חברות הענק מעמק הסיליקון מנסחות מחדש את כלליהן בתחום השמירה על הפרטיות, במאמץ להשלים אותן עד היום (25.5.18) – המועד בו נכנס לתוקף חוק הפרטיות החדש של
האיחוד האירופי, העוסק באבטחת מערכות מידע (GDRP). החוק החדש מביא לקיצו את העידן בו יכול היה המשתמש לוותר על פרטיותו בהקלקה פשוטה, אם כי הוא עלול גם לגרום לכך שיידרשו הסברים ארוכים ומייגעים – עליהם ידלגו רוב הגולשים.
החוק מחייב חברות להסביר בשפה פשוטה כיצד הן מעבדות את המידע שברשותן, ומחייב אותן לקבל הסכמה מפורשת מלקוחותיהן לכל שימוש אפשרי בו. הלקוחות גם יוכלו לבקש עותק מן המידע שברשות החברות ולבקש למחוק אותו. הקנס המירבי על הפרת החוק הוא 4% מההכנסות הגלובליות השנתיות. הכנסות פייסבוק ברבעון האחרון היו 13 מיליארד דולר – כך שבקצב שנתי היא עלולה לעמוד בפני קנס של 2.1 מיליארד דולר; גוגל, עם הכנסות רבעוניות של 32.3 מיליארד דולר, מסתכנת בקנס של 5.2 מיליארד דולר; אפל, עם קצב הכנסות שנתי של 340 מיליארד דולר, עלולה לעמוד בפני קנס של 13.6 מיליארד דולר.
וושינגטון פוסט מסביר, כי מאחר שהחברות מתקשות לדעת מהו אזרחותו של כל משתמש, רובן כבר הודיעו שיחילו על עצמן את רוחו של החוק האירופי גם אם הן שוכנות מחוץ ל-27 מדינות האיחוד. החברות ירחיבו את הגנות הפרטיות או לפחות יבהירו את ההסברים הניתנים ללקוחות בכל רחבי העולם. ההבדל יהיה, שמי שמתגוררים מחוץ לאירופה, לא יוכלו לנקוט באמצעים נגד החברות בהתאם ל-
GDRP
לצד זאת, קיים כאמור החשש שכללי GDRP יובילו לכך שבפני הגולשים יוצגו חוזים ארוכים ומייגעים – החוזה החדש של גוגל כולל 20 עמודים – והם ישובו ויאשרו אותם ללא כל בדיקה. בעיה אפשרית נוספת תצוץ אם החברות יתנו את הגישה למלוא שירותיהן בהסכמה של הגולשים לשימוש במידע עליהם. יש גם הטוענים, כי החוק האירופי עצמו – המשתרע על פני 88 עמודים – מבלבל לא פחות מאשר ההתנהלות אותה הוא נועד לשנות.
גוגל, פייסבוק, אפל וחברות אחרות פעלו בקדחתנות בתקופה האחרונה כדי ליצור את הכלים שיאפשרו ללקוחות להוריד ולמחוק את המידע עליהם, ובמקביל – להתאים את מדיניות הפרטיות לקווים המנחים של החוק האירופי. יש לזכור, כי למרות שמדובר בחברות אמריקניות – יש להן פעילות ענק באירופה, כולל חברות-בנות מקומיות; גוגל אף רשומה באירלנד, החברה באיחוד האירופי.
פייסבוק מסרה אתמול (יום ה', 24.5.18), כי בשבועות האחרונים תודיע ב-2 מיליארד החשבונות שלה על שורה של אפשרויות העומדות בפני הגולשים. בין היתר הם יישאלו, האם ברצונם שפייסבוק תפעיל על תמונותיהם טכנולוגיה של זיהוי פנים והאם היא יכולה להשתמש במידע שאוספים המפרסמים אצלה. בחודש מארס הודיעה פייסבוק, כי תרכז בעמוד אחד את כל פרטי מדיניות הפרטיות שלה, המפוזרים כיום ב-20 מקומות שונים ברשת החברתית ותאפשר לראשונה למשתמשים למחוק חלק מההיסטוריה של פעילותם. אולם היא לא תאפשר להם למנוע את השימוש ברוב המידע שכבר בידיה. במקביל, פייסבוק מפסיקה להחיל על לקוחותיה בארה"ב ובקנדה את כללי הדין האירי, כפי שהיה עד כה.
אפל הודיעה שלשום (23.5.17) על מדיניות פרטיות חדשה, במסגרתה יכולים הלקוחות להוריד עותק של הפרופיל שלהם אותו שומרת החברה. פרופיל זה כוללת את הפעילות בחנות האפליקציות, ב"אפל מיוזיק" וב-iCloud, וכן את הביקורים בחנויות הפיזיות של אפל. גוגל הודיעה קודם לכן על ניסוח מחדש של מדיניות הפרטיות שלה ועל עידכונים שמטרתם למסור הסברים פשוטים יותר על המידע שהיא אוגרת. גוגל אינה משנה את פעילותה, מעיר הפוסט, אלא רק מנסה לפשט את ההסברים לגביה.
הפוסט מזכיר, כי הצורך במדיניות פרטיות משופרת הוכח בצורה מוחצת בחודשים האחרונים, לאחר שנודע שחברת קיימברידג' אנלטיקה השתמשה במידע על 87 מיליון מלקוחות גוגל כדי להעביר מסרים פוליטיים בבריטניה (בעד הברקזיט) ובארה"ב (בעד
דונלד טראמפ). הפרשה אילצה את מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, להתנצל בפומבי שוב ושוב, לעמוד בפני שימועים קשים בארה"ב ובאירופה, ולהבטיח שינויים מהותיים במדיניות הפרטיות של החברה – שינויים העשויים להשפיע בצורה משמעותית על המודל העסקי שלה.