|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

השערורייה של גביית דמי ביטול טיסות

זוגתי ואני מצאנו עצמנו לאחרונה מעומתים מול מציאות מרגיזה ונשכנית כאחת. חברת-התעופה ממנה רכשנו כרטיסי טיסה דרשה דמי ביטול, או ליתר דיוק "דמי שינויים" בגובה 170 דולר, בגין שינוי מועד לכל כרטיס וכרטיס שמחירו היה קרוב ל-500 דולר. אבל לא יצאנו פראיירים...
28/10/2013  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
ביטלת? שילמת! ועוד איך שילמת! [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

תלונה על הנייר
"אני רוצה לדבר ישירות עם נציג מחברת-התעופה. אין לכם מחלקת תלונות?", הקשיתי. "ודאי שיש לנו מחלקת תלונות", הייתה תשובתה, "אבל הקשר עם מחלקת תלונות הינו רק באמצעות פקסימיליה או מייל". אתם הבנתם את זה? מה הם צריכים צעקות על הראש באמצע היום. פשוט חוסמים ללקוח הממורמר כל גישה ישירה והופכים אותו ל"מתלונן של נייר". מתלונן של נייר אינו יכול לצעוק, הוא - למעשה - אילם

מחירי הדלק המאמירים, כמו-גם פתיחת תחרות עזה מצד חברות תעופה חדשות ויעילות, המציעות טיסות במחירים שווים לכל נפש, אילצו ומאלצות את חברות-התעופה הוותיקות והמסורבלות לחפש, מדי פעם, פתרונות יצירתיים, כדי למלא את קופתן המידלדלת. הצרה הינה כי "פתרונות יצירתיים" אלה באים על חשבונו של הנוסע, המתחיל להרגיש עצמו - בשנים האחרונות - כ"נסחט מעופף".

תחילה התחילו חברות התעופה למכור, בכסף מלא, מקומות ישיבה שבעבר ניתנו חינם, אין כסף ו"כבונוס", אם לנוסעים-מתמידים או לסתם ברי-מזל שנשאו חן וחסד בעיני דיילי ודיילות הקרקע, בעת שעלו הם אל הטיסה המזומנת להם. לאחר מכן התחילו חלק מחברות-התעופה, לצמצמם באספקת המזון והשתייה וחלק מהמוצרים שבעבר ניתנו לנוסעים, חינם, אין כסף, נמכרים - מכאן ואילך - בכסף מלא.


דמי שינוי מופקעים


עתה הגיעה המסחטה התעופתית אל כיוון דמי הביטול או כפי שקוראים לכך בשפה תעופתית מכובסת "דמוי שינוי". כפי שקורה, מפעם לפעם, לכל אחד מאיתנו לוח הזמנים שתכנן הוא, מלכתחילה, משתנה, ובהתאם לכך נאלץ הוא להתאים לוחות זמנים מחדש עם אחרים. כך מצאנו עצמנו, זוגתי ואני, לאחרונה מעומתים מול מציאות מרגיזה ונשכנית כאחת. חברת-התעופה דרשה דמי ביטול או ליתר דיוק "דמי שינויים" בגובה של 170 דולר ארה"ב, בגין שינוי מועד לכל כרטיס וכרטיס שמחירו היה קרוב ל-500 דולר ארה"ב.

אף פעם לא הייתי חזק במתמטיקה, אבל שסכום של 170 דולר ארה"ב, מהווה 34% ממחיר כרטיס בגובה של 500 דולר ארה"ב, גם "מתמטיקאי מדופלם" כמוני יודע גם יודע. ובכן, חשבתי לעצמי, חברת התעופה רוצה לגזול ממני 34% ממחיר הכרטיס, בגלל העובדה שהכרטיס כבר כורטס, ואפילו שעבר רק יום אחד ממועד כירטוסו ואפילו שביקשתי לבטל את העסקה בתוך 14 ימים ממועד עשייתה.


מתלונן של נייר


"תבין" - ניסה להפיס את דעתי המוכרן הטלפוני באחת מחברות הנסיעות המבצעות עסקות טלפוניות מעשה של שגרה ומודיעות לך, שכל שיעול ופיהוק שלך מוקלט על ידן - "לא מדובר בביטול עסקה. מדובר בשינוי עסקה, ולכן עליך לשלם דמי שינוי בגובה של 170 דולר לכל שינוי מועד בהתייחס לכל כרטיס וכרטיס". רתחתי, "אני רוצה לדבר עם חברת התעופה", אמרתי למוכרן זה. הלה גיחך קלות ואמר לי "זה לא יעזור לך".

טלפנתי למועדון שבו אני צובר נקודות בחברת תעופה זו (ומחמת קלונה לא אפרסם שמה ברבים, שכן אשאיר זאת לדמיונכם הפרוע) וביקשתי לתנות את טרוניותיי על התנהגותה של חברת תעופה זו. לא התקדמתי הרבה. מי שענתה לי בשם המועדון "שלי", הסבירה לי שהם מטפלים רק בעניינים של חברי המועדון ואין כל קשר ישיר בין תלונותיו של נוסע לחברת התעופה. "תנסה לדבר עם נציג חברת הנסיעות", ספק יעצה, ספק הסבירה היא לי. "עשיתי כבר זאת", השבתי לה, "אני רוצה לדבר ישירות עם נציג מחברת-התעופה. אין לכם מחלקת תלונות?", הקשיתי. "ודאי שיש לנו מחלקת תלונות", הייתה תשובתה, "אבל הקשר עם מחלקת תלונות הינו רק באמצעות פקסימיליה או מייל". אתם הבנתם את זה? מה הם צריכים צעקות על הראש באמצע היום. פשוט חוסמים ללקוח הממורמר כל גישה ישירה והופכים אותו ל"מתלונן של נייר". מתלונן של נייר אינו יכול לצעוק, הוא - למעשה - אילם.

