|   15:07:40
  משה כהן  
עורך דין, פובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עירבון וזכות הגישה לערכאת ערעור

השאלה העיקרית, הנבחנת במאמר זה, היא האם חיובו של אדם, בעל דין, בהפקדת עירבון להבטחת הוצאות הצד שכנגד, כתנאי לשמיעת הערעור או העתירה, מהווה פגיעה בזכות הגישה לבית המשפט?
12/06/2012  |   משה כהן   |   מאמרים   |   תגובות
בית המשפט העליון. חיוב בעירבון כתנאי לשמיעת ערעור - פגיעה בזכות הגישה לבית המשפט [צילום: איתמר לוין]

מבוא

"דעתי שלי היא, כי זכות הגישה לבית המשפט אין היא זכות יסוד במובנו הרגיל של המושג זכות יסוד. שייכת היא למסדר נורמות אחר בשיטת המשפט. ניתן לומר - וכך אומר אני - כי נעלה היא על זכות יסוד. לא עוד, אלא שקיומה הינו תנאי הכרחי וחיוני לקיומן של שאר זכויות היסוד. זכות הגישה לבית המשפט הינה צינור החיים של בית המשפט. התשתית לקיומם של הרשות השופטת ושל שלטון החוק. בזאת נשתנתה הרשות השופטת משתי אחיותיה - הרשות המחוקקת והרשות המבצעת - ששתי אלו האחרונות יוזמות ועושות, אם בתחום החקיקה ואם בתחום המעשה, בעוד אשר הרשות השופטת יושבת על מושבה ומצפה כי יבואו אליה לקבל את חוות דעתה ואת הכרעותיה".

(שופט בית המשפט העליון, מישאל חשין, ע"א 733/95, ארפל אלומיניום בע"מ נ' קליל תעשיות בע"מ , פ"ד נ"א(3), 577).

ידענו, כי זכות הגישה לבית משפט הנה זכות הנובעת מאושיות חיינו כבני אדם חורין במולדתו ישראל. הזכות נתפסת כעל חוקתית וככזו האם ניתן להתנות או לסתור בה?

השאלה העיקרית, הנבחנת במאמר זה, הנה האם חיובו של אדם, בעל דין, בהפקדת עירבון להבטחת הוצאות הצד שכנגד, כתנאי לשמיעת הערעור או העתירה, מהווה פגיעה בזכות הגישה לבית המשפט?

הנחת היסוד של מאמר זה, מבוססת על כך כי חיוב בעירבון כתנאי לשמיעת ערעור או עתירה וכיוצ"ב מהווה פגיעה קשה בזכות הגישה לבית משפט.

הפוזיציה המשפטית המצויה

תקנות 427 עד 433 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד - 1984 (להלן - "התקסד"א") דנות בחיוב מערער במתן ערובה להבטחת הוצאות המשיב בערעור, וכן תקנה 519 לתקנות סדר הדין האזרחי, הדנה בחיוב תובע בהפקדת ערובה לתשלום הוצאותיו של נתבע (בה לא נעסוק במסגרת מאמר זה) .

בפועל, המערער מחוייב בהפקדת עירבון מייד עם הגשת הודעת הערעור באמצעות החלטות מובנות, לא מנומקות, לכאורה בהתאם להחלטת רשם אותו בית משפט, וללא בחינה מדוקדקת מוקדמת של סיכויי הערעור מידי השופט היושב בערכאת הערעור , ללא בחינת התנהגות המערער בעבר בדבר תשלום הוצאות משפט, ללא תשובת המשיב וכיוצ"ב, בשיעורים כספיים גבוהים שאינם נובעים בהכרח מהוצאות המשיב ו/או העניין בערעור .

כך יוצא, שגם אם יש בידי המערער יכולת כספית לעמוד בקריטריונים המחמירים לפטור מהפקדת עירבון (ויאמר כי מדובר בקריטריונים שאינם מחויבים המציאות וכי נועדו אלא לתקוע מקלות בגלגלי ההחלטה להגיש ערעור ובהמשך הליכי הערעור לאחר הגשת הודעת הערעור) רבים, בוחרים שלא לקחת סיכון כה גבוה, ומוחלים על זכותם להגיש ערעור על החלטה או פסק דין שניתנו תוך סתירת הדין ולא בדרך משפטית ראויה.

