קיימים בחוק אשר חל ביו"ש, פתרונות חוקיים שימנעו את הריסת מגרון, גבעת האולפנה ושאר המאחזים. בחוות הדעת שלהם נאמר, שמבחינת המשפט הפרטי ביהודה ושומרון, אין צורך או חובה משפטיים להרוס את מה שנבנה בתום לב על קרקעות, שנטען שהן פרטיות.

וינרוט וארנון: "על-פי הדין החל היום באזורי יהודה ושומרון, בכל מקרה בו התבצעו בנייה ו/או נטיעה במקרקעי הזולת בתום לב, קיים פתרון של פיצוי, ולא רק של הריסה. כאשר שווי המבנים עולה על שווי המקרקעין, זכות הבחירה בין תשלום פיצוי לבעל הקרקע או הריסת המבנים מסורה לבעל המבנים. כאשר שווי המקרקעין עולה על שווי המבנים, זכות הבחירה מסורה לבעל הקרקע. ואין כל הבדל ביו"ש בין קרקע מוסדרת ובין קרקע שאינה מוסדרת. בכל מקרה, המחלוקת הינה בין בעל הקרקע למי שיושב עליה, והרשויות אינן יכולות לבוא בנעלי הבעלים ולדרוש במקומו הריסה".

בחוות דעת אחרת, עליה חתום פרופ' לרנר, נקבע כי "לא ברור מה עומד בבסיס המדיניות, המבחינה בין אדמות פרטיות לבין אדמות מדינה, ומדוע דינה של כל בנייה בקרקע פרטית להיהרס. אם הבסיס למדיניות זו הוא רצונה של המדינה למנוע פגיעה בזכויות קניין של ערבים תושבי יו"ש, החלתה באופן גורף, וללא הפעלת שיקול דעת פרטני, עלולה להוביל לפגיעה של ממש בזכויות קניין של יהודים וערבים כאחד... מדיניות זו נוגדת את עקרונות דיני הקניין החלים בישראל, וגם את הדינים המקבילים ביו"ש".

איפה כבוד האדם

צדק סלקטיבי
כלה ונחרצה דעתו המשפטית של שטרוזמן: "אין לי ספק שההליך המשפטי הנוכחי פגע בכבוד האדם ובזכויות הקניין של בעלי הדירות בגבעת האולפנה ומגרון". פירוש רש"י: צדק סלקטיבי

דבריו של שטרוזמן חדים הרבה יותר. השבוע הוא קבע נחרצות, במאמר בעיתון הפוסט ציוני 'הארץ' (לזכותו ייאמר כי העניק לו מקום מכובד ואף עיטר מאמרו בתצלום) [וגם באתר זה - ראה רשימתו משמאל], כי נוצרה מציאות ולפיה "אין הורסים ביתו של אדם, אפילו הוא מחבל שרצח אדם, בלי שנותנים לו הזדמנות להשמיע טענותיו, אלא אם כן הוא מתנחל".

הנה עוד מהתבטאויותיו של השופט שטרוזמן: "בג"ץ ידע שאותם מבנים מאוכלסים בדיירים. מלכתחילה הורה השופט חנן מלצר לרשויות, לפרט את היחידות הלא מאוכלסות, ולציין ככל הידוע להן את 'מספרם ושמותיהם של הדיירים המתגוררים או של התופסים כל אחת מן היחידות המאוישות'", אבל איש מהדיירים לא זומן לדיון. איפה הצדק?! – הצחקתם אותם.

על-פי ההיגיון של בג"ץ, מוסיף שטרוזמן, יקרה מחר-מחרתיים שראובן יתבע (לאו-דווקא בבג"ץ, שכן פסיקת האולפנה תחלחל לבתי המשפט דלמטה) את הריסת ביתו של שמעון, שנבנה, לטענת ראובן, ללא היתר בנייה. "לדיון יוזמן רק ראש העירייה, שיאשר את אמיתות הטענה, והשופט, כמו בג"ץ, יוציא צו הריסה. לא יעלה על דעתו להזמין את שמעון. אילו הוזמן, הוא היה יכול להציג את ההיתר שקיבל, ולהוכיח שהעתקו אבד במשרדי העירייה, או מעלה טיעון אחר להגנתו, וראש העיר יצטדק: 'לא ידעתי'. אבל השופט יתגונן: כך נהג הבג"ץ במתיישבי גבעת האולפנה ומגרון". איפה הצדק?! – לא בבית ספרם.

