|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שישה בשישי

אהוד אולמרט

כמה מחשבות והערות בסופו של השבוע בו הסתיים משפטו של ראש הממשלה לשעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים: על מה ראוי למדינה לערער, מה עשוי להמריץ אותה להגיש את הערעור, האם העליון באמת הגביל את זכות הערעור, הכוונה האמיתית של הקמפיין לטיהורו של אולמרט ומי עשוי להיות עד המפתח בעניינו במשפט הולילנד
27/09/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט אולמרט   |   תגובות
סוף הדיון במחוזי, לא סוף הפרשה [צילום: פלאש 90]


תקציר הכרעת הדין: ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אולמרט ואח'
תקציר הכרעת הדין בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות
גז"ד: ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אולמרט ואח'
גזר דינם של אהוד אולמרט ושולה זקן
פס"ד: ע"פ 6304/11, מדינת ישראל נ' פלוני
התייחסות ביהמ"ש העליון להגשת ערעורים על זיכויים + דחיית ערעור על זיכוי ממעשי סדום בקטינה

פרשת טלנסקי
נתן כסף, קיבל מכתבים [צילום: AP]

אהוד אולמרט זוכה בפרשת משה טלנסקי משום שלדעת בית המשפט המחוזי, מעשיו – קבלת הכסף מחד-גיסא ומכתבי הסיוע לטלנסקי מאידך-גיסא – לא עברו את הקו שבין האתי-משמעתי לבין הפלילי. זו השורה התחתונה המכריעה, מעבר לבעייתיות שהתגלתה בחלק מן הפרטים שמסר טלנסקי. לכן, זוהי קביעה משפטית מובהקת ולא קביעה עובדתית, בה יכול בית המשפט העליון להתערב.

יתרה מזו: הכרעתם של מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל יוצרת מצב בעייתי מאוד. לדידם, פוליטיקאי יכול לקבל עשרות אלפי דולרים במזומן, לא לדווח עליהם, להחזיק אותם בכספת אצל עורך דינו, להוציא אותם בלא כל תיעוד ורישום, להתערב לטובתו של נותן הכספים – ועדיין לא יימצא אשם במירמה והפרת אמונים. ומדוע? משום שמדובר בכסף פוליטי ולא בכסף אישי.

האבחנה הזו אינה יכולה לעמוד. קודם כל, אי-אפשר לצבוע כסף: הרי מה שנכנס בצד הפוליטי של הארנק, חוסך הוצאה בצד האישי שלו. שנית, השאלה לאיזה צורך ניתן הכסף, אינה משנה דבר מבחינת הפרת האמונים. שלישית, במקרה של אולמרט – הכסף מטלנסקי פתר לו את בעיית הערבות האישית לחובות העמותה שמימנה את הקמפיין שלו, כך שזהו כסף אישי בהחלט. לאור הלכות בית המשפט העליון בפרשת שבס (מהי הפרת אמונים) ובפרשת הירשזון (כל קבלת כסף במזומן היא פסולה עד שיוכח ההפך) – בהחלט יש סיכוי שהעליון יתערב בזיכויו של אולמרט.

פרשת ראשונטורס
בלגן או כוונה פלילית? [צילום: פלאש 90]

בפרשת ראשונטורס הדברים פחות חד-משמעיים. אולמרט זוכה שם מחמת הספק, לאחר שבית המשפט המחוזי קבע, כי ייתכן שאותם 100,000 דולר נוצרו לזכותו בשל בלגן ולא מתוך כוונה פלילית. האם זוהי קביעה עובדתית שערכאת ערעור לא תתערב בה? כן ולא. כן – משום שהמחוזי אומר שלא השתכנע מבחינה עובדתית שהייתה כוונה פלילית. לא – משום שלא הייתה מחלוקת של ממש על העובדות, אלא על המסקנות העולות מהן.

במצב הזה, הספק צריך לפעול לחובתו של אולמרט ולטובת האינטרס שלנו כאזרחים, במובן זה שראוי להעמיד את הנושא לבחינתו של בית המשפט העליון. לא מדובר במשהו איזוטרי כמו פרשת מבקר המדינה, בה לא היה מלכתחילה מקום להגיש כתב אישום נגד אולמרט, אלא בפרשה הראשונה בכתב האישום שתפסה מקום נכבד במשפט. אם הזיכוי היה מוחלט – אולי לא היה מקום לערער. אם הזיכוי היה רק בפרשת ראשונטורס – אולי לא היה מקום לערער. אך כאשר הזיכוי הוא מחמת הספק ויש לערער ממילא בפרשת טלנסקי – ראוי לערער גם על ראשונטורס.

יצא לו הפוך
דיבר בצורה מטופשת ושגויה [פלאש 90]

בצורה אבסורדית משהו, דווקא שני הדברים בהם אולמרט ניצח – ובצדק – את הפרקליטות, עלולים לפעול לרעתו: תביעת הדיבה נגד משה לדור והעונש שנגזר עליו. לדור דיבר בצורה מטופשת ושגויה בראיון להארץ, לא היה מקום להעניק לו חסינות משום שהדברים לא נאמרו במסגרת תפקידו, וטוב שנאלץ להתנצל. עונשו של אולמרט – שנת מאסר על תנאי – היה נכון וראוי בהתחשב בפסק דינו של המחוזי.

