|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

האזינו תשע"ג

איזונים בבקשה

זה לא ש"עושים טובה" לערבה שמצרפים אותה, מסתבר שהיא מבטאת וחווה את הערבות ההדדית יותר מהאחרים. לשיטת הבעש"ט, הקשר של אנשי הערבה לקב"ה הוא קשר עצמי, מעבר לביטויים חיצוניים, וזה אומר שבזכות הערבות, גם האחרים זוכים להעמיק את הקשר עם הקב"ה
28/09/2012  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

השנה, בשבת זו שבין יום כיפור לחג הסוכות, קוראים בתורה את פרשת האזינו; דומני שקביעות כזאת נוצרת רק כאשר ראש השנה חל בימים ב'-ג', כמו השנה, או בימים ג'-ד' בשבוע. אבל אם ראש השנה חל בימים ה'-ו' או בימים שבת ו-א' - הרי שאת פרשת האזינו קוראים בשבת שבין ראש השנה ליום כיפור, בשבת שובה. במקרה כזה, הקשר בין הפרשה לזמן בו היא נקראת הוא בולט לעין, שכן ראש השנה פותח ויום הכיפורים סוגר את עשרת ימי התשובה וזה מתאים בגלוי לתוכנה של פרשת האזינו, שהיא שירת המוּדעוּת לקשר שבינינו ובין הבורא יתברך. בפרשה הזאת מתאר משה רבינו בפירוט רב את ההתרחקות שלנו מהבורא, תוך כפיות טובה ביחס לכל הטוב שהוא גומל עימנו; אבל בשלב כלשהו, אולי לאחר שיורדים לשפל הכי עמוק, ההידרדרות נעצרת, חוזרים אליו במהלך של תשובה והוא מקבל אותנו ברצון.

כאמור, הרעיון של עשרת ימי תשובה - התהליך הנפשי שאנחנו אמורים לחוות באותם ימים - מתבטא בגלוי בתוכנה של פרשת האזינו, וכאשר היא נקראת בשבת שובה הרי זה ממש מתאים לזמן. לעומת זאת, כאשר הפרשה הזאת נקראת בין יום הכיפורים לסוכות, הקשר בינה ובין הזמן בו היא נקראת אינו גלוי כל כך, צריכים לחפש אותו. כדי למצוא את הקשר הזה, מן הראוי להתבונן מעט בתוכנם של יום הכיפורים ושל חג הסוכות, בניסיון למצוא מכנה משותף שאולי יתאים למסר של פרשת השבוע שביניהם; את התפילות של יום הכיפורים פתחנו בקטע הנקרא "כל נדרי" שבו אנחנו מכריזים על שיחרור מוחלט מכל הקבעונות החשיבתיים וההתנהגותיים שליוו אותנו במהלך השנה וגם מאלה שאנחנו עלולים לאמץ בשנה הבאה. אבל לפני כן אנחנו מכריזים כי "אנו מתירים להתפלל עם העבריינים" זהו תנאי מקדים לעצם האפשרות להשתחרר כנ"ל.

ולכאורה, מה הרעיון? הרי יום כיפור נועד לכפרת עוונות, כל אחד עם העוונות שצבר, מה הקשר עם העבריינים? ובכן, אחד הקבעונות הקשים ביותר להשתחרר מהם הוא הנטייה לתייג את האנשים שסביבנו ביחס לציפיות שלנו מעצמנו ומהם; הצדיק (בעיני עצמו) נוטה לחשוב שהוא יכול להסתדר לבד, הוא אינו צריך עזרה כדי ליצור קשר חיובי עם הבורא יתברך, בטח לא עזרה ממי שמתויג אצלו כמי שניצב במדרגה רוחנית נמוכה משלו, קל וחומר עזרה מרשע (בעיניו). וכך הלאה, בעשרת המעמדות החברתיים (והערכיים) המנויים בתחילת פרשת ניצבים כלולים כל היהודים ובהחלט עלולה להתפתח נטייה של מחנאות עד כדי הקמת בתי תפילה נפרדים למעמדות השונים; הצדיקים (בעיני עצמם) לבד והאחרים - שיסתדרו, אם יצליחו להסתדר לבדם.

