|   15:07:40
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פרשת כי תצא

מה לנו עם העמוני, המואבי, האדומי והמצרי?

שישנה מצווה גדולה ואוניברסלית, שהקדימה את שבע מצוות בני נח וגם את מצוות התורה עצמה. אותה מצוות-על הינה הכרת הטוב
06/09/2014  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות
לזכור את חומרת החטא. חטא עגל הזהב

לדברי משה רבינו בנאומו האחרון והגדול לבני ישראל היו שתי מטרות עיקריות: האחת, להוכיח את עמו על מעשיו הרעים משך ארבעים שנות המדבר; והשנייה: להכינו לחיים אינטימיים עם הקב"ה בארץ הקודש, כאשר אותה מטרה נשגבת תלויה גם בבניית גדרות חברתיים בין עם ישראל לבין שכניו המצרים, העמונים, המואבים והאדומים. את הקשר ההלכתי עם כל העמים הללו קבע הקב"ה בפרשת 'כי תצא'.

בימינו אנו, נראות המצוות המגדירות את יחסינו לאותם עמים בלתי רלוונטיות בעליל. ומדוע? כי הרי נפסק להלכה כשיטת ר' יהושע (ברכות כח, א) שבלבל סנחריב מלך אשור בין כל האומות, זהותם אבדה, ולפיכך גרים מאומות העולם מותרים לבוא בקהל ה' (קרי, לשאת ישראליות).

ולכן, נשאלת שאלה גדולה: מה לנו היום להבין וליישם מן המצוות שקבעו שעמוני ומואבי לא יבואו בקהל ה' לעולם, ושאסור לנו לדרוש שלומם וטובתם, ומאידך-גיסא, שאסור לנו לתעב אדומי כי הוא אחינו, ואפילו אסור לנו לתעב מצרים כי גרים היינו בארצם. ובניהם דור שלישי יכולים לבוא בקהל ה'. מנה עומד מאחורי היחס הפרטני השונה לכל אותם עמים - עד מעשהו של סנחריב? מה ניתן ללמוד בימינו מאותן הלכות שפסקו מן העולם?

ראשית, יש לשים לב למבנה מערכת העונשים שקבע הקב"ה למעשינו. כאשר מדובר במצוות עשה לא קבע השם כל דירוג על טיב כל מצווה, כך שנוכל למדוד בין מצווה קשה וקלה כדי לנסות להעדיף אחת על חברתה. הראיה המובהקת לכך הינה שמצווה הנחשבת לקלה - כגון מצוות שילוח הקן - תזכה את העושה אותה באריכות ימים, אך גם מצווה קשה ביותר ככיבוד אב ואם תזכה על-פי התורה לאותו שכר.

להבדיל מהמצוות ההן, במצוות לא תעשה שלצידן עונש, אנו מוצאים מגוון של חומרות ענישה, ועל-פי אותם עונשים ניתן לנסות לקטלג את המצוות הללו. במצוות ההרחקה מהעמים הנ"ל יש ממד נוסף להשוואה וסיווג – מספר הדורות או משך ההינתקות בין עם ישראל לעמוני, מואבי, אדומי, מצרי ועמלקי – מכאן ניתן לנסות ולהבין את הרקע המוסרי שעל בסיסו קבע הקב"ה את משך הינתקויות מאותם עמים.

רש"י לשיטתו הקצרצרה מסביר כי אל לנו לתעב את האדומי "לגמרי, ואף-על-פי שראוי לך לתעבו שיצא בחרב לקראתך" 'כִּי אָחִיךָ הוּא' (דברים כג, ח), ומדוע לא לתעב מצרי וגם את בניו להכניס בקהל ה' בדור השלישי? שוב עונה רש"י: "אף-על-פי שזרקו זכוריכם ליאור... היו לכם אכסניא בשעת הדחק". אם כן, מצאנו שתי סיבות גדולות שהגבילו את אורך ההינתקות שלנו מאותם שני עמים - אדום כי הוא עשיו אחיו של ישראל, ומצרים כי אנו מחויבים לזכור לו את החסד שעשה עמנו בימי הרעב, הכבוד שעשו לישראל אבינו ולבנו יוסף כאשר המליכו אותו עליהם.

טעמן של אותן מצוות בין אדם לחברו נראה ברור והגיוני. אך הקושי בא כאשר מנסים להסביר את חומרת החרם שהטיל הקב"ה על עמון ומואב - שאל לנו לסלוח להם לעולם, ושעלינו היה להחרימם לנצח אלמלא מעשה בלבול האומות של סנחריב. הסיבה, על-פי השם הינה "עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמָּיִם בַּדֶרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרַיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם...לְקַלֲלֶךָ" (שם, ה). ידוע שכל גויי העולם מחויבים בשבע מצוות בלבד - שבע מצוות בני נח - נשאלת השאלה: איזו מצווה מאותן שבע הפרו עמון ומואב? לעניות דעתי, אפילו לא אחת מהן! אז מדוע היחס הכעוס הבלתי סלחני כלפיהם וכלפי צאצאיהם לעולם ועד?

