|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

רֵעוּת - אילו רבים כמוה

הדור השני והשלישי, שאם אני לא טועה נמנים עמם כמיליון מאזרחי ישראל כיום, רואה עצמו פטור מלעסוק בנושא השואה והגבורה יש גם יוצאי דופן ראויים לציון
19/09/2014  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
רעות לייזרוביץ

חברה מתוקנת היא חברה שיש בה אנשים שמשמשים דוגמה ומופת, וככול שאלה רבים יותר החברה בריאה יותר. לצערי ההנהגה שלנו לא משמשת לנו מופת ומקור השראה. ובכול זאת יש בקרבנו יחידים, מהם שזוכים לפרסום ומהם שלא, שיכולים להיכלל בקטגוריה של אות ומופת. בחשיפתם, לא זו בלבד שאנו מכירים אותם ומוקירים את מעשיהם, אלא אפשר שבקרב הדור הצעיר שלנו יימצאו אנשים שירצו ללכת בעקבותיהם. הדור הצעיר שלנו הוא נפלא. חסרה לו הנהגה טובה והשראה. תנו לו את השניים והוא, לא רק שלא ייפול מדורות העבר, אלא יעלה עליהם

אני רואה לנכון לציין את הרצוי, שכן המצוי הוא מצער ומראה על איזו ריקנות חברתית. ואני מצביע דווקא על דורות ההמשך של שרידי השואה. למעט בודדים, הדור השני והשלישי, שאם אני לא טועה נמנים עם כמיליון מאזרחי ישראל כיום, רואה עצמו פטור מלעסוק בנושא על שני היבטיו: השואה והתקומה. הוא לא נוטל חלק פעיל בתיעוד השואה ולקחיה, כאן ועכשיו. כלומר אלה לקחים עלינו להפיק כאן בישראל מן השואה והרקע שלה באירופה ולא רק להטיף אותם לאחרים . הוא גם לא פעיל בנושא התקומה- לאמור התרומה האדירה של ניצולי השואה למדינה שבה נולדו לאותם הורים ניצולים וכל מה שהשיגו, והם השיגו הרבה, במדינת ישראל.

לעומת זאת יש אחרים שכן מגלים עניין רב בנושאים אלה. חתני יורם פוגל, יליד הארץ ובן לאב שעלה לארץ אחרי מלחמת העולם הראשונה ואֵם, בת לדור המייסדים של היישוב, יש לו זיקה עמוקה לנושא. עד כדי כך שהוא לא מפסיד אף אזכרה לנספים של עיר הולדתי זדונסקה וולה, אזכרה שנערכת מדי שנה בבית העלמין טרומפלדור בתל אביב ליד מצבת שיש שחורה שהוצבה זמן קצר לאחר המלחמה.

שרידי הקהילה
האנדרטה בבית העלמין בטרומפלדור

הקהילה היהודית של העיר זדונסקה - וולה במרכז פולין מנתה קרוב לתריסר אלף יהודים כמעט מחצית מן האוכלוסייה כולה .אחרי המלחמה נותרו מהם כמה מאות. ובכול זאת בארגון יוצאי זדונסקה וולה חברים כ-250 אנשים, רובם מקרב דורות ההמשך. האזכרה לפני שבועיים נערכה בשעה ארבע ושלושים אחר-הצהריים בחום של קרוב ל-35 מעלות ולחות מרבית של תל אביב ואליה התייצבו 49 אנשים, מכול הגילים, ביניהם נשים עם הליכונים. בעבר באו גם עם כסאות גלגלים. אין זה דבר של מה בכך שקהילה כה קטנה תצליח לאגד בתוכה מספר גדול יחסי של אנשים ועשרות מהם יבואו מכול חלקי הארץ כדי להשתתף באזכרה שנתית במזג אוויר מעיק.

