|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

פרשת השבוע: ויחי תשע"ה

צופים אל העתיד

אם ננסה להבין את המניעים של יוסף - שאגב מוזכר בזוהר כדמות מופתית שלא רק נמנע מלנקום אלא עוד הואיל לגמול טובות למי שפגעו בו - אפשר לומר שהוא ידע לחשב עלות מול תועלת; הרי אם היה פוגע באחיו היה "מרוויח" את סיפוק יצר הנקמה ולא מועיל דבר. להפך, היה פוגע באפשרות האחדות של בית יעקב. במקום זה הוא התעלם מיצר הנקמה, אם בכלל היה לו כזה, ושמר על האחדות
04/01/2015  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
יוסף חושף זהותו לאחיו [ציור: גוסטב דורה]

לפנינו עוד כחדשים וחצי עד הבחירות אבל הדיבורים עליהן אינם פוסקים וההתארגנות בעיצומה. פילוגים, האשמות הדדיות, בחירות מקדימות, הרכבת רשימות, חקירות פליליות ועוד כהנה וכהנה. לא משעמם למי שזה מעניין אותו. והכי מעניין אלה הסקרים שמתפרסמים בתדירות שמקשה על המעקב אחריהן. והמתבונן מן הצד תוהה איך זה שלא למדו לקח ממערכת הבחירות הקודמת. ומזו שקדמה לה. ומזו שקדמה... השאלה היא לא על הסוקרים וגם לא על העתונאים, להם זו פרנסה אז שירוויחו. השאלה היא על צרכני התקשורת והסקרים, שמתייחסים ברצינות לכל הפרסומים. ובכלל, איך אפשר להחליט כבר היום למי להצביע, כאשר שום דבר עדיין אינו ברור, לא מי נגד מי וגם לא מדוע. כלומר, יש תוקפים ויש מותקפים, יש משמיצים ומושמצים, אבל שום דבר אינו סופי ושינויים ממשיכים להתחולל.

היפך אהבת ישראל

האמת היא שבחירות אצלנו הן משהו בלתי נעים בעליל. כי הרבה לפני שהן מתקיימות יש כבר מה שנוהגים לכנות "אווירת הבחירות" שפירושה אצלנו הוא זיהום קיצוני של האווירה. כי מרבית הפרסומים בהקשר הזה הם מכפישים. אנשים ומפלגות מציעים את עצמם לבחירה לא על בסיס ניסיון לשכנע אותנו במה שטוב ומתאים לנו במצעם אלא על בסיס הכפשת הזולת. במלים פשוטות, אווירת הבחירות אצלנו פירושה ניגוד קיצוני לרעיון החיוני של אהבת ישראל וזה מאוד לא נעים. גם אותי כבר שאלו במי אני בוחר ועניתי שאני בוחר בקב"ה. אומנם צריכים להצביע גם למישהו פה על הארץ, אבל מוקדם מדי להחליט. לא לחינם עוד לא קרה לי שהצבעתי לאותה מפלגה פעמיים רצוף. זה כי אני משתדל שלא לתת את קולי לחיזוק השלילה. כלומר, לא למכפישים ולא לשקרנים.

רק שיקולים ערכיים

גם בהחלט ייתכן, כפי שכבר קרה בעבר, שאצביע עבור רשימה שקיים ספק אם היא תעבור את אחוז החסימה. כמובן, אם המצע שלה יתאים לי והמועמדים ייראו לי הגונים. כי ההכרעות שלי הן, אני מקווה לפחות, בהתאם לעקרונות ולערכים שאני מאמין בהם, בלי שום קשר לשיקולים פוליטיים. וכמובן, אין לי שום מושג מה יהיו תוצאות הבחירות והשאלה הזאת אינה מדירה שינה מעיני. כי כמו שראינו שוב ושוב בפרשות שקראנו בשבועות האחרונים, האדם יכול לתכנן מה שהוא רוצה, אבל הקב"ה מנתב את התהליכים אל עבר היעד שהוא קבע. וכל עוד שום מפלגה אינה מתחילה אפילו להצביע על התכלית, שלא לומר לחתור אליה, אין במי לבחור. צריכים להצביע ומצביעים עבור מי שנראה לנו הכי מתאים לנהל פה את העניינים עד שהקב"ה יפתיע אותנו ויביא אותנו אל התכלית שהוא קבע עבורנו. וכאמור, בפרשות השבוע קראנו על כמה הפתעות כאלה.

