|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?

אינטרנציונאל חדש - חברתי

הנחת היסוד של התורה הסוציאליסטית - שהקפיטליזם, יותר משהוא מרוויח על המוצר, הוא מרוויח מזיעת כפיהם של העובדים - תקפה במידה רבה עד היום הזה
29/11/2013  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
קארל מרקס. רלוונטי מתמיד

בשנה הבאה ימלאו 150 שנה להקמת האינטרנציונל הראשון- " הסתדרות הפועלים הבינלאומית" אשר על הקמתה הוחלט בלונדון בשנת 1864 על בסיס תורתו של קרל מרקס, שנמנה עם מקימיו. לאחר תהפוכות, ביניהן חילוקי דעות בין הקבוצות השונות ויריבויות אישיות, החזון הסוציאליסטי הנשגב נהפך על-ידי הסובייטים בראשות סטאלין לרודנות אכזרית. במסגרתה שלטה נומנקלטורה שדיכאה קבוצות ויחידים אשר לא סרו למרותה, כולל חיסול אליטות אינטלקטואליות, יהודים, ומיעוטים אחרים , בסדרה של מרחץ דמים, והגליות לגולגים.זאת נוסף להגמוניה סובייטית על כול התנועות הקומוניסטיות בעולם, שהפכו לעושי דברה. ולבסוף עם חיסול המעצמה הקומוניסטית,חוסל אתו האינטרנציונאל-והקומינטרן והקומינפורן יצירת כפיה של ברה"מ שהיו במרחק גלקטי מן החזון הסוציאליסטי..

כיום קיימת מעין מסגרת של תנועות סוציאליסטיות בעולם, אבל היא יותר מפגש של עמיתים לתפיסה חברתית מאשר זירה להכרעות פוליטיות וחברתיות. אין לה כול השפעה בינלאומית כפי שקיוו פעם הוגי רעיון השוויונות אשר הוא יסוד הסוציאליזם, וכפי שראה אותו קרל מרקס ההוגה שלו. מי שבצורה מתמדת ונחושה שמה קץ לחלום הסוציאליסטי היא זאת שאמורה הייתה לשמש לו מופת- המדינה הסובייטית. ההיסטוריון פרופסור מיכאל הרסגור קבע כי "בריה"מ לא הייתה "ממלכת הרשע", כפי שכינה אותה הנשיא האמריקני רונלד ריגן. היא הייתה ממלכת השקר, שבה אפילו המנהיגים לא ידעו את האמת על שום דבר חיוני".

מלכתחילה הסוציאליזם השוויוני היה רעיון אוטופי בראש וראשונה מכיוון שבני אדם מטבעם אינם שווים, בשום דבר, לא בדמותם ולא במהותם, כישוריהם וכיו"ב. הא- ראייה , המועמדים הראשונים לפעול להפלת שלטון העריצות הקפיטליסטי היו האיכרים, אשר שימשו כאריסים על אדמות של בעלי האחוזות אשר מצצו את לשדם. אבל לא משם באה הגאולה אלא דווקא מן החוגים העירוניים. ולא מקרב האוכלוסייה של רוסיה הצארית אלא דווקא ממדינות המערב הנאורות שם נבט הרעיון על-ידי חוגים אינטלקטואליים.

יחד עם זאת הנחת היסוד של התורה הסוציאליסטית שהקפיטליזם יותר משהוא מרוויח על המוצר הוא מרוויח מזיעת כפיהם של העובדים, תקפה במידה רבה עד היום הזה. לא צריך דוגמה טובה יותר מאשר השיטה המקובלת ש "התייעלות" של כול מפעל או רשת תעשייתית מתחילה בפיטורי עובדים. מכאן שמטרה של צדק חברתי, לא זו בלבד שלא נעלמה אלא קבלה חיזוק במציאות של קפיטליזם ללא מצרים אשר בפועל שולט על חיינו.