חצי זכאי, חצי חייב

בא יום כיפור ומזכיר לנו כי מרכיב מרכזי בהוויתו של עם ישראל הוא הערבות ההדדית, הצדיק אינו יכול להגיע באמת לקשר עם הקב"ה, אם לא השקיע מאמץ להביא עמו את הרשע. לכן פותחים את תפילות היום הקדוש בהכרזה: "אנו מתירים להתפלל עם העבריינים" הם חלק בלתי נפרד מהצבור, שזה ראשי תיבות צ'דיקים ב'ינונים ור'שעים. ואדרבה, תשובה של מי מהם עשויה להיות משמעותית בעיני הקב"ה, הרבה יותר מתשובתו של מי שאינו מורגל בעבירות, כך ששיתופם עם הצדיקים הוא, במובהק, גם לטובת הצדיקים. הרי לגבי כל מצווה כתוב שאדם עשוי להכריע את העולם כולו לכף זכות במצווה אחת [רמב"ם, הלכות תשובה, ג]: צריך כל אדם שיראה עצמו כאילו חציו זכאי וחציו חייב וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב (...) עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות.

בעניין התשובה כתוב הרבה יותר מזה [יומא פו/ב]: תניא היה רבי מאיר אומר גדולה תשובה שבשביל יחיד שעשה תשובה מוחלין לכל העולם כולו שנאמר [הושע יד]: [ה] אֶרְפָּא, מְשׁוּבָתָם--אֹהֲבֵם, נְדָבָה: כִּי שָׁב אַפִּי, מִמֶּנּוּ. מֵהֶם - לא נאמר, אלא מִמֶּנּוּ. כלומר, יחיד עושה תשובה וכל העולם (היהודים) מרוויחים מזה. מה ההיגיון? ובכן, זהו ביטוי חריף לרעיון הערבות ההדדית שבינינו; כאשר יהודי נכשל חלילה - הוא לא לבד, כולנו ביחד אתו; כלומר אנחנו אשמים בכך שלא עשינו מאמץ מוגבר למנוע את הכשלון שלו. ולכאורה, כאשר הוא עושה תשובה זה עלול להיות קיטרוג עלינו, שכן אם היינו מתאמצים כראוי ובזמן, הוא לא היה נכשל, אבל כאן נכנסת האחריות שלו במסגרת הערבות ההדדית. והשורה התחתונה היא, כמו שאומר ר' מאיר, "שבשביל יחיד שעשה תשובה מוחלין לכל העולם כולו".

מן הראוי לציין כי הקביעה של ר' מאיר בדבר מעלתה של תשובת היחיד - שבזכותה "מוחלין לכל העולם" - מתייחסת לעם ישראל בלבד, שכן רעיון התשובה שבכוחה לתקן את הפגמים שנעשו בעבר - אינו שייך למי שאינם יהודים; אצלם יש אפשרות לתקן מכאן ולהבא בלבד. ועוד, רק אצלנו יש ערבות הדדית מוחלטת; עד כדי כך שפעולה של יחיד, כל יחיד, בכוחה להשפיע על הכלל. ומטבע הדברים, בערבות ההדדית ה"חזקים" מגנים על החלשים, כידוע ריבוי המופתים שחוללו ומחוללים צדיקים אמיתיים במאמץ לסייע ליהודי שלפעמים לא ראו מעולם קודם לכן; וגם התשובה שאנחנו מצליחים לעשות לפעמים, ביום הכיפורים ובכלל, זה מכוח השראתו של הצדיק. מכאן ברור שהצדיק אינו נמצא עמנו "באותה סירה" בפרוס היום הקדוש, שאחרת הוא לא יכול היה לסייע לנו, שהרי "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים".

