|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

תצווה פורים תשע"ג

כשלא מזהים באופק מנהיג

משה רבינו התייחס לכל אחד לפחות כאל שווה-ערך אליו, שלא לומר שווה יותר ממנו. מכיוון שכך, לא ייחס שום חשיבות לשאלה אם שמו יוזכר או לא יוזכר בפרשה זו או אחרת ואם בכלל. בחסידות קוראים לזה "ביטול במציאות"
22/02/2013  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
פורים תשע"ג [צילום: פלאש 90]

רק באהבה ובאחדות
זו התועלת הגדולה שניתן להפיק משתייה בצוותא בסעודת מצווה בכלל ובפורים בפרט: פתיחת הלב אל הזולת וקבלתו כפי שהוא באהבה אמיתית. ומכוח אהבה זו ותחושת האחדות שבעקבותיה, מקבלים מלמעלה את ההארה הדרושה לנקיטת המהלכים הנכונים בדרך לנס ההצלה מיד כל צר ואויב

השנה חל פורים ביום א'; אצלנו זה הפך לחג פולקלוריסטי, כיפי כזה, מסכות, רעשנים, שירים וריקודים. אבל האמת היא שזהו חג רציני ביותר, הוא אמור להזכיר לנו שבכל דור ודור הקב"ה עושה עימנו נסים ונפלאות ומציל אותנו מיד חורשי רעתנו הזוממים לכלותנו. וגם כאשר הנסים האלה מסתתרים בתוך לבושי הטבע, שמה שרואים בגלוי זה רק מהלכים פוליטיים שנעשו מאחורי הקלעים, הרי התזמון של המהלכים וגם התוצאות מכוונים מלמעלה והם מהותו של הנס. וכאשר משווים את נס פורים, כולל מה שקדם לו כמובן, קל לראות שלמרות כל השינויים החיצוניים, שיש לנו מדינה עצמאית לכאורה וכולי, הרי שמבחינה מהותית לא השתנה הרבה; עדיין יש מי שזוממים לכלותנו ובהנמקות דומות מאוד לאלה של עמלק ושל המן, צאצאו המפורסם. כמובן, לא תמיד האויב הוא גלוי, אבל כמעט תמיד הוא קיים וחורש רע.

ומכיוון שכאמור, זהו חג רציני, יש כמה הלכות ומנהגים שאנחנו משמרים בקשר ליום הזה כדי לעורר אצלנו את המוּדעוּת לאמור לעיל וכמובן, מודעות לדרך שבה עלינו ללכת כדי לזכות לאותם נסים ונפלאות. לכן נתבונן מעט בקביעות בה חל פורים בשנה זו, ביום א' בשבוע, בניסיון להגיע למודעות הנדרשת. תמיד קוראים בשבת שלפני פורים את פרשת "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק" אבל לא תמיד זה יוצא בערב פורים ממש. הקשר בין פרשת זָכוֹר לפורים ידוע; יוזם גזרת ההשמדה, שעל נס ההצלה ממנה אנחנו חוגגים את פורים, היה המן הרשע מזרע עמלק. במגילת אסתר, שקריאתה היא המצווה העיקרית בפורים, כתוב [פרק ט']: וְהַיָּמִים הָאֵלֶּה נִזְכָּרִים וְנַעֲשִׂים בְּכָל-דּוֹר וָדוֹר, לומדים חז"ל שזכירה קודמת לעשייה, שצריכים לזכור את איבתו של עמלק (בשבת) לפני שמוחים את זכרו בפורים, כי הזכירה נותנת כוח לעשייה.

בסומי עד דלא ידע

ביום החג עצמו יש לנו עוד כמה מצוות, כגון מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה, וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים. והנה במסגרת ה-מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה, אומרים לנו חז"ל ונפסק להלכה כי: חייב אינש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. ובעברית מדוברת, חייב אדם לשתות (יין) עד שלא ידע להבחין בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי". לכאורה, זהו סתם ביטוי שאומר כי צריכים לחגוג בשמחה שפורצת את כל הגבולות. אגב, בדיוק משום כך, מחשש לפריצת גבולות מתוך שכרות, נקבע למעשה כי יש לשתות יותר ממה שרגילים, אבל לא להגזים. אלא שבהוראה הזאת יש הרבה מעבר למה שרואים בגלוי; הרי לשתיית יין בריבוי יש השפעה מסוימת מאוד על השותה, הפתגם "נכנס יין יצא סוד" מבטא היטב השפעה זו, מעבר לרמז שנאמר בגמרא, ש"יין" ו"סוד" שווים בגימטריא.

