|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

קבינט המתנצחים

נראה שאף אחד מהשחקנים בקבינט אינו ראוי לציון לשבח על התנהלותו ונותרו שאלות פתוחות רבות על דרך התנהלות הקבינט, כאשר מספר הדיונים אינו מדד בשום אופן לאיכות ולרמה
31/08/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
בנימין נתניהו ומשה יעלון. רה"מ אינו מנהל את המערכה בנפרד מתהליך הניהול שלה בקבינט [צילום: פלאש 90]

התקשורת העלובה שלנו חזרה לתהליכים השגרתיים של עיסוק בזוטות והפיכתן "לסקופים" מלאכותיים, ורוב הברברת הפוסט-מלחמתית מתמקדת עתה בשאלה, חשובה כשלעצמה, אבל בהחלט לא העיקרית והקריטית לימים אלה: האם ומתי ראוי לחברי קבינט לבקר קברניטים בעת לחימה?

העיסוק מתמקד בשתי שאלות "פיקנטיות": א. ביקורתו החריפה והחוזרת של רה"מ על חברים בקבינט שביקרו את המנעותו האובססיבית כמעט ממיטוט הזרוע הצבאית של חמאס; ב. החלטתו החד-צדדית של רה"מ, ללא דיון בקבינט, לקבל את הצעת מצרים להפסקת אש ביום ג', 26.8.14.

נראה שאף אחד מהשחקנים בקבינט אינו ראוי לציון לשבח על התנהלותו ונותרו שאלות פתוחות רבות על דרך התנהלות הקבינט, כאשר מספר הדיונים אינו מדד בשום אופן לאיכות ולרמה. נותרה פתוחה השאלה בדבר אופן ומידת שיתוף חברי הקבינט בהחלטות הקרדינליות, במיוחד לאור אקט הסיום. נותרה אי-בהירות באיזו מידה היוותה הקבוצה הצמודה לראש הממשלה והשותקת, קבוצה מכורה, ונותרה פתוחה השאלה אם ועד כמה היו סיבות טובות לאחרים להתבטא מחוץ לחדר הישיבות של הקבינט על-רקע שתי השאלות הקודמות. תחושת הבטן שלי הייתה שראש הממשלה ניווט את הקבינט על-פי דרכו אבל לא ניהל אותו, ובתהליך זה חזר לאחור לא מעט, לימים של ממשלתו הראשונה.

אני סבור שאין מקום לבקר החלטות מבצעיות ואסור לדון בהן בפומבי במהלך הלחימה, אבל מותר בתנאים מסוימים לבקר החלטות מדיניות ואסטרטגיות, ובלבד שהביקורת אינה חושפת סודות מדינה, אינה מחבלת בניהול הקבינט ואינה פועלת כסיוע ישיר לאויב.

המבחן הדמוקרטי מוביל מיד למסקנה שחופש הדיבור מתיר מה שהחוק אינו אוסר, אבל בלחימה דרושות רגישות ואחריות גדולות יותר מאשר בנליזציה של הפרשנות המשפטית הטהורה; שכל ישר הוא תמיד מצרך יקר מציאות. אבל קיימים שיקולים נוספים שיש לקחתם בחשבון בכדי להציג מערכת שיקולים שלימה כיסוד למתן תשובה לשאלה הנ"ל.

א. הסולידריות הלאומית - מעדיפה מצב של צימצום מרבי של הדיונים הפומביים בנושאי מחלוקת, אבל לא הכל ובכל מחיר

ב. ביטחון שדה - מחייב למעט בדיונים פומביים בסוגיות שלפליטת-פה בהן תהיה השלכה שלילית משמעותית על ניהול המערכה, או נזק ישיר לכוחותינו.

ג. ענייניות - בנושאי מחלוקת שבהם נדרשת התייחסות פומבית, יש להבטיח שאופן ניהול הביקורת ולשון הדברים לא יחרגו מתחום הדיון הענייני לעבר התבטאויות פוגעניות, שיקולים זרים, גחמות אישיות ופגמים מוסריים. הגבלות אלה מצביעות על מקום להעדפה של מיעוט הביקורת הפומבית.

ד. אחריות הדדית - הממשלה או הקבינט הפועל בשמה ומתוף סמכותה ומנהל את המערכה, נושאים באחריות להחלטות הקבינט, לטוב וגם לפחות טוב. שאלת האחריות ההדדית או המשותפת, היא שאלה קרדינלית: מצד אחד נתבעים חברי הקבינט לאחריות משותפת ומצד שני אין הם חשופים תמיד למכלול השיקולים ואפילו להחלטות עצמן.