ואולם, הפסדו של לדור בתביעת הדיבה עשוי להמריץ אותו (אולי אפילו בצורה בלתי מודעת) להמשיך את המאבק נגד אולמרט. ואם הפרקליטות הייתה מקבלת את מבוקשה מבחינת העונש – שישה חודשי עבודות שירות – היה לה קשה יותר להצדיק ערעור על הזיכויים; העונש חסר המשמעות המעשית, ובמיוחד הנימוקים שנתן בית המשפט, עשוי להוות גורם ממריץ נוסף להבאת הפרשה לפתחו של בית המשפט העליון.

הזכות לערער
לא יכולים ללכת נגד המחוקק [צילום: פלאש 90]

בשבוע שעבר כתבו השופטים יורם דנציגר ונעם סולברג, כי לדעתם אין למהר ולערער לעליון על זיכוי פה אחד בבית המשפט המחוזי. אמירה זו, אותה חשפנו ב-News1, משמשת מאז את פרקליטיו וכתביו של אולמרט כדי לטעון נגד ערעור על זיכויו.

אלא שהמחוקק אמר את דברו בצורה הברורה ביותר: כל הליך משפטי באשר הוא, יכול להתברר בשתי ערכאות. זהו אחד מיסודותיה של שיטת המשפט הישראלית, וגם שופטים של בית המשפט העליון – ואנחנו באמת רוחשים להם כבוד רב – אינם יכולים להפוך את מצוותו. אם תתקבל גישתם של סולברג ודנציגר, לא רק שייעקר אחד המרכיבים המוסדיים והענייניים המרכזיים של מערכת המשפט, אלא שהדבר גם יביא ללחצים כבדים להימנעות מדעת מיעוט בערכאה הדיונית.

חוץ מזה, יש כאן כשל לוגי: האם האמון שלנו בשופטים נקבע לפי הכרעתם? במילים אחרות: האם נקבל ללא עוררין (תרתי משמע) זיכוי בידי שלושה שופטים, אבל נגיד שהרשעה בידי אותם שלושה שופטים מצדיקה דיון נוסף? ומעבר לכל: מדובר באמרת אגב של שניים מבין 15 שופטי בית המשפט העליון, שהיא גם תלוית נסיבות ואומרת במפורש שיש לשקול האם לערער – ותו לא.

קל וחומר מפנחסי
שיקול הדעת הופך לחובה [צילום: כפיר בולוטין]

כמה אמצעי תקשורת כבר מריצים את אהוד אולמרט לראשות הממשלה, תוך התעלמות ברורה ומכוונת מהאמת הפשוטה: נכון להיום, אולמרט יכול להיות חבר כנסת – אבל אפילו לא סגן שר. בשנת 1993 קבע בית המשפט העליון, כי רפאל פנחסי – אז סגן שר הדתות – אינו יכול לשמש בתפקידו מרגע שהוגש נגדו כתב אישום. הנשיא אהרן ברק כתב:

"המשך כהונה של נושא משרה אשר מיוחסים לו מעשים חמורים של הצהרה כוזבת, של רישום כוזב ושל ניסיון לקבל דבר במירמה, יפגע ביחס הכבוד של האזרח לשלטון ובאמון של הציבור ברשויות השלטון. דמות השלטון בישראל, תום ליבו והגינותו יינזקו באופן מהותי. הדוגמה והמופת של המנהיגות יעומעמו. אמינותו של סגן השר תיפגע קשות. בנסיבות אלה, אין זה סביר אלא להפסיק את כהונתו של סגן השר פנחסי. שיקול הדעת הרחב הניתן לראש הממשלה ולשריה לפטר סגן שר הופך, בנסיבות המקרה שלפנינו, חובה".

הדברים הם בקל וחומר לכהונת שר, ובקל וחומר בן-בנו של קל וחומר לכהונת ראש הממשלה. הם בקל וחומר כאשר מדובר – כמו בפרשת הולילנד – בהאשמות בדבר קבלת שוחד של מאות אלפי שקלים. נניח בצד את השאלה האם חוק יסוד הממשלה מונע מאולמרט לכהן כשר (מדובר שם על מי שנדון למאסר, ואפשר לטעון שהכוונה גם למאסר על תנאי). נניח בצד את ההיגיינה הציבורית. נזכור רק זאת: כל עוד משפט הולילנד מתנהל – אולמרט אינו יכול לקבל את המשרה הממשלתית הזוטרה ביותר.

אני משער שחלק מהכותבים יודעים זאת, אבל הם כותבים בכל זאת כחלק מהקמפיין שמטרתו כפולה: להביא את המדינה להימנע מהגשת ערעור בפרשות טלנסקי וראשונטורס, ולהביא את המדינה להתקפל בפרשת הולילנד. דומה ששני הראשים של הקמפיין הזה נועדו לכישלון.