שטרוזמן מדגיש כי בית המשפט התעלם מזכויותיהם השיפוטיות ומזכויות הקניין של מתנחלים, "אבל לא [נוהג כך] בבני אדם" אחרים, קרי: לא יהודים. שטרוזמן מזכיר לנו, שכאשר הוגשה עתירה לחייב את עיריית ירושלים לבצע צווי הריסה של מבנים במזרח העיר, הורה בג"ץ לעותרים לצרף את כל בעלי המבנים הצפויים להריסה ואף את הדיירים (!!!), שהרי 'הם עלולים להיפגע באופן ממשי מצו שייצא, אם ייצא, מאת בית המשפט', כי 'הלכה היא שאין הורסים ביתו של אדם, אפילו הוא מחבל שרצח אדם, בלי שנותנים לו הזדמנות להשמיע טענותיו'. באותו מקרה הורה הבג"ץ על צירופם של בעלי המבנים והדיירים אישית לעתירה.

ואילו "בעניין מגרון... לא דרש בג"ץ את צירופם לדיון", ממשיך שטרוזמן. "בעניין גבעת האולפנה הסתפק בג"ץ בהודעת המדינה, מבלי שניתנה הדעת לטענותיהם האפשריות, כבדות המשקל, של רוכשי הדירות, החל מחוסר סמכות המדינה להסכים להריסת דירותיהם הפרטיות; המשך בטיעוניהם על רכישתן של הדירות בתום לב, שהרי על-פי דין, תום לבם... הוא הקובע בסכסוך בינם לבין בעלי הקרקע; וכלה בדין המקומי הקובע (בניגוד לדין בישראל) שאין חשיבות למעמד הקרקע (מוסדרת או בלתי מוסדרת), כי בכל סוג קרקע אם 'היה ערך הבניינים והעצים כשהם עומדים עולה על ערך אותה הקרקע, ייתנו את תמורת הקרקע לתובע והיא תישאר בידי בעל הבניינים והעצים', ובהפניה [של העותרים] לפסיקה של בית הדין האירופי לזכויות האדם, מאפריל 2010, הקובעת שתרופתם של תושבי קפריסין הצפונית (הטורקית), שברחו דרומה (לקפריסין היוונית), בגין שלילת נכסיהם בצפון, היא בתביעת פיצויים מהוועדה המיוחדת שהוקמה בצפון קפריסין".

אשר על כן כלה ונחרצה דעתו המשפטית של שטרוזמן: "אין לי ספק שההליך המשפטי הנוכחי פגע בכבוד האדם ובזכויות הקניין של בעלי הדירות בגבעת האולפנה ומגרון". פירוש רש"י: צדק סלקטיבי.

איפה השוויון

ומה התרופה לעוול שבפסיקת בג"ץ? – שטרוזמן: "על המדינה, שנטלה על עצמה שלא כדין את הזכות להסכים להריסת בתיהם, להודיע לבג"ץ על טעותה במתן הסכמה להריסת רכוש שאינו שלה, ולממן את הפעילות המשפטית של פרקליטיהם (שלא תיעשה על-ידי יועציה המשפטיים, שהתרשלו בכך שלא הפנו את תשומת לב בג"ץ להכרח בצירופם של בעלי הדירות והדיירים כבעלי דין); ועל האגודה לזכויות האזרח להתייצב לצידם בהגנה על זכותם להצגת עמדתם בבית המשפט, בטרם ייחרץ דינם.