מסוציאל-דמוקרטיה לפלוטוקרטיה
גיא רולניק [צילום: פלאש 90]

שורש המונח "פלוטוקרטיה" הוא - כמו בהרבה מונחים במדעי המדינה - יווני. "פלוטוס" פירושו הון ו"קראטוס"- שלטון. ביחד "שלטון ההון". לאמור, הכוח השליט בחברה או במדינה הוא בידי קבוצה קטנה של בעלי הון. והערך המוסף שלו הוא ריכוזיות גבוהה והימצאות השליטה ברוב מוסדות המדינה בידי קבוצה קטנה מקרב הציבור אשר מלבד צבירת הון היא דואגת לשמירת כוחה הפוליטי והכלכלי. במסגרת זאת לא זו בלבד שאין לדבר על שוויונות, אלא שהנטל הכלכלי המרבי נופל על שכבות הביניים והשכבות החלשות.

בחברה כמו שלנו שליטה זאת כוללת לא רק טייקונים בודדים אלא גם מערכות. הצבא והביטחון הם חלק מן הקונגלומרט שדואג לשמר את כוחו, על חשבון צרכים אחרים, לעתים חיוניים הרבה יותר. תאגידים מונופוליסטיים או דואופולים, כמו הבנקאות, וועדים רבי עוצמה של חברות ציבוריות אשר יכולים תוך שניות לשתק את החיים במדינה ועוד. המכלולים הביורוקראטיים הענקיים בולעים כול ניסיון של כניסה למעגל היזמות והתחרות מצד אחד. מצד שני השליטה הבלבדית על רבבות מפרנסים שכירים או עצמאיים, אשר נתונים בעיקר לשבט, ולא לחסד, של אותם כרישים אשר בולעים כול דבר שצף בים הכלכלי ומסכן את מרחב המחיה שלהם. ככה אנו מתבשרים שחברות הענק אשר קבלו מענקים אדירים במדינה "כלאו" 20 מיליארד דולר באדיבותו של האוצר.כול הפשרות אתן מבוססות על הנחה כי לרשותם עומד משמר פרטוריאני משפטי המורכב ממיטב עורכי הדין אשר גורפים מאות מילונים כדי לשמור על המיליארדרים. המדינה מעדיפה להתפשר מאשר לסחוב משפט שנים רבות שבסופו היא עוד עלולה להפסיד. על כך בונים הטייקונים בצאתם מתוך ההנחה כי הם מבוצרים היטב ושום כוח לא יצליח לנפץ את החומות. וודאי שלא שלטון שאי אלה ממשרתיו נמצאים מושחתים במקרה הרע, ומועמדים להשתלב בפלוטוקרטיה לאחר שלמדו את פשיטת העור – הסטאז' - במסגרת הביורוקרטיה השלטונית. למרבה הצער אצלנו יש לה בעל ברית סמוי בגופים חזקים שאמורים לייצג את ציבור העובדים והם מייצגים אינטרסים צרים מובהקים. וגרוע מזה. המפעלים והנכסים שעליהם הם שולטים בפועל הם לא פרטיים הם ציבוריים, או ממשלתיים.

אני, מדי פעם, מביא דברים של מי שנחשב בעיני הגורו העיתונאי בתחום המאקרו כלכלי-חברתי, גיא רולניק. הוא האדם שדואג שהפיילוט של המאבק לצדק חברתי, השלהבת הקטנה שנותרה מאז ההפגנות הגדולות- לא תיכבה. הוא, העורך הראשי של מגזין דה-מרקר, זכה סוף סוף בפרס סוקולוב שהגיע לו מזמן. במגזין של סוף שבוע (22.11.2013) הוא מביא את תורתו של פרופסור צעיר לכלכלה מאוניברסיטת שיקאגו, כוכב דורך בשמי ההגות המקרו כלכלית. האיש הוא לואיג'י זינגלס. הוא מביא נתונים היסטוריים ועכשוויים כיצד המונופולים העסקיים הגדולים פגעו ביסודות משק חופשי, לרבות ציבור השכירים הגדול.. כיצד כל מי שניסה לדחוף למען רפורמות כלכליות שמסכנות את ההגמוניה של קבוצת אינטרסנטים קטנה, נחלו כישלון.

