|   15:07:40
  ישראל מידד  

  אלי פולק  
פרופ' לכימיה, מייסד ויו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

לא ראוי לפרסום

את השגרירים האירופיים השונים לא שואלים על תפקיד מדינותיהם בפעילות האנטישמית של החרם נגד ישראל. יתר על כן, לנציגיהן של מדינות אירופיות אלה - המממנות את מה שניתן לתאר אך ורק כפעילות חתרנית שנועדה לקעקע את הדמוקרטיה הישראלית - מתייחסת התקשורת בכבוד מתרפס
07/03/2014  |   ישראל מידד, אלי פולק   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
הנושאים שהתקשורת חוסכת מאיתנו [צילום: פלאש 90]

גירסת המאה ה-21 של "המשחק הגדול" (תקופת היריבות והעימות שלפני 150 שנה) מתרחשת כיום במלוא הדרמטיות בחצי-האי קרים. הציבור בישראל נחשף עתה למתרחש מחוץ לאזורנו בכל מערומיו. הדרמה, קרב המוחות המתנהל בין המערב ובין הקרמלין, חולשתם של הנשיא האמריקני ברק אובמה וצוותו - הם הנושאים שבהם דנים מומחים ומביני דבר. אבל רק עיתון אחד, ישראל היום, הקדיש כותרת לאחת ההשלכות הברורות של סיפור מדאיג זה.

ב-1994, בהנהגתן של מעצמות המערב, חתם העולם על מסמך - "מזכר בודפשט" - המבטיח לרפובליקת אוקראינה שזה עתה נולדה, כי חצי-האי קרים יהיה חלק בלתי נפרד מאוקראינה. ההסכם לא עבר בקלות, ותמורת ההבטחה, נדרשה ממשלת אוקראינה להתפרק מכל הנשק הגרעיני שהיה ברשותה. על המזכר חתומים ביל קלינטון, גו'ן מייג'ור, בוריס ילצין ולאוניד קוצ'מה, והוא כולל ערובות ביטחוניות לשמירה על שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, והראייה: הסעיף הראשון במזכר מאשר את "עצמאותה, ריבונותה וגבולותיה בני הקיימא של אוקראינה".

כיום, 20 שנה אחר כך, נראה מסמך בינלאומי זה כמשולל כל ערך. שהרי הסכם בינלאומי שאינו נסמך על אינטרסים יציבים המהווים ערובה לקיומו שווה כקליפת השום. לכך יש כמובן השלכות חמורות על המשא-ומתן המתנהל עתה בין ישראל ושכניה.

האיומים על ישראל שהפנו לאחרונה על-ידי נשיא האיחוד האירופי מרטין שולץ, מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי ועתה גם אובמה, שאם לא תחתום על הסכם שלום היא תבודד - מתגמדים נוכח המתרחש לנגד עינינו עתה באוקראיינה. נראה כי חתימה על הסכם אינה ערובה לביטחון, במיוחד בשעת משבר. אך דברים כגון אלה אינם ראויים לראות אור, היות שאינם עולים בקנה אחד עם התפיסה התקינה פוליטית, כי רק הסכם שלום והקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל יכולים לערוב לקיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.



UN Watch סילק את ריצ'רד פאלק

בבוקר שאחרי פגישתם של נתניהו ואובמה, הציג אריה גולן מ"קול ישראל" לשר יובל שטייניץ שאלות רבות. אבל גולן לא התייחס כלל לאירועים בחצי-האי קרים. האם השקפת עולמו של גולן מונעת ממנו להציג שאלות כמו: "השר שטייניץ, אינך סבור כי האירועים האחרונים בקרים אמורים לצנן את נכונותה של ישראל לחתום על הסכמים בינלאומיים?". גולן גם לא שאל אם ישראל תלמד מניסיון זה, שכמו באירועים שקדמו למלחמת ששת הימים, מראה שהסכמים בינלאומיים הם חסרי ערך, וכי על ישראל לבסס את מדיניותה על יכולתה להגן על הסכמים במו-ידיה ולא לצפות שמדינות אחרות תעשינה בשבילה את העבודה.

יש נושאים רבים שאינם ראויים בעיני כלי התקשורת להידפס על ידה, וודאי אינם ראויים לדיון מעמיק. כך למשל הדאגה לזכויות אדם. כשארגון Human Rights Watch (HRW) מותח ביקורת על ישראל, כולנו מתבשרים על כך. אבל אם הארגון נחשף על-ידי UN Watch כאנטישמי, איש אינו יודע על כך. לדוגמה, מרבית הציבור בישראל לא שמע על הילל ניואר, המנהל בפועל של ארגון UN Watch, שנאבק באומץ ובהצלחה לחשיפת האמת על ההתייחסות לזכויות האדם מצד האו"ם וארגונים בלתי ממשלתיים אחרים המכונים "ארגוני זכויות אדם".