הפוזיציה המשפטית הרצויה

בתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין), תשנ"ב-1991 לא מצויות תקנות מקבילות לתקנות 427 - עד 433 לתקסד"א, ויחד עם זאת , אין כל תיעוד לפגיעה בזכויות מקבילות או סותרות של מי מבעלי הדין או כלפי התנהלות בתי הדין. אמנם, בהתאם לפסיקה, בית הדין רשאי לאמץ תקנות אלה, מכוח סעיף 33 לחוק בית הדין לעבודה, תשכ"ט - 1969. יחד עם זאת, יש ליתן משקל לעובדה שמתקין התקנות נמנע מלהתקין תקנות המטילות חובה להפקיד ערובה להבטחת הוצאות הערעור. מעובדות אלו, מתחייב לדעתנו, שככלל, אין מקום לחייב מערער בהפקדת ערובה להבטחת הוצאות המשיב , בהעדר נימוקים מיוחדים המצדיקים חיוב בעל דין בהפקדת ערובה.

איזון בין זכויות

כאשר מתקיימים נימוקים המצדיקים חיוב בעל דין בהפקדת ערובה, על השופט היושב בדין לאזן בין זכות הגישה של המערער לערכאות לבין זכותו של בעל הדין שכנגד לגבות את הוצאותיו. בעריכת איזון זה יש להביא בחשבון את ההבדל בין חיוב בעל דין בהפקדת ערובה בערכאה הראשונה, בטרם היה לו יומו בבית המשפט, לבין חיוב בעל דין בהפקדת ערובה בערכאת הערעור, לאחר שתביעתו נדונה על-ידי הערכאה הראשונה ונדחתה. במקרה השני, זכות הגישה לערכאות כבר מומשה, ולו חלקית. הבדל זה יבוא לידי ביטוי במשקל שעל בית המשפט ליתן לאינטרסים השונים של הצדדים - זכות הערעור, המהווה חלק מזכות הגישה לערכאות, מקום בו מוקנית זכות ערעור על-פי הדין, וזכות בעל הדין שכנגד לגבות את הוצאותיו.

כך למשל, שיקול מהותי על פיו יוטל על המערער להפקיד ערובה לתשלום הוצאות המשיב , הנה קיומה של ראיה להימנעות בעל דין מלפרוע הוצאות שהוטלו עליו בעבר. נראה לנו כי כאשר מדובר בבקשה להפקדת ערובה בערכאת הערעור, משקלו של נימוק זה עולה, כיון שמדובר בהוצאות שנפסקו בפסק דין סופי, לאחר שהתקיים דיון מהותי בעניינו של המערער. זאת, בשונה מהוצאות שנפסקות בערכאה הראשונה בהליכי ביניים, אשר לעתים נפסקות בשל מחדלים בניהול ההתדיינות (העדר התייצבות, הצורך לתקן כתב טענות, וכו'), ואין בהן כדי להעיד על מהות התביעה ועל סיכויי התביעה.

כמו-כן, כאמור, בהתחשב בעובדה כי המערער כבר מימש, ולו חלקית, את זכות הגישה לערכאות, משקלה של הזכות לגבות את ההוצאות עולה. לאור האמור, אי קיום חיוב בהוצאות שהוטל בפסק הדין של הערכאה הראשונה יהווה, בדרך כלל, נימוק לחיוב בעל דין בהפקדת ערובה להבטחת הוצאות הערעור.

מה הדין כאשר בעל דין אינו מקיים את החיובים המהותיים (להבדיל מהוצאות) שהוטלו עליו בפסק הדין של הערכאה הראשונה? לדעתנו, אין לחייב בעל דין בהפקדת ערובה בשל אי קיום פסק דינו של בית משפט קמא. בית המשפט אינו לשכת הוצאה לפועל, ואינו עוסק באכיפת פסקי דין. מה גם, שבמסגרת דיון בבקשה להפקדת ערובה בפני בית המשפט אין החייב יכול להעלות טענות ולבקש בקשות אותן הוא יכול להעלות בפני ההוצאה לפועל, כגון: בקשה לצו תשלומים (סעיף 7א לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז - 1967; להלן - חוק ההוצאה לפועל); טענת "פרעתי" (סעיף 19 לחוק ההוצאה לפועל); בקשה לחקירת יכולת (סעיף 67 לחוק ההוצאה לפועל); בקשה לאיחוד תיקים (סעיף 74(ב) לחוק ההוצאה לפועל).

יש להדגיש, כי קיים שוני מהותי בין התניית המשך ההתדיינות בהליך בתשלום הוצאות שנפסקו בעבר או בביצוע החיובים שהוטלו בפסק הדין, לבין הטלת חובה על בעל דין להפקיד ערובה להבטחת הוצאות הצד שכנגד בערעור. חיוב בעל דין בהפקדת ערובה אינו מהווה אכיפה של חיוב בהוצאות שהוטל על המערער בעבר, אלא הוא צופה פני עתיד. מטעם זה, רק אם בסופו של יום ימצא על-ידי ערכאת הערעור כי הערעור הוגש מקום שלא היה כל מקום להגשתו, מלכתחילה, יחויב המערער בהוצאות בשיעורם כפי שהיה זכאי להם המשיב בהתאם לתקנות 512 - 513 לתקסד"א .

