בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בכל דמוקרטיה, במיוחד כזו המכבדת את עצמה, ידוע הוא כי עקרון הפרדת הרשויות הוא עמוד תווך במשטר דמוקרטי. מאז הפילוסוף מונטיסקייה שהיה אחד מאותם אלה שקבעו את עקרונות הדמוקרטיה, ודיבר על הפרדת הרשויות כך שכל רשות תוכל מחד לפעול ללא מורא מהרשות האחרת וכפרדוקס לבקר ולפקח, האחת על האחרת, הרי שעברו הרבה מים בירדן ומדינת ישראל שמתיימרת להיות מדינה דמוקרטית, היא זאת שעיקרון שלטוני חשוב זה הוא ממנה והלאה. הטשטוש הקיים בין הרשויות בישראל הוא כל-כך חזק שקשה מאוד לתקנו. הרשות המחוקקת היא באופן רשמי גם הרשות המכוננת. פועל יוצא, שהכנסת שלנו מחזיקה ב-2 תפקידים סותרים. מחד היא מבצעת עבודת חקיקה ומאידך היא מגבילה את עצמה בחקיקה. חוקי היסוד שהן כתוצאה מאותה ועדת הררי הידועה משנותיה הראשונות, מגבילים הלכה למעשה את עבודתה שלה. חוקי יסוד הם המסגרת שמגבילה את עבודת החקיקה כחלק מהחוקה העתידית של המדינה ומעבירים חלק מכוחה של הכנסת לידי פרשנותה של הרשות השופטת. הממשלה, שהיא הרשות המבצעת מורכבת ברובה ולעיתים קרובות ככולה, מחברי הרשות המחוקקת. כתוצאה מכך, נוצר מעין מנהג אבסורדי שבו כאשר חבר כנסת מעוניין להעלות הצעת חוק, הוא צריך להעביר את הצעתו לאישורה של ועדת שרים לענייני חקיקה שהיא ועדה של הממשלה, היינו הרשות המבצעת, כדי שהנ"ל תחליט אם יש או אין תמיכה ממשלתית. אם אין תמיכה כזו, הסיכוי שהצעת החוק תעבור הוא קלוש ביותר. טשטוש זה של הפרדת הרשויות התגבר עוד יותר מאז החלה "המהפכה החוקתית" של הנשיא הנוכחי של בית-המשפט העליון, השופט אהרן ברק. מאז המהפכה החוקתית שזכתה גם לכינוי: "האקטיביזם השיפוטי", קורה שהפרשנויות וההלכות של בתי המשפט הם נורמה חוקתית לכל דבר ועניין. כלומר הרשות השופטת משמשת הלכה למעשה גם כרשות מחוקקת. נוהג זה של הרשויות המרכזיות במדינה מושלך גם על רשויות המדינה האחרות הנוטלות לעצמן סמכויות השייכות לרשויות אחרות - דבר שגורם לאנרכיה שלטונית. ח"כ אריה אלדד, ניסה בכנסת להתחיל בתהליך של "עשיית סדר" בכל הקשור בהפרדת הרשויות והעלה לפני מספר שבועות הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות. ידוע הוא כי רשות מקומית משמשת גם כרשות מחוקקת מקומית - באמצעות חקיקת משנה (חוקי עזר עירוניים) וגם כרשות מבצעת, כגובה מיסים, משפרת פני הערים, מטפלת בביוב, רווחה וכדומה. אולם, גילה לנו ח"כ אלדד באמצעות הצעת החוק שלו כי רשות מקומית היא גם רשות שופטת וגם רשות אוכפת. לראש רשות מקומית יש סמכות שיפוטית בהלכות הוצאה לפועל ויכול ליתן צו לעקל מיטלטלין וחשבונות בנק של תושבים חייבי ארנונה בעירו. כלומר: ראש רשות מקומית הוא גם רשות מחוקקת: קובע את מיסי הארנונה, גם רשות מבצעת: קובע את גובה המסים וגם רשות שופטת: מוציא צווים לעיקול לחייבים. ח"כ אלדד בהצעת החוק שלו, מבקש ליטול את סמכותו השיפוטית של ראש הרשות המקומית ולהעביר אותה למקומה הטבעי - לבית המשפט. הצעת חוק זו אמנם לא התקבלה בקריאה טרומית, אולם קיימת הבטחה של שר הפנים כי ייקדם אותה בממשלה ויניח הצעת חוק ממשלתית זהה. אם תתקבל הצעת חוק כזו, יהיה זה שלב ראשון אך חשוב בדרך הארוכה להפרדת הרשויות במדינת ישראל ולסדרי שלטון תקינים. ___________________________________________________________ הכותב הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה, שנה א' במשפטים ויועץ פרלמנטרי
|
תאריך:
|
24/03/2005
|
|
|
עודכן:
|
24/03/2005
|
|
תומר פרייז
|
|
שמענו בחדשות כי הסטודנטים שהפגינו בחיפה הגיעו לעימותים אלימים עם המשטרה, פתח בתגרות ידיים עם השוטרים ואף ידו בהם אבנים. זו אינה הפגנת הסטודנטים האחרונה, והעתיד יראה הפגנות קשוחות מזו.
