|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

המזרח התיכון - לא לנאיבים

הפובליציסט העירקי באסל חוסיין: האומה הערבית היא אומה בלי עתיד, בלי מצפון, בלי הוגי דעות ובלי מנהיגים
19/05/2013  |   צבי גבאי   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
העולם הערבי בורח מהמאה ה-21

מסיבות גיאופוליטיות, המערב, וארצות-הברית בראשו, לא לחץ על הערבים לקדם את מדינותיהם ועמיהם, וגם לא האיץ בפלשתינים לנהל משא-ומתן עם ישראל לפתרון סכסוכם עמה

מאז ה-17 בדצמבר 2010, כאשר הצעיר התוניסאי מוחמד בועזיזי הצית את עצמו, במחאה על שלילת רשיון הרוכלות שלו, העולם הערבי נמצא ברעידת אדמה חברתית, המוגדרת כ-"אביב העמים הערבי", בהשאלה מ"אביב העמים" שהתרחש באירופה בין 1848 ל-1849 להשגת חופש מפני השלטונות המדכאים. במזרח התיכון "האביב הערבי " שנמשך למעלה משנתיים צפוי להימשך עוד זמן רב. מטרתו, כמטרת "אביב העמים", הייתה לסיים את משטרי הרודנות ולהביא לדמוקרטיה ולצדק חברתי.

בעולם הערבי נשבר לראשונה מחסום הפחד שהביא לציות העיוור לשליטים. העמים יצאו לככרות הערים והתקוממו נגד המנהיגים העריצים. הללו - זין אל עאבדין בן עלי בתוניסיה (שלט מ-1987), חוסני מובארכּ במצרים (שלט מ-1981), מועמר קדאפי בלוב (שלט מ-1969) ועלי עבדאללה צאלח בתימן (שלט מ-1978) - התגלו כמוגי לב, והודחו מכסאותיהם. מאז, אין יותר יציבות במדינות ערב, הנשלטות בידי אנשי שררה, כנופיות ועבריינים. בסוריה שולטת משפחת אסד מאז 1970, ומזה למעלה משנתיים ההרג הוא יומיומי ומספר הפליטים הנסים על נפשם מן המדינה המדממת מגיע ללמעלה ממיליון נפשות. בעירק המוות מסתתר בכל פינה, ומלחמות הסונים בשיעים מתנהלות ללא הפסקה. היריבויות בלוב מובילות לחיסולים בין בני השבטים ובתימן סכנת מוות אורבת ברחובות הערים ומחוצה להן.

במצרים "האחים המוסלמים" האוחזים בהגה השלטון נאבקים בנושאי לפיד-ההתקוממות הליברליים וחותרים להקמת משטר הלכתי. בינתיים הם מחסלים את סממני התרבות המערבית שמיצגיה המובהקים הם הזמרים אום כולת'ום ומוחמד עבד אלווהאב, הסופרים תאופיק אלחכים ונג'יב מחפוז, ותעשיית הסרטים המפורסמת, בעוד ש"הסלפים" האיסלאמיסטים דורשים לפוצץ את הפירמידות והספינקס, שבהם הם רואים פסלי אלילים המנוגדים לדת האיסלאם. לנוכח הכאוס שנוצר, המשורר המצרי אחמד פואד נג'ם, המכונה משורר האלף השלישי, ביכה (בנובמבר 2012) את האנרכיה שהשתררה בעולם הערבי במילים קשות: "האומה הערבית אינה ראויה לסיסמאות המהפכה, אביבה הפך ללעג, היא קברה את כבודה מתחת לעפר בעודה שוקקת חיים".

