|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לחלום דירה

ראיתם במקרה בסביבה אתר עבודה (אין בו כמעט כל עבודה) שמפוזרים בו ציוד וחומרים בשווי עשרות מיליונים אבל בדיוק עכשיו רק 6-8 עובדים בסה"כ נמצאים בו ל'צורכי עבודה' והם יושבים בצל ולועסים כריך בכל שעה משעות היום?
25/03/2014  |   אורי שרגיל   |   מאמרים   |   תגובות
רק חלום [צילום: פלאש 90]

איש לא מפריע לכם לחלום על דירה. עדין לא משלמים פה מס על חלומות ואדם יכול להעביר לעיני רוחו כל סרט שהוא רוצה. אבל עצם הדבר שאני מציין זאת ברשימה מראה שהמצב באמת גרוע אם מדברים על חלומות...

בשבוע שעבר הודיע לפיד כי הוא מבטל את מע"מ על דירות לזוגות צעירים (חכו, אתם תזדקנו לפני שתראו דירה) כל זמן שהם צעירים. הוא, כנראה, ראה באותו שבוע את הסרט 'צעירים לנצח'... פירוש ההצהרה החגיגית – שהקבלנים-יזמים שוב יחגגו כל הדרך לבנק. כי המחירים יעלו שוב ושוב מסיבה אחת פשוטה שאיש באוצר לא מוכן לתת עליה את הדעת: כל הקלה, בצורת סובסידיה לקונה פוטנציאלי, כל מתן מענק לרוכש דירה, כל מתן עוד אפשרות להשיג עוד משכנתה קורצת בריבית נמוכה מגביר את הביקוש לדירות. אבל אף אחד לא מייצר אותן בקצב משביע רצון השוק – ולכן המחירים גואים משנה לשנה. הדרך היחידה להוזלת הדירה המיוחלת היא להגביר את קצב היצור שלה. להגדיל את ההיצע. פשוט והגיוני. זה לא מה שמתרחש לנגד עינינו. פשוט, לא מייצרים מספיק, ואיש בממשלה לא באמת משתדל לעודד את הגברת הייצור.

להלן כמה הסברים, די פשוטים, שאנשי מקצוע חוסכים מאתנו כי הם מעדיפים שנמשיך לחלום כל עוד הם בדרכם אל הבנק.

אלף... לוקח היום שנה וחצי וגם יותר, בממוצע, כדי להשיג היתר בניה. אני משתמש במושג לוקח שהוא עברית קלוקלת אבל מציאות נאמנה. כי הקבלן לוקח והקונה משלם בעבור ההמתנה הארוכה. הקבלן רוכש מגרש במימון בנקים, בתשלומי אופציות, ומיד מתכנן פרויקט. שנתיים לאחר רכישת המגרש (נדל"ן) מתקבל היתר הבנייה. ואז, אם יש מספיק קונים פוטנציאליים שהתחייבו לרכוש דירה – היזם יכניס לשטח קבלן.

אבסורד של ערפדים

באותו זמן המונה דופק ללא הרף במשרדי הבנק והיזם מחויב בדמי מימון שהם ריבית על כסף שניתן לו לרכישת המגרש לפני שנתיים. ועדין – צפויות לנו לפחות שנתיים מורטות עצבים עד שהבניין יעמוד על תל החובות של היזם והעירייה תמציא צו המאשר אכלוס. ארבע-חמש שנים חלפו מיום רכישת הנדל"ן ומונה הריבית לבנק דפק כמו פטיש מחצבה. אל תתפלאו אם מרכיב הקרקע במחיר הסופי של הדירה גובל באבסורד של ערפדים. זה כבר לא חלום – זה הפך מזמן לסיוט...

בית ... עכשיו 'תשומות הבנייה'. זה נשמע נורא טכני, אבל גם המושג הזה די פשוט להבנה. לשם בניית בית דרושים כמה אמצעים המוגדרים בקיצור נמרץ כ-

חומרים
שכר עבודה
ציוד וכלים
פחת
תקורה + רווח

לכל קבלן מקצועי (ביער הזה יש הרבה פטריות מורעלות) המתמחר הצעה למכרז בנייה ברור כי ההוצאות לחומרים ועד פחת – קבועות ומחושבות מראש. פה אין הפתעות כל עוד לא יהיה פיחות במדינה ולא תפרוץ מלחמה או אינתיפאדה (וזו כבר לא בגדר הפתעה). אם כן, כיצד ניתן לצמצם את ההוצאות בסעיפים האלה?