ערבוּת הערבוֹת

ובאמת, הצדיק מגיע ליום הכיפורים לאחר שבראש השנה כבר נחתם גזר דינו לחיים (רוחניים) והרשע מגיע עם גזר דין חתום להפך; הבינוני מתאמץ בתשובה עוד כמה ימים כדי לזכות לחתימה טובה והתשובה שלו היא המשמעותית ביותר לכלל, כי הוא מעורב, צדיק ורשע בו זמנית, לכן הערבות שלו היא המשמעותית ביותר; וכשמגיע יום הכיפורים הקב"ה מכפר לכולנו, לכלל ישראל כולל לרשעים כמובן. יוצא אם כן שהצדיקים ובעיקר הבינונים הם המפלסים את דרך התשובה לפני הרשעים. לפי זה יוצא שבחודש הזה אנחנו עוברים תהליך של התאחדות, מפירוד נתון בראש השנה, שבו הערבות ההדדית מושעית זמנית, לאחדות של "אין ברירה" ביום הכיפורים. אין ברירה כי, כנ"ל, אין שום דרך לזכות לכפרה אם לא מביאים עמנו את כל היהודים לפני ה'.

ומכאן מדלגים לחג הסוכות, שלאחר הכפרה ביום הכיפורים - מחדשים בו את הערבות ההדדית מתוך שמחה שלמה. שכן כידוע, מצוות החג מבטאות את האחדות ואת הערבות שבין היהודים, החל בסוכה שעליה אומרים חז"ל כי "ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת" ועד לארבעת המינים, שכל אחד מהם מייצג טיפוס שונה בעם ישראל; האתרוג כנגד העוסק בתורה וגם במצוות; הלולב כנגד מי שעוסק בתורה ולא במצוות; ההדס כנגד העוסק במצוות ולא בתורה והערבה כנגד מי שאין בו לא תורה ולא מצוות. ורק בצירופם יחד, לאגודה אחת, ניתן לקיים את מצוות החג. וזה לא ש"עושים טובה" לערבה שמצרפים אותה, מסתבר שהיא מבטאת וחווה את הערבות ההדדית יותר מהאחרים. לשיטת הבעש"ט, הקשר של אנשי הערבה לקב"ה הוא קשר עצמי, מעבר לביטויים חיצוניים, וזה אומר שבזכות הערבות, גם האחרים זוכים להעמיק את הקשר עם הקב"ה.

וזה מה שדורש מעמנו משה רבינו בפרשת השבוע, להרחיק ראות אל מעבר לקצה החוטם; להתבונן בהיסטוריה הרחוקה, גם בכשלונות העבר, ולהסיק את המסקנות הנכונות; לזכור תמיד את בורא עולם ומנהיגו ולשמור על קשר חיובי אתו. אומנם הוא צופה בדייקנות את ההתרחקות שלנו [פרק לב]: [טו] וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט, שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ; וַיִּטֹּשׁ אֱלוֹהַּ עָשָׂהוּ, וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ. השמנה האופיינית דווקא לאתרוגים בעיני עצמם, וגם את תוצאותיה הקשות: [כג] אַסְפֶּה עָלֵימוֹ, רָעוֹת; חִצַּי, אֲכַלֶּה-בָּם. אבל בסופו של דבר ה' יתברך מקבל אותנו בחזרה: [לו] כִּי-יָדִין ה' עַמּוֹ, וְעַל-עֲבָדָיו יִתְנֶחָם: כִּי יִרְאֶה כִּי-אָזְלַת יָד, וְאֶפֶס עָצוּר וְעָזוּב. ואף לוקח נקם מהגויים אשר הרעו לנו: [מ] כִּי-אֶשָּׂא אֶל-שָׁמַיִם, יָדִי; וְאָמַרְתִּי, חַי אָנֹכִי לְעֹלָם. [מא] אִם-שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי, וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי; אָשִׁיב נָקָם לְצָרָי, וְלִמְשַׂנְאַי אֲשַׁלֵּם.

