|   15:07:40
  שי ברק  
משפטן ושליח ציבור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

בין "מערכת" לחינוך, תלמידי ישראל לאן?

לפני שמקצרים את החופש הגדול ומאריכים חופשות אחרות, לפני שדנים בתנאי ההעסקה של מורי ישראל, ב"עוז לתמורה" וב"אופק חדש" לפני כל אלה, ראוי שהאמונים על מערכת החינוך בישראל, יגדירו מטרות
26/08/2012  |   שי ברק   |   מאמרים   |   תגובות
לבחון מחדש טת מטרות מערכת החינוך בישראל [צילום: פלאש 90]

מחר ה-27 באוגוסט. החופש הגדול קוצר וילדי ישראל ישובו למערכת החינוך מן הגן ועד לתיכון. האם באמת המערכת היא מערכת חינוך?, מה רוכש תלמיד מגיל הגן ועד לגיל 18?, מהי מידת ההכנה שלו לחיים?, לערכים?, ללימודים גבוהים?, לתעסוקה?, להורות? להיותו מרכיב בחברה הישראלית והעולמית?.

האם מערכת הגנים, בתי הספר והמוסדות להשכלה גבוהה, הקרויה "מערכת החינוך" אכן עוסקת בחינוך?, האם זוהי מטרתה?, מהי מעניקה לתלמידיה?.

לפני מספר שנים השתתפתי בדיון אודות "מערכת החינוך" בישראל. המשפט המרכזי באותו דיון נזרק לחלל החדר על-ידי ידידי, אריה ברנע, איש חינוך והקניית דעת מהטובים שזכינו להם. כולם עושים רפורמות בחינוך, אמר ברנע. אך הבעיה, המשיך, כי אף אחד לא טורח להגדיר מטרות בתחילה.

להגדיר מטרות למערכת החינוך

נדמה לי, כי זו כל התורה. לפני שמקצרים את החופש הגדול ומאריכים חופשות אחרות, לפני שדנים בתנאי ההעסקה של מורי ישראל, ב"עוז לתמורה" וב"אופק חדש" לפני כל אלה, הגם שחשוב לדון בהם, ראוי שהאמונים על מערכת החינוך בישראל, יגדירו מטרות.

בגן הילדים בו אני החילותי את המפגש שלי עם "מערכת החינוך" לימדה אותנו מונה הגננת, כי "סוף מעשה במחשבה תחילה". ראוי שכך ינהגו מקבלי ההחלטות. ראוי שישאלו את עצמם, מקבלי ההחלטות, מהו חינוך? מהי השכלה? מה מטרתם? ומי אמור להיות אמון על כל אחד מהם? מה אנו רוצים שמערכת שמתחילה בגיל שלוש לערך ופרק חשוב בה מסתיים בסיום לימודי התיכון, תעניק לתלמידיה? המערכת הזו, שתקציבה הוא השני בגודלו בתקציב המדינה לאחר תקציב הביטחון, למה אנו מצפים ממנה?

רק לאחר בחינה מעמיקה ודיון בשאלות אלה ואחרות, ראוי לקבוע מטרות ולבחון את מידת התאמתה של "מערכת החינוך" להשגת מטרות אלה.

מה עם תעודת בגרות חברתית?

כמדי שנה, מתפרסמים נתוני אחוזי הזכאים לבגרות. כל עליה באחוז הזכאים, מהווה מקור לגאווה. לא זוכר שראיתי התייחסות לסוג תעודת הבגרות, לכמות היחידות בה, לממוצע הציונים.

ילדיי שלי, מתחילים מחר ללמוד בכתה י"א. התיכון בו הם לומדים, מחזיק בנתון של כ-94% זכאות לבגרות. לא משום כך, אני שמח כי ילדי זכו ללמוד בתיכון זה. בנוסף לרמת הלימוד הגבוהה, זוכים תלמידי התיכון להקניית ערכים ועקרונות כמו מערכת היחסים בין היחיד לחברה, הושטת יד לחלש, אהבת האדם ואהבת הארץ, נתינה. בתיכון זה, בנוסף לתעודת הבגרות, ישנה גם תעודת בגרות חברתית. בניגוד ללא מעט בתי ספר תיכוניים, מצליחים בביה"ס בו לומדים ילדיי, להגיע לאחוז גבוה בזכאות לבגרות, תוך שילוב תלמידים חלשים ועידודם. לסקרנים שביניכם, מדובר בתיכון אחד העם בפתח תקוה.

ברשותכם אחזור לבסיס, להגדרות ולמטרות. חינוך לשיטתי, כפי שאמרתי וכתבתי בעבר, מתחיל ונגמר בבית. באחראים הראשונים והעליונים לחינוך ילדינו, הם אנו, הוריהם. גן הילדים ובית הספר, מהווים גורם, חשוב אך, משלים. לאלה, תפקידים חשובים נוספים, כמו הקניית דעת, עידוד ומתן כלים לחשיבה וניתוח, עידוד וכלים להבעה בכתב ובעל פה. כל אלה, לצד השלמת החינוך מבית, לערכים כמו סבלנות וסובלנות, המנעות מאלימות ועוד.