טווח ראיה מוגבל

ובמה שנוגע לתחזיות בדבר הצפוי לנו בעתיד, בין אם מדובר במי יזכה בבחירות ובין אם מדובר בתוצאות של מהלך כזה או אחר, לפעמים אני ממש מתפעל מפרשנים (וגם סוקרים) שההיסטוריה שלהם מלאה בתחזיות כושלות והם ממשיכים להשמיע תחזיות בקול בוטח וסמכותי. לא למדו את פרשת וישב. שם ראינו שאחי יוסף התנכלו לו מתוך מחשבה שיצליחו להפטר ממנו ומחלומות הגדולה שלו, חלומות שבהם הופיעו האחים ככפופים אליו. הם מאוד לא רצו לקבל אותו כמלך עליהם ונקטו יוזמה (בראשית לז): [כ] וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ, וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת, וְאָמַרְנוּ, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; וְנִרְאֶה, מַה-יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו. ואחרי כמה שנים, של ניתוק מוחלט הם נפגשים שוב והחלומות שלו מתגשמים (פרק מב): [ו] וְיוֹסֵף, הוּא הַשַּׁלִּיט עַל-הָאָרֶץ--הוּא הַמַּשְׁבִּיר, לְכָל-עַם הָאָרֶץ; וַיָּבֹאוּ אֲחֵי יוֹסֵף, וַיִּשְׁתַּחֲווּ-לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה.

יש דברים שלא אומרים

וגם כאשר אדם זוכה לטווח ראיה מוגדל, כמו הנביאים למשל, לא תמיד הוא מורשה לגלות את מה שהוא רואה. לפעמים הנביא מקבל נבואה לעצמו בלבד, בלי היתר לפרסמה. כך כנראה קורה ליעקב אבינו בפרשת השבוע (פרק מט): [א] וַיִּקְרָא יַעֲקֹב, אֶל-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. במקום זה הוא מתחיל לברך אותם ואינו אומר דבר על אחרית הימים. חז"ל אומרים, ורש"י מביא את זה בפירושו על הפסוק, שיעקב אבינו: ביקש לגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה והתחיל אומר דברים אחרים. הנה כי כן, יעקב אבינו ידע את הקץ; מן הסתם ראה את הדור שלנו עם כל המחלוקות והפילוגים שמתחוללים בו ומעכבים את הגאולה, אבל כאשר ביקש לדבר על זה, כאשר רצה לומר לבניו מתי ומה צפוי להיות בימי קץ ההיסטוריה המוכרת, נסתלקה ממנו שכינה. כי יש דברים שאמורים להישאר נעלמים. לא את הכל צריכים לדעת.

צופים אל העתיד

האדם מטבעו נוטה להיות סקרן, שלא לומר חרד לגבי הצפוי לו בעתיד. על הסקרנות הזאת מבוססת הפרנסה של חוזי עתידות למיניהם, מאסטרולוגים ועד באבות למיניהם. אבל מפרשת השבוע אנחנו לומדים שאין תועלת בניסיונות לנבא את העתיד. הדבר היחיד שיכולה להיות בו תועלת הוא לעבוד קשה בהווה כדי שהעתיד יהיה טוב יותר. וכמובן, אין הכוונה לתחום החומרי בלבד או אפילו בכלל, כי בתחום הזה אפשר לעבוד קשה ואפילו קשה מאוד והתוצאות יהיו הפוכות. הכוונה היא לתחום הערכי רעיוני, בתחום הזה הרבה יותר קשה להתמיד וביחוד מול כל ההתנגדויות מסביב. זה מה שאיפיין את יוסף במצרים, דבקות בלתי מתפשרת בערכים שספג בבית אביו, ולזה גם חתר יעקב כששלח את יהודה להכשיר בית תלמוד עוד לפני שהגיעו למצרים, כדי שכל צאצאיו יתחזקו את הערכים וגם ירכשו נוגדנים שיסייעו להתגבר על הסחף הסביבתי.