האמת היא שמלכתחילה חשבתי, בהקשר לפסוקים הנ"ל, להציע התבוננות באקטואליה חדשותית, לעמת את החרדות מפני המטורף מטהרן ומפני מטורפים בכלל עם מה שמבטיח לנו כאן משה רבינו. הרי ברור לגמרי, ודיברנו על כך לא מעט בשנים קודמות, שהפרשה הזאת מתייחסת אלינו ממש, אל שניים-שלושה הדורות האחרונים, דורות שבהם ההתרחקות מהבורא יתברך הפכה לאידיאולוגיה ר"ל. והנה אנו רואים כבר את קיום הנבואה בדבר התשובה שלאחר ההתרחקות (הבעיטה) וכל שנשאר הוא לצפות שבעקבות התשובה תושלם גם ההבטחה: [מג] הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ, כִּי דַם-עֲבָדָיו יִקּוֹם; וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו, וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ. והשלב הזה צפוי להתקיים בקרוב מאוד, כך שבאמת אין ממה לחשוש.

תאריך:  28/09/2012   |   עודכן:  28/09/2012
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איזונים בבקשה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
29/09/12 09:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין ספק, כי דווקא המציאות המודרנית מעניקה לנו תחושה עמוקה של עראיות. אם בעבר אנשים נטו לשמור על מקצוע בתוך המשפחה במשך דורות, היום מחליפים מקצוע, קריירה ומקום עבודה בקצב מסחרר. המושג "נחלת אבות" כמקום שנולדים אליו ומורישים אותו הלאה לדורות הבאים, כבר מזמן פס מן העולם. המציאות בה אנשים מוציאים מאותה אדמה את מטה לחמם ובה הם נקברים לעת שיבה, נעלמה לגמרי. היום שוכרים או רוכשים דירה בהתאם למקום העבודה, ולעיתים "סתם" מחליפים או "משדרגים".
27/09/2012  |  הרב איתן זן-בר  |   מאמרים
אני מעריך את הכותב בכך שהוא מעלה באומץ את השאלות, שאנחנו נמנעים מלשאול, ואם כבר שואלים נסחפים בפרץ של תשובות העוברות את מכבש הדמוניות של האחר במיוחד אם הוא פלשתיני.
27/09/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הסוגיה של הפליטים בניגוד למסתננים שהם מהגרי עבודה הינה סבוכה ולא נראה כי ימצא פתרון מיידי ולכן הפך לדיון טעון, רווי בגזענות ובהסתה ושנאה עד השלכת בקבוקי תבערה על בתי הפליטים ובניסיון לגרוף הון פוליטי על חשבון קבוצות שהן ללא קול ואפשרות ייצוג. מה עושים עם הפליטים? שאלה זו צריך לשאול את עצמו כל ישראלי שחרד מכך.
27/09/2012  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
בשולי הכותרות: יהדות לתפארת התנועה הקיבוצית עונש מקסימלי לשושן ברבי די לפסיכולוגיזציה של הרצח פרשת העוזרת של שרה נתניהו - סערה בכוס מים להעניש את המאבטחים וגם את מיסז'ניקוב קַבלו את מרדכי חי - גירסת קן הקוקייה
27/09/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
כמה מחשבות והערות בסופו של השבוע בו הסתיים משפטו של ראש הממשלה לשעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים: על מה ראוי למדינה לערער, מה עשוי להמריץ אותה להגיש את הערעור, האם העליון באמת הגביל את זכות הערעור, הכוונה האמיתית של הקמפיין לטיהורו של אולמרט ומי עשוי להיות עד המפתח בעניינו במשפט הולילנד
27/09/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
פעילויות אתגריות לכל המשפחה ביםכרמל  /  גילי עבודי
סוכות במדעטק בחיפה  /  גלית פריד
סוכות: 70% תפוסה במלונות בצפון  /  מירב ארד
בכנף לבוש הודו  /  יצחק מאיר
הרבה למעלה מזה...  /  שמחה סיאני
לעזאזל השעיר הזה  /  עו"ד אלישי בן-יצחק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il