אבל הנוכחות באזכרה היא רק חלק קטן מן הפעילות של גוף זה. מדובר בפעילות שכוללת: אחריות ניהולית על כלל הארגון ותפעולו, לרבות תכנון תקציבי של הארגון, אחריות על רכישות, גיוס תרומות ומתנדבים, הרשאת חתימה בבנקים, ריכוז וניהול פעילות המתנדבים האחרים בארגון, תכנון וביצוע פרויקטים רבים בארגון הקמת אתר אינטרנט ותחזוקתו, קיום ישיבות ועד, שיתוף פעולה עם "יד ושם", ארגון אירועים, שיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומי ועוד. ובמטלה זאת נושאת לבדה אישה צעירה אחת, רעות מכבי-לייזרוביץ. כיום בת שלושים, אם לשני פעוטים, עורכת לשונית ב"יד ושם", מנהלת את משק ביתה, ומוצאת את הזמן והאנרגיות לעסוק בשימור המורשת של קהילת משפחתה.

מלבד הפעילות שהוזכרה רעות מוציאה מדי חודש דפי מידע על האירועים הבולטים שהיו בגטו זדונסקה וולה. לימים החומר אוגד והוצא כספר. כמו-כן הוצא אלבום תמונות של תושבי זדונסקה וולה ההיסטורית לפני השואה, בעברית ובאנגלית. כול זאת במאמציה של צעירה זאת שראתה את המשימה כשליחות. גם מי שהיה לפניה, פרופסור דניאל ווגנר, מדען בולט במכון ויצמן למדע, שהיה יו"ר הארגון השאיר אחריו מסכת של מעשים. אבל גדול מעשיו היה להעביר את הדגל לצעירה בת 22 והיא נושאת אותו בגאווה ובמסירות זה שמונה שנים.

השניים, לא רק עסקו בכול הקשור למורשת של הקהילה כאן אלא בקהילה עצמה במקום שהייתה. ראשית בארגון שנתי של ביקורים של אנשי דורות ההמשך בזדונסקה וולה. נוסף על כך - בקשרים שהם רקמו עם כמה תושבים אכפתיים ואתם נעשו גם שם דברים אשר הגדול שבהם הוא שיקום בית העלמין היהודי.

המקבילה הפולנייה של רעות
שער בית העלמין המשופץ בזדונסקה וולה

התמזל לה מזלם של שרידי הקהילה הזאת, שגם בעיר אשר בעצם נוסדה על-ידי היהודים, והם שנשאו אותה על גבם, כלכלית ותרבותית, קמה חבורה קטנה, רובה מורים ותלמידי תיכון אשר ביקשה לשמור את המורשת העשירה של הקהילה היהודית. בראש אלה עמדה גם כן צעירה קצת יותר מבוגרת מרעות, קמילה קלאוזינסקה. כיום מרצה בנושא תרבות יהודי פולין .את התואר היא עשתה באחת האוניברסיטאות היוקרתיות במזרח אירופה, האוניברסיטה היגיילונית בקרקוב. ביחד עם מורה צעירה בשעתה, אלזבייטה בארשצ', הקימו מועדון בשם "יחד". תפקיד המועדון היה לגייס תלמידי תיכון מקומיים ומתנדבים אחרים כדי לעניין אותם בקהילה היהודית התוססת שחיה פעם במקום ואת מורשתה ראוי לא רק לשמר אלא במידת האפשר לשחזר. הפעילות הראשונה הייתה במוזאון העירוני. הוקם מדור מיוחד למורשת יהודי זדונסקה וולה ובו הוחל באיסוף פריטים שונים ששרדו איכשהו, ריהוט, כלים, יודאיקה, תמונות, מסמכים. כול אלה מצויים במוזאון אשר בהנהלתו של בעלה של קמילה. כאמור המשימה הגדולה הייתה שיקום בית העלמין.

