|
חיל האוויר. נוצרו עודפים [צילום אילוסטרציה: דו"צ]
|
|
|
|
|
מזה שנים אני טוען שהצבא חייב לעבור רפורמה מקיפה בכל אגפיו. המקרה הבא ממחיש זאת: כעשור לאחר שהתקבלה בחיל האוויר ההחלטה על שינוי מהפכני בקורס הטיס, אשר נחשב כקורס הארוך והיוקרתי ביותר בין הקורסים הצבאיים, נוצר מצב אבסורדי לפיו בחיל האוויר יש עודף באנשי צוות אוויר, שלא נמצא מקום לשבצם. לפיכך, ניתן לומר כי השינוי מסתמן כטעות.
בתקופה האחרונה גוברים הקולות בחיל האוויר הקוראים לשנות את המתכונת החדשה כדי להתמודד עם בעיות כוח האדם הקשות שנוצרו בחיל. ואכן, בימים הקרובים עתיד מפקד החיל, האלוף אמיר אשל, לכנס דיון מיוחד בנושא.
הסיבות להיווצרות ה"עודפים" בחיל
במסגרת השינוי המהפכני שהתקבל בשנת 2002 הוארך קורס הטיס בשנה, ונוסף על טיסה, לומדים פרחי הטיס במהלך הקורס לתואר ראשון. כמו-כן, בוגרי הקורס נדרשים לחתום קבע למשך תשע שנים, במקום לשבע שנים, כפי שהיה בעבר.
בחיל מציינים כי השינוי נועד להפוך את הטייסים הצעירים בחיל האוויר לבוגרים יותר ולמנוסים יותר, וכן לשנות את היחס בין טייסים בסדיר לטייסים במילואים, כך שחיל האוויר יתבסס יותר על טייסים בשירות סדיר.
הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבעת ההחלטה על השינוי, ציפו בכירי חיל האוויר כי לפחות חלק ממסיימי קורס הטיס שיישארו בצה"ל שנתיים נוספות, יישארו בדרגת סרן גם בגיל 30, וישוחררו בתום התחייבותם. אך כתוצאה משינוי החוק הישראלי, נגרם מצב בו צה"ל נדרש לתת "קביעות" למי שמשרת בקבע יותר משבע שנים. כלומר, משמעות ה"קביעות" היא העלאה לדרגת רס"ן, רכב צמוד ושיפור תנאי השכר.
כך נוצר מצב לפיו יש טייסים בדרגת רס"ן שחיל האוויר מתלבט איפה אפשר לשבצם, מאחר שאין מספיק תפקידים להציע להם בדרגת רס"ן ואי-אפשר לשחררם בשל החוזה המחייב. הנושא בעייתי במיוחד נוכח תוכניותיו של הצבא כולו לפטר כ-4,000 אנשי קבע בשנים הקרובות בחלק מהמערכים מטעמי חיסכון.
מציאת פתרונות לבעיה
אחד הצעדים הראשונים שננקטו כדי להתמודד עם הבעיה היה הפחתה של מספר המסיימים את קורס הטיס. מטעמי צנזורה אי-אפשר לפרט כמה טייסים מסיימים את הקורס מדי שנה, אולם אפשר לומר כי מדובר בעשרות טייסים בלבד. בחיל האוויר מדגישים כי "אין מכסה של מסיימים", אולם בפועל, בשנתיים האחרונות, לנוכח העלייה במספר הטייסים בחיל, צומצם מספר העומדים על מגרש המסדרים בבסיס חיל האוויר בחצרים בכ-20 אחוזים.
מדובר בגזירה קשה עבור בני הנוער, שנדמה שקורס הטיס נחשב אצל אלפים רבים מהם כפסגת השאיפות: מדי שנה מתחילים כ-5,000 בני נוער את המיונים לקורס, רק כ-600 מתוכם מתקבלים לשלבים הראשונים של הקורס, ועל מגרש המסדרים, כאמור, עומדים הרבה פחות.
מלבד צמצום קורס הטיס, קיים חיל האוויר עבודת מטה לבחינת שיבוצם של הטייסים שנותרו בקבע בדרגת רס"ן. בשלב זה נמצאו שלושה פתרונות: הראשון - הצבתם בתפקידים שונים בחיל האוויר, שקודם לכן לא היו מאוישים על-ידי אנשי צוות אוויר; השני - פתיחת תפקידים חדשים בטייסות לטובת "חיזוק" הטייסת; והשלישי - שליחת בוגרי קורס הטיס לתפקידים שונים מחוץ לחיל האוויר, בגופי הצבא השונים.
משמעות הדבר היא שבתקופה שבה הצבא כולו נדרש לקיצוצים, נאלץ חיל האוויר להוסיף תקנים חדשים לאנשי צוות האוויר שאי-אפשר לשחררם משירות, בשל תכנון שלא הביא בחשבון את שינויי החוק.
בנוסף לכך, גורמים בחיל האוויר מציינים כי לעיתים הצבתם של בוגרי קורס הטיס בתפקידים שלא שירתו בהם קודם לכן היא בעייתית ופוגעת ברמת המקצועיות של הצבא. כך למשל, מציינים אותם גורמים, הצבת איש צוות אוויר בתפקיד מודיעיני אינה בהכרח משרתת את המטרה, מאחר שקצין שגדל במערך המודיעיני מוכשר יותר לתפקיד זה מאשר קצין, מוכשר ככל שיהיה, שסיים קורס טיס.
נכון להיום, נוטה חיל האוויר לשנות את קורס הטיס החל מקיץ 2014, וייתכן שאף ישונה החוזה, כך שניתן יהיה לשחרר טייסים ונווטים לפני תום תקופת תשע השנים, ואז הם יוכלו ללמוד לתואר שני על חשבון הצבא.