בפני וועדת הביקורת של הכנסת הונח דוח
מבקר המדינה המעיד, שתקציבים המיועדים לתגבור שעות לילד האתיופי במערכת החינוך פסחו על יותר מ-40% של התלמידים האתיופים בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים.
בפני וועדת הביקורת של הכנסת התייצבו בכל הדרם נציגי משרדי הקליטה והחינוך. ניכר היה, שמפלס הברבורים של מנהלי משרדים ונציגי אגפים עלה על גדותיו.
אף לא לאחד מנציגי המשרדים הייתה לו תשובה כיצד ייתכן, שתוכניות פעולה שתכננו אוקיינוסים של עמותות, שלכולן כוונות טובות, הגיעו לשטח ללא תיאום וללא יד מכוונת ו-40% מבני הנוער של העדה האתיופית לא קיבלו את העזרה שהיא כל כך דרושה להם.
מי שיראה בגיוס לצה"ל כביטוי למצוינות אזרחית יגלה, שגיוס לצה"ל בקרב העדה האתיופית מתקרב ל-90%, שהוא גבוה באחוז מאוד משמעותי מעל הממוצע של כלל בני הנוער המתגייס לצה"ל.
למרבה הצער, נכונות אזרחית כה גבוהה נתקלת בשלל קשיים כואבים. מספרם של בני העדה האתיופית בבתי כלא צבאיים הוא פי 5 משאר חלקי האוכלוסיה בכלא. זאת על-פי הממצאים שעלו בישיבת וועדת הביקורת. ומצערת העובדה שצוינה בדוח על אחוז גבוה של יוצאי אתיופיה הנושרים במהלך השירות.
עוצמת הפער בין נכונות אזרחית גבוהה של בני העדה האתיופית ובין אחוזי הנשירה מצה"ל חייבת להדליק נורה אדומה.
למרבה הצער, בדיוני ועדת הביקורת של הכנסת לא קשרו בין כשלים במערכת החינוך ובין כשלים במספר הגבוה של בני העדה שנפלטים מהשירות.
לנערים, שמגיעים לצבא ללא הכשרה אוריינית נאותה בשפה ובתרבות, מזומנת להם התמודדות קשה יותר במהלך השירות הצבאי.
כיום, במערכת החינוך לומדים כ-13,000 תלמידים יוצאי אתיופיה שלא נולדו בארץ. קליטתם במערכות החינוך ובמערכות המשך צבאיות ואזרחיות מחייבות שעות תגבור. מי שפוסח על אותן שעות תגבור חוטא כלפי אותם ילדים.
לצערי, מבקר המדינה וגם יושב-ראש וועדת הביקורת של הכנסת, ח"כ
אמנון כהן, מיקדו את כל הביקורת על הכשל החינוכי לכתובתה של הביורוקרטיה ועל העדר תיאום בין משרדים. אני מצר על כך, שהם לא נתנו דעתם, שהכשל נובע בעיקר מהפרטה של מערכות התמיכה.
הצירוף הקטלני של ביורוקרטיה והפרטה הביאו לתוצאה - שלא ניתן לעבור עליה לסדר היום - שיותר מ-40% של התלמידים האתיופים במערכת החינוך לא קיבלו את שעות התגבור שמגיעות להם בדין ולא בחסד.