שבתי אל הנציג של חברת הנסיעות. "רגע. רגע", אמרתי לו, "יש תקנה לפי חוק הגנת הצרכן שאני יכול לבטל עסקה תוך 14 ימים ואז ניתן לחייב אותי בדמי ביטול בשיעור של 5% בלבד מערך השירות או 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם", אמרתי לנציג חברת הנסיעות. "נכון", אישר הוא דבריי והוסיף: "זה לביטול בלבד, אבל אף אחד לא מבטיח לך שיישארו מקומות פנויים בטיסה, אחרי שתבטל". זכרתי כי הנציג הקודם של חברת הנסיעות בדק, יום קודם, יחד עמי את המקומות הפנויים באותה טיסה והיו אז מקומות למכביר. ביום אחד לא מוכרים כמות ענקית כזו של מושבים.

ביטלתי את כרטיסי הטיסה לאחר שחתמתי על טופס ביטול לפי תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010, והבנתי שמקסימום אחויב בסכום של 100 שקל או 25 דולר ארה"ב לכרטיס, אך לא במחיר המופרז של 170 דולר ארה"ב לכל כרטיס וכרטיס. טלפנתי, בשנית, לחברת הנסיעות וביקשתי לרכוש שני כרטיסים ליום קודם, למועד הקודם, באותה חברת תעופה ובאותו יעד. היו כרטיסים - ועוד איך היו כרטיסים. מחיר הכרטיס היה יקר ב-40 דולר ארה"ב ממחירו של הכרטיס הישן.


מעשה רע של שגרה


חשבון איטי (אמרתי לכם כבר שאני חלש במתמטיקה) שערכתי הבהיר לי, כי במקום להוציא מכיסי, שלא לצורך, 340 דולר ארה"ב כ"דמי שינוי" לחברת התעופה, עלתה לי "העסקה הסיבובית" הזו, מחיר של 108 דולר ארה"ב ובלי שאף אחד יעשה לי טובות. כמובן שדאגתי שירשמו בהזמנה שאני חבר במועדון צוברי הנקודות. מה אתם חושבים? שאני פראייר?

לא ציינתי, במכוון, את שמה של חברת התעופה. ממילא, רובן, נוקטות בדרך זו, מעשה של שגרה. יחד עם זאת רשמתי מקרה זה בזכרוני, ובעתיד - אני מבטיח לכם זאת - אבוא עמה חשבון וחוקית לחלוטין. גוף גדול מועד לכשלונות ולטעויות, לנו ציבור הצרכנים נותר רק לארוב לחברות אלו ולנצל אותן, לטובתנו, על הצד הטוב ביותר.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  28/10/2013   |   עודכן:  28/10/2013
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השערורייה של גביית דמי ביטול טיסות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד שהפסיק.
30/10/13 18:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שישים שנה, בבוא יום הברית, היו הבריות הבריאות והחולות מתאספות השכם בבוקר להורגו בבית הכנסת, והנשים היו עורכות לאורחים שולחנות במסדרונות עם הרינג, פלעצלך וכמה עוגיות פשטידת גזר שנאפו אתמול משאריות תפוחי אדמה מבושלים שלוקטו שלשום. כולם מתפללים שחרית בזריזות ידיים, מדלגים על התחנון כי אבי השמחה ובני משפחתו רועדים בתוך הקהל כבר משעה חמש לאחר שהחמיצו שנת לילה מאז צירי הלידה. מישהו מטעמם רץ לקיוסק כדי להביא כמה בקבוקים של שנאפס ואולי וודקה חסרי כל טעם. גם קוניאק מדיצינל בשביל המוהל. האגדה מספרת שכל מוהל בעל ברית זקוק לקוניאק מדיצינל כדי לחטא את השניט, את שיניו ואת לשונו לפני שהוא מבצע 'מציצה' הנדרשת לפנים משורת הדין. לכן הוסיף היקב את התו מדיצינל לתואר קוניאק. למעשה זה ספירט טהור שעליו מכשירות נשים צנועות כבד לפני שהוא קצוץ. ניתן לקנות בקבוקים כאלה בכל בית מרקחת.
28/10/2013  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
קחו למשל את ציפי לבני. הילדה החייכנית הזו רצתה להיות ראש ממשלה, וחלק קטן מהעם נתן לה 6 מנדטים שתשב איכשהו בכנסת עד לפרישה מוחלטת מהפוליטיקה.
28/10/2013  |  נסים גבאי  |   מאמרים
הספר "ימים כתומים" נכתב ממש מיד לאחר ההינתקות, ולכן כותרת המשנה שלו: "ההתנתקות – החשבון והנפש", נראית קצת מוקדמת. הספר מכיל מספר שיחות עם מרואיינים בעלי דעות שונות על ההינתקות, ומעניין לציין שכולם דתיים. מסתבר שעשרות אלפי החילונים שהצביעו במשאל חברי הליכוד נגד ההינתקות, והחילונים שהיוו אמנם מיעוט מבין המפגינים, אך בהחלט לא מיעוט מבוטל, נעלמו מעיניהם של מחברי הספר, או שהם העדיפו להעלים אותם מספרם.
28/10/2013  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
הטור הזה נכתב בתחילת השבוע שעבר, יומיים לפני הבחירות, ושלושה ימים לפני שנודע מי נבחר ומי לא.
28/10/2013  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
שעות אחדות אחרי שנסגרו הקלפיות בשעה 22:00 בלילה, ביום שלישי השבוע, זה כבר היה ידוע לכל. שוב רוב מוחץ למועמדה של תנועת שס בבחירות לראשות עיריית בית שמש.
27/10/2013  |  אורי סויסה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il