|   15:07:40
  יניב מויאל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

המסקנה: לא להצביע - עדיף!

הדבר עומד בניגוד גמור לעמדתי האידיאולוגית לפיה, הצבעה בבחירות במדינה דמוקרטית זו זכות, אם לא חובה וביודעי כי רבים נהרגים כדי להגן על חיינו כאן, כדי לשמר את הדמוקרטיה אז איך בכל זאת הגעתי למסקנה שעדיף לא להצביע?
23/10/2012  |   יניב מויאל   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
הרוב נשלט ע"י קבוצת עסקנים [צילום: פלאש 90]

מה קרה למחוקקת?
בישראל יש רק שתי רשויות פעילות. המבצעת והשופטת - זאת הסיבה שיש מאבק מתמיד בין הממשלה למערכת המשפט. תשאלו מה קרה למחוקקת? היא מתבטלת מיד עם חתימה על הסכם קואליציוני המרכיב את הממשלה. היות שמעל 50% מחברי הכנסת נדרשים כדי להקים ממשלה, הרי שרק הממשלה יכולה להעביר חוקים כראות עיניה ובכך מתבטלת הכנסת כגוף מחוקק והופכת להיות שלוחה של הממשלה ולא גוף עצמאי

"בגדי המלך החדשים" זה משל מופלא לציבור בישראל שמאמין שהוא חי במדינה דמוקרטית כי ככה אמרו לו. רק "חכמים" מבחינים בדמוקרטיה הישראלית – כמו אותם "חכמים" שראו את בגדי המלך החדשים. זה אולי משל על טבענו כבני אדם. המציאות נראית על-פי עמדת הרוב או הרטוריקה של השליטים והרוב באמת משוכנע שהוא חי במדינה דמוקרטית. אף אחד לא מעז לצאת כנגד הדעה הרווחת הזאת. אז הנה אמרתי! מדינת ישראל אינה מדינה דמוקרטית ומעולם לא הייתה!

למרות הרטוריקה שאנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון הרשו לי רגע לנתח את משמעות הקביעה מדינה דמוקרטית ומאפייניה, בניגוד לדעה הרווחת שבחירות הוא סממן לדמוקרטיה – בדיקטטורות האפלות ביותר מתקיימות, בחירות זה לא עושה את משטרם דמוקרטי.

רבים יסכימו על 3 סממנים, אם לא מרכזיים, אז בוודאי משמעותיים, כדי לבחון האם מדובר במשטר דמוקרטי:

1. שלטון הרוב (כמובן תוך שמירה על זכויות המיעוט).

2. שלטון החוק –ושוויון לפני החוק.

3. שלישית ואם לא החשובה - עיקרון הפרדת רשויות.

שלטון הרוב

כל מי שחי במדינה יודע שהמדינה נשלטת ע"י המיעוט ולא ע"י הרוב, אחרת הייתה לנו תחבורה ציבורית בשבת והרבנות הראשית לא הייתה חלק חשוב מחיי הנישואים של האזרחים. אבל מלבד הסמנטיקה, הרוב בישראל לא קובע כלום. הוא בכלל לא נמצא בשלטון. הרוב נשלט ע"י קבוצת עסקנים במפלגות אשר מוכרות לציבור אידיאולוגיות (בעיקר מדיניות, בטקטיקה של הפחדה ולאומניות כסם להמונים), ולא נציגים נבחרי ציבור שיודעים לפתור בעיות מבלי ליצר אותם תחילה.

חישבו לרגע על כל אחד מחברי הכנסת, 120 במספר, מי מהם כאינדיבידואל היה עובר את אחוז החסימה? עזבו את אחוז החסימה. מי מהם היה מקבל 1/120 קולות מהבוחרים? אולי מעטים והמוכרים ביניהם. בטח ביבי, ליברמן, לפיד, שלי? (בספק, אם לא הייתה מפלגת העבודה כסמל מאחוריה) אפילו ראש ממשלה לשעבר (ברק) שבקושי עובר אחוז חסימה לפי הסקרים האחרונים הביא כמה מנדטים עלובים בראשות העבודה. מה לגבי שאר 100 חברי כנסת שספק אם הציבור יודע את שמם?

אין ספק שהסמלים ומעמד המפלגות והעסקנים שמנהלים אותם הם משקל נכבד בקביעת הפרסונות שקובעות את מהלך חיינו. ואין ספק שאת האג'נדה של עסקני המפלגות נבחרי הציבור מיצגים, ולא את שלי ושלך.

מי מאיתנו יכול להיבחר לכנסת אם הוא לא מכיר איזה עסקן פוליטי או קבלן קולות? למי מאיתנו יש יכולת לקבוע מי ייצג אותו באופן אישי ויהיה אחראי כלפיו באופן אישי להחלטות שלו? רק 2 אחוזים מהאזרחים התפקדו למפלגות והם אלו שקובעים לשאר הציבור - 98% מי ייצג אותם בכנסת. אבל לא לכל המתפקדים כוח שווה. יש אלו שמוכרים את קולם לעסקן (קבלן קולות) שהוא בתמורה מוכר לח"כ הפוטנציאלי. את התשלום על התמיכה הזאת כולנו משלמים יום אחרי הבחירות - זו דמוקרטיה?

