|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

את המנגינה הזאת

יש לי יום יום חג: את המנגינה הזאת אי-אפשר להפסיק - על שירת האזינו, טעם החיים והניגון שביניהם וגם, כל עוד הנר דולק - עוד אפשר לתקן
04/09/2013  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
המוסיקה היא הביטוי הרגשי המובהק ביותר של האדם [צילום: יח"צ]

שירת האזינו מתקשרת באופן מופלא לכתוב בסוף פרשת וילך "כיתבו לכם את השירה הזאת", שבו התורה עולה מדרגה פיוטית ונקראת שירה. מדוע נקשרו לתורה כתרים של שירה? אומנם הטקסט המקראי הוא בהחלט טקסט ספרותי ממדרגה ראשונה, המשמש מקור השראה לסופרים ולמשוררים, אך ברור שלא זאת מטרת התורה, המהווה בראש ובראשונה טקסט אלוקי מקודש. לא בגלל הלשון והאמצעים הספרותיים מכוּנה התורה שירה. הסיבות הן מהותיות, הקשורות למהות התורה.

עִם שיר בלב

מה הם המאפיינים של שירה? בניגוד לפרוזה, המציינת את חיי השיגרה האפורים, השירה מצביעה על חידוש, על תופעה חגיגית בלתי שגרתית הנושאת עימה משב רוח מרענן ומשיב נפש. הוא הדין לתורה, שהיא חלק בלתי נפרד מאורח חייו של היהודי, אך ייחודה הוא בכך, שהיא נותנת לאדם את ההזדמנות להתחדש מדי יום במצוות. כבר הצבענו על כך כי מצווה היא, בתפיסה הפרשנית של חב"ד, מלשון חיבור (צוותא), המחברת את האדם אל פנימיותו ואל מהות נשמתו. משום כך התורה אומרת: "והיו הדברים האלה אשר אנוכי מצווךָ היום". להתחבר אל עצמך כל יום מחדש באמצעות המצוות המופלאות,

המכניסות חידוש ורעננות לחיי השיגרה, מעשירות אותם ותורמות (בדומה למשקולות) לפיתוח האישיות וגיבוש הזהות העצמית. דוד המלך גילה לנו את הסוד, כיצד אפשר להיות דייר ואורח בעת ובעונה אחת בבית ה', בפסוק המאַלף בתהילים: "שִבתי בבית ה' כל ימי חיי"- המשַקף את הסטטוס של דייר, ועם זאת "לחזות בנועם ה' ולבַקר בהיכלו"- המשקף את הסטטוס של אורֵח.

הסוד טמון בשירה, בהתחדשות היומיומית במצוות התורה. ואכן, מאפיין נוסף של השירה הוא המימד החווייתי. מעֵבר לכך, השירה משקפת את הצורך העמוק ביותר של האדם לביטוי ולמימוש עצמי. אכן התורה, כפי שציינו, היא כלי להַעֲצָמָה ולהגשמה אישית. המצוות מבטאות את הצורך הפנימי ביותר של האדם להתחבר אל נשמתו ואל בוראו, ונותנות לשאיפה זו ביטוי מעשי בחיי היומיום.

הביטוי האימננטי של השירה הופך אותה להֶכְרֵחַ קיומי מבחינה נפשית. הוגי שירה כבר הצביעו על שיר טוב, המוּנָע על-ידי הצורך לחיות במקום למות. הגדרה זו משקפת את חיוניות השיר, כסוג של החייאה מנטלית של האדם. את התחושה הזאת הייטיבו לבטא חז"ל באימרה: "הוי כל צמֵא לכו למים. מה מים חיים לעולם, אף תורה חיים לעולם". חיוניות, התחדשות, התרעננות וחירות אישית - תכונות אלה תורמות המצוות לאדם ומביאות אליו את טעם החיים.

ניגון של סבא

עד כאן התייחסנו אל שירת התורה במשמעותה הלירית (poetry). אך לשירה גם מובן מוסיקלי (song). משמעות זו מדגישה אף היא את המימד החווייתי של התורה בחיי האדם. דורנו הוא דור חווייתי, הנוטה להתחבר אל יהדותו דרך הרגש, כפי שהצביעה החסידוּת. המוזיקה היא הביטוי הרגשי המובהק ביותר של האדם. בדורנו, כפארודיה על השיר המפורסם של אלתרמן, ניתן לומר: עוד חוזר הניגון היהודי שזנחנו לשווא בדורות האחרונים. הטרנד של המוזיקה היהודית, שנחשפנו לו בימינו, הביא עימו שלל של דיסקים ושירים מן המקורות במגוון סגנונות מחזנות ופיוט, דרך שירי נשמה ועד שירים בסגנון הפופ והראפ. דרך המוזיקה מתחברים רבים אל המסורת היהודית, ומחדשים את המורשת של ניגוני סבא, המובילה לא פעם להתחברות אל המצוות ואל פנימיות התורה, שאותה הם חווים כניגון של החיים."שְׁאַל אביךָ וְיַגֵּדְךָ, זְקֵנֶיךָ ויאמרו לָךְ" מעידה הפרשה על הקאמבק של השיבה למקורות, והשאיבה מאוצר חכמינו בחיי המעשה והמצוות, האופיינית לדורנו. מחדשים את הניגון המתוק של הגמרא ותרגומו בקיום התורה.