משפט הולילנד
אישר שקיבל 500,000 שקל [צילום: מן הטלוויזיה]

עוד מילה על משפט הולילנד. אפשר להשמיץ את ש"ד מכאן ועד ירושלים, וחלק לא קטן מהדברים גם יהיו מוצדקים, אבל המדינה הבהירה חזור והבהר: כתב האישום כולל רק פרשות להן נמצאו תימוכין חיצוניים. במקרה של אהוד אולמרט, דומה כרגע שהבעיה הכבדה ביותר שלו היא אחיו. יוסי אולמרט אישר במשטרה שקיבל במפתיע מש"ד – איתו לא הייתה לו כל הכרות מוקדמת – 500,000 שקל. בהנחה שיוסי יעלה על דוכן העדים, או יעיד בשיחת וידאו אם לא יוכל לבוא ארצה מפחד נושיו, ובהנחה שיחזור על דבריו במשטרה – המדינה תתקרב מאוד להרשעתו של אהוד בקבלת שוחד.

תאריך:  27/09/2012   |   עודכן:  28/09/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אהרן ברק   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי מסר   אורי קורב   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי אברבנאל   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אשר גרוניס / Asher Grunis   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יעקב צבן   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מוסיה ארד   מני מזוז / Meni Mazuz   משה טלנסקי   משה  ישראל   משה לדור   משה סובל / Moshe Sobel   משה שמיר   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   נוית נגב   ניל הנדל / Neal Hendel   נעם סולברג / Noam Sohlberg   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   רפאל פנחסי   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אהוד אולמרט
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.ל. רמת-גן
28/09/12 12:30
 
בני בנקר
28/09/12 14:51
2
הניה
28/09/12 12:50
3
יוסי מ
28/09/12 12:53
 
יוסי צודק.
28/09/12 13:57
 
אנטי וירוס
1/10/12 07:19
4
ע_הראל
28/09/12 16:17
5
עובדיה הוכמן
28/09/12 17:46
 
עידןסובול
30/09/12 08:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בניגוד לעורכי דין, יועץ התקשורת המייצג עורכי דין אינו חייב להיות בעל השכלה פורמלית בתחום, או לעבור בחינות כלשהן וכך אנו נתקלים לא פעם ביועץ תקשורת ש (אולי) יודע לכתוב ולדבר היטב, אך למרבה הצער איננו מודע לכללי האתיקה של לשכת עו"ד ובכך עלול לגרום לעורך הדין נזק ולהביא אותו, חלילה וללא כוונה רעה, לבית הדין המשמעתי של לשכת עו"ד.
27/09/2012  |  אופיר שפיגל  |   מאמרים
ברם, "תורה היא". ללומדה, להגדילה ולהאדירה אנו נצרכים בכל אמצעי ודרך ולא רק באמצעות מצוות, חוקים והלכות וכו', אלא אף באמצעות ודרך לקחים חינוכיים, ערכיים ואמוניים, מוסרי השכל ואולי, במיוחד, באמצעות ודרך סיפוריה המאלפים והמעצימים.
27/09/2012  |  מוטי גולן  |   מאמרים
שוק הביצים בישראל גדל בשנים האחרונות בקצב של כ-15% לשנה. מעריכים את היקפו בכ-150 מיליון ביצים לחודש או כ-1.8 מיליארד בשנה. אומדן השוק "המבורקד" (ללא יצוא, מוסדות, מסעדות ותעשיה) מגיע לכ-700 מיליון שח בשנה.
27/09/2012  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
לכאורה המצב המדיני ויחסינו עם הפלשתינים נמצאים במבוי סתום. די מייאש לראות כיצד למרות הכוונות הטובות של גורמים בשמאל בישראל וברשות הפלשתינית, למרות המפגשים הלבביים והחבריים, למרות התקוות והאמונה שהסכם שלום אפשרי והכרחי, למרות כל אלה המציאות שונה לגמרי...
27/09/2012  |  תומר ישראלי  |   מאמרים
22 עמודים ו-8,690 מילים - זהו אורך ההחלטה בסיומה אישרה (יום ה', 27.9.12) ורדה אלשיך את ההסדר עם מחזיקי האג"ח של חברת דלק נדל"ן. מספר פסקי הדין המוזכרים בהחלטה: אחד. מספר סעיפי החוק המוזכרים בהחלטה: אפס. אז מה עשתה אלשיך על פני 22 עמודים? בעיקר הטיפה מוסר.
27/09/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
אברבנאל: הפרשה לא הסתיימה, נשקול לערער  /  איציק וולף
עונשו של אולמרט: שנת מאסר על תנאי  /  איתמר לוין
היום: גזר דין אולמרט וזקן  /  איתמר לוין
זו לא שאלת הקלון, זו הנורמה הציבורית הראויה  /  שי ברק
אולמרט, אנא מחל לי!  /  אריה אבנרי
תחושה של מסמך פוליטי  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il