מובטל למחצה

ראיתם במקרה בסביבה אתר עבודה (אין בו כמעט כל עבודה) שמפוזרים בו ציוד וחומרים בשווי עשרות מיליונים אבל בדיוק עכשיו רק 6-8 עובדים בסה"כ נמצאים בו ל'צורכי עבודה' והם יושבים בצל ולועסים כריך בכל שעה משעות היום כי יש מחסור במנהל עבודה וההוראות יגיעו רק מחר? לאתר יש גם מהנדס ביצוע אבל הוא נמצא מאז שילשום בישיבה (לא פוניבז', בבקשה). מציאות שכזו מתרחשת כל רגע בכל מקום בעיר, בכל עיר. לאתר כזה, המובטל למחצה, נדרשים לפחות 30 איש כדי להפעילו ביעילות ראויה. מה שאנחנו רואים לנגד עינינו זה – ישראבלוף. ככה עובדים אך רק
בישראל. עובדים עלינו...

במשק חסרים היום כעשרת אלפים בעלי מקצוע אותם ניתן לייבא, למשל מסין. הם זולים יחסית ויעילים למכביר ובואם ישנה את המצב במשק הבנייה מקצה לקצה. בואם יוריד דרסטית את שכר העבודה במשק הבנייה ויאפשר קיצור משמעותי של משך התנהלות הבנייה באתר שהוא גורם הרסני ביותר, כפי שלמדנו בסעיף 'אלף' למעלה. אבל למשך הביצוע יש משמעות גדולה גם בסעיף 'בית'. בסעיף הזה מופיעים שני מושגים ערטילאיים. 1. ציוד וכלים. 2. תקורה ורווח.

ציוד - מנופים, מעליות, תבניות, רתכות, גנרטורים, משאבות, טרקטורים, מלגזות, דמפרים, פיגומים, מכוניות, כלי עבודה יקרים ומה לא? זה עולה המון כסף כי כסף עולה ריבית. תארו לעצמכם מצב שבו אתם נזקקים לשכור את הציוד הזה למשך שנתיים-שלוש. סיוט, מה? אבל אם משרד התמ"ת יביא לארץ עוד עשרת אלפים עובדי בניין מנוסים מסין יש סיכוי ממשי שמשך הביצוע של פרויקט בנייה יקוצר ב-50%. זה משמעותי, כי הוצאות הייצור של יחידת דיור הכרוכות בציוד יופחתו מיד באותו שיעור מדהים. יש כמובן להוסיף פה גם את שיעור ההפחתה בשכר העבודה כתוצאה מהיצע שופע של כוח אדם מקצועי.

גימל ... אם קיצרנו את תקופת הביצוע בחצי – זה אומר שגם תקורה ורווח מתקצרים באותו אופן. תקורה הינה הוצאה כספית נדרשת לצורך ביצוע הפרויקט אשר אינה תורמת באופן ישיר לייצור. למשל, הנהלת החברה היושבת במשרדיה המפוארים בתל אביב, הרחק ממקום ביצועו של פרויקט הבנייה.

בוקר טוב

ההנהלה כוללת את המנהל ומערכת המזכירות שלו, את המהנדס הראשי והמשרד הטכני, את משרד המכירות, משרד הפרסום, שכר דירה וכל מערכת ההוצאות העצומות והקבועות שאינן קשורות ישירות בפרויקט שלנו. הוצאות אלה נקראות בעגה מקצועית 'בוקר טוב'. אותן הוצאות המאפשרות למנהל החברה לומר בוקר טוב לאשתו לכל עובדיו ולקיים את החברה בכל יום שהוא מגיע למשרד ומוצא את הדברים על מכונם. מובן שהוצאות 'בוקר טוב' קשורות ישירות בהיקף פעילות החברה ובהכנסותיה. יש הבדל עצום בין חברה שהכנסותיה השנתיות מיליארד שקל לבין חברה שהכנסותיה שני מיליארד. אם מקצרים את תקופת הביצוע ב-50% אזי חברה יכולה להגדיל את הכנסותיה ממיליארד שקל לשניים כמעט בלי להיחשף להוצאות נוספות. כן, זה מוזיל בצורה מדהימה את מחיר יחידת הדיור...

דלת ... יש עוד דלת שצריך לפתוח לפני שמסכמים את הנושא. סליחה על השאלה, אתם רואים את פקידי הממשלה והעיריות עומדים בקצב הפועל הסיני? אתם רואים את סוורי הנמל של חסון מאיצים את קצב הורדת המכולות כדי לא לשבש את קצב הבנייה? אתם רואים את ביח"ר נשר מקפיא (או מוזיל, כנדרש) את מחיר הצמנט לאור הדרישה הגואה?
עשרת אלפים סינים נוספים בארץ יכולים להכניס למדינה 'כזה חוקן' שכל מערכת הביוב של המזרח התיכון לא תעמוד בו. לכן תפסיקו לחלום על דירה וסעו לטיול קצר על החומה הארוכה בעולם...