בקביעת סיכום הערובה וסוג הערובה יש לאזן בין זכות הגישה לערכאות של המערער לבין זכותו של המשיב לגבות את הוצאותיו. בקביעת סכום הערובה יש לנהוג במתינות, ובהתחשב בגובה ההוצאות אותן מטיל היה מטיל בית המשפט לערעור בהליכים בפניו, ולא בהתחשב בגובה ההוצאות אותן חויב המערער לשלם בפסק הדין של הערכאה הראשונה. בכל מקרה, אין מקום לחייב את המערער בהפקדת ערובה בגובה סכום חובו על-פי פסק הדין נשוא הערעור, שכן כאמור, בית הדין אינו עוסק באכיפת פסקי דין. בקביעת סוג הערובה, יש לשקול, ככל שבעל דין אינו יכול להפקיד ערובה במזומן, מתן אפשרות להמרת הערובה, כגון - מתן ערבות צד ג' ולנהוג באופן שוויוני כפי שנעשה עם תאגיד , בנק או חברה .

מסוגלותו הכלכלית של המערער

כאמור לא השופט היושב בדין בערכאת הערעור הוא המחליט על הפקדת העירבון ושיעורו אלא רשם אותו בית משפט, ללא בחינת סיכויי הערעור וללא הנמקה, במסגרת החלטות מובנות אוטומטיות , היוצאות ממזכירות בית המשפט, כך יוצא, שגם אם יש בידי המערער יכולת כספית לעמוד בקריטריונים המחמירים לפטור מהפקדת עירבון ( ויאמר כי מדובר בקריטריונים שאינם מחויבים המציאות וכי נועדו אלא לתקוע מקלות בגלגלי הזכות להגשת ערעור ) רבים, בוחרים שלא לקחת סיכון כה גבוה, ומוחלים על זכותם להגיש ערעור על החלטה או פסק דין שניתנו תוך סתירת הדין ולא בדרך משפטית ראויה.

מכאן, שאין לחייב מערער בהפקדת ערובה מחמת עוניו בלבד ולפיכך, רק במקרים בהם בית המשפט משתכנע כי אכן מוצדק יהא לחייב מערער בהפקדת ערובה, לצורך הגנה על זכות המשיב שלא להיגרר להליכי סרק ושלא לבוא לידי חסרון כיס ככל שידחה הערעור .

נוסף על זאת, קיים חוסר שוויון בעניין זה בין חיובו של אדם פרטי בהפקדת עירבון על-פי זה יש באפשרותו להפקיד עירבון כספי באמצעות תשלום שובר במזומן בסניף הדואר או בהפקדת ערבות בנקאית אשר מהווה הפקדת מזומן בבנק ובין תאגיד, בנק, חברה אשר עימם בהם בהקלה ומאפשרים להם בנוסף לאמור דלעיל גם את האופציה להפקדת התחייבות אבחנה וחוסר שוויון שאינם מתקבלים על הדעת בפרט כאשר חזקה על תאגיד, בנק או חברה כי הנם בעלי יכולת כלכלית להפקיד עירבון בשיעורים הגבוהים מהאדם הסביר .

סיכויי ההצלחה של הערעור

כאמור, מבחן נוסף, שלא קשור למסוגלותו הכלכלית של המערער הנו סיכויי ההצלחה של הערעור. כיום מייד עם הגשת הודעת הערעור, מקבל המערער החלטה מובנית ממזכירות בית המשפט על קביעת ערובה מידי רשם אותו בית משפט, עוד בטרם נתקבלו כל כתבי בי הדין מהצדדים, ותשובות המשיבים לערעור. כך יוצא, שההחלטה על הפקדת העירבון נעשית, תמיד, שלא על בסיס סיכויי ההצלחה של הערעור אלא מתוך אוטומטיזם, שטחיות, שלא לגוף העניין, ותוך תפיסה שגויה של מטרת ההליך .

מכאן, שרק השופט היושב בדין בערכאת הערעור, לאחר שבחן את התיק שלפניו ועיין בתשובות המשיבים רשאי לקבוע חיובו של המערער בהפקדת עירבון להבטחת הוצאות המשיבים תוך מתינות מפליגה לטובת זכות הגישה של המערער לבית המשפט .