מה בדיוק חשב לעצמו בן-גוריון ששכנע את הציבור בשעתו לקבל צורה כזו של דמוקרטיה? המטרה של בן-גוריון הייתה לשמר את כוח השלטון במפלגה - בדיוק כמו שברית המועצות שימרה את כוחה דרך המפלגה הקומוניסטית.

אף מערכת דמוקרטית לא יכולה לחייב את הציבור להתפקד למפלגה. אולי ברית המועצות יכולה לעשות זאת או סין - שם אם אתה לא חבר מפלגה אתה לא קיים. גם כאן בישראל בתקופת מפא"י האגדית בלי הפנקס האדום - לא היית קיים, לפחות לא כלפי מוסדות המדינה. מאז השתרש המנהג שללא מפלגה אין אפשרות להיבחר לכנסת. למי יש זמן להתפקד למפלגות? הציבור הרחב צריך לכלכל משפחה ולהתקיים. במהלך החיים המהיר של שנות האלפיים נמנע מרבים מאיתנו הזמן להתפנות לחיים ציבוריים ומעורבות. זה נועד לסנן את הפחות מקושרים והעניים מלהשתתף בהליך הפוליטי - כל עוד הם עסוקים בקיום הם לא יתערבו לנו בעבודה.

אבל הציבור הרחב כן יכול וצריך לקבוע מי ייצג אותו באופן ישיר - זה נעשה ב-50 מדינות בארה"ב. זה נעשה ברשויות המקומיות בישראל שם נבחר ראש עיר באופן ישיר ע"י פנייה אישית לציבור. למה לא לכנסת?

שלטון החוק והשוויון בפני החוק:

במדינת ישראל שלטון החוק לא שולט. אף אזרח לא יכול לעלות על גבעה ולבנות התנחלות בשטח מדינת ישראל, אולם עובדה זאת לא מונעת מקבוצת אנשים לעלות על גבעות בשטחים שבמחלוקת, מבלי כל תגובה של מערכת אכיפת החוק - להפך, פינוים מזכה אותם בפיצויים ובנייה במקום אחר. המדינה מפרה חוק יותר מאזרחיה. היא לא מקיימת פסקי דין של בתי המשפט והיא מפרה חדשות לבקרים חוזים עליהם היא חתומה, היא מפרה את חוקי העבודה באמצעות עובדי קבלן בידיעה שזכויותיהם מופרות. דוגמאות להפרת החוק ע"י המדינה ניתן למצוא כמעט כל יום בעיתונים.

משטרת ישראל פועלת כפי שהיא פועלת, כי שוטר מעולם לא קיבל הנחיה ברורה שהגנה על זכויות יסוד של האזרח – חופש התנועה והביטוי חשובים יותר והם חלק מתפקידו להגן עליהם, אם לא מטרתו הראשונה בתפקידו.

כל מי שנכנס למערכת המשפט יודע שהיא נועדה לשרת גנבים יותר מלשרת את הציבור ולפעמים נדמה שהיא נועדה ליצר עבודה לעורכי דין ולא לתת שירות לאזרח. אם אני חייב לך מיליון שקל מדוע שאתן לך אותם מרצון? לך לבית משפט יש סיכוי שבית המשפט יחייב אותי רק בחצי. ואם בית המשפט יחליט שאני חייב לך מיליון נו, אז בסדר...

בתי משפט לענייני משפחה הם העוול הנוראי ביותר שמדינה יכולה לעשות לאזרחיה. שם בוודאי אין שוויון ואין חוק, יש שלטון שופטים שבידם לקבוע את כוונתך על-פי משב הרוח. בפעם הבאה שאתה יוצא לדייט תחשוב טוב לפני, כי יכול מאוד ששופט יקבע שמגיע לה חצי. כשאתה מלווה מבנק כסף לרכישת דירה ונופל, אתה לא יכול לצאת מזה, מערכת הוצאה לפועל תרדוף אותך עד המוות. כשבעל הון מלווה מיליארדים מהכספים שלך מערכת המשפט מאפשרת תספורת.

הפרדת רשויות:

מי שקורא ספרים במדעי המדינה בטח קרא על שלוש רשויות עיקריות. המחוקקת, המבצעת והשופטת. במדינה דמוקרטית החשיבות של הפרדת הרשויות היא קריטית. המחוקקת אמורה לחוקק את החוקים. המבצעת היא המערכת הניהולית המופקדת על ביצוע חוקי הכנסת והשופטת האמונה על ישוב סכסוכים בהתאם לחוק שחוקקה הכנסת.

