|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

המחאה היא פוליטית

המחאה היא פוליטית. ההצהרות השטותיות שאפיינו את "מנהיגי מחאת רוטשילד" מן הקיץ שעבר, בסגנון: "תפקיד המוחים הוא למחות ולהציף בעיות ותפקיד הממשלה הוא להתמודד ולפתור את הבעיות", ההצהרות האלו היו תולדה של נאיביות ילדותית ועצות אחיתופל של בעלי ענין ביציבות פירמידת ההון. לא יעזרו הכחשות המתיימרים להיות "מנהיגי המחאה". רק במשטרים טוטליטריים ניתן להניע תהליכי שינוי בלעדי הפוליטיקה
01/07/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
המחאה החברתית. מחאה פוליטית וטוב שכך [צילום: פלאש 90]

המחאה היא פוליטית. אין שום סיבה להסתיר את העובדה הזו, לעטוף אותה בצלופנים מתייפייפים או להכחיש את העובדה הזו. בדיוק להפך. יש את כל הסיבות להפוך את המחאה להרבה יותר פוליטית, בתנאי, כמובן, שתהליך הפוליטיזציה של המחאה לא יהיה חיבור לפוליטיקה הקיימת אלא דווקא יצירת פוליטיקה חדשה, פוליטיקה שתואמת את ערכי מהמחאה וממנפת את מטרותיה.

המחאה היא פוליטית. אין ולא יכולה להיות מחאה אחרת. כל טענה נגד הפוליטיזציה של המחאה החברתית היא לא טיפשות, אלא פשוט אי הבנה של המנגנון הדמוקרטי, מטרותיו, שיטות הפעולה המקובלות (והראויות), וכמובן, אי-פוליטיזציה של המחאה היא עיקור שלה מכוחה וממטרותיה.

המחאה היא פוליטית. הרצון של הציבור לראות מחאה א-פוליטית נובע מתחושות הקבס, מרגשות טינה וסלידה מן הסיאוב של המערכת הפוליטית הנוכחית, מן הציניות של הפוליטיקאים הנוכחיים, מן השיטה שהפכה את הפוליטיקאים למריונטות של שלטון ההון, מהעדר אידאולוגיה וממשחק הכיסאולוגיה.

המחאה היא פוליטית. הסיבה שכל מי שרואה בעצמו "מנהיג מחאה" דואג להכחיש את מחויבותו למפלגות ולפוליטיקאים דהיום, היא בדיוק משום כך. המחאה היא פוליטית, היא אמורה להיות פוליטית, היא תישא פירות רק אם היא תהיה פוליטית. המחאה לא יכולה להיות א-פוליטית, משום שבמשחק הדמוקרטי אין דרך לגרום לשינוי סדרי עדיפויות אלא דרך פוליטיקה.

המחאה היא פוליטית. ההצהרות השטותיות שאפיינו את "מנהיגי מחאת רוטשילד" מן הקיץ שעבר, בסגנון: "תפקיד המוחים הוא למחות ולהציף בעיות ותפקיד הממשלה הוא להתמודד ולפתור את הבעיות", ההצהרות האלו היו תולדה של נאיביות ילדותית ועצות אחיתופל של בעלי ענין ביציבות פירמידת ההון (ובמיוחד בקשרי הגומלין שבין פירמידת ההון לפירמידת השלטון).

המחאה היא פוליטית. לא יעזרו הכחשות המתיימרים להיות "מנהיגי המחאה". אין להכחשות הללו כל אחיזה במציאות, ואין להכחשות הללו כל תוקף אינטליגנטי מעשי. רק במשטרים טוטליטריים או בהפיכות של 'תפיסת שלטון בכוח' ניתן להניע תהליכי שינוי בלעדי הפוליטיקה. היא הנותנת שבמשטרים דמוקרטיים, הדרך לשינוי עוברת במגרש הפוליטי.

המחאה היא פוליטית. המחאה תביא תוצאות למוחים רק אם היא תתורגם לכח פוליטי. במפלגה אחת או בעשר מפלגות, אין זה משנה. עיקר העיקרים של השינוי הזה כבר התחיל, והריחוק שהיה בין הבוחר לנבחריו עד היום, לא יהיה עוד חלק מן הנוף הפוליטי. המקטרים קמו מן הכורסאות ויצאו לרחוב. הפוליטיקה של הסלון עברה לרחובות, לשדרות, לכיכרות, וכולנו הבנו שמהכורסה בבית נקבל רק כאב ראש, אבל אם ניקח את גורלנו בידינו ונצא לרחוב, נוכל להחליף את הראש. הקרב ניתש כעת בין עתידו של הראש שלי ועתידו של ראש המדינה דהיום. ראש בראש. בערבית אומרים: "רָאסי בְּרָאסָק".