בין קשב להאזנה

המפתח לפרשה, ולקיום התורה כולה, טמון בפסוק הראשון של הפרשה: "הַאזינו השמים וַאֲדַבֵּרָה, וְתשמע הארץ אִמְרֵי פי".

כיצד נחשפים לניגון? ישנן שלוש דרגות בשמיעה. הראשונה היא השמיעה החושית, ברמה הסנסואלית, השמיעה הפאסיבית באוזן בלבד. השנייה היא השמיעה ברמה התפיסתית בתודעה (mind). זוהי דומני דרגת הקֶשב האקטיבי, כאשר הדברים הנשמעים נקלטים בתפיסתנו. הדרגה השלישית הדינמית הגבוהה ביותר היא ההאזנה, ההפנמה של הדברים, כשהתפיסה הופכת לתובנה שכלית, ומבחינה רגשית למנגינה, לזרימה פנימית.

מעֵבר לפירוש הקלאסי, שהשמיים והארץ הנצחיים הם עדות לקיום התורה הנצחית, הרי מבחינה סמלית כשמדובר בעניינים ארציים, נאמרת דרגת השמיעה השטחית ביותר - השמיעה הסנסואלית, החושית, החיצונית. לגבי נושאים גשמיים, לצורך התיפקוד המעשי ברמה הפרקטית, יש צורך להפעיל את השמיעה החיצונית בלבד, ללא קשב והפנמה. משום כך גם האמירה היא חיצונית בפה בלבד. התרבות הנהנתנית, המזרחית והמערבית - וַיִּשְׁמַן ישורון וַיִּבְעַט - לא ממחוזותינו היא.

לעומת זאת, בנושאים רוחניים, שמיימיים, לא די בשמיעה בלבד. התהליך הוא דינמי. יש צורך בקליטת הדברים ובהפנמתם, בקשב, ריכוז ובהאזנה פנימה נקנים דברי תורה ותירגומם למצוות. משום כך נדרש כאן כוח הדיבור, המשקף את צלם אלוקים, והחיבור לקדושת הבורא. זהו הנשק הייחודי של העם היהודי - הקול קול יעקב, המתבטא בתפילה ובלימוד תורה, באמונה ובקיום מצוות. "האמנתי כי אדבר", אמר נעים זמירות ישראל. דרך הדיבור, בתהליך הקֶשב לדברי תורה, קליטתם והפנמתם, מגיעים לאמונה ולקיום מצוות. ניגון התורה הופך למנגינה הפנימית של חיינו.

קידוש החיים

עם זאת, כדאי לשים לב שהתורה כורכת את השמיים, המסמלים את המצוות, ואת הארץ, המסמלת את החיים הגשמיים, בפסוק אחד. מדוע? כדי להצביע על גישת היהדות, אשר בניגוד לדתות אחרות שוללת את הנזירוּת מן החיים, ודוגלת בשילוב הרוחניות בחיים החומריים ובקידושם על-ידי המצוות. על הנזיר להביא קורבן, כי בתפיסה היהודית הנזירות היא חטא. את האכילה מקדשים על-ידי ברכות (מעֵבר לאמירת תודה, לה' כמובן - לפחות כמו זו הנאמרת לאדם על כיבוד - הברכה עוצרת את התאווה הראשונית של יצר הזלילה ומרסנת אותה), את הזוגיות על-ידי קידושין וטהרת המשפחה, ואת חיי הבהמיות על-ידי הלכות כשרות.

מול מגוון האסטרטגיות והטקטיקות של היצר המפתה, המציג את עצמו כידיד של האדם, אשר גואל אותו מקורי השינה כדי שלא יקום לתפילה למשל - בניסיונותיו הבלתי נלאים ללכוד את ה'קורבן' ברשתו - אנו מנטרלים את היצר ומשתקים אותו ברגע הראשון שהוא המכריע. את תאוות הזלילה כאמור מרסנים על-ידי הברכה, את קורי השינה מנערים בתפילת 'מודה אני' במיטה וכך הלאה. את ה'סוּר מרע' אנו מקדשים על-ידי 'עֲשֵׂה טוב', מצוות התורה. מעט מאור התורה, כדברי חז"ל, דוחה הרבה מן החושך.