התחמקות מתשלום הוצאות בעבר

שיקול נוסף אשר ראוי כי בית משפט ייטול לנגד עיניו הוא קיומם של ראיות מוצקות להתחמקותו של המערער לשלם למשיב הוצאות משפט שנפסקו נגדו בהליכים קודמים שאז מומלץ כי בית המשפט ייעתר לבקשה לחייב את המערער בהפקדת ערובה בטרם יאפשר שמיעת הערעור שכן, אם ידחה הערעור ויחויב שוב בהוצאות יכול והמערער לא יעמוד בחובותיו לשלם למשיב את הוצאות הליך הערעור, מטעם זאת יש צדק רב בהטלת עירבון על המערער להבטחת הוצאות המשיב בהליך הערעור בלבד .

לסיכום

המחוקק טוב יעשה באם יביא לניסוח מחדש של תקנות 427- 433 לתקסד"א מאחר שעל-פי מתכונתם כיום הם גורמים לפגיעה קשה בזכות הגישה לבית המשפט, אשר הוכרה זה מכבר, כזכות על חוקתית.

תאריך:  12/06/2012   |   עודכן:  13/06/2012
משה כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עירבון וזכות הגישה לערכאת ערעור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סהר שוקר
3/09/18 16:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביקורו הצפוי של נשיא רוסיה, וולדימיר פוטין, בישראל, המעורר תהיות בקהילת המומחים באשר לתכניו, עומד להתקיים על-רקע השינויים המדיניים המתחוללים במערכת יחסי החוץ של רוסיה ומשקף במידה רבה את התמורות המסתמנות לאחרונה בזירה הבינלאומית. ואכן, פעילות רוסית אינטנסיבית למדי במערכת הבינלאומית מאז כניסתו של פוטין לתפקידו כנשיא רוסיה, יוצרת בהדרגה רושם שמוסקבה עוסקת בעיצוב מחדש של מדיניותה. בתוך כך, מסתמן שגם למזרח התיכון, בכלל, ולישראל, בפרט, נועד במסגרת זו תפקיד מוגדר. נושאים אלה ילובנו בוודאי בעת הביקור המיועד.
12/06/2012  |  צבי מגן  |   מאמרים
"אני סוכן למעשי רצח מספרד. כדי לשרוד אין לי עיסוק אחר בחיים מאשר לרצוח. אינני יודע פרטים על מהות הסכסוך שיש לך עם אחד מחבריך הקרובים, אבל אותו חבר חפץ במותך, וחייך, לכן, נתונים עתה בידי. יש לך, בסך-הכל, אורכת-חיים של 48 שעות וכשזו תפוג - אני ואנשי יבואו לגבות את חייך. אנשי מקיפים, ממש עכשיו, את ביתך ועוקבים תדיר אחריך. על כל שטות שתעז לעשות - תקבל מאיתנו כדור בראש. אלא שאני יכול לחוש לעזרתך, בתנאי שתשתלם לי סכום כפול מזה ששילם לי מבקש הרצח. בה במידה אוכל גם לגלות לך מיהו האיש שהורה לנו לחסל אותך, אבל הדבר ייעשה רק לאחר שתשלם לי עבור הצלת-חייך. החיים שלך מצויים מעכשיו בידיך. העבר אלי את מספר הטלפון הנייד שלך, כדי שנוכל לשוחח. אל תמסור, בשום פנים ואופן, מידע למשטרה או לכל אדם שהוא, באשר אנו עוקבים אחריך".
12/06/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ירידתו של "חוק ההסדרה" מפרק אינה טובה רק לרגיעה פוליטית ומניעת גזל לאומני אלא גם למניעת גזל ותוהו ובוהו בכלל. אם חוק זה היה עובר היינו צופים כיצד שוב ושוב משתלטים בעלי זרוע על אדמות לא להם ואח"כ בונים ובונים ולבסוף נותנים איזה "עצם" כפיצוי לנגזל. הסיפור היה מתחיל בשטחים הכבושים , ממשיך נגד ערביי ישראל אבל לא היה נעצר שם אלא הרשויות היו גוזלות אדמות פרטיות, הקיבוצים היו מחדשים ימיהם כקדם ולבסוף דור המבול הזה היה עובר מכל דאלים גבר אל חצר החלש וכו'.
12/06/2012  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
"האדם הוא כמעט תמיד רשע כפי שצרכיו דורשים שיהיה", כך כתב ליאופרדי.
12/06/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
בהמשך למבזקנו מיום 14 בפברואר 2012 בעניין הדיווח המקוון למע"מ לשנת 2012, שם עדכנו, בין היתר, על ההקלה שנקבעה לעוסקים שבחרו להגיש דוח מקוון למע"מ במקום הדוח התקופתי לשנת 2012, לפיה עוסקים כאמור יהיו רשאים להגיש את הדוח ולשלם את המס בגינו עד ה-22 לחודש העוקב.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il