|
תרבות ארגונית קלוקלת ומסוכנת [צילום: דובר המשטרה]
|
|
|
|
|
|
|
|
שכרם של השוטרים חייב לעלות בצורה משמעותית, כי תמורת כמה אלפי שקלים לחודש - אנחנו מקבלים את מה שאנחנו רואים. אם רוצים לגייס אנשים איכותיים, בעלי השכלה, ישרים - צריך לשלם להם בהתאם. בדיוק כמו שמשלמים לאנשי הקבע בצה"ל | |
|
|
|
|
|
|
היועצים הללו יישבו בכל מקום שימצאו לנכון: מתחנת משטרה בנגב ועד לישיבות סגל הפיקוד הבכיר. הם יקבלו כל מסמך שיבקשו, לאחר שיעברו בדיקת סיווג. הממשלה צריכה להתחייב מראש לקבל את כל המלצותיה של חברה זו, אשר עבודתה תוגבל בזמן - נניח לשנה. יעלה כמה שיעלה | |
|
|
|
|
|
|
המשטרה, משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים צריכים להנהיג מדיניות של אפס סובלנות כלפי עבירות של שוטרים - פליליות ומשמעתיות כאחד, ולא משנה מהם דרגותיהם ותפקידיהם. שוטר שיימצא לא אמין בבית המשפט - יפוטר. שוטר שיטריד מינית - יפוטר. שוטר שימסור דיווח כוזב למפקדו - יפוטר. שוטר שירים יד על אזרח שלא כחוק - יפוטר | |
|
|
|
|
משטרת ישראל חייבת ניעור יסודי, מהמפכ"ל ועד צעיר החניכים בבית הספר לשוטרים. מהמטה הארצי ועד להליך הגיוס. משיטות הפיקוד ועד לבדיקת יושר ואמינות. זוהי משימה לאומית ראשונה במעלה, שחייבת להתבצע בכל המהירות, ללא כל היסוס ותוך השקעת כל המשאבים הדרושים.
האיום של קריסת שלטון החוק הוא החמור ביותר הניצב לפתחה של החברה הישראלית. פצצת אטום אירנית יכולה, חס וחלילה, להרוג מאות אלפים; היא לא יכולה להרוס את מדינת ישראל. לעומת זאת, אנרכיה היא ההורסת מדינות מבפנים. וכאשר למשטרה אין נוכחות ואין הרתעה ואין אמינות - ההידרדרות במדרון האנרכיה היא עובדה קיימת. תסתכלו מסביב ותראו כיצד איש הישר בעיניו יעשה: ממעבר באור אדום ועד לחיסולים ברחובה של עיר.
יש גורמים רבים למצב הזה, אך תפקודה של המשטרה הוא ללא ספק המרכזי שבהם. כאשר איננו חוששים להיתפס, כי אין שוטרים ברחובות, אנחנו עוברים על החוק. כאשר אנחנו יודעים ששוטרים ישקרו אם יפשלו, אנחנו לא פונים אליהם. כאשר אנחנו רואים ששוטרים עומדים לדין בכל שני וחמישי, אנחנו לא סומכים עליהם. וכאשר אנחנו רואים ריקבון מוסרי, שקרנות ושחיתות המגיעים לדרגים הגבוהים ביותר של המשטרה - אנחנו מתרחקים ממנה. התוצאה: הפשע חוגג, בכל הרמות ובכל המקומות.
הכל פתוח לבדיקה ושינוי
אם המשטרה הייתה ארגון עסקי, היה צריך להכניס אותה לכינוס נכסים, לעבור לפירוק, למכור אותה ולהשתמש בתמורה כדי להקים משטרה חדשה. מאחר שזה כמובן בלתי אפשרי, צריך לטפל בארגון הקיים אך למעשה להותיר ממנו רק את השם, הדרגות והמדים. כל השאר - פתוח לבדיקה ולשינוי.
נתחיל מהכסף. שכרם של השוטרים חייב לעלות בצורה משמעותית, כי תמורת כמה אלפי שקלים לחודש - אנחנו מקבלים את מה שאנחנו רואים. אם רוצים לגייס אנשים איכותיים, בעלי השכלה, ישרים - צריך לשלם להם בהתאם. בדיוק כמו שמשלמים לאנשי הקבע בצה"ל, כדי להותיר אותם בשירותה של המדינה. גם אם זה יעלה מיליארד שקל בשנה, חובה לעשות זאת - כי החלופה גרועה עשרות מונים. חוץ מזה, משטרה איכותית תחזיר מהר מאוד את ההשקעה בדמות ירידה בפשיעה ועלייה באכיפה.
