|   15:07:40
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

"תחמוּד עיניה נֻצל כשָֹרף אפוסטמוס התורה"

ימי בין המצרים - בהם אנו מציינים את תאריכי החורבן ויציאת עם ישראל לגלות אלו הם שלושה שבועות שבהם אנו חווים מדי שנה בשנה, בעוצמה, את הצער והיגון של הגלות המתמשכת ואת הציפייה לגאולה
01/07/2012  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
השיא - בחורבן בית המקדש

האבל של ימי בין המצרים יכול לכאורה להיראות לנו כתלוש מן המציאות, אבל ההיפך הוא הנכון, האבל מחבר אותנו למציאות ומונע מאיתנו לשכוח את העבר.

במעגל השנה היהודי משובצים ימי שמחה של חגים ומועדים וימי צער של אבל וצום הממלאים אותנו בתכנים וחוויות הנחוצים לנו כדי לחיות כיהודים. ימים אלו שהינן בעלי משמעות לעם היהודי נוטעים בנו ערכים, תכנים וחוויות שלאורם אנו צועדים במהלך השנה.
ביום י"ז בתמוז, לאחר תקופה של מצור ולחימה, הובקעה חומת ירושלים והחורבן הפיזי החל. שיאו התחולל שלושה שבועות מאוחר יותר, בתשעה באב - חורבן בית המקדש.

ביום זה, יום מועד לפורענות בתולדות ישראל ובדברי הימים שלו, ידועים לנו חמש פורענויות שנתרחשו במהלך הדורות כפי המובא במסכת תענית דף כ"ו עמ' ב':

א) נשתברו הלוחות במעשה העגל בתקופת משה רבינו.
ב) בוטל קרבן התמיד בימי בית המקדש הראשון היות שלא מצאו כבשים להקרבה.
ג) הובקעה העיר ירושלים בימי המצור בזמן חורבן בית שני.
ד) אפוסטמוס המלך הנציב הרומי שרף את ספר התורה.
ה) הועמד צלם עבודה זרה בהיכל בית המקדש.

הקורא את רשימת הפורענויות ימצא שלכאורה רשימה זו לוקה בחוסר איזון. יש בה פורענויות נוראות ששינו את מהלך ההיסטוריה היהודית שהן בכייה לדורות עולם, ויש בה צרות קטנות ביחס לשעתן ומקומן. כיצד ניתן לכורכן יחד?

הרי שריפת התורה ע"י אפוסטמוס אין לנו עליה שום פרט. ישנן רק השערות, שהיה זה אחד מצוררי ישראל שהשליך את ספר התורה אל האש בזמן בית שני, כשש עשרה שנים לפני המרד הגדול ברומאים. בעת שלטונו של הנציב הרומי קומנוס. באותה תקופה התגרו חייליו ביהודים ובקודשי עם ישראל. דבר שגרם למהומות קשות שהובילו בסופו של דבר כנראה לשריפת ספר התורה.

סיפור מעשה זה מובא בספרו של יוסיפוס פלביוס מלחמות היהודים פרק ב': "קמה מבוכה חדשה בגלל מעשה שוד. כי בדרך המלך על יד בית חורון התנפלו שודדים על כבודת סטפנוס אחד מעבדי הקיסר הרומי ובזזו את כולה, קומנוס שלח את אנשי צבאו אל הכפרים הסמוכים למקום השוד וציווה לאסור יושביהם (היהודים) ולהביאם אליו. כי מצא בהם עוון שלא רדפו אחר השודדים לתפסם. ואחד מאנשי הצבא תפס את ספר התורה הקדושה באחד הכפרים וקרע אותו והשליכו אל האש.....".

בתלמוד הירושלמי (תענית כ"ג, ב') הובאו שתי דעות לגבי המקום שבו ארע הדבר: "רבי אחא אמר "במעברתא דלוד ורבנן במעברתא דטרלוסא " סיפורו של יוסיפוס פלביוס מתיישב לפחות עם "מעברתא דלוד" שבית חורון נמצאת במעבר שבין לוד לירושלים.

בגלל צורר אחד?

אפוסטמוס הקצין הרומאי שרף את התורה בניסיון להכניע את הרוח היהודית. הוא האמין כי עם האפר המתפזר לכל רוח, תיעלם לה האמונה היהודית. רבים מצוררי ישראל הלכו בדרכו, מתוך אמונה ש "עם הספר" לא יוכל לשרוד ללא הספר. אך הם התבדו "הספר" חרות על לב העם. האמונה היהודית בוערת בנשמה ולא בספרים. חקוקה בלב ולא בכרכים עבי כרס.

אבל לגזור עבור זה יום תענית לכלל ישראל. להשוותו לחטא העגל, לשבירת הלוחות, להעמדת צלם בהיכל או להבקעת ירושלים?

האם בגלל שצורר שרף את ספר התורה לפני אלפיים שנה צם העם כולו מזה שנות אלפיים? כמה ספרי תורה נשרפו מאז בכל הגלויות שחווה עם ישראל ועד לשריפתם של הנאצים הארורים, עד להצתת בתי כנסת בצרפת ואפילו להצתת ספר תורה במדינתנו. מדוע מציינים אנו לנצח ספר תורה אחד שנשרף לפני מאה דורות ויותר?

אלא מסבירים זאת בעלי המוסר, שיש קשר פנימי בין חמשת הדברים שאירעו בי"ז תמוז. בכולם יש ביטוי למשבר הפוגע בתחילה בשורשים הרוחניים וגורם לסדק בחומות האמונה. אין בהם עדיין חורבן אבל קיימת בהם פגיעה שורשית בצד הרוחני. פגיעה שאם לא תתוקן, הבקע יתרחב עד לחורבן גמור.

נכון שאכן מאות ספרי תורה נשרפו מאז בכל גלויות ישראל הן בצרפת, טורקיה, איטליה ועוד. אלא שאנו מגיבים בשוויון נפש על "הרוג אחד בלבד", על משפחה שהתייתמה, כנראה שאותנו כבר אין הדברים מזעזעים. מה הרעש שנבכה על נפש אחת, אם בחורבנם של הבית הראשון והשני, או חורבן בית"ר, השואה וכו' מתו מיליונים. האם בשל כך התמעט צערו של היחיד? האם האדם שוב אינו עולם מלא? אלא נעשינו כהי רגש. לכן הצום בא להחזיר אותנו לשפיות, שאכן מותו של כל יהודי באשר הוא שם, שקול הוא לשריפת ספר תורה, ועל כך ששרף אפוסטמוס את התורה חלה חובה על כל אחד בעם ישראל לצום.

תאריך:  01/07/2012   |   עודכן:  01/07/2012
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"תחמוּד עיניה נֻצל כשָֹרף אפוסטמוס התורה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נפתלי רוטנברג
2/07/12 11:07
2
רחל ק
2/07/12 12:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהמשך לסאגת הייסורים העוברים על ציבור נאמני ארץ ישראל ונוטריה, עדיין מתווכחים ראשיה בינם לבין עצמם על הדרך ועל המנהיגות.
01/07/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
למדינה יש המנון, למדינה יש דגל לאום ויש לה אתוס. כאשר אדם מחליט לעבור לגור במדינה חדשה, הוא יודע מראש שעל-מנת להיות חלק מהמרקם של המדינה המארחת, הוא או היא יצטרך-תיצטרך להתאקלם במדינה המארחת כלומר, אמץ את האתוס לשיר את ההמנון להצדיע לדגל הלאומי. להיות אזרח אמיתי ונאמן.
01/07/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
הגדלת הגירעון היא רק עוד צעד פופוליסטי של נתניהו שאינו מוכן להתעמת עם בעלי ההון, ובמקום להטיל עליהם מיסוי ולגרום להם להוריד את יוקר המחיה הוא מעדיף צעדים פופוליסטיים. הצדק החברתי למרבה הצער לא יושג עד שחלוקת הנטל בישראל תשתנה, ובעלי ההון יישאו על כתפם יותר מהנטל הכלכלי החברתי.
01/07/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
המחאה היא פוליטית. אין שום סיבה להסתיר את העובדה הזו, לעטוף אותה בצלופנים מתייפייפים או להכחיש את העובדה הזו. בדיוק להפך. יש את כל הסיבות להפוך את המחאה להרבה יותר פוליטית, בתנאי, כמובן, שתהליך הפוליטיזציה של המחאה לא יהיה חיבור לפוליטיקה הקיימת אלא דווקא יצירת פוליטיקה חדשה, פוליטיקה שתואמת את ערכי מהמחאה וממנפת את מטרותיה.
01/07/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
רופאי שיניים ומרפאות שיניים המבצעים במטופליהם, צילומי וטיפולי שיניים מיותרים כדי לגבות מהמטופלים כספים נוספים, אינה תופעה חדשה. היקפה המדויק של תופעה זו כמובן אינו ידוע אבל ההערכה היא כי מדובר בתופעה לא מבוטלת, נרחבת יותר ממה שהציבור חושב. קיים סוג של קשר שתיקה סביב התופעה: העיתונות ממעטת לכתוב על הנושא ואילו ארגוני רופאי השיניים למיניהם לא משמיעים בעניין קולם, לפחות לא בקול רם.
01/07/2012  |  אלי אלון   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il