חז"ל אומרים "גדולה לגימה שמקרבת"; ליין יש תכונה שהוא משיל את המסכות מעל מי שמרבה לשתותו וכך גורם לו להיחשף כפי שהוא (- יצא סוד). המסכה היא בעצם היישות של האדם, תוצר האגו שלו, היא המונעת מהאדם להתגלות כפי שהוא והיא גם המפריעה ביצירת קשר אמיתי עם הזולת. אגב, בקלות אפשר להוכיח כי למסכה הזאת, לאגו, יש תפקיד (שלילי) נכבד בכשלונות כאלה ואחרים של בני אדם בכלל ושל מנהיגים בפרט, אבל בינתייים נתרכז בעצמנו, באנשים הפשוטים. שלמות שמחת החג הזה, כמו גם החגים האחרים אגב, מותנית באהבת ישראל ובאחדותם, יעדים שלצורך השגתם אנחנו מקפידים על קיום מצוות החג "מִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים". וכמובן, גם סעודת פורים בצוותא, כולל שתייה כדת.

כי כאמור, כאשר שותים נושרות המסכות שמורכבות מהתייחסות לחיצוניות של המציאות בכלל ושל הזולת בפרט; כתוצאה מכך מתעמעמות הדאגות, שהן תוצר של התייחסות לחיצוניות המציאות וגם ממילא נפתחים לקבל את הזולת כי מתייחסים אל האדם ולא אל המסכה שהוא רגיל לעטות על עצמו. וזו התועלת הגדולה שניתן להפיק משתייה בצוותא בסעודת מצווה בכלל ובפורים בפרט, פתיחת הלב אל הזולת וקבלתו כפי שהוא באהבה אמיתית. ומכוח אהבה זו ותחושת האחדות שבעקבותיה, מקבלים מלמעלה את ההארה הדרושה לנקיטת המהלכים הנכונים בדרך לנס ההצלה מיד כל צר ואויב. ושוב, אומנם זהו נס המלובש בטבע, כולל השקעה בביצוע המהלכים הנכונים, אבל אין זה גורע מערכו של הנס. ואדרבה, נס כזה הוא גדול יותר מנס המשנה את מערכות הטבע.

לפעמים המנהיג מסתתר

כאמור, השנה חל פורים ביום א' למחרת השבת בה קוראים בתורה את פרשת תְּצַוֶּה [שמות כ"ז]: [כ] וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית--לַמָּאוֹר: לְהַעֲלֹת נֵר, תָּמִיד. בשבוע שעבר עמדנו על ריבוי החזרות בתורה של הפסוק: וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. והנה לפנינו פרשה שלא רק שאינה פותחת בפסוק הזה, גם שמו של משה אינו נזכר בה כלל. אומנם הדיבור של ה', וְאַתָּה מתייחס אליו, אל משה, אבל שמו אינו נזכר כלל. לפרשה זו התייחסנו בשנים קודמת מזוויות שונות וכעת ננסה לראות את הקשר בינה ובין פרשת "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק" שקוראים מיד לאחריה ובין פורים שחל למחרת קריאתה. הרבה שבחים נאמרו על משה רבינו במהלך הדורות; גם התורה עצמה מציגה אותו באור נעלה ביותר, אבל דומה כי התכונה העיקרית שהיא הבסיס לכל התכונות שבהן משבחים אותו, היא מה שהתורה מעידה עליו בפרשת בהעלותך, שהוא עניו.

[במדבר ג'] [ג] וְהָאִישׁ מֹשֶׁה, עָנָו מְאֹד--מִכֹּל, הָאָדָם, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה. לפי רש"י, התכונה הזאת פירושה שהוא שפל וסבלן. כלומר יש לו סבלנות לכל אחד, כאילו אינו מודע כלל למעלתו הגדולה ולמעמדו הרם. דבר כזה יכול להיות מוסבר רק על בסיס ההנחה שלא הייתה לו מודעות עצמית כלל, לא היה לו אגו. על יסוד הנחה זו מובן איך זה שהייתה לו סבלנות אין סופית, הוא התייחס לכל אחד לפחות כאל שווה-ערך אליו, שלא לומר שווה יותר ממנו. מכיוון שכך, לא ייחס שום חשיבות לשאלה אם שמו יוזכר או לא יוזכר בפרשה זו או אחרת ואם בכלל. בחסידות קוראים לזה "ביטול במציאות" שלא התייחס כלל למציאות עצמו, רק למציאות האלוקית. ממילא הוא לא התייחס כלל לחיצוניותו של יהודי אלא ראה בו את נשמתו הקדושה ומכאן הסבלנות האינסופית. זו הייתה התכונה העיקרית של משה וזה מה שהפך אותו לדמות מופת מאז ועד בכלל.