המחאה נולדה פוליטית

המחאה היא פוליטית. הסיבה שהפוליטיקאים החדשים משקיעים זמן, מרץ והרבה מילים בניסיונות להכחיש זאת, נובעת מאחת משתיים. או שהם עדיין לא הבינו מהי הטעות של השנה שעברה, ועדיין גורסים שתפקידם הוא רק להדליק את הרחובות ותו לא, או, שכבר נרקמה עסקה ביניהם ובין הפוליטיקאים דהיום, ומטרת ההכחשות היא להסוות את החיבור.

המחאה היא פוליטית. היא צריכה להיות פוליטית, דינה להיות פוליטית, והיא תגווע כמו בשנה שעברה אם היא לא תהיה פוליטית. האמירה האומללה של "תפקידנו רק למחות", הופכת את אומריה לבלתי ראויים להנהיג. אדם ללא פתרונים ראוי לו שיחפש פתרונים וימצא אותם, לפני שהוא פונה להיות "מנהיג". האמירה האומללה הזו נועדה לחלץ את אומריה מגזר הדין התלוי בפני מנהיג ציבור כושל. מה לנו כי נלין על מנהיגי הציבור דהיום שאין להם שום פתרונים, אם אנחנו איננו מביאים פתרונים לשולחן ודורשים את יישומם?

המחאה היא פוליטית. מי שרוצה להנהיג ציבור צריך לקחת על עצמו את עולה של הפוליטיקה, ולהביא אליה את ערכיו, את המוסר האישי והציבורי שלו, את ה"אני מאמין" שלו, ולהעמיד את אמונותיו, דיעותיו, רצונותיו ושאיפותיו למבחן אמון הציבור. מבקרים ומקטרגים איננו חסרים, אלה קיימים בשפע. בעלי חזון, נושאי אור של תקווה, לוחמי חירות, צדק ושוויון – אלה נמצאים בחסר, ואלה האנשים שתפקידם ליטול את רסן השלטון מידי הנבחרים הבלתי מובחרים שהם הפוליטיקאים שלנו דהיום.

המחאה היא פוליטית. עקרונותיה הם פוליטיים. מאווייה הם פוליטיים. מטרותיה פוליטיות. אנו רוצים לשנות את המפה הפוליטית, להנהיג משטר המבוסס על עקרונות של צדק, חירות ושוויון בפני החוק. המחאה נועדה כדי להסיט את הרכבת של הישראליות הדוהרת על פסי קפיטליזם, קולוניאליזם ואובדן דרך, לעבר עתיד של הידברות כבסיס לשיח ציבורי, הידברות כגשר לקיומה של חברה אנושית שעדיין מחפשת את דרכה המשותפת בתוך מגוון עצום של תתי-תרבויות. אך מעל לכל, ולפני הכל, אנו רוצים להחזיר את האמונה שלחברה הישראלית יש עדיין דרך לצלוח את הסערות שעתידות לפקוד אותנו, ודרך להגשים את עצמנו לאור העקרונות שעליהם ביססנו את האמנה הראשונית בינינו.

המחאה היא פוליטית. תפקידה הוא לשנות את פני המציאות הישראלית ולהחזיר את הישראליות למוטב. המחאה היא פוליטית. היא נולדה פוליטית. היא חיה באטמוספירה פוליטית, והיא תתחיל להניב פרי רק כאשר היא תכנס אל הפוליטיקה הישראלית במלוא עוזה, ותשטוף מן המציאות שלנו את כל מה שמסמלת הפוליטיקה הישראלית דהיום.

המחאה היא פוליטית. הפוליטיקה שלנו דהיום אינה מחאתית, אך המחאה דהיום היא פוליטית. אם נתכחש לתהליך הפוליטיזציה של המחאה החברתית היא תגווע לזמן מה, ואז תקום מחדש כגל שאינו גל מחאתי אלא מהפכני. היא תהיה עוצמתית יותר, חדה יותר, מאוזנת פלות ולוחמנית הרבה יותר. הניצנים האלה כבר כאן. המחאה היא פוליטית. מפלגות השמאל התכווצו ונשחקו עד דק, ואיתן כל עולם הערכים של צדק, חירות, ושוויון בפני החוק.

המוסכמות המקובלות היום לפיהן מתנחלים וחרדים שווים יותר, ומעמד הביניים, תושבי שכונות וערבים שווים פחות, הן לבה מבעבעת ורותחת המאיימת להתפרץ ולהפוך את הדמוקרטיה הישראלית למודל המיליציות הלבנוניות. הולדת "עגל הזהב" הפוליטי של "המרכז" והמירוץ המטורף של כל המפלגות לעבר תהליך המירכוז, הולידו מציאות שבה לאיש אין דעה בשום נושא (מרכז), ולכולם יש דעה בכל נושא (מרכז).

המחאה היא פוליטית. פתאום קם עם בבוקר והבין שהריצה המטורפת של כולם לעבר המרכז הולידה מציאות ללא מצפן מוסרי, ללא סולם ערכי, ללא תוכן תרבותי, ללא מודל מנהיגותי. יצחק שמיר נפטר וכולנו קיבלנו תזכורת למודל המנהיגות שבנה את המדינה, ולמולו מודל המנהיגות שכיום הורס אותה.