שרטטו גבולות כראות עיניהם

הלאומיות הערבית היא יציר כפיו של האימפריאליזם המערבי, שהתיימר להקים "מדינות לאום" בשטחים שכבש מידי העות'מנים, ששלטו בהם כ-400 שנה, בעוד ששום לאום הומוגני לא חי בהם. גבולות המדינות שורטטו על-ידי בריטניה וצרפת (בהסכמת הרוסים) ואושרו ב-1916 בהסכם "סייקס-פיקו", על שם החותמים עליו: סיר מרק סייקס הבריטי וג'ורג' פיקו הצרפתי. החלוקה למדינות נעשתה ללא התחשבות בהיבטים אתניים, דתיים ושבטיים. תומכי רעיון האמנציפציה המדינית מיאנו לראות את המציאות האתנית באזור.

רצונם של הבריטים והצרפתים לראות בתושבי המחוזות העות'מניים (הווילאיתים) עמים, הוא שקבע את תוואי הגבולות. גם הליגה הערבית שהוקמה ב-1945 בהשראה בריטית, לא סייעה לשמור על הלאומיות הערבית בתוך המדינות שקמו. היא עשתה מאמצים ללכד את השורות הערבים סביב נושא אחד - המאבק בישראל.

כיום בעירק, בסוריה ובלבנון הולכת ונוצרת ישות איסלאמית סלפית. זהו המצב גם בלוב, אלג'יריה ותוניסיה. השבטיות חזרה לשלוט באזור. היא מנהלת עתה את מדינות ערב שקמו במחצית המאה שעברה מכוח החלטות שרירותיות של האימפריאליזם המערבי. האידיאולוגיה "הפן-ערבית","הנאצריסטית" ו"הלאומית" אינן קיימות יותר. אין לאומיות ערבית. העדתיות שולטת בכיפה. כמו בעבר אין חופש ודמוקרטיה לערבים במזרח התיכון, פרט לערבים החיים בישראל.

הערבים לא ניצלו את העצמאות המדינית שקיבלו לאיחוד שורותיהם ולבניית כלכלות יציבות. השטחים הנרחבים שברשותם, נהרות המים השופעים ואוצרות הטבע הבלתי נדלים, לא נוצלו לפיתוח מדינותיהם ולקידום בני עמם. הם הקימו צבאות עצומים וניהלו באמצעותם מלחמות חיצוניות (ג'מאל עבדול נאצר בתימן וסדאם חוסיין בכווית ואירן) ופנימיות מיותרות (עירק, סוריה, לבנון, תימן, אלג'יר וירדן), במאבק על ההגמוניה במדינותיהם ובאזור. הם חשפו את חוסר סובלנותם למיעוטים אתניים ודתיים שחיו במדינות שבהם שלטו. הם רדפו כמיליון יהודים שחיו כמיעוטים באזורים אלה במשך אלפי שנים, וגרמו ליציאתם. מנגד הם מנעו מן הפליטים הערביים מפלשתין, שבאו אליהם בעקבות מלחמתם בישראל, להתיישב במדינותיהם ולסייע להן להפריח את אדמותיהן.

הפלשתינים לא הצליחו, מאז הסכמי אוסלו ב-1993, לגבש את ישותם המדינית (קיים ניתוק מוחלט בין עזה לבין רמאללה) ולבנות את כלכלתם, למרות הסיוע הכספי הנדיב שהעניקו להם מדינות המערב. הם תלו את כשלונם ב"כיבוש " הישראלי שהם הביאו על עצמם.

מסיבות גיאופוליטיות, המערב, ובראשו ארצות-הברית, לא לחץ על הערבים לקדם את מדינותיהם ועמיהם, וגם לא האיץ בפלשתינים לנהל משא-ומתן עם ישראל לפתרון סכסוכם עמה. הערבים ניצלו את "המלחמה הקרה " ואת המאבקים הבין-גושיים להעשרת מחסני הנשק שבידם. המערב והרוסים הרעיפו עליהם כלי משחית מודרניים, שהערבים לא היו זקוקים להם, לבד מהאדרת גאוותם השבטית, המתבססת על המסורת של "הפגיון והחרב".