מנקודת מבט עקרונית, זו מציאות בלתי רצויה ובלתי הוגנת ולעיתים בלתי סבירה בעליל. עם זאת לעיתים היא גם בלתי נמנעת, מטעמי סודיות, רגישות מבצעית, שיקולים משפטיים, דחיפות או מציאות שנדרשת בה הכרעה וההכרעה נגזרת מצורך בהחלטה מזה וממנגנון שנועד להתגבר על מבוי סתום מזה.

בסוגיה זו ניתן לומר שאם רה"מ אינו מנהל את המערכה בנפרד מתהליך הניהול שלה בקבינט, מרבה לשתף את חברי הקבינט בדיונים, במידע, ובהחלטות אופרטיביות עקרוניות, אין לשרים יסוד רב לביקורת פומבית. אם הוא נוהג "הפרד ומשול" בחברי הקבינט, ומפגין העדפה ברורה לחקם על פני אחרים, הוא משחרר את האחרים מחלק גדול מאחריותם להמנע מדיון פומבי בנושאי מחלוקת במגבלות האמורות לעיל. שאלות המינון נתונות בסופו של דבר לשיפוטו של רה"מ, משום שהוא זה שמפעיל הקבינט לבד מהסמכויות המוקנות לו כראש ממשלה.

ה. שיקולים של תכנון וניהול - אלה נחלקים לשתי קבוצות: 1. נתונים ומידע, בחלקם מסווגים בסיווג גבוה מאוד; 2. מטרות המלחמה והדרכים להשגת מטרות אלה, לרבות מטרות ביניים.

סעיף 1, עוסק בחומר שברוב המקרים הוא מסווג ואינו פתוח לדיון פומבי. כמו-כן, לרוב זהו חומר עובדתי, שהשאלה הפתוחה לגביו היא מהימנותו. נושאים אלה אינם צריכים להיות פתוחים לדיון ציבורי. 2. סעיף זה הוא קשור בעיצוב מטרות הלחימה והוא מדיני ופוליטי לא פחות משהוא צבאי ואסטרטגי. ההתנהלות בשאלות אלה מונחות ע"י שני שיקולים עקריים: ראשית, כיצד מתנהלים דיוני הקבינט, עד כמה הם פתוחים כלפי פנים, עד כמה הם חופשיים ומפורטים ועד כמה ניתן בהם חופש להבעת דעות ועמדות מגוונות.

שנית, עד כמה נעשתה עבודת מטה מכינה ונערכו דיונים מקדימים שעיצבו מדיניות מוסכמת או מדיניות שנפלו בה ההחלטות העקריות (המצב הרצוי), או שאין בנמצא הכנות כאלה, והדברים מתרחשים בקבינט, "תוך כדי תנועה" (המצב הלא רצוי).

חופש ההתבטאות המתבקש בדיוני הקבינט הוא פונקציה משוקללת של שתי מערכות שיקולים אלה. ברור שקיים כאם קשר בין נשיאה באחריות משותפת לבין יכולתם של חברי קבינט להאבק בתום לב על דעותיהם ועמדותיהם ולהשפיע על התוצאה הסופית; דיון ולא ניסיון לשנות בדיעבד החלטות שנפלו כבר קודם בדרך מסודרת.

באין תשובה נאותה לדיכוטומיה זו, עומדת בפני חבר הקבינט תמיד האפשרות לפרוש מהקבינט ומהממשלה. מאחר שהחלטות הקבינט שקולות בעת מלחמה להחלטות ממשלה כמעט בכל, האבחנה בין פרישה מהקבינט לפרישה מהממשלה היא סמנטית. אירוע כזה מהווה משבר חריף בתקופת לחימה, במיוחד אם עשויה להיות לו השלכה על שלימות הקואליציה והאמון הממשלה; אבל גם לכך יש פתרון טכני - תמיכה בממשלה מחוץ לקואליציה עד להפסקת האשף מבלי להיות שותף בממשלה.

אני רואה בביקורת פומבית, כתחליף למשבר כנ"ל, פתרון מועדף על משבר בפועל. במציאות הקרובה למשבר ממשלתי, לגיטימי בעיני לנסות ולהשפיע על מהלכי הממשלה וראש הממשלה באמצעות דעת הקהל השפעה עניינית, במגבלות שפורטו קודם. הסיבה העקרית לכך היא שמלחמה כשלעצמה היא מהלך משברי, ולעיתים המציאות אחריה היא כזו שאינה מתירה עוד לתקן את המעוות שנעשה במהלך המלחמה.

שמענו לא אחת בפרסומים בדוחות של ועדות חקירה או בדיוני הפקת לקחים את השאלה הרטורית למעשה - למה לא אמרתם, מדוע לא שאלתם, מדוע לא עמדתם על דעתכם וכו'? אי-אפשר להחזיק את החבל בשני קצותיו, והבחירה היא בין לא-טוב לרע.