כאשר אני ביקרתי לראשונה בעיר בשנת 1986 בעידן הקומוניסטי, וסיירתי בפולין שלושה ימים כאורח הטלוויזיה הפולנית, בעצם של אחד הבכירים שבה, לב ריווין, מפיק שותף לסרט "רשימת שינדלר" - בית העלמין נראה ג'ונגל. שורשי העצים הגדולים, הגשמים והשלגים, מוטטו את המצבות. את השאר עשו וונדלים שניפצו את האבנים והשתמשו בהם לבנייה, הרסו מה שנותר ומה שאני ראיתי הייתה צמחייה עבותה ובינתה, פה ושם איזה אבן או ערמת אבנים, אולי מצבה מתפוררת אחת. שרידת שואה.

לתמונה נכנסה קמילה וחבורתה. בעזרת תרומות בעיקר של ישראלים וגם של כמה יהודי אמריקה מצאצאי הקהילה, הוחל בשיקום. השלב הראשון היה להביא פועלים וציוד כבד לגיזום עצים, פינוי ערמות זבל ענקיות, ניתוב שבילים. השלב השני היה, תחילתו סיזיפי. ניסיון לפענח את הכתובת שנמצאו. אחרי מאמצים רבים נמצאו אי-אלה שמות. אז החלו הצעירים לנבור בארכיונים כדי לצלוב מידע. ככה בעבודת נמלים ממושכת נתגלו שמות, נאספו חלקי מצבות, כאסוף פריטים ארכיאולוגיים וחלקם שוקמו ולאחרים נקבע שילוט למי היה שייך הקבר. השלב האחרון היה הקמת חומה סביב בית העלמין ולבסוף שער מרשים שהוא נעול, וניתן לבקר בו רק בלווי אנשים מוסמכים.

אגב בבית העלמין הזה נעשתה הסלקציה הראשונה בחיסול גטו זדונסקה וולה באוגוסט 1942 כאשר מתוך עשרת אלפים היהודים שהיו בגטו, תשעת אלפים נשלחו במשאיות הציקלון לגיא ההריגה ב"חלמנו" שם נשרפו הגופות ונקברו והמקום כוסה בעפר ובפסולת. בין תחילת האקציה לבין ההגעה לגטו לודז' נרצחו או נספו עוד יהודים חלקם בחנק שבקרונות הבקר שעשו את הדרך של שלושים קילומטרים לגטו לודז' במשך יותר מיומיים. קרוב לאלף הובאו לגטו לודז'.המחוסל האחרון בעיר שהורד מן הרכבת היה יו"ר הקהילה ד"ר יעקוב למברג, רופא ומנהיג ציוני צעיר. כאשר למברג התבקש להגיש רשימה של המועמדים לתלייה הראשונה בפורים 1942, הוא מסר את שמו, את שם רעייתו ואת שם בתו ובנו. הבן דב למברג היה לימים אחד מבכירי שרות הביטחון הכללי בישראל.

את הפרקים הללו על תולדות הקהילה לומדים דורות ההמשך בעיקר מחומרים שמעבירה רעות במיילים, בפייסבוק ובאתר.

רעות
קמילה קלאוזינסקה וראש העיר זדצוולה

סבה של רעותי יוסף, היה יליד זדונסקה וולה, אח לעוד שישה אחים ואחיות. בבעלות המשפחה הייתה חנות לכלי בית במרכז העיר. הוא עלה לארץ ישראל ב-1934, רעייתו לימים ואחותו עלו אחריו ועוד אחות שרדה את אושוויץ. כל שאר בני המשפחה מצד הסב והסבתא נספו בחלמנו. כלומר שהוריו מצד האב אומנם הגיעו לארץ לפני השואה, אבל רובה המכריע של המשפחה נרצח בשואה. רעות רואה עצמה כדור שלישי לניצולים. כיום, רעות חושפת סיפור מצמרר מתקופת ראשית השואה. אימו של סבה, סבתא רבא של רעות, נאנסה בידי חייל נאצי והרתה. בשל היות המשפחה דתית, הדבר נשמר בסוד והאישה ילדה את התינוק, בנו של החייל הנאצי. אך הסוף היה שהילד נרצח יחד עם אימו בחלמנו.