האינטלקטואלים הערביים ייחלו במשך שנים ל "אביב ערבי" אמיתי שיכלול רפורמות שלטוניות, חברתיות ותרבויות לעמיהם. עתה הם מביטים בדאבון לב על המתחולל במדינות ערב, נוכח התהפכותו של "האביב הערבי " ל"חורף איסלאמי". "החורף האיסלאמי" הביא לעלייתם של גורמים ריאקציונרים, ובראשם חברי תנועת "האחים המוסלמים" הפוגעים במשאלות הלב של נושאי לפיד ההתקוממויות. המשורר העירקי עבד אלקאדר אלג'נאבי הביע את אכזבתו העמוקה בשיר: "האביב המיוחל לקה במכת קור/ ההיסטוריה אנסה את מלחמתנו/ מאחורינו רואים רק גלים" ("אל-חיאת",לונדון, 22.1.2012).

פלשתין - תרנגולת שביציה יקרות

המשבר העובר על העולם הערבי מעורר את האינטלקטואלים לחפש אשמים. הפובליציסט הסעודי עבד אללטיף מולחם טען בעיתון הסעודי האינטרנטי "ערב ניוז" (6.10.2012) ביום השנה למלחמת יום הכיפורים, כי: "ישראל אינה האויב של הערבים, אלא הדיקטטורים, הבערות, ההזנחה והשחיתות". כך סבור גם הוגה הדעות אדוניס, סורי במוצאו, במאמר ב"אל-חיאת" (3.5.2013) כי רוב הערבים לא רק שאינם סבורים כי ישראל היא אויב הערבים, אלא שהם אינם חושבים כך גם על ארה"ב ומדינות אירופה. אומנם מולחם טוען כי הסכסוך הישראלי-ערבי גבה מחיר גבוה, אך ישראל צריכה להיות בתחתית רשימת האויבים של הערבים. האויבים האמיתיים,לדבריו, הם השחיתות, היעדר חינוך, היעדר כיבוד חיי האדם ובריאותו, היעדר החירויות והיעדר שוויון-זכויות לנשים. דעת מולחם כדעת המשורר הבולט ניזאר קבאני, שכתב כבר ב-1968 כי הדיקטטורים הערביים השתמשו בסכסוך הישראלי ערבי כדי לדכא את עמיהם.

המשורר הירדני איברהים סעיד במאמר ב"אל קודס אל ערבי" (20.12.2011) קבע כי לשירתו של נזאר קבאני השפעה רבה על ההתקוממויות בעולם הערבי. בפואמה "השחקנים" תקף קבאני את המנהיגים הערביים, שהפכו את "השלטון במדינה לסוג של זנות... ואת פלשתין לתרנגולת שביציה היקרות" הם אכלו.

באופן מפתיע הצמיחו קריאותיהם האמיצות של המשוררים שירה נועזת של משוררות ערביות. הן טענו כי כל עוד האישה כבולה בכבלי המסורת ומעמדה נחות, היא אינה יכולה לתרום את חלקה להתפתחות החברה. המשוררת הכוויתית סועאד אל צבאח בשירה "אישה בצוואר הבקבוק" ביטאה היטב את מצוקתן של הנשים: "אני רוצה אויר נקי ומחשבה נקיה". תיאור קולע למצבה העגום של החברה הערבית הופיע בקריקטורה של הקריקטוריסט הלבנוני מחמוד כחיל (שהתפרסמה ב"אלשרק אלאוסט" הלונדוני ולאחר מכן הועתקה על-ידי "אל ערב אל יום" הירדני,26.5.2000), המתארת את העולם עולה במדרגות המאה ה-21, ואילו את האומה הערבית יורדת מהן.

הפובליציסט העירקי באסל חוסיין במאמר באתר האינטרנט הליברלי "אילאף" (20.2.2013) קבע נחרצות כי האומה הערבית היא אומה בלי עתיד, בלי מצפון, בלי הוגי דעות ובלי מנהיגים. במרחב המזרח התיכון נוצר שילוב של תרבות שנאה עם יצר לראות דם ניגר.