בישראל יש רק שתי רשויות פעילות. המבצעת והשופטת - זאת הסיבה שיש מאבק מתמיד בין הממשלה למערכת המשפט. תשאלו מה קרה למחוקקת – היא מתבטלת מיד עם חתימה על הסכם קואליציוני המרכיב את הממשלה. היות שמעל 50% מחברי הכנסת נדרשים כדי להקים ממשלה, הרי שרק הממשלה יכולה להעביר חוקים כראות עיניה ובכך מתבטלת הכנסת כגוף מחוקק והופכת להיות שלוחה של הממשלה ולא גוף עצמאי. אז בין שתי הרשויות הכי חשובות במשטר דמוקרטי אין הפרדה כלל.

מכל אלו ועוד, הגעתי למסקנה שאין מדובר במשטר דמוקרטי כלל, והשתתפות במערכת בחירות של משטר שאינו דמוקרטי מכשיר אותו לפעול כפי שהוא פועל - באופן לא דמוקרטי. כדי לגרום למשטר להשתנות חייבים למנוע ממנו לגיטימציה וזה יעשה רק בדרך של אי השתתפות. מלבד העובדה שאין איש שמייצג אותי מבין אלו המוצעים לבחירה.

מערכת הפוליטית במתכונתה הנוכחית משולה למערכת העיכול. זה לא משנה מה יכנס, קוויאר או פיצה, את מה שיוצא ממנה כולנו מכירים (סליחה על הדימוי), וכולנו משלמים על זה. אני מסרב לקחת חלק במערכת כזו ואני לא נותן לה לגיטימציה - אז למה אתם?

אם יש על מה למחות במדינה הזאת, זה על מערכות שלטוניות שאבד עליהן הכלח והדרך היחידה למחות זה לא לתת להן לגיטימציה.

אי אמון
יניב מויאל עורך דין עצמאי מנכ"ל חברה אמריקנית בין השנים 1998-2004 . מפעילי המחאה החברתית 2011 פעיל חברתי למען מודעות פוליטית וחברתית כלכלית.
תאריך:  23/10/2012   |   עודכן:  24/10/2012
יניב מויאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המסקנה: לא להצביע - עדיף!
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמוס שנער
25/10/12 15:49
 
יניב מויאל
25/10/12 16:35
2
ישראל דמוקרטית
25/10/12 17:41
 
יניב מויאל
26/10/12 01:48
3
משתומם על האתר
25/10/12 21:34
 
יניב מויאל
26/10/12 01:07
4
יונה סוקולובסקי
26/10/12 13:38
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלו ממש מתפרסמת פה, באתר News1, ביקורת על השופטת דפנה אבניאלי (מנקודת מבטה של פרקליטות המדינה), אשר מעזה, ברוב פרימדוניותה, לדרוש, בלא מעמד כלל, מוועדת התכנון והבנייה, ליתן לה מעמד בהחלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לאשר/לא לאשר את הבריכה הפרטית שבונים השכנים. כאן המקום לציין כי כתבתו של איתמר לוין, שסקרה את הפרשה, ביטאה את הצד השני לסכסוך, המותח ביקורת על פרקליטות המדינה, כאילו "ברוב חוצפתה", "הוד רוממותה" השופטת, מבקשת זכות עמידה שאינה זכאית לה, בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.
23/10/2012  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
אתה ואני לא יכולים להרשות לעצמנו ללכת לבית משפט כי אין לנו מזוודות כסף ואפילו לא מעטפות יש לנו משכנתה ואולקוס, ואנחנו חיים על משכורת חודשית שלא תמיד מגיעה כל חודש זו גם הסיבה שרבים מאיתנו לא מצליחים להתגרש כשאין לנו כסף לפרנס את המשפחה
23/10/2012  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
אינטרסים פוליטיים של ח"כים? עיין ערך חז"ל רצח על-רקע רומנטי? אין חיה כזאת עיתונות זה עסק כלכלי המתחזים - קַן הקוקייה כבר כאן ולקינוח התפוח הקטן ותנאֵי העבדוּת
23/10/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
היה מלבב בקיץ 2011. המוני צעירים יצאו אל הרחובות כדי למחות על התעמרות הממשלה באזרחיה. היו שם כל הצבעים, ערב רב של אנשים שאינם מסוגלים לגמור את החודש אף על-פי שהם עובדים. העול כבד מנשוא. הייתה תחושה שהנה דור חדש קם לנו, דור שאינו מוכן להשלים יותר עם שקרים, עם אי-צדק חלוקתי, עם בזבוז משווע של משאבים. היו גם תמימים שסברו שניתן לשבור את הממשלה, להכניע אותה ולמנוע את הגזירות האיומות. הם טעמו את טעמו המר של הכישלון.
23/10/2012  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
ניסיון החיים, תקופת הצינון הממושכת מהפוליטיקה, ייצוג עדות המזרח, ההערכה אליו, קולו הנעים ויכולת התבטאותו, ניסיונו המדיני ומסר האפשרות להתעלות מבור תחתית לפסגה עושים את שלהם וכמובן, גם הנוסטלגיה
23/10/2012  |  עמוס שנער  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
לאחר שהצילום התפרסם ברחבי תבל, התחזקה בנו הסברה כי הצמדתה של אביגיל לחזהו של הנשיא ג'ו - הבטיחה לו את הזכייה בכהונה שניה של נשיאות
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il