החשש מנקמה

יש להניח שבאופן כללי היוזמה הזאת של יעקב הצליחה, עובדה היא שבניו שמרו על מורשתם בכל משך שנות השיעבוד במצרים. עם זאת היו חריקות במהלך הזמן ועל אחת מהן אנחנו למדים כבר בפרשת השבוע. אחרי ההסתלקות של יעקב אבינו, ערכו לו לוויה מפוארת במסלול ארוך, ממצרים עד מערת המכפלה, כאשר מלבד בניו השתתפו גם נכבדים מצריים, כולל משמר כבוד, בלוויה. כאשר שבו למצרים, נתעורר חשש אצל אחי יוסף (פרק נ): [טו] וַיִּרְאוּ אֲחֵי-יוֹסֵף, כִּי-מֵת אֲבִיהֶם, וַיֹּאמְרוּ, לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף; וְהָשֵׁב יָשִׁיב, לָנוּ, אֵת כָּל-הָרָעָה, אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ. לוּ יִשְׂטְמֵנוּ פירושו שמא יִשְׂטְמֵנוּ. אומנם האבא לימד אותם לבטוח בה' יתברך ולאהוב זה את זה וגם מהניסיון היו אמורים כבר לדעת שהכל מתנהל בהשגחה פרטית, אבל ברגע המבחן התעוררו החששות הטבעיים. כל הניסיון שנצבר כמו נעלם פתאום.

כשהגורם המאחד נעלם

ומכיוון שלכאורה אין להם שום רעיון כיצד לפייס את יוסף כדי שימחל להם, הם ממציאים צוואה של האבא: [טז] וַיְצַוּוּ, אֶל-יוֹסֵף לֵאמֹר: אָבִיךָ צִוָּה, לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר. כל עוד האבא היה איתם, המשפחה הייתה מאוחדת סביבו ולא היה חשש שמישהו מהם יפגע באחיו. כעת הם שמים בפייו דברים בזכות הסליחה ושמירת האחדות: [יז] כֹּה-תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף, אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי-רָעָה גְמָלוּךָ, וְעַתָּה שָׂא נָא, לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ; וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף, בְּדַבְּרָם אֵלָיו. יוסף בוכה כי הוא בטוח שהאבא לא אמר שום דבר מעין זה, כי הוא לא חשד בו שירצה לנקום והחשש קיים אך ורק מדמיונם של האחים. יוסף מרגיע את אחיו בהזכירו להם שיש הכוונה מלמעלה ושאין לו שום כוונה לקחת לעצמו את תפקידו של האלקים: [יט] וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף, אַל-תִּירָאוּ: כִּי הֲתַחַת אֱלֹקִים, אָנִי. אין זה תפקידו של האדם לנהל חשבונאות מהסוג הזה.

עלות מול תועלת

חשבונאות כזאת יכול לנהל רק האלקים. והראיה: [כ] וְאַתֶּם, חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה; אֱלֹקִים, חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה, לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה, לְהַחֲיֹת עַם-רָב. ובכל זאת, איזו צורה תלבש מערכת היחסים המשפחתית כעת, כאשר האבא איננו? עונה על כך יוסף: [כא] וְעַתָּה, אַל-תִּירָאוּ--אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם, וְאֶת-טַפְּכֶם; וַיְנַחֵם אוֹתָם, וַיְדַבֵּר עַל-לִבָּם. לא רק שהוא לא מעלה בדעתו לנקום, הוא מבטיח להם שימשיך לתמוך בהם, ומקיים. אם ננסה להבין את המניעים של יוסף - שאגב מוזכר בזוהר כדמות מופתית שלא רק נמנע מלנקום אלא עוד הואיל לגמול טובות למי שפגעו בו - אפשר לומר שהוא ידע לחשב עלות מול תועלת; הרי אם היה פוגע באחיו היה "מרוויח" את סיפוק יצר הנקמה ולא מועיל דבר. להפך, היה פוגע באפשרות האחדות של בית יעקב. במקום זה הוא התעלם מיצר הנקמה, אם בכלל היה לו כזה, ושמר על האחדות.