כיצד להיגמל מהרגלים וממידות רעות? רמב"ם מצביע על טכניקה שיטתית, להתמקד בתיקון מידה אחת , בהדרגתיות, במשך ארבעים יום. דרך אחרת לגמילה היא על-ידי התבוננות בשמיים, בגדולת הבורא, והאזנה להם. "שאו מרום עיניכם", אומר הנביא, "וראו מי ברא אלה". ההתבוננות והריכוז בנפלאות הבריאה, מטֶבע הדברים מגמדת את הצרכים החומריים, ומעמידה אותם בפרופורציות הנכונות.

שירת התוכחה

פרשת האזינו כוללת בתוכה תוכחות רבות. למרות זאת היא קרויה שירה. בתפיסה הכוללנית, שעליה מצביע רבי נחמן מברסלב - ואשר מונחת ביסוד תורתינו הקדושה - הנפילה היא תמיד מנוף לצמיחה (גם בגישה חיובית בונה זו הקדימה התורה באלפי שנים את הפסיכולוגיה המודרנית). יש לזכור, כי כמו בחיים הפיסיים, שבלי מחלות לא היינו מכירים בערך הבריאות, ובלי העוני לא היינו מעריכים את הפרנסה - כך גם בתחום הרוחני. חוויות והתנסויות שליליות מביאות להכרת הטוב. איך אמר רבי נחמן מברסלב? כשם שאתה מאמין שאפשר לקלקל, כך תאמין שאפשר לתקן.

חג שמח, שנה טובה ושבת שלום!

תאריך:  04/09/2013   |   עודכן:  04/09/2013
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
את המנגינה הזאת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משתומם
6/09/13 09:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
בפרוס השנה החדשה מרבים לשוחח על דה והא וגם על נושאים מהותיים. בתוכנית ברשת ב' בהנחייתה המצויינת של ענת סרגוסטי, התנהל אתמול דיון שהתמקד ב"תיקון עולם". נאמר בין היתר שלקראת תחילתה של שנה חשוב במיוחד להרהר בתיקן עולם ולחפש דרך הן במישור האישי והן בציבורי כדי להגשים או לפחות לנסות להגשים זאת, המרואיינים נשאלו לדעתם
04/09/2013  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
לקראת ערב ראש השנה מפרסמת (יום ג', 3.9.13) התאחדות המלונות בישראל, כי במהלך החג תירשם תפוסה כמעט מלאה בכל הארץ. לקראת חגי תשרי, המלונות נערכו באופן מיוחד: קלטו עובדים, נערכו מבחינת מזון ומשקאות, סמלי החג ועוד.
03/09/2013  |  מירב ארד  |   חדשות
הביטוי "היום הרת עולם" מציין את הריונו של העולם. ראש השנה הוא יום לידתם של העולם ושל האנושות כולה. בנקודת זמן זו נולדת השנה מחדש. לראשונה מופיע ביטוי זה בדברי ירמיהו הנביא המקונן על לידתו: "ותהי לי אמי קברי ורחמה הרת עולם. למה זה מרחם יצאתי לראות עמל ויגון" (ירמיהו כ', י"ד-י"ח).
03/09/2013  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
ערב ימי הדין, בהם נעבור כולנו כבני מרון, כבקרת רועה עדרו, ועל המדינות בהן ייאמר איזו לחרב ואיזו לשלום, נוהגות הבריות לערוך עם עצמן חשבון נפש. מאזן המעשים הטובים מול התקלות והליקויים. מחמת קוצר היריעה לא נוכל בטור קצר זה להקיף את הכל. לכן בחרנו למקד את חשבון הנפש בשלושה תחומים – ואידך זיל גמור. מנהג יפה הוא, וראוי שנחזיק בו כאן ועכשיו, בצאת תשע"ג ובפרוס תשע"ד הבעל"ט.
03/09/2013  |  מנחם רהט  |   מאמרים
מדי שנה מתגלות צנצנות דבש מזויפות בעיקר בשווקים ובחנויות קטנות. דבש מזויף הינו מוצר תעשייתי עשוי סוכרים, קרמל וצבעי מאכל והוא נעדר סגולות רפואיות המצויות בדבש האמיתי.
03/09/2013  |  יניב שמאי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il