אתחיל ואומר שאני מבקש לברך את מתנדבי המיזם "סיסמה לכל תלמיד" ואת פועלם, כל מה שכתוב להלן בא להצר על ההתקרצצות של הפוליטיקאים על פועלם המבורך של המתנדבים.
בימים אלה מתקיימת ועידה בנושאי טכנולוגיה בחינוך. כמובן שכולם קופצים על המציאה, כבוד הנשיא, כבוד שר החינוך, כבוד שר האנרגיה ועוד רבים אחרים. הכינוס הוא מטעם המיזם הציבורי "סיסמה לכל תלמיד".
סיסמאות... סיסמאות...
כבוד שר החינוך מדבר שם על פדגוגיה שפשטה רגל (כמו שר אוצר שידבר על מיסוי שפשט רגל או שר ביטחון שידבר על צה"ל שפט רגל), וזה אותו שר חינוך שאמר רק לפני זמן קצר שאת המורים יחליפו המחשבים, ולכן אין לנו צורך במורים אלא רק במחנכים, אותו שר חינוך, המייצג מגמה כאילו הטכנולוגיה היא חזות פני הכול בהוראה, הידע יוזרק ישירות לראש באמצעים טכנולוגיים, ובית הספר יהיה אחראי רק על הערכים.
הסיסמה של התלמיד עקפה כבר את המכונית של הפועל
מה שכבוד השר וחבריו לכנס לא שמו כנראה לב אליו זה שהסיסמאות של התלמידים עקפו אותם בסיבוב, ויש כבר סיסמאות רבות לכל תלמיד. ב-SMART PHONE וב-TABLET שלו.
בואו נחזור רגע לעברו הפרה היסטורי של
שמעון פרס אשר ראה בחזונו הכלכלי את חלום ה"מכונית לכל פועל". עברו כמה עשורים וחלומו של פרס התגשם. אבל חלום הסיסמה לכל תלמיד הוא בכלל לא חלום, הוא מציאות. יש בישראל כמיליון ושמונה מאות אלף רכבים פרטיים, ורק ב 2012 נרכשו בישראל כמיליון ומאתים אלף SMART PHONES, ודאי לפחות מספר דומה נרכשו ב 2013, והיו עוד כמה מאות אלפים קודם לכן. כלומר, שלא רק שחזון ה"סיסמה לכל תלמיד" התגשם, אלא הוא אף עקף בסיבוב את חזון ה"מכונית לכל פועל".
תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים ללא ספק מצוידים בכלי ממוחשב צמוד במימון ההורים, לדעתי ה-SMART PHONE עומד היום בראש סולם העדיפויות של נער מתבגר, אחרת הוא מנותק מסביבתו.
ומה זה עזר לחינוך? מה זה עזר ללימוד? כינים!!!
ובכמה קידמה התגשמות החלום של סיסמה לכל תלמיד את רמת הלמידה בארץ? בכלום וחצי, יש הטוענים שהיא אף הסיגה אותו לאחור, ומדוע? כי מחשב הוא כמו פטיש. יש אחד שיבנה אתו סוכה, ויזמין את חבריו להתארח בה ואחר ישבור למישהו את הראש אתו. ומהצהרות וסיסמאות כל מה שיצא מהמחשבים זה כלים לשבירת ראשים הדדית, ודאי לא כלים למטרות לימוד.
מחשוב ואוטומציה אינם מטרות, הם אמצעי. אין כל יתרון ל"גיר" ממוחשב על "גיר" רגיל, למעט אולי נושאי הבריאות של המורה. המהות היא בתכני ההוראה, בכישורי המורה, בתנאים סביבתיים ללמידה (צפיפות) ורק אז או לפחות במקביל יש לפתח עזרי הוראה, בין אם על בסיס מסורתי ובין אם על בסיס חדשני.
חבל שהפוליטיקאים תפסו טרמפ על "סיסמה לכל תלמיד"
חלילה לי מלפגוע במתנדבי המיזם "סיסמה לכל תלמיד" המביאים פתרונות לפריפריה, ומחזקים את החלקים בחברה הזקוקים לסיוע, אך אסור היה להם לתת את שמם לכינוס מרובה פוליטיקאים, אשר הפריחו בו סיסמאות לרוב, בעוד שמה שמצופה מהם זה לעשות הרבה ולדבר מעט.
אין ספק שהמחשוב הוא חשוב אך אל נהפוך אותו לעיקר, אל נהפוך אותו למהות פני הכל, מאד קל להעביר את כל תקציבי הציבור לכיוון של הוראה רובוטית חסרת רוח חיים חסרת מגע בין המורה לבין לתלמיד, אך מה שנדרש הוא איזון ראוי בין ההשקעה באדם לבין ההשקעה במכונה, ונראה שפוליטיקאים רבים מידי בורחים לפתרון הקל כי עם הנושא האנושי אינם מסוגלים להתמודד.
חובה להתריע בפני המיזם, אנא הקפידו שהגולם לא יקום על יוצרו, אתם הרי מחפשים כלי עזר למורה ולתלמיד, כך הצהיר היו"ר שלכם, אך קשה לי לומר אותו דבר על מרבית הפוליטיקאים שמסביכם ולכן חובה עליכם לעמוד על המשמר על-מנת לוודא שהמיזם המבורך שלכם לא יהפוך להיות מיזם של תלמיד לכל סיסמא, או שמא למיזם של סיסמה לכל שר.