חיים נצחיים

על יעקב אבינו אומרים חז"ל ומובא ברש"י שהוא לא מת. כתוב: [לג] וַיְכַל יַעֲקֹב לְצַוֹּת אֶת-בָּנָיו, וַיֶּאֱסֹף רַגְלָיו אֶל-הַמִּטָּה; וַיִּגְוַע, וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו. לא כתובה מיתה. והגמרא (תענית ה/ב) שואלת: וכי בכדי ספדו ספדנייא וחנטו חנטייא וקברו קברייא? והתשובה - מקרא אני דורש; שנאמר (ירמיהו ל): [י] וְאַתָּה אַל תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב נְאֻם ה', וְאַל תֵּחַת יִשְׂרָאֵל; כִּי הִנְנִי מוֹשִׁיעֲךָ מֵרָחוֹק, וְאֶת זַרְעֲךָ מֵאֶרֶץ שִׁבְיָם, וְשָׁב יַעֲקֹב, וְשָׁקַט וְשַׁאֲנַן וְאֵין מַחֲרִיד. מקיש הוא לזרעו מה זרעו בחיים אף הוא בחיים. ה' מבטיח ישועה ליעקב ולזרעו. כמו שזרעו מדובר באנשים חיים כך ביחס ליעקב מדובר באיש חי. מעניין מאד. על אברהם לא נאמר שהוא חי וגם לא על יצחק, רק על יעקב. כי מאברהם יצא ישמעאל ומיצחק יצא עשו שהחיים שלהם אינם מהווים המשך לחיי אבותיהם. חיי בני יעקב כולם הם המשך ישיר לחיי יעקב ולכן נחשב שלא מת. חומר למחשבה.

תאריך:  04/01/2015   |   עודכן:  04/01/2015
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צופים אל העתיד
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וינטר הניה
4/01/15 20:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
ארבעה חברי כנסת של מפלגת העבודה המקורבים ליושב-ראש המפלגה יצחק הרצוג רוקמים ביניהם "דיל" לדחוק את רגלי ח"כ שלי יחימוביץ' אל "מורד הרשימה" לכנסת. כך נחשף על-ידי העיתונאי דוד חרמץ במקומון "471" היוצא לאור במרכז הארץ.
03/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
תא"ל (מיל.) ח"כ מרים (מירי לחברים) רגב החליטה שהיא תהיה שרה. לא, שלא תהיה טעות. היא לא רוצה להיות "שרה" של נתניהו, אלא שרה אצל נתניהו. בממשלה, כמובן. אבל הצרה היא שמירי רגב רותמת את העגלה שלה לפני הסוסים שהרי בינתיים קיימים רק סקרים החושפים אולי נטיית לב ציבורית ולכן אין לדעת מי בסופו של יום הבחירות יהיה חבר הכנסת שעליו יטיל הנשיא ראובן ריבלין את תפקיד מרכיב הממשלה.
03/01/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הרשימה שתציג מפלגת הליכוד בבחירות לכנסת, אשר הורכבה שלשום בבחירות המקדימות, מעניקה רוח גבית למפלגה. סקר חדש, של מכון טלסקר מגלה (יום ו', 2.1.15) כי אם הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום הייתה מקבלת מפלגת הליכוד 26 מנדטים. מדובר בעלייה של 2 מנדטים לעומת סקר שנערך בשבוע שעבר.
02/01/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
כשלושת אלפים פעילי ש"ס התאספו ברחוב הקבלן בירושלים מתחת לביתו של הרב עובדיה יוסף וקראו לשובו. דרעי, השוהה בטבריה, התקשר אל השוהים במאהל המכונים "התנזים של דרעי", ודבריו הושמעו באמצעות רמקולים.
01/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מספירה סופית של קולות המצביעים בבחירות המקדימות בליכוד עולה כי חבר הכנסת יריב לוין קפץ שני מקומות מעל חברי הכנסת גילה גמליאל ויובל שטייניץ. בשקלול עם הרשימה הרצית, מובטח לו המקום ה-12 ברשימה.
01/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il