אתה המוצר – זוהי העסקה שמציעים ענקי עמק הסיליקון לצרכניהם. המשתמשים מקבלים בחינם מנועי חיפוש, חשבונות במדיה חברתית ויישומונים בסמארטפונים – והספקים משתמשים במידע האישי שהם אוספים. זה היה ידוע מזמן, כמו גם העובדה שפייסבוק חשפה מידע אישי רב של משתמשיה.
ואולם, תחקיר נרחב של ניו-יורק טיימס חושף (יום ד', 19.12.18), כי השוק למסחר במידע אישי גדול עוד יותר מכפי שהלקוחות משערים, וכי פייסבוק מסרה לצדדים שלישיים הרבה יותר מידע מכפי שהיה ידוע עד כה. התחקיר מבוסס על אלפי עמודים של מסמכים פנימיים ושיחות עם 50 עובדי פייסבוק בהווה ובעבר. המסקנה: פייסבוק אוספת יותר מידע על יותר אנשים מאשר כל חברה פרטית בהיסטוריה.
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הצהיר בקונגרס בחודש אפריל: "איננו מוכרים מידע לאיש". הוא הבטיח שהמידע על 2.2 מיליארד המשתמשים יישאר תמיד בטוח בידי החברה. נכון שפייסבוק לא מכרה את המידע, אומר הטיימס, אבל במשך שנים היא חלקה אותו עם עשרות חברות היי-טק אחרות ובהיקף נרחב בהרבה מכפי שהיה ידוע עד כה. בתמורה, הביאו אותן חברות לפייסבוק לקוחות חדשים, עודדו אותם להשתמש בשירותיה וכך הזניקו את הכנסותיה מפרסום.
לחברות היי-טק אלו הייתה גישה רחבה בהרבה מזו שקיבלה חברת המחקר הפוליטי קיימברידג' אנליטקה (87 מיליון חשבונות). כאשר נחשפה הפרשה בשנה שעברה ופייסבוק ניצבה בפני המשבר החמור ביותר בתולדותיה, היא הבטיחה ששינתה כבר ב-2014 את מדיניותה כדי להבטיח שמפתחי יישומונים שוב לא יקבלו גישה למידע. אלא שבפועל, מגלה התחקיר, פייסבוק נתנה לענקי ההיי-טק – ובהם
מיקרוסופט ו
אמזון – הרבה יותר ממה שקיבלה קיימברידג' אנליטיקה: מידע על מאות מיליוני משתמשים מדי חודש, כולל כתובות דוא"ל ומספרי טלפון, וכל זאת ללא ידיעת המשתמשים וכמובן ללא הסכמתם.
מסמכים פנימיים של פייסבוק מעלים, כי בסך-הכל היא חלקה מידע עם למעלה מ-150 חברות – רובן בתחום ההיי-טק, אך גם יצרני מכוניות, חברות תקשורת (כולל ניו-יורק טיימס עצמו) ועוד. חלק מאותן חברות קיבלו גישה למידע שהגולשים חסמו, וחלק ניכר מהיישומונים שלהן כלל לא הופיעו בהגדרות של המשתמשים. המשמעות: המידע נמסר לאותן חברות ללא ידיעת הגולשים.
הסכמי שיתוף הפעולה החלו ב-2010 ומספרם גדל כל כך, עד שעובדים בחברה פיתחו כלים כדי לעקוב אחרי סוגי הגישה השונים של שותפים אלה. אולם נראה שברמת החברה וההנהלה – פייסבוק לא פיקחה על השימוש במידע. הטיימס מגלה, כי חברת המדיה החברתית הרוסית יאנדקס – כנראה בעלת קשר לקרמלין – נהנתה מגישה לפרטי המשתמשים שנים אחרי שפייסבוק ניתקה מפתחים אחרים.
כל זה התרחש מתחם לאפם של הרגולטורים, מדגיש הטיימס