|
|
|
הדעת נתונה כל העת למכה ששרון וממשלת-הבובות שלו מתכוונים להנחית על ההתיישבות והמתיישבים. אולם הגיע הזמן לחשוב גם על המדינה, שזרועות הביצוע שלה אמורות לבצע פשע, שאחריו זו לא תהיה עוד מדינת ישראל שהכרנו. לאחר מעשה, חלילה, תביט מדינת ישראל בראי ותגלה לחרדתה, שגם היא - כמו אביו מולידו של תהליך החורבן, אריאל שרון - עברה "שינוי מין", תהליך של שמד. כוונתי לגט, שמדינה הורסת התישבות ומגרשת יהודים בא"י נותנת לציונות, וכוונתי להתפרקות המדינה מייעודה להבטיח את הקיום היהודי ואת בטחון הרכוש היהודי בארץ ישראל.
|
|
|
רמת הציפיות איתה הגעתי למופע הסנואו שואו הייתה גבוהה מאוד עד אדירה. רשימת הקבלות של המופע הזה היא ארוכה כמו מופע משעמם באורך שעתיים (דימוי שיתבהר בהמשך) - מדובר במופע שיוסד בשנת 93' על ידי סלאבה פולונין, האמן הרב תחומי המהולל ומאז היווסדו עלה בלמעלה מ- 80 ערים ברחבי העולם!!!
|
|
|
כשברחתי מהבית בירושלים בו גרתי עם שלושת בניי ומ"חורש רעתי" (בעלי לשעבר), לא ידעתי להיכן אגיע באותו ערב דרמטי. לא ידעתי היכן אשכיב את שלושת ילדיי לישון, ולא ידעתי כיצד ייראה הבוקר שלמחרת. מלבד מעט החפצים שהצלחתי להעמיס על עצמי, (בגדים לילדים ולי), ומלבד מעט הציוד שנכנס ברכבי (עגלת תינוק לתאומים שתפסה את כל המושב הקדמי שליד הנהג), מזוודה קטנה ושתי חבילות טיטולים בבגאז' של הרכב (שהיו אמורות להספיק לתאומים ולבני הבכור שהיה אז בן שנתיים) - לא היה לי "רכוש" ולא היו עמי מיטלטלין נוספים.
|
|
|
אחי נשיא בית המשפט העליון, נשיאים לשעבר, אחי ואחיותי שופטי בית המשפט העליון בהווה ובעבר, נשיאים ושופטים של בתי המשפט לערכאותיהם, גברתי שרת המשפטים ורבותי שרי המשפטים לשעבר, מכובדַי היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, יושבת ראש המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, ראש העיר באר שבע וסגנו, עובדי בתי המשפט, עוזרים משפטיים, מתמחים, עורכי דין, פרקליטים, חברים ואורחים יקרים, רעייתי ובני משפחתי האהובים.
|
|
|
|