לנוכח מציאות עגומה זו סיכויי השתלבות של האומה הערבית בקדמה של המאה ה-21 - קלושים.

המזרח התיכון אינו מקום לנאיביים ולמביעי משאלות לב. במיוחד כשבמדינות הערביות טרם התגבשו עמים הומוגניים. בימים אלה נאבקים תושבי האזור ביתר שאת על צביונם הלאומי והחברתי, כשהדוגמה המובהקת לכך היא סוריה. אם לא יקומו הנהגות אחראיות, נאורות, השואפות לצדק ולקדמה, סיכויי המדינות הערביות לעלות על דרך המלך כמעט שאינם קיימים.

לפיכך עלינו להביט על המרחב הסובב אותנו בעיניים פקוחות, ובד בבד להימנע מהתייחסות רשמית או התערבות באירועים במדינות ערב. שכן התייחסותנו תנוצל על-ידי הגורמים העוינים להסטת תשומת הלב מבעיותיהם הפנימיות המדממות לכיוונה של ישראל - שנואת נפשם. במקביל, עלינו לנסות לאתר גורמים מתונים כדי לנסות לשמור יחד איתם על יציבות גיאופוליטית אזורית.

הכותב הוא שגריר וסמנכ"ל משרד החוץ לשעבר, מחבר "השירה – האימפריאליזם היפה" (קובץ מאמרים ותרגום שירים ערביים מודרניים) בהוצאת עיתון 77.
תאריך:  19/05/2013   |   עודכן:  19/05/2013
צבי גבאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המזרח התיכון - לא לנאיבים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה המכבי
22/05/13 05:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ללא הרף טוענים ראשי המשטר האירני ודובריהם כי יחסיהם עם מדינות המפרץ השכנות, ועם סעודיה במיוחד, הם ידידותיים, וכי שליטי אירן עמלים להידוק יחסים אלה עם שכניהם הערבים. נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, מרבה להצהיר כי השיעים והסונים מאוחדים תחת כנפיה של אמונה אחת - האיסלאם. השאלה הניצחת היא למי להאמין - לדוברים האירניים או למה שקורה בשטח?
17/05/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
יש מדינות בעולם, בעיקר באירופה, העוברות שינויים תרבותיים ניכרים בגלל הגירה מוסלמית אליהן. צרפת, גרמניה, בלגיה הולנד הן דוגמאות מעניינות להגירה כזו, שיחד עם ריבוי טבעי גבוה שלה, משפיעה על כל שטחי החיים.
17/05/2013  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
לאחרונה עלתה יוזמת השלום של הליגה הערבית, ובשמאל הישראלי כבר מאוד מתרגשים ( אולי גם אפילו בחוגים מסוימים בימין), מה חושב נתניהו באמת? אי-אפשר לדעת.
06/05/2013  |  עמוס שנער  |   מאמרים
קריאה בעיתוני העולם, האזנה למהדורת חדשות או צפייה באחד מערוצי התקשורת האלקטרונית מגלים מיד את ההבדל בין מה שקורה באירופה ובארצות-הברית ובין מה המתרחש בעולם הערבי והאיסלאמי. במדינות המערב, חדשות עוסקות בדרך כלל במשבר הכלכלי, בביקורי מנהיגים, באסונות טבע, בתאונות דרכים, ובעבירות פליליות.
26/04/2013  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
האחים המוסלמים חסרי יכולת למשול במצרים. אני מאוכזב מהם. הם נכשלו. אנו נמצאים מול קבוצה של חובבים, וברור כי הם יותר קטנים מן המשימות והיעדים הניצבים לפניהם. אני מודאג. מקווה שיצליחו. אך איני מצפה שיצליחו". (הסופר המצרי חסנין הייכל, ערוץ CBC 18.4.2013)
26/04/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il