לסיכום: ניהול העבודה בקבינט, פתיחות, מיצוי הדיונים ובחינה רחבה של חלופות (לא אקדמיה, אבל בחינה רצינית)ומיצוי המידע והשיקולים, ולא פחות מכך הכנה מוקדמת - יכולים וצריכים למנוע ביקורת תוך כדי לחימה וקבלת-דין דמוקרטית. ככל שאלה אינם מתנהלים כסדרם, הסיכויים והסבירות לביקורת תוך כדי לחימה גדלים, ותהיינה לכך סיבות לא מבוטלות. כך או כך, שופתות באחריות איננה סיסמה ויש לה "מחיר".

הביקורת הפומבית ותגובות המבוקרים גם יחד אינן חפות משיקולים פוליטיים ותדמיתיים וקבינט מתנצחים הוא תעודת עניות לכל משתתפיו. הייתי מעדיף במקומו קבינט של מנצחים שאינו מצריך ביקורות וביקורות שכנגד.

תאריך:  31/08/2014   |   עודכן:  31/08/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קבינט המתנצחים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
31/08/14 16:53
 
רפי לאופרט
31/08/14 22:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
סבלם המתמשך של התושבים סביב רצועת עזה ראוי להזדהות לא רק במלל אלא במעשים בכול התחומים, וחובה היה על הממסד להיות קשוב להם וחבל מאוד כי ההבטחה להעבירם למקום מבטחים בסיוע הממשלה, אם זה רצונם, בא באיחור רב. חובה כפולה ומכופלת עכשיו לסייע להם להתגבר על מה שעבר עליהם בכל התחומים. עם זאת הטרוניות שמבצע "צוק איתן" לא מיצה עצמו ושצריך היה להמשיך במערכה, היא משוללת יסוד מכול בחינה שהיא. ככה או אחרת לא מתקבל על הדעת שמגזר כלשהו: לאומי, דתי, גאוגרפי וכיו"ב יכתיבו לממשלה מדיניות. הממשלה מופקדת על שלומם וביטחונם של כול אזרחיה. זה אמור ביתר תוקף לגבי תושבי ההתנחלויות. איש לא "הביא" אותם למקומות אלה. הם באו מרצונם.
31/08/2014  |  צבי גיל  |   מאמרים
ביומיים האחרונים פורסמו תוצאותיהם של שני סקרים, האחד של מכון דיאלוג, והשני של חברת פאנלס. להלן מוצגות תוצאותיהם הדומות באופן מפתיע של שני הסקרים, כאשר התוצאה הראשונה היא של מכון דיאלוג, השנייה של פנלס, ובסוגריים התוצאות של הבחירות האחרונות:
31/08/2014  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
אין לזלזל בכח התקשורת והמדיה החברתית להשפיע על מערכות צבאיות אך ההבניה התקשורתית רק משלימה של ההישגים הצבאיים ותחושת ההישג. היא חשובה להעצמת ההישגים אך אינה באה במקומם. בואו נרד מתמונות ניצחון ונחזור לנצח. אחרי הכל, הצורך לנצח הוא הסיבה שיצאנו מלכתחילה להילחם
31/08/2014  |  דורון בקל-איילון  |   מאמרים
אף שלא מומלץ, כמובן, להעיר את הדב משנתו השלווה, צריכה ישראל להיערך בדריכות לתקיפה אפשרית של החיזבאללה מצפון ולהקדים במועד רפואה למכה שחלילה צפויה. חיזבאללה, יש לזכור, הוא יריב שעוצמתו גדולה עשרות-מונים מזו של החמאס והוא מחומש מכף-רגל עד ראש. באמתחתו מצוי ארסנל ענקי של טילים, ששם בהחלט בכיס הקטן את זה הנמצא בידיו של ארגון הטרור הדרומי. סכנתם של טילים אלה גדולה במיוחד, משום שבהבדל מטילי החמאס - מסוגלים הטילים בחזית הצפונית לכסות בטווח-פגיעתם את כל חלקי מדינת ישראל.
31/08/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בדרזדן כולם נהיו פאציפיסטים על אמת. כנ"ל בהירושימה. השאלה היא מדוע שלא יבינו זאת בעזה, אך בעזרת נאבוט קטן יותר. אפשר כי הבעיה נובעת מכך שהמשפחות בעזה שנפגעו הן של האנשים הקטנים, אלו שהגי'האדיסטיים אינם סופרים, הרבה פחות מאיתנו זה ברור.
31/08/2014  |  איציק סיבוש  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
פיקוד העורף: חזרה מלאה לשגרה  /  איציק וולף
אבו מאזן: ספק אם האחדות עם חמאס תחזיק  /  עופר וולפסון
החלל ה-71: נתנאל ממן מת מפצעיו  /  עידן יוסף
הסוף ברור  /  מנשה שאול
אין מנצחים במלחמות  /  איתן קלינסקי
שרים עליך, ישראל  /  צ'לו רוזנברג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il