בדצמבר 2012 התעקש ניואר למתוח ביקורת על ארגון HRW על כך שריצ'רד פאלק, אנטישמי מוכח ומתועד, נמצא בוועד המנהל של הארגון. HRW הגיב בפיטוריו של פאלק. מאבקו של ניואר להבטיח כי מועצת זכויות האדם של האו"ם לא תישלט על-ידי הדיקטטורות בעולם, שאין דבר הרחוק מסדר יומן מזכויות אדם, זוכה ללא מעט הצלחה, כפי שאומנם דוּוח ב"ג'רוזלם פוסט", אך כמעט לא בשום ערוץ תקשורת אחר בישראל.

פאלק סוף סוף מסיים את תפקידו כ"שליח המיוחד של האו"ם לזכויות אדם בשטחים הפלשתינים הכבושים". לא מעט שונאי ישראל, מסוגה של פיליס בניס - שצוטטה כאומרת ש"הפלשתינים, הם לא היו נאצים, הם לא אחראים לשואה, אבל הם היו אלה ששילמו את מחירה" - קיוו לקבל את התפקיד הנחשק. אלא שכפי שדיווח ארגון UN Watch, ועדת המינויים פסלה חמישה מועמדים כאלה.

ניתן היה לחשוב, שהתקשורת שלנו, שיודעת לשאול שאלות קשות, במיוחד כשעל ישראל נמתחת ביקורת בינלאומית, תראה הצלחה כמו זו של ניואר כראויה לכותרת או שתיים, ושהיא גם תשאל שאלות נוקבות, כמו למשל, איפה היה משרד החוץ של ישראל בכל זה ומדוע הוא נרדם בשמירה במשך כל השנים הללו, וכן מדוע רק ארגונים עצמאיים כמו UN Watch נאבקים נגד עוולות כאלה?



הכחשת שואה לא מעניינת אותם

נושא "חם" נוסף כיום הוא האיום מצד גופים שונים בחו"ל בחרם, הסטת השקעות וסנקציות נגד ישראל (BDS). באיום זה מנפנפים בהתלהבות כנימוק לכך שעל ישראל לעזוב את יהודה ושומרון. אך כשארגון NGO-Monitor חושף את מקורות המימון של מאיימים אלה - מתעלמים מחשיפה זו ומן המסר החמור שנובע ממנה. אף אחד אינו שואל את השגרירים האירופיים השונים על תפקיד מדינותיהם בפעילות האנטישמית הזאת. יתר על כן, לנציגיהן של מדינות אירופיות אלה - המממנות את מה שניתן לתאר אך ורק כפעילות חתרנית שנועדה לקעקע את הדמוקרטיה הישראלית - מתייחסים בכבוד מתרפס.

עוד סוד שמור היטב הוא "המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון" - ממר"י - העוסק בענייני הערבים שבשכנותנו. אירן נמצאת בראש רשימת הנושאים הנדונים בתקשורת בישראל. אך האם מישהו אצלנו יודע שהאייתוללה עלי חמנאי הוא מכחיש שואה? שר החוץ האירני ניסה להכחיש טענה זו, אך ממר"י תיעד כי חמנאי הכריז ב-7.2.2006 בפרסית: "נושא חשוב, המבייש את תרבות המערב המתגאה בחירות הביטוי...הוא שהם אינם מתירים לאיש מהם להטיל ספק באגדה של רצח יהודים, הידועה כשואה. בנושא זה אין חופש ביטוי".

האומנם לציבור בישראל אין בזה עניין? האם אין זה מן הראוי שמידע כזה יפורסם בהבלטה בתקשורת שלנו? האם נוכח דברים אלה, אין הכתבים שלנו הממוקמים בוושינגטון, לונדון או ברלין אמורים להציג בפני מנהיגיהן של אותן מדינות הנושאות ונותנות עם אירן שאלות ותמיהות רציניות? האם כל זה לא אמור להיעשות באותה עוצמת לחץ שמפעילה התקשורת הזרה על שרים שלנו? היכן הכתבים המקומיים, כמו אילנה דיין, שיציגו לפקידים ולפוליטיקאים ישראלים שאלות קשות?

