|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

פרשת מקץ

מושל ביצרו

דומה כי הניגוד בין שני האישים, סוקרטס היווני ויוסף הצדיק, הגיבור המרכזי של פרשות וישב ומקץ, מגלם את הניגוד בין התרבות היוונית, המפרידה בין ההתנהגות האנושית לפילוסופיה, בין תיאוריה למעשה, ליהדות שבה לא המדרש עיקר אלא המעשה
29/11/2013  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
יוסף ניצב לפני פרעה המלך. ציורו של פטר ון-קורלניוס

מה בין סוקרטס ליוסף הצדיק? ידועה אימרתו של הפילוסוף היווני הנודע סוקרטס, כאשר נתפס למרבה הבושה במעידה על חם, בניגוד לפילוסופיה המוּסרנית שלו: "עכשיו אני סוקרטס האדם, לא הפילוסוף". תנועת ההשכלה באירופה, שצעדה בעקבות התרבות היוונית, שידרגה אימרה זו בפתגם הידוע שלה, שהפך לסיסמת התנועה: "הֱייה יהודי בביתך, ואדם בצאתך".

לעומת זאת, יוסף הצדיק מושל מצרים, מכריז ברמה על אמונתו בה' ובטחונו המלא בו, וגם את פתרון החלומות ואת הצלחתו הכלכלית כְּשַׂר האוצר הוא זוקף לזכות האמונה: "בלעדיי, אלוקים יענה את שלום פרעה". בניגוד למתייוונים, ששינו את שמם ולבושם, מפגין יוסף בלבושו ובהופעתו החיצונית חזות יהודית מובהקת, ושומר באדיקות על השמות העבריים שלו ושל בניו אפרים ומנשה.

דומה כי הניגוד בין שני האישים, סוקרטס היווני ויוסף הצדיק, הגיבור המרכזי של פרשות וישב ומקץ, מגַלם את הניגוד בין התרבות היוונית, המפרידה בין ההתנהגות האנושית לפילוסופיה, בין תיאוריה למעשה, ליהדות שֶׁבָּהּ לא המדרש עיקר אלא המעשה.

יוסף הוא אנטי תזה חיה לתרבות היוונית, כאמור, ולתנועת ההשכלה שהפרידה בין האדם ליהדותו. היוונים ביקשו לעקור כל זיק לאמונה ולתורת ישראל. גזירות השלטון, שאסרו על שמירת הברית הכפולה בין ישראל לה' - השבת והמילה - המהוות באופן מובהק את תעודת הזהות היהודית וטביעת האצבע הייחודית שלה, משַקפות בבירור מטרה זו. הם אסרו גם על קידוש החודש, כדי לבטל את החגים והמועדים.

לאלוקים פתרונים

יתר על כן, היוונים חייבו את היהודים להצהיר במפורש, כי אין להם חלק באלוקי ישראל ולכתוב זאת על כל קרן שור, כלי התחבורה המרכזי באותם ימים, כ"שילוט חוצות" - כפי שהגדיר זאת הרב שי פירון - וגם כ"דיוור ישיר" על כל משקוף בבית פנימה. כדי לא להזכיר את שם ה', אפילו שאילת שלום הייתה אסורה, בגלל התשובה הקלאסית "ברוך השם" הצמודה אליה. המענה האמוני של יוסף לגזירה נואלת זו היא ההכרזה בקול תרועה רמה בפסוק הנזכר: "בלעדי, אלוקים יענה את שלום פרעה", תשובה הטעונה משמעות סמלית לדורות. בנוסף היא מפריכה את הדימוי האלוהי של פרעה ושל מצרים האלילית.

יוון קידשה את פולחן תרבות הגוף והספורט, מופעי הראווה, האצטדיונים וקרבות הדמים. התרבות הספרטנית, שדגלה בתפיסה כי רק החזקים שורדים בטבע, הניחה את הבסיס למלחמת הברירה הטבעית של המינים של התיאוריה האבולוציונית מבית מדרשו של דרווין. על-פי הגישה הדיספונקציונלית לחלשים, לנכים ולמוגבלים אין מקום בחברה, גישה שסללה את הדרך לתיאוריה הנאצית ולשואה. ההתגוששויות והקרבות נוסח יוון הפכו להצגה הכי טובה בעיר, והניחו יסוד לאמנויות הלחימה במזרח ולתרבות המערבית.

החיים, המוות והמרקע

מופעי ההתאבדות בשידור חי של צעירים ושל חולים סופניים בטלוויזיה ובאינטרנט הפכו את המוות לשואו הכי מוצלח בכפר הגלובלי התקשורתי ולכלי בידורי לציבור הצופים הרחב. רופאים ומִרפאות, שנודעו בתפקידם הקלאסי לרפא ולהציל חיים, הפכו את שליחותם המיתולוגית לקרקס מתים. בשנים האחרונות עלו לכותרות דוקטור מוות ומִרפאה, המתהדרת בשם האלגנטי כמרכז להמתת חסד (בשעה שאין חיה כזאת), אשר מסייעים לחולים להתאבד ובכך תורמים להתגברות התופעה ולזילות החיים בכלל.

לעומתם יוסף הצדיק, שהוּצא מן הבור ונמכר למצרים, ממשיך את מסורת אבותיו - החל מעקידת יצחק ועד ליעקב שניצל מאחיו עשיו - ומסמל לדורות את הצורך הנצחי לשרוד, למרות ניסיונות ההשמדה בידי האויבים. גם תפקידו המיניסטריאלי כשר האוצר, המוכר אוכל לאחיו ולמצרים העניים בשנות הרעב תוך שוויון חברתי, מסמל צורך קיומי אלמנטרי זה. כמנהיג הוא עומד בהצלחה גם במבחן של דאגה לחלשים, בניגוד לתרבות היוונית. יתרה מזו, בדומה למשה רבינו שדאג לאחיו המוכים, ובדומה לדוד המלך שחילק את צאנו לשלושה מחנות, כשבראשם הכבשים החלשים והזקנים שנהנו מאכילת עשב רך, כך יוסף הושיב את אחיו החלשים בערים בצורות במצרים, ואילו את החזקים בערי שדה.

מושל ביצרו

כפי שכבר ציינו בפרשת בשלח, הרב קוק מצביע על כך כי החלום משקף את רמתו הרוחנית של החולם. לעומת יעקב הצדיק הרואה בחלומו מלאכים, פרעה בהתאם לרמתו הבהמית רואה בחלומו פרות. ולא סתם פרות, אלא פרות רעות האוכלות את הפרות הטובות. יתרה מזו, בניגוד לסדר המופיע בתורה, פרעה רואה בראש ובראשונה את תכונותיהן הגופניות ורק אחר כך את מראן, המסמל את התכונות הרוחניות.

הפרשנים ראו בפרות הרעות את מסלול הכיבוש של היצר הרע. תחילה הוא בגדר עובר-אורח, בדומה לפרות העולות על היאור, אולי הוא רואה ואינו נראה, אך עדיין אין לו השפעה אישית על האדם. בשלב הבא, מעובר-אורח הוא הופך עד מהרה לאורח, בדומה לפרות הרעות העומדות אצל הפרות הטובות על שפת היאור. דהיינו האדם ניצב בעימות של שני היצרים, היצר הרע העומד לצד היצר הטוב, אך עדיין מפגין שליטה ובעלות עליו, ולא נכנע ליצרו. אך בשלב ההכרעה היצר הטוב, בדומה לפרות הטובות שנאכלו על-ידי הפרות הרעות, נבלע על-ידי ה"בוס" היצר הרע התופס פיקוד ומצליח לכבוש את לב האדם ולהכניעו אליו.

ה"בן איש חי" ממשיל זאת להֵלֶךְ עני, שעצר בדרך את האביר על הסוס, כדי לבקש ממנו צדקה. הוא לא הסתפק בכך, וביקש לעלות על הסוס ולהתלוות לאביר בדרכו. האביר האדיב והמנומס, בעל תודעת הכנסת אורחים מפותחת, פינה אחר כבוד את מקומו, התיישב מאחור ומסר את המושכות לידי העני. אך ברוב חוצפתו, באמצע הדרך, הוריד העני את האביר מהסוס, וכל טענותיו שהוא בעל הסוס לא הועילו. גם הקהל הרחב, שהתגודד סביב העני לקול צעקותיו הרמות, שהסוס הוא שלו, היה לצידו ולא האמין לאביר. בצר לו, כשפנה האדון אל הרב, אמר לו הרב ברוב חוכמתו: הכל טוב ויפה, אך מדוע מסרת לעני את המושכות? יחי ההבדל הקטן, אולם זו השאלה הנצחית. במאבק מול היצר הרע הֱייה צודק וגם חכם, אל תמסור בידיו את המושכות ואת הבעלוּת! קח את השליטה בידיים - אתה תמשול בו, ולא להפך. זהו המבחן האמיתי לאיכות חיים ולעצמאות רוחנית. גם במובן זה יוסף הצדיק, במיוחד בפרשת אשת פוטיפר - על-רקע מצרים שטופת הזימה - הוא סמל לכיבוש היצר.

ולקינוח: מזִמְרַת הארץ, ששלח יעקב ליוסף במצרים. לפי דברי רבי נחמן מברסלב, היה זה ניגון של ארץ ישראל. אם נצרף את פירוש רש"י בפרשת ויגש, כי כשיוסף הזדהה הוא שלח לאביו סימן, פרשת עגלה ערופה בתורה שֶׁבָּהּ נפרדו, נראֶה כי ניגון הארץ מזוהה עם ניגון התורה. שהרי, כפי שהצביעו חז"ל, ארץ ישראל בלי תורה היא כגוף בלי נשמה.

שבת שלום וחנוכה שמח!

תאריך:  29/11/2013   |   עודכן:  29/11/2013
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מושל ביצרו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא כך כתוב בתנ"ך
29/11/13 10:11
 
ציפי לידר
1/12/13 14:18
2
צפורה
1/12/13 05:40
 
ציפי לידר
2/12/13 13:42
 
ציפי לידר
2/12/13 14:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גילוי נאות: כמעט 40 שנה שאני מצביע קבוע למפלגת העבודה. פעמים מספר אפילו נרתמתי (בהתנדבות) לעזור לה לחזור לשלטון אך כשלתי.
29/11/2013  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
בשבועות האחרונים היו בחדשות החוץ הרבה דיווחים, ובעיקר פרשנויות, על ההסכם שחתמו נציגי המדינות המערביות עם אירן. אירן היא פרס בשמה המקורי ואת המדינות המערביות הובילה ארצות הברית של אמריקה. במילים אחרות, העימות האמיתי הוא בין אירן ובין אמריקה. והנה בהשגחה פרטית באותם ימי דיווחים ופרשנויות מלומדות בניסיון להצדיק או לשלול את ההסכם שנחתם בין הצדדים, באותם ימים ממש למדנו בדף היומי את המימרא הבאה [יומא י/א]: אמר רבי יהושע בן לוי אמר רבי עתידה רומי שתפול ביד פרס שנאמר [ירמיהו מט]: [כ] לָכֵן שִׁמְעוּ עֲצַת-ה', אֲשֶׁר יָעַץ אֶל-אֱדוֹם, וּמַחְשְׁבוֹתָיו, אֲשֶׁר חָשַׁב אֶל-יֹשְׁבֵי תֵימָן: אִם-לוֹא יִסְחָבוּם צְעִירֵי הַצֹּאן, אִם-לֹא יַשִּׁים עֲלֵיהֶם נְוֵהֶם. חז"ל לא הכירו את אירן וגם לא את אמריקה, הם הכירו את פרס ואת רומי, המעצמה המערבית התורנית. והרי שמה, אמריקה, מזכיר את השם רומי.
29/11/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
את ארץ ישראל הישנה והטובה עזב אריק איינשטיין בחטף. עוד באותו היום בשעות אחר-הצהריים עסק במאמרו הראשון והאחרון. כך סיפרו חבריו. בשעות הערב חש ברע, הובהל לבית החולים במצב אנוש. הניסיונות להצילו עלו בתוהו והוא שבק חיים.
29/11/2013  |  רביבה בן זאב  |   מאמרים
בעקבות ההסכם שנחתם בז'נבה בנושא הגרעין האירני, חייב ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא לכל הדעות אדם חכם, לעשות חושבים ולבצע תפנית ולהפסיק מחד-גיסא לתקוף את ארה"ב על ההסכם שנחתם ומאידך-גיסא לשנות כיוון של 180 מעלות בגישתו כלפי הידידה הטובה ביותר שיש לישראל - אמריקה.
29/11/2013  |  יחיאל אמיתי  |   מאמרים
1. יש להודות לאיחוד האירופי שדוחק אותנו פעם אחר פעם להתעקש על נחלת אבותינו. אהבת ישראל אינה הצד הבולט של קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד, שהובילה ניסוח הנחיות האוסרות מתן תמיכה כלכלית מצד האיחוד לכל "ישות" ישראלית שכתובתה: יהודה ושומרון, רמת הגולן ואפילו מזרח ירושלים. זאת, למעט פעילויות "המוכוונות... לקידום תהליך השלום במזרח התיכון", שזה אומר שמותר לתת כסף לארגוני השמאל הפועלים לנתקנו מארץ חיינו.
29/11/2013  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il