ובעקבות משה הולך גם מרדכי, גם הוא אינו מייחס שום חשיבות לעצמו ולכן לא איכפת לו מה יקרה אתו בעקבות סירובו לקים את מצוות המלך להשתחוות להמן. ברור לו שבמילוי פקודה זו הוא מפריד את עצמו מהקב"ה והוא אינו מוכן לכך אפילו לא לרגע קט. המציאות שלו בעולם הזה אינה נחשבת בעיניו, רק גילוי מציאות הבורא יתברך חשוב. ההפך הגמור משני אלה הוא עמלק והמן צאצאו, היישות שלהם נתפשת אצלם כדבר החשוב ביותר בעולם ובכך הם מהווים אנטיתזה מובהקת לדרכם של משה ומרדכי. אצל המן מתגלה תפישה זו במפורש במגילת אסתר [פרק ו']: [ו] וַיָּבוֹא, הָמָן, וַיֹּאמֶר לוֹ הַמֶּלֶךְ, מַה-לַּעֲשׂוֹת בָּאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ; וַיֹּאמֶר הָמָן, בְּלִבּוֹ, לְמִי יַחְפֹּץ הַמֶּלֶךְ לַעֲשׂוֹת יְקָר, יוֹתֵר מִמֶּנִּי. כידוע, זו הייתה -ולא במקרה - התחלת המפלה של המן, כי מי שמחזיק מעצמו עד כדי כך, מזמין לעצמו את ההשפלה הגדולה ביותר.

למחות את זכר עמלק

כאמור, משה ומרדכי הם דמויות מופת שלנו מאז ועד בכלל; מהם אנחנו אמורים ללמוד כיצד לנהוג כדי להינצל מעמלק. והלימוד הוא כי המודעות שיהודי אמור לחיות בה היא המודעות האלוקית, כלומר שהכל בטל אל האלוקות שכן כל ההוויה היא ממנו יתברך. מתוך מודעות כזאת, לא רק שננהג כמרדכי ולא נשתחווה בפני שום המן, גם נצליח להתייחס אל יהודי שני בסבלנות אינסופית כי נאמץ את התכונות של משה. וזהו המסר המשולב של קריאת פרשת "תְּצַוֶּה" שבה לא מוזכר שמו של משה, ופרשת "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק" בימי משה שאירגן את מלחמת ההגנה נגדו, שתיהן בערב חג הפורים שבו אנחנו קוראים וחוגגים את נס ההצלה מגזרות המן העמלקי. כי עמלק הוא המתנגד הראשי לאלוקות, התנגדות אידיאולוגית כביכול.

לכן המצווה היא תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם, כי כאשר ההתנגדות לאלוקות נובעת ממידות רעות כלשהן השוכנת בלבנו, מידות המאפיינות עמים שונים, ניתן להתמודד איתן ואף להפוך את הרע לטוב. אבל כאשר מדובר בהתנגדות אידיאולוגית כביכול לאלוקות, שזה מה שמאפיין את עמלק, אותה לא ניתן להפוך לטוב, רק למחות כליל. כי האידיאולוגיה העמלקית, ההתנגדות לאלוקות מזינה ואף מולידה את המידות הרעות, לכן אין לה תקנה אלא מחיה מוחלטת. הבעיה היא שעמלק בא בתחפושת של אוהב וצריכים זהירות יתרה ובירור יסודי שלא ליפול במלכודת שלו, רק לדבוק בקו של משה ומרדכי, ולזה מקבלים כוח מפורים.