לצד זאת, יש לשנות את המצב בו חלק משמעותי מזמנה ומשאביה של המשטרה מוקדשים לביטחון במקום לשיטור. ניתן לגייס מדי שנה אלפי בני 18 לשירות חובה במשטרה במקום בצה"ל, ולהפקיד בידיהם משימות של סיורים, בדיקת תעודות וכדומה. משימות אלו מתאימות גם לבעלי פרופיל נמוך, למי שמצבם האישי מחייב שישרתו קרוב לבתיהם ואפילו לאברכים. התקציב קיים; פשוט צריך להעביר אותו מצה"ל למשטרה. השוטרים המקצועיים יתפנו בצורה כזו לעבודת שיטור.
המשטרה, משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים צריכים להנהיג מדיניות של אפס סובלנות כלפי עבירות של שוטרים - פליליות ומשמעתיות כאחד, ולא משנה מהם דרגותיהם ותפקידיהם. שוטר שיימצא לא אמין בבית המשפט - יפוטר. שוטר שיטריד מינית - יפוטר. שוטר שימסור דיווח כוזב למפקדו - יפוטר. שוטר שירים יד על אזרח שלא כחוק - יפוטר. יש ליזום בדיקות תקופתיות במכונת אמת, כדי לאתר את מי שיושרתם בספק, ולהעביר למח"ש את בדיקת ענייניהם.
להביא קצינים מצה"ל
לאחר מכן צריך לשכור חברת ייעוץ, רצוי בינלאומית, שתקבל מנדט לבדוק הכל בכל מכל כל. כיצד ממיינים את המועמדים לשיטור וכיצד מכשירים אותם. כיצד פועלות התחנות וכיצד מנוהלות היחידות הארציות. כיצד עובדים המחוזות וכיצד עובד המטה הארצי. מהם נוהלי ההפעלה ומהן הדרכים להבטחת הציות. כיצד נחקרים מחדלים והאם מופקים לקחים. מהי התרבות הארגונית והאם לשוטרים יש סיפוק וגאווה. ועוד ועוד ועוד.
היועצים הללו יישבו בכל מקום שימצאו לנכון: מתחנת משטרה בנגב ועד לישיבות סגל הפיקוד הבכיר. הם יקבלו כל מסמך שיבקשו, לאחר שיעברו בדיקת סיווג. הממשלה צריכה להתחייב מראש לקבל את כל המלצותיה של חברה זו, אשר עבודתה תוגבל בזמן - נניח לשנה. יעלה כמה שיעלה; ראו את ההתייחסות לעיל לסוגיית התקציב. יישום ההמלצות ייקבע בתוכנית עבודה רב-שנתית מחייבת, שתוכנס לבסיס התקציב ובמידת הצורך גם תעוגן בחקיקה.
מאחר שלא יהיה זה סביר להניח שמי שגדל בתוך המשטרה הנוכחית יוכל ליישם מהפכים כאלו, יש להביא לתקופה קצובה מפקדים מבחוץ: מפכ"ל, סגן מפכ"ל, ראש אגף כוח אדם. המועמדים המתאימים יבואו מן הסתם מצה"ל, אך אין לפסול גם מועמדים חיצוניים - במיוחד בתחום הניהול. כדאי גם לחשוב על מינוי מנכ"ל לצד המפכ"ל, אשר יעסוק בנושאים המינהליים והלוגיסטיים. השר לביטחון פנים צריך להיות גם הוא מי שלא שירת במשטרה; הוא יכול להיות קצין בכיר בצה"ל לשעבר, משפטן בכיר או מנהל בכיר.
החשוב ביותר הוא להבין, שמדובר במשימה שהיא בנפשנו. ראש הממשלה צריך לפקח אישית על יישומה, גם במחיר ויתור על עיסוק בנושאים אחרים. כי שוטר שתוקף אזרח, מסוכן לדמוקרטיה הישראלית הרבה יותר ממחבל שרוצח אזרח. כי שחיתות במשטרה הרסנית לחברה בישראל הרבה יותר מאשר מטח רקטות מעזה. כי משטרה רקובה מאיימת על קיומה של המדינה הרבה יותר מאשר פצצות גרעיניות.