הא .... הא לכם עוד רעיון. מחיר הקרקע. קרטל מנהל מקרקעי ישראל כפוף לקרטל הענק של יצרני ומשווקי היהלומים בעולם. אם לא יצא לכם לשמוע על דה-בירס כדאי שתיכנסו לאינטרנט ותחפשו סינדיקט יהלומים. מה שסינדיקט הקרקעות אומר בקיצור נמרץ: שווי הקרקע הוא יחסי. בדיוק כמו שווי היהלום. אם יוציאו ברגע זה למכירה בשוק את כל צרורות האבנים (יהלומים) הטמונים בכל הכספות הענקיות שנבנו במיוחד לאחסן צרורות בכל העולם – מחיר היהלום יצנח לביוב. כנ"ל וקק"ל עם קרקעות. המדינה יכולה להחליט בכל רגע נתון אם מחיר הקרקע ליחידת דיור הוא חצי מיליון או אלף שקל. עד כדי כך.

וואו... מכרז למכירת הקרקע ליזם צריך לכלול סעיף של לוח זמנים שבו כל הדירות בפרויקט חייבות להימכר לקונים. דירה שלא נמכרה במועד הנקוב בחוזה (אולי משום שהפרויקט טרם נבנה כי היזם מכר את הקרקע לאחרים?) מחייבת את היזם לשלם קנס כספי בסך מאה אלף שקל, למשל.

זין... פה כמובן העוקץ. רק היצע הולך וגדל מביא להורדת מחירים. ולכן אל תצפו שהקבלנים והיזמים יגבירו מרצונם את קצב הבנייה בשוק לא צפוי וללא הבטחה ממשלתית כי התמחור שלהם לא ייפגע בעתיד כלשהו. הבנקים, גם הבנק המרכזי, לא מעוניינים באמת להוריד את מחירי הדירות. זה יכול להוביל לאסון משכנתאות שבו כל המערכת הבנקאית – וגם המשק – יתמוטטו באחת. ראה למשל את אסון הסב-פריים בארה"ב. נכון, שם הייתה מעורבת בכסף גם שחיתות מרקיבה שריסקה את תהליך קבלת ההחלטות בכל נדבכי המשק. פה, אצלנו, בבית שלנו... אתם מאמינים שיש?

המחבר הגיע לאות זין ונעצר מחמת הספק
תאריך:  25/03/2014   |   עודכן:  25/03/2014
אורי שרגיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחלום דירה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי גדור
25/03/14 16:40
 
א.ש.
26/03/14 08:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשתי פרשות פליליות שהובילה את חשיפתן, מצאה עצמה הדס שטייף מובכת - הסיפור שלא היה במודיעין עילית, שהתברר כי המפקחת על הגנים שדיווחה על המקרה הודתה שבדתה את המקרה בשל מצבה הנפשי הקשה. עיתונאית דרמטית ורמאית.
25/03/2014  |  אבנר אביב  |   מאמרים
הרבה ביקורת נשפכה בשבוע החולף על שר האוצר, יאיר לפיד.
25/03/2014  |  שלומי בן מאיר  |   מאמרים
כירה בישראל זה שם נרדף לחכירה ממנהל מקרקעי ישראל. למרות הקיטורים הרבים, וכפי שניווכח, המדובר בסך-הכל בתנאי חכירה דה לוקס, בעיקר בחכירות עירוניות. החל משנת 2015 מי ששילם דמי חכירה שנתיים תקניים (דח"ש) 7 שנים ולפעמים אף פחות, ללא בעיות (כלומר, שילם דמי חכירה שנתיים 1% משווי מרכיב הקרקע), יקבל היוון חינם, ככה, מתנה, בכיף. ואם הוא בבניה רוויה, כלומר לפחות 4 דירות ולפחות 2 קומות, יקבל במהרה גם בעלות בחינם על-פי הרפורמה במקרקעי ישראל שיצאה לדרך (לא כולל חכירות מקק"ל).
25/03/2014  |  דן לאופר  |   מאמרים
אובמה וקרי מבטיחים בשם ארה"ב לשמור ולהגן על בטחוננו. אם רק נוותר עוד ועוד, הם אפילו יתנו לנו התחייבויות חתומות בדיו. ונשאלת השאלה מה שוות ההבטחות של אמריקה?
קצת אחרי צאת השבת, התכנס ראש הממשלה בנימין נתניהו עם כמה מקורבים, בביתו ברחוב סמולנסקין 9, פינת בלפור, שבירושלים. ההחלטה הייתה ברורה וחדה: עו"ד יוסי כהן, לא יישלח יותר על-ידי לשכת ראש הממשלה, כ"חברה הקרוב של שרה", אחרת זה עלול להיגמר ביאח"ה.
25/03/2014  |  אלדד יניב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il