התשובה הגדולה, לעניות דעתי, הינה שישנה מצווה גדולה ואוניברסלית, שהקדימה את שבע מצוות בני נח וגם את מצוות התורה עצמה. אותה מצוות-על הינה הכרת הטוב. היא היא ההופכת את האדם לאיש, או כפי שכינו אותו רבותינו האחרונים באשכנז "מנטש". והיא היא המצווה הבסיסית שדרך ארץ קדמה לתורה. איפה נמצא את חטאם של עמון ומואב בהפרת אותה מצוות-על של הכרת הטוב? אברהם, דודו של לוט, כאשר נודע לו שהוא נחטף על-ידי ארבעת המלכים בסדום, לקח את חניכיו ויצא למלחמה כדי להצילו ולהשיבו לביתו. עמון ומואב היו בניו-נכדיו של לוט. והיו חייבים את חייהם לאותו דוד אברהם. כאשר הם התעלמו מן החסד האדיר שהוא עשה אתם הם חטאו בחטא הגדול של כפיות הטובה. ועל כך נגזר עליהם נתק נצחי מהעם הקדוש שלא ידרוש שלומם וטובתם לעולם.

לסיכום, בימינו אנו, שאין אנו מסוגלים לקיים את מצוות ההינתקות מן העמוני והמואבי, עלינו לזכור יום יום את מה שהם עוללו לנו. את חומרת החטא העליון של כפיות טובה, שמדרדרת את האדם לריחוק מן הענווה אל הגאווה, אל הקנאה והכבוד, וכל יתר המידות הרעות שעתידות לסלול את דרכו של האדם לגיהינום, ואת האומה לגלות.

חננאל ובר ז"ל היה רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  06/09/2014   |   עודכן:  06/09/2014
חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה לנו עם העמוני, המואבי, האדומי והמצרי?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפרשנות המקובלת בימים אלה, בקרב מדינאים, פוליטיקאים, עיתונאים ואנשי ביטחון היא שאבו מאזן הוא המנצח והמרוויח הגדול של תוצאות המלחמה נגד החמאס בעזה. פרשנות שהוא יהיה מסוגל לנטרל את החמאס המוכה, ולחזור לשלוט בעזה בעזרת מצרים, ישראל וארה"ב. פרשנות של קונספציה שתיכשל כמו בעבר.
05/09/2014  |  מתי דוד  |   מאמרים
"אפילו אם נצליח לגרש את דאעש מעירק ומסוריה, יקשה עלינו לגרשו מראשינו. כי דאעש לא ירד מן השמים ואין הוא יציר כפיהן של ישראל או אמריקה. הוא נולד מעצם תרבותנו - תוצר "האחים המוסלמים". כך כותב הסופר האלג'ירי חמיד זנאז
05/09/2014  |  מנשה שאול  |   מאמרים
כידוע, ברצועת עזה יש שני גורמים ממשלתיים: ממשלה אזרחית וממשלה צבאית. הממשל הצבאי קרוי חמאס. בדוח זה נתייחס לממשלה האזרחית, ושמה אונר"א. באנגלית UNWRA - סוכנות הסעד והתעסוקה של האום. אך במעבר מראשי תיבות לשם המפורש בפרסומים עדכניים שמה משתנה ל-UN Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East, רוצה לומר, סוכנות הסעד והתעסוקה לעקורים מפלשתין במזרח הקרוב.
05/09/2014  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
באמצעות הרומן הזה ביקשה רביניאן לא רק לחזור לשורת הכותבים הפעילים בסיפורת הישראלית, אלא בה-בעת גם להתייצב לצד "הגדולים" שהתפרסמו בעולם כחשובי הכותבים במדינת ישראל בזכות תמיכתם - כל אחד לפי מידת קיצוניותו - בנסיגה לגבולות 1967, בהצהרה שהמדינה היא מדינת כל-אזרחיה, ובהסכמה לייסוד מדינה דו-לאומית במקום מדינת ישראל הקיימת
05/09/2014  |  יוסף אורן  |   מאמרים
זו השבת השנייה בחודש אלול ותמיד קוראים בה את הפרשה שמתחילה במלה "כי" (דברים כא): [י] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. בפשט, הפסוק מדבר על ניצחון במלחמה מול אויב חיצוני ולוקחים שבויים, וכבר היו דברים מעולם. גם מה שכתוב בהמשך: [יא] וְרָאִיתָ, בַּשִּׁבְיָה, אֵשֶׁת, יְפַת-תֹּאַר; וְחָשַׁקְתָּ בָהּ, וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה. וזה קרה במהלך ההיסטוריה. אבל במציאות הרי ברוב הדורות לא היה שייך כל העניין הזה ובכל זאת התורה מקדישה לו חמישה פסוקים. אלא שמעבר לפשט המשקף את הרובד החיצוני של המציאות וממילא של ההוראה הנלמדת, ישנו הרובד הפנימי, הנסתר, שהוא הנשמה של הרובד החיצוני, הגלוי. וברובד הזה, הוראות התורה הן נצחיות ועל כן אנחנו אמורים גם היום, בעיקר היום, ללמוד הוראות מפרשיה זו.
05/09/2014  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il