איזון ופלורליזם בתקשורת אינם מוגבלים לשאלה את מי מראיינת התקשורת או למהו המרקם החברתי של המגישים. איזון ופלורליזם משתקפים לא פחות מזה גם באיזה שאלות נשאלות ואיזה לא, ובמה מוסתר למעשה מן הציבור.


המאמר מופיע במקור ב"ג'רוזלם פוסט".
תאריך:  07/03/2014   |   עודכן:  08/03/2014
ישראל מידד, אלי פולק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא ראוי לפרסום
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
8/03/14 17:03
2
פלא יועץ
8/03/14 20:46
3
דאגנית
8/03/14 22:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מודה שטעיתי, לפני כשנתיים ערכנו מחקר על מחירי הקרקעות לבניה וגילינו כי בעקבות המחאה החברתית מחירי הקרקעות במכרזי המנהל צנחו ב-47%! וזאת אחרי זינוק של כ-60% בתקופה שלפני המחאה שהתבטא בנסיקת מחירי הדיור בהתאם. עלויות הקרקע מהוות כשליש מעלות הדירה וכמחצית באזורי הביקוש ומכאן שיערנו שהנתונים יחד עם תנופת המחאה עשויים להשליך על ירידה עתידית במחירי הדיור לכשהקרקעות יבשילו לכדי פרויקטים. המחקר עורר הדים, התראיינו בעיתונות ובתוכניות הכלכלה ואף קיבלנו פניה מבנק ישראל שביקשו שנעביר להם את הדוח המלא.
07/03/2014  |  דני דניאל  |   מאמרים
מאז ימי "כיכר אלתחריר" בינואר 2011, מסכימים המצרים שכיום הדמוקרטיה היא שם המשחק הפוליטי בארצם, אחרי שבמשך שנים ארוכות של שלטון הקצינים - מאז יולי 1952 - היא חייתה תחת רחמי משטר צבאי חשוך ואכזרי. אחת ההוכחות שהדמוקרטיה התנחלה במצרים היא החירות שממנה נהנים אמצעי התקשורת ובעליה, וכן העיתונאים והשדרנים. לכולם שמורה הזכות לומר ולפרסם ברבים את כל העולה על רוחם העיתונאית.
07/03/2014  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
ד"ר יצחק גרינפלד הוא אחד מגדולי החוקרים של יהדות אתיופיה. הוא הקדיש את כל חייו לחקר השׂפות השמיות ובמיוחד האתיופיות (אמהרית, גֶעז ואֶגאו) ולחקר המסורות התרבותיות של קהילה מיוחדת זו. עיסוקו כסַפרן ומקטלג של ארכיון יעקב פיטלוביץ העמיד לרשותו מַאגר מידע נדיר בייחודו. ד"ר פיטלוביץ נחשב ל"אבי הפַלאשים" וקיים מסעות לאתיופיה לצורך חקר ואיסוף מסמכים על קהילת יהודי אתיופיה.
07/03/2014  |  בלפור חקק  |   מאמרים
את חגיגות העשרים להיווסדו חגג הבנק המוסקבאי לפי מיטב המסורת הנובורישית הרוסית. על כרזות הענק שקיבלו את פני האורחים הרבים נכתב: "את יום ההולדת העשרים נחגוג במשתה שעליו ישמע העולם כולו". על המנגלים הרבים שהוצבו בכל פינה הוכן בשר משובח, קוויאר שחור ואדום, סושי ודים סם, שרימפס וקלמרי הוגשו ללא הגבלה.
07/03/2014  |  מיכאל שמידט  |   מאמרים
המלחמה הבאה כבר כאן ובגדול. אין היא מתנהלת בשדות הקרב המוכרים ולא נורֵית בה אש נראית לעין. עם זאת, סכנתה לטווח הארוך אינה פחותה מזו של המלחמות שהיכרנו, ואולי אף עולה עליהן. מדובר ב"מלחמת הדה-לגיטימציה" שנערכת נגד מדינת ישראל בשנים האחרונות, וביתר שאת - מאז מבצע "עופרת יצוקה" בעזה בדצמבר 2008. במסגרתה, מתבצעת נגד ישראל התקפה שיטתית, המכוונת לפגוע בזכותה להגנה עצמית ואף לערער על עצם זכות קיומה של המדינה. למעשה, זוהי אנטישמיות בכסות חדשה. את המתקפה מארגנים ארגונים חוץ ממשלתיים (NGOs) בארץ ובעולם, ומממנות אותה קרנות פרטיות וממשלות זרות.
07/03/2014  |  ארז וינר  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
שאול המלך   /  אורנה ליברמן
פשע המים בישראל   /  זאב הולנדר
מילה אחת שווה אלף תמונות   /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il