תאריך:  22/02/2013   |   עודכן:  22/02/2013
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשלא מזהים באופק מנהיג
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובר אורח
22/02/13 13:55
 
הניה
23/02/13 20:20
2
תודה ופורים שמח!
24/02/13 12:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
אלפי שנים אנחנו קוראים במגילת אסתר. ליבנו גס בצירוף "אלפי שנים", ובכל זאת כדאי לקלף את מעטה הציניות ולחשוב על הזמן הארוך שבו אומה מתייצבת שנה אחר שנה כדי לקרוא סיפור. אותו סיפור. אותם מהלכים ידועים. כל חברה או קולקטיב שבחרו לספר אותו סיפור שנה אחר שנה במשך זמן כה רב, מעידים כי מדובר בסיפור מכונן שיש צורך לשוב ולספרו. ועוד איזה סיפור: אינטריגות בחצר המלכות של האימפריה הגדולה בעולם, שבהן היהודים משמשים כלי משחק איום עד לפתרון הגואל. מה חדש? שלא כשאר הקאנון היהודי, האלוהים אינו נוכח בסיפור הזה. על כל פנים, לא ברובד הגלוי של העלילה.
22/02/2013  |  דרור אידר  |   כתבות
משלוח מנות ביום פורים כידוע הוא לא מנהג אלא דין. ערב חג הפורים, קוראת הרבנות הראשית לישראל להקפיד על הפרדה בין מאכלים חלביים לפרווה במשלוחי המנות.
21/02/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
הנשיא שמעון פרס, שיצא כהרגלו במסוק מירושלים לגליל-העליון, להשתתף בטקס האזכרה הממלכתי לזכר יוסף טרומפלדור, הופתע במהלך הטיסה כאשר טייס המסוק פנה אליו בקשר, מעל שמי עמק חרוד ואמר: "אני רוצה שתסתכל בשדה הירוק מצד ימין כבוד הנשיא, זה משהו באמת מיוחד. אתה מצליח לראות כבוד הנשיא? מצד ימין כתוב 90, ומצד שמאל הם פשוט ציירו תמונה שלך בשדה, זה שתי טיפות מים".
21/02/2013  |  יפעת גדות  |   חדשות
סקר שנערך ע"י עמותת "חסדי נעמי" בנושא מנהג משלוחי מנות לחג פורים קובע שבשל המצב הכלכלי הקשה לקראת חג הפורים הקרוב, כ-10% מהישראלים שנוהגים לשלוח משלוחי מנות מדי שנה יורידו את עלות משלוחי המנות בין 30%-50% לעומת השנה הקודמת, וכ-2% יאלצו השנה לראשונה לא לשלוח משלוחי מנות בשל מצבם הכלכלי.
21/02/2013  |  עדי וילדר  |   הודעות כלליות
אשרי האיש המבורך בחוכמה ובכישרון לומר דברים כבדי משקל בחיוך ודברים של חיוך בכובד ראש. מתת שמים היא. קרוב לוודאי כי פשוטו של הפסוק "וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי" (בראשית כ"א, ו'), אינו אלא 'שמחה עשה לי הקדוש ברוך הוא וכל השומע הבשורה- ישמח עימי'. כך מפרש אונקלוס, "חדוא עבד לי ה', כל דשמע יחדי (יתמלא חדווה) לי" וכך גם רש"י, "יצחק לי - ישמח עלי". אך מותר להעיז לדרוש כי "צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים" מובנו שהאלוהים עשה או ברא את הצחוק והעניקו בחסדו לאדם. בצל עץ החיים הוא נולד והוא מת האדם, ובצל עץ הדעת הוא חי כל ימיו, ואילולא מתת הצחוק שניתנה לו משמים הוא היה מוציא ימיו עד מאה ועשרים ברצינות מדכאה או בקלות ראש מייאשת, היינו הך, ולא היה בידו קנה מידה למדוד בו את המרחק בין החשוב לבין התפל, בין העומד לבין החולף, בין העומק לבין התהום ובין העננה לבין המרום. הצחוק הוא נחמתו הברוכה של בוגר אקדמיית "דע את עצמך". הוא נוסחת תורת היחסות של הגורל. מכאן מימד השמחה בו הוא ניחן.
21/02/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אני הבא משם, אני היהודי, בן לעם הנבחר, הבוחר בכל יום להיות חלק מהעם שלי, חלק מאחיי החיים והמומתים, חלק מהתחייה הלאומית המתחדשת, מהגבורה היהודית הנצחית, חלק מדור התקומה והניצחון
בצלאל לביא
בצלאל לביא
הקטסטרופה שפקדה אותנו ב-7 באוקטובר, פרי באושים של מנהיגות כושלת, הוכיחה כי בישראל אנשי חזון הם זן נכחד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il