המחאה היא פוליטית, כי היא מבקשת לשנות סדרי עדיפויות, להביא עקרונות מוסריים וערכיים בחזרה ללב פירמידת מקבלי ההחלטות, לסיים את פיזוזים של נבחרינו בחתונות של בעלי הון, לנתק את הקשר הגורדי בין ריקנות ערכית-מוסרית וסיאוב מערכות ביצוע. המחאה היא פוליטית משום שהיא דורשת להחזיר את מודל ההנהגה שאחריות אישית בצידה, ואת מודל המנהיגות שחזון אל מול עיניו, אך סולם ערכי-מוסרי לרגליו.

המחאה היא פוליטית. אנחנו יכולים להמשיך לצייר סיסמאות יפות על פלקטים, ואנחנו יכולים להוציא מאות אלפי אנשים לרחובות. כל אלה הם כישרונות מדהימים (אך אינם מספקים). כדי לשנות את השיטה, עלינו לעשות את הצעד הבא. להתחייב מול עצמנו ומול החברה על כך שאנו הולכים להביא לשינוי ולא לצעוק שצריך שינוי. שיוני דמוקרטי עובר דרך הפוליטיקה, ואם המסדרונות עמוסי סחי של נהנתנות, זוהמה של התחשבנות על אינטרסים כלכליים, או מוסר ירוד וערכים נפסדים – שם עלינו להתחיל את המלאכה.

המחאה היא פוליטית. אין צורך להכחיש, אין טעם להוציא הודעות הכחשה ולהחביא בארון את היחסים עם הפוליטיקאים דהיום. לפוליטיקאים דהיום יש ניסיון עשיר בהישרדות פוליטית, ואנו יכולים רק להרוויח מכך. אם נביא את המחאה לתוך מסדרונות הפוליטיקה, מכל המפלגות ומכל הכיוונים, תהיה לנו שוב פוליטיקה מחאתית. ואם לא, אז ננקה אותה מבפנים באמצעות הכלים שלה.

המחאה היא פוליטית, וטוב שכך.

תאריך:  01/07/2012   |   עודכן:  02/07/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המחאה היא פוליטית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יריב דה בוטון
1/07/12 15:49
2
אהוד פרלסמן
2/07/12 10:10
3
מבקר,רמטכ"ל
2/07/12 11:19
 
לקרא רק הכותרת
2/07/12 21:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רופאי שיניים ומרפאות שיניים המבצעים במטופליהם, צילומי וטיפולי שיניים מיותרים כדי לגבות מהמטופלים כספים נוספים, אינה תופעה חדשה. היקפה המדויק של תופעה זו כמובן אינו ידוע אבל ההערכה היא כי מדובר בתופעה לא מבוטלת, נרחבת יותר ממה שהציבור חושב. קיים סוג של קשר שתיקה סביב התופעה: העיתונות ממעטת לכתוב על הנושא ואילו ארגוני רופאי השיניים למיניהם לא משמיעים בעניין קולם, לפחות לא בקול רם.
01/07/2012  |  אלי אלון   |   מאמרים
מי שציפה לראות עד מדינה זקן ומהוסס - התבדה. מי שציפה לראות טיפוס של עבריין רב-עוצמה - התאכזב. ובכל זאת, ביומה הראשון של עדותו, נתן ש"ד תצוגה מרשימה שהפתיעה את רוב הנוכחים באולם. המבחן הגדול יהיה כמובן בחקירה הנגדית, אך בינתיים אפשר לדבר רק על מה שראינו עד כה.
01/07/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מתגובות של מגיבים הבנתי, שרון חולדאי קרע את מסך הטלוויזיה בערוץ השני ביום ששי בחיוך בוטח, כשהוא מסתייג מהמעצר של דפני ליף ביום ששי האומלל בשדרות רוטשילד שבוע אחד קודם לכן.
01/07/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רבות דובר ומוזכר בעניין אכיפת השלום והביטחון בגבולות הבינלאומיים של מדינת ישראל ומדינות ערב - בעיתות "האביב הערבי" והתהפוכות בעולם הערבי - על-ידי הכוחות הבינלאומיים מטעם האו"ם . בפרט עולה לאחרונה השוואה בין הגבול הלבנוני, שם מוצב כוח יוניפיל של האו"ם, לבין הגבול הדרומי - שגועש ורוחש לאחרונה, בעקבות התרופפות המשילות המצרית בחצי האי סיני.
01/07/2012  |  עומר דוסטרי  |   מאמרים
שיקולים תקציביים, אקדמאיים ופוליטיים מונעים, ובצדק, את שדרוגו של המרכז האוניברסיטאי באריאל למעמד של אוניברסיטה מוכרת, הגם שהוא מבקש להיות מוכרז לאחת שכזו במחצית החודש הזה (יולי), עת שההכרעה תיפול בעניין.
01/07/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il