|
תוך 20 דקות [צילום: דייוויד פיליפ, AP]
|
|
|
|
|
בעיית המידע הכוזב המופץ ברשתות החברתיות בכלל ובפייסבוק בפרט שוב התגלתה במלוא כיעורה וחומרתה לאחר הטבח בבית הספר בטקסס, בו נרצחו עשרה בני אדם (18.5.18) – מדווח וושינגטון פוסט.
זמן קצר לאחר הטבח, הופצו בפייסבוק שקרים באמצעות חשבונות כוזבים ובהם שמו של החשוד, דימיטריוס פגורציס, ותמונה מפוברקת שלו כאשר הוא חובש כובע ועליו המילים "הילארי 2016". כמה מן החשבונות זוהו במהירות בידי פייסבוק והוסרו מיידית, אך אחרים צצו במקומם. כריס סמפסון, מומחה לדיס-אינפורמציה, אמר בזמן אמת שהוא רואה את החשבון הכוזבים נוצרים ומתמלאים במידע שקרי.
הפוסט מציין, כי מדובר בתופעה שהפכה לשכיחה אחרי יריות בבתי ספר אמריקניים: מידע כוזב שמטרתו להסתיר את האמת או לצבור נקודות פוליטיות על דמם של ילדים ונערים. עם זאת, כמה מומחים למדיה החברתית הופתעו מן המהירות בה התרחשה התופעה אחרי הטבח בבית הספר בעיר סנטה-פה. סמפסון בדק כמה זמן נדרש להופעת החשבון הכוזב הראשון מאז נחשף שמו של החשוד: 20 דקות בלבד. "זה נראה כאילו הם היו מוכנים לזה, כאילו לא יכלו לחכות לעשות זאת", הוא אומר.
הידיעות הכוזבות הללו שבות וחושפות את נקודת התורפה של האתרים הפופולריים ביותר בעולם: השימוש בהם בידי שקרנים המנצלים את הערפל של החדשות המתפרצות, כאשר העובדות אינן ידועות. פייסבוק אמרה בתגובה, כי היא הורידה את החשבון האמיתי של החשוד ופועלת להוריד חשבונות מתחזים. בשבוע שעבר הודיעה פייסבוק, כי ברבעון הראשון של השנה מחקה 500 מיליון חשבונות כוזבים, אם כי הודתה שקרוב לוודאי שישנם רבים אחרים שלא איתרה.
התופעה התרחשה גם בטוויטר, מוסר הפוסט. כריסטופר בוזי, העוקב אחרי 12,000 חשבונות טוויטר אוטומטיים המשמשים לעיתים קרובות להפצת מידע כוזב, אומר שארבעה מתוך עשרת הביטויים הנפוצים ביותר בידי חשבונות כאלו ביממה שלאחר הטבח היו קשורים לאירוע הטראגי. הם הגיעו לעשרת המובילים בתוך פחות משלוש שעות, ומדובר בפעילות משמעותית אפילו בקנה המידה של טוויטר, אמר.
לא ברור מי יצר את החשבונות המזויפים. כידוע, בעבר נעשה שימוש בטכניקה זו כדי לשתול במכוון מידע כוזב – הדוגמה הבולטת ביותר היא פעילותה של רוסיה לקראת בחירות 2016 – אך ייתכן שהפעם הרקע שונה. "לכמה אנשים, החיים הם פשוט בדיחה אחת גדולה", אומר סמפסון על חלק מן העומדים מאחורי הפצת השקרים.
תיאוריות קונספירציה ומידע כוזב הופיעו גם בעבר בכל מיני פינות של האינטרנט ובאתרים של ימין קיצוני אחרי מעשי טבח בבתי ספר. אבל הגל הזה של דיס-אינפורמציה מוצא את דרכו גם לליבת הרשת: סרטון וידאו כוזב אחרי הטבח בפלורידה בחודש פברואר הגיע לצמרת הצפיות ביוטיוב; האתר טען שהאשמה מוטלת על האלגוריתמים שאפשרו לו לזכות בצפיות רבות תוך זמן קצר.