"טוב יעשו שופטי בג"ץ, המעוניינים לפסוק דין צדק, אם יהרהרו מיוזמתם בפסיקתם ויעשו שימוש בסמכות הטבועה בכוחם, ללא המתנה לפניית המתיישבים, לביטול פסיקתם ולצירוף כל בעלי הדירות לדיון בעתירות הטוענים לבעלות על הקרקעות, כפי שפסקו בעתירה למימוש צווי ההריסה במזרח ירושלים. כי אין דין שונה למתנחל ואין עדיפות למחבל".

ספק רב אם הממשלה והבג"ץ יסכימו להודות בטעויותיהם. ממשלת ישראל מתבטלת עד עפר בפני הבג"ץ, ובעת כתיבת השורות הללו עדיין אינה בשלה לתמוך בחוק ההסדרה, והבג"ץ עצמו אינו מוצא את העוז לסגת מאי-הצדק המשווע שבפרשה. הבג"ץ לא טועה, ממש כמו האפיפיור, עוצם עיניו מול העוול ולא נותן לעובדות לבלבל אותו.

תאריך:  23/05/2012   |   עודכן:  23/05/2012
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
'דין שונה למחבל ולמתנחל'
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע"ש
23/05/12 15:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו מוצאים לכל הפחות שלוש מעלות מרכזיות לצורך להאריך את תקופת ההתמחות:
הדמוקרטיה הישראלית מציבה לכאורה מערכת שלטון מסודרת , עם הפרדת רשויות בצידה כאשר כל "שחקן" על המגרש יודע את תפקידו ואת גבולות הגזרה עליה הוא מופקד. האומנם?
23/05/2012  |  בעז שפירא  |   מאמרים
תארו לעצמכם שאתם קוראים בעיתוני הבוקר, באתרי האינטרנט או שומעים ברדיו כי ראש הממשלה ביבי ושרי ממשלתו החליטו, לרגל ממשלת האחדות החדשה, להפחית ממשכורתם החודשית כמה אלפי שקלים. בוקר אחד תשמעו, שהשרים החליטו לשמש דוגמה של צניעות ומופת מול המצב הכלכלי בישראל. אתם צוחקים? יודעים שאין סיכוי ומה עלה בדעתי, איזה שטויות. אז ככה ממשלת צרפת החדשה, בראשותו של הנשיא החדש פרנסואה הולנד, ממשלה הכוללת 34 שרים, החליטו פה אחד, השבוע, לוותר על 30% משכרם! במקום משכורת של 14 אלף אירו לחודש, הם יקבלו עכשיו 10 אלף אירו לחודש. זה אמיתי, זה לא דמיון.
23/05/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בימים האחרונים אירעו התנגשויות אלימות באזור טריפולי, העיר השנייה בגודלה בלבנון, הממוקמת בצפון המדינה, בין התומכים העלאווים של המשטר הסורי לבין התומכים הסונים בכוחות האופוזיציה האנטי-סוריים. על-רקע ההנחה הרווחת ולפיה לבנון הייתה חסינה עד כה לאירועי ה"אביב הערבי", הסלמה אלימה זו הפתיעה משקיפים רבים. למעשה, ההיפך הוא הנכון: התהפוכות האזוריות הנמשכות הורגשו בלבנון במלוא עוזן. הדבר נכון במיוחד ביחס להשפעה המקומית של המשבר הסורי המתמשך. השתלשלות האירועים בסוריה השפיעו על לבנון במידה רבה, בעיקר בשל היחסים הגיאו אסטרטגיים ההדוקים לאורך השנים בין שתי המדינות שבאו לביטוי בתחומי הכלכלה והפוליטיקה.
23/05/2012  |  ברטי בנדטה  |   מאמרים
ב-20 במאי, 2012 צויין יום ירושלים. במבט לאחור, החלטתי לכתוב סיפור מחיי שנוגע ישירות באותו יום היסטורי, מרגש ביותר לעם היהודי. הסיפור מתחיל ביום השני למלחמת ששת הימים, כשמרדכי "מוטה" גור, אז מפקד חטיבת הצנחנים, שהשיב את ירושלים לעמה זעק, וזה נכנס לספרי ההיסטוריה - "הר הבית בידינו"!.
23/05/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il