הוריה של רעות, האב אליעזר הוא טכנאי רנטגן בנתניה, ואימה שמוצאה מבולגריה עובדת במכללת ווינגייט. לאחר פטירת הוריו, אליעזר נעשה "מסורתי" כהגדרת רעות. הקריירה של אישה צעירה זאת היא עשירה כמו במעשים. היא סיימה מגמות ביולוגיה וערבית ונחשבה כתלמידה מצטיינת ביותר. היא חשבה להיות רופאה. "ב-2001, בכיתה י"ב, דרכתי לראשונה על אדמת פולין ומיד ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיי. חלום הרפואה התחלף בשימור והנצחת זכר השואה." ב-2005 סיימה שירות צבאי בחיל המודיעין ובמשך 6 שנים היא עשתה את ב.א בתחום היסטוריה של עם ישראל ובלשנות אנגלית, ואחר כך ה- MA - בהיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו (התמחות בשואה). במהלך התואר השני היא כתבה תזה בנושא: "קורות יהודי זדונסקה וולה פולין בשנים 1939-1944" בתקופת לימודי התואר השני, היא הכירה את בעלה לעתיד אבי הרשקוביץ, יליד ירושלים, לו נישאה לאחר הכרות של יותר משנה. היא מתארת אותו "גבר חלומותיי." לזוג שני ילדים. הבן הבכור עָז, נולד ב-29.3.2012 ו-14 חודשים לאחר מכן נולד עדן. רעות, לאחר הנישואין היא משהו כמו "אישה דתייה לייט", או מסורתית פלוס. למקורביה יש לה תמיד חיבוק חם. המשפחה גרה בדירה משלה בשכונת פסגת זאב בירושלים. "מדובר בבעלי, בי, שני הבנים ושני חתולים". היא שכחה למנות את משפחתה הגדולה - שרידי הקהילה של זדונסקה וולה, שהיא להם אם צעירה ואחות. והיא גם מופת לאחרים.

תאריך:  19/09/2014   |   עודכן:  19/09/2014
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רֵעוּת - אילו רבים כמוה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פריטה
20/09/14 09:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
לאחר מאבק ממושך של וועידת התביעות וארגוני השואה בישראל מול ממשלת גרמניה, הושג הסכם במסגרתו תפצה ממשלת גרמניה את "ילדי השואה" בתשלום חד פעמי בגין סבל נוסף. העלות הכוללת של ההסכם נאמדת בכ- 250 מיליון דולר (כ-175 מיליון אירו).
04/09/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אישה חולפת על פני האנדרטה החדשה לקורבנות "המתת החסד" בברלין, ביום שלישי, ה-2 בספטמבר, 2014. גרמניה חנכה אנדרטה ליותר מ-200,000 בני אדם עם מוגבלויות פיזיות ונפשיות, שנרצחו על-ידי הנאצים, שהחשיבו את חייהם ל"חסרי ערך". שמשת הזכוכית הכחולה באורך 24 מטרים עומדת על אתר של וילה שבה הרצח ההמוני של חולים בבתי חולים ובמוסדות לחולי נפש תוכנן ותואם, משנת 1940. השיטות של תוכנית המתת החסד כללו שימוש בתאי גזים.
הרשויות באוסטריה נתנו אור ירוק לתוכנית שתהפוך את הפאב לשעבר, היכן שאדולף היטלר נולד, למוזאון "בית האחריות" (House of Responsibility) - מוזאון לפשעיו של העריץ.
01/09/2014  |  יפעת גדות  |   חדשות
חברת הביגוד זארה "תפרה לעצמה" תיק מביך השבוע כשחולצת טי לפעוטות שמיועדת להימכר כ"חולצת שריף" הגעה לילדי ישראל ועוררה בארץ קונוטציות שונות לחלוטין.
27/08/2014  |  יפעת גדות  |   חדשות
השואה גורמת לכל אחד מאתנו לשאול את עצמו את אותה שאלה: מה אני הייתי עושה?
20/08/2014  |  יאיר לפיד  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il