לאחר שתוגדרנה המטרות ויובהר מה אמורים תלמידי ישראל להפיק משהותם בגני הילדים ובבתיה"ס, מהו הקשר להמשך דרכם בחיים כבני אדם, לרכישת מקצוע והשכלה גבוהה, אזי יש להגדיר את האמצעים הדרושים. יש לבחון למשל, מי הם הגננים והסייעים, את דמות המורה הרצויה, לרבות מעמדו ושכרו, את תוכניות ומערכי הלימודים, יש לבחון מהו מספר התלמידים הרצוי בכתה, מה באשר להחייאת החינוך הטכנולוגי והמקצועי, איך משלבים בעלי לקויות בצורה רחבה וחלקה יותר במערכת החינוך הרגיל ומה נדרש לשם כך ושאלות נוספות.

בנוסף לאלה, יש לבחון את שיטת בחינות הבגרות כמכשיר המהווה אמצעי מדידה להשגת המטרות שהוגדרו ולא, כפי שנדמה לא פעם, כמטרה בפני עצמה.

פרופ' צבי יעבץ, מן החוג למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, אמר בעבר כי ראוי לבחון שינוי בשיטת הקבלה לאוניברסיטה. לא עוד, ציוני בגרות וציון פסיכומטרי, אלא קבלה של כל מי שחפץ לרכוש השכלה אקדמאית, לשנת מבוא, שמידת ההצלחה בה, תהווה תנאי לקבלה לפקולטות השונות.

בעניין זה אשאל, האם ציון 100 בבחינה בהיסטוריה, יסייעו לסטודנט לרפואה להיות רופא טוב, מקצועי ואנושי יותר?. החברה הישראלית ראויה ליותר. היא ראויה להקדשת מחשבה , תכנון וכאמור בראש ובראשונה הגדרת מטרות. אם אלה ייעשו, ויישומו, אזי בעוד מספר שנים נזכה למערכת טובה ואיכותית יותר וממילא לבוגרים המפיקים תועלת מרובה יותר מן המערכת ולחברה טובה יותר.

בואו נזכור: אפשר אחרת, זה בידיים שלנו!

האמור בלשון זכר, מתייחס גם לנקבה.
תאריך:  26/08/2012   |   עודכן:  26/08/2012
שי ברק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין "מערכת" לחינוך, תלמידי ישראל לאן?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למרות תקשורת אוהדת, הנשיא פרס מקוטלג אצלי בצמרת טבלת המאוסים. כל יום הוא חוגג את פירות אופיו. את מכלול תכונותיו המאוסות - רבין דחס בשלוש מילים שנכנסו לפנתיאון: חתרן בלתי נלאה. דהיינו - כדי להסניף שררה, כל שקר כשר.
26/08/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מדוע המנכ"לים של הבנקים מקבלים מליונים? האם הם המציאו דברים לטובת האנושות בתחומי הרפואה והטכנולוגיה? הם בסך-הכל ניהלו מערכות פננסיות שיגרתיות. אם כל המדדים הכלכליים מצליחים, הם טוענים שזה "בזכותם". אם יש משברים בלתי צפויים, הם טוענים שזה "בגלל המצב", לא באשמתם.
26/08/2012  |  מתי דוד  |   מאמרים
מחקר שהתבצע בארה"ב העלה כי פדופיל פעיל פוגע בממוצע ב-150 ילדים, עד אשר הוא נאסר ומועבר לשיקום. מחקרים נוספים מעלים שמיעוט (7%) מקרב המורשעים בתקיפה מינית של ילדים מוגדרים כפדופילים (הנמשכים לילדים בלבד). חרף כך - אותם 7% אחראים לכ-90% מהתקיפות המיניות של ילדים שמתבצעות בפועל בארה"ב.
26/08/2012  |  עו"ד ניר יסלוביץ'   |   מאמרים
יש אכן בישראל מדיניות של "קַפִּיטָלִיזְם חֲזִירִי" - כינוי גנאי לשיטת מִמשל הנוהגת מחד לצמצם את המגבלות והמיסוי על בעלי הון וחברות גדולות, ומאידך - מגבילה את המנגנונים המיועדים להגנת העובדים, ומצמצמת מחויבות הממשלה בהשקעות למען הכלל ובתמיכה בשכבות חלשות.
26/08/2012  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
היה זה נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, שטבע את האמרה: "הכל במשפט, אך לא הכל משפט". רוצה לומר: אפילו ניתן – וגם על כך יש מחלוקת – לכלוא כל סוגייה במסגרות משפטיות, שהרי "הכל שפיט", אין זה ראוי.
26/08/2012  |  ד"ר אביעד הכהן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il