רולניק מסכם את המאמר הארוך שלו: "כנראה שהגיעה השעה לתנועות חברתיות פופוליסטיות שמאמינות בכלכלה חופשית ובשוויון הזדמנויות אמתי שמקטין את האי שוויון. התפריט שמציגות כרגע המפלגות הקיימות- הן בקואליציה והן באופוזיציה- הוא מאכזב,לא מבטיח ובעיקר לא אינטליגנטי. אנו זקוקים לכוחות פופוליסטיים חדשים בשיח החברתי בישראל,כאלה שבדומה למפלגת העם האמריקנית, מבוססים על קריאה ודיבור ולא על פוליטיקה של שמאל וימין של אתמול".

מערכה בינלאומית משותפת
הפגנה למען צדק חברתי [צילום: תנועת שוויון עכשיו]

אני מאמין כי במערכה הזאת על צדק חברתי, על תיקון עוולות כלכליות, על המאבק על דעת הקהל עומדים לרשות הכוחות החברתיים אמצעי מדיה אדירים. הסוגיה הכלכלית חברתית, היא הנושא המרכזי(ולא אירן הגרעינית) שיעמוד במרכז סדר יומו של הדור הצעיר - במצרים, באירן, בצרפת, בארה"ב וגם בישראל. לפיכך ,יש הגיון ואף כורח בהתאגדות בינלאומית של הכוחות החברתיים החדשים.

ישראל הייתה חלוצה בהוצאת מאות אלפים לכיכרות למען צדק חברתי. יחסית לאוכלוסייה שלה זאת הייתה הפגנה רבת היקף. לחברות במערב אירופה ובארה"ב ישנן בעיות דומות, אף שלא תמיד זהות ולא בנסיבות ובתנאים דומים- אבל המכנה המשותף גדול יותר מאשר ההבדלים הלאומיים או הסקטוריאליים. כאן יש מקום לאותם מנהיגי המחאה שלא רצו להמשיך במערכה בזירה הפוליטית. לדעתי ,חבל מאוד שלא עשו זאת , שכן כמה מאלה שהצטרפו בעיקר לגוף המחוקק עושים עבודה טובה אבל גם לאלה שלא הצטרפו, כמו דפני ליף וחבריה, יש להם כר פעולה נרחב לשיתוף פעולה בינלאומי. בהיזון ההדדי ניתן לשתף פעולה, ללמוד אמצעים ושיטות בכול התחומים שלגביהם מתנהלת המערכה.

יתרה מזו, הפעילים בשטח זה לא זקוקים למדיה המסורתית אשר רובה רתומה בצורה זאת או אחרת לממסדים. לרשותה עומדות הרשתות החברתיות המקוונות, אשר להשגת תכלית זאת אין כמוהן לא רק בסיג ושיח אלא בפעולה. זה אתגר לא קטן , לא פחות מאשר בתחומי ההייטק, הביוטק וכל היוזמות אשר בסופו של דבר הרווח בהן הוא של בודדים מבלי שהציבור ישותף ביבול. זה אמור באותה מידה במשאבי הטבע אשר במהלך השנים ממשלות ישראל במחדל לאומי מסרה אותם בעבור נזיד עדשים ועכשיו הגולם קם על יוצרו ומחזיק את השלטון והציבור בגרוגרת.

כול אותן תופעות אינן ייחודיות שלנו, ויש לנו בעלי ברית בכול העולם. צריך להגיע אליהם ולמצוא את הדרך הטובה לעשות זאת. הנה אתגר לפעילים החברתיים, לישראלים שאכפת להם, לישראלים שלא פותרים את הבעיה ביציאה מכאן אלא רוצים להישאר כאן ולהילחם על זכותם למען חברה טובה יותר, צודקת יותר, למען שלטון ריכוזי פחות למען הטבת מצבם של אלה בשולי החברה, כמו האוכלוסייה המבוגרת, צעירים שדורשים פתרונות ייחודיים ואחרים שייהנו אף הם מהסל הציבורי.

הרימו את הכפפה. yes, YOU CAN!

פורסם במקור באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  29/11/2013   |   עודכן:  29/11/2013
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אינטרנציונאל חדש - חברתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
29/11/13 20:36
2
קרל
30/11/13 09:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מבין אותך. אתה רוצה חיים טובים יותר, אתה זכאי להם. אבל אתה פונה לכתובת הלא נכונה, מפנה זעמך נגד העם שחי לידך, נגד העם, אשר לא יכול לשנות משהו לטוב בחייך אלא אם כן במחיר של התאבדות המונית.
29/11/2013  |  יורי מור   |   מאמרים
פרויקט פינוי בינוי בא לענות על מספר צרכים ובהם חידוש מלאי הדירות שמרביתן ישנות ובמצב רעוע מפאת החזקה לקויה.
29/11/2013  |  שמעון זיו  |   מאמרים
תוכניתו המסועפת של יוסף לבדוק את אחיו ולוודא אם אומנם הצטערו על מכירתו, ואם יסרבו לחזור על אותו מעשה בנסיבות דומות, היה תלוי בתנאי חיוני אחד ויחיד. והוא - אי הכרתם אותו כאחיהם בעת היותו המשנה למלך. רק כאשר הבחין בכך החל יוסף בתוכניתו להכניס את אחיו בנימין לאותו מצב שבו היה שרוי עשרים ושתיים שנה קודם לכן כדי לדעת אם אחיו חזרו בתשובה על מעשיהם הנורא. כאן, נשאלת השאלה: כיצד קרה שאף אחד מעשרת האחים לא הכיר את יוסף?
29/11/2013  |  חננאל ובר  |   מאמרים
בביקורו הקרוב של הפפיון מהוותיקן, מתכוננת ממשלת "מדינת ישראל הריבונית" למסור ללא תנאים את עליית בית הכנסת של קבר דוד - לידי הכנסייה הקתולית, ובפועל לידי הכנסייה הפרנציסקנית (יחד עם הכנסייה הדומיניקנית) אשר הייתה האחראית על האינקביזיציה במאות אלפי יהודים ולגירוש יהודי ספרד ופורטוגל ולגזילת רכושם. ולהפוך את עליית בית הכנסת לכנסייה, להכניס לשם את הצלמים שלהם ולעבוד עבודה זרה מעל קבר דוד שהיה במשך 44 שנה מקום המשכן עד בניית המקדש.
29/11/2013  |  יעקב הלוי  |   מאמרים
ב-12 במרס 1938 פלש צבא גרמניה לאוסטריה. היה זה השלב הראשון בחזונו של היטלר להשתלט על אירופה. מדינות המערב, בריטניה וצרפת, התגלו כמפוחדות ולא הגיבו בכוח. דרישותיו הבאות של היטלר נעשו יותר ויותר תוקפניות, ומשהציג אולטימאטום, לפיו על הצ'כים למסור לידיו את חבל הסודטים עד ל-28 בספטמבר 1938, הגיב ראש ממשלת בריטניה דאז, נוויל צ'מברלין, בנאום תבוסני לאומה:
29/11/2013  |  יוסף עברון   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
טובה ספרא
טובה ספרא  |  
התחזית האסטרולוגית לחודשים הקרובים מציגה אתגרים נוספים, אך גם הזדמנויות לצמיחה ולשינוי חיובי    התקשורת מציגה תמונה שלילית ומחלישה את המנהיגים    מתגלים מקרים של בגידה ופגיעה במדינה ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
עדנה ויג
עדנה ויג
לא כל אדם מודע לכוח הרב שבמילים היוצאות מהפה ולמידת השפעתן וחבל... מילה שנאמרת משולה לחץ שנורה    אף אם היורה התחרט על פעולת הירי, את הנעשה אין להשיב
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
כאשר יהודי מרגיש שחסר לו משהו בענייני תורה ומצוות, אינו סומך על-אף אחד ולא מחכה שיצוו אותו, אלא תובע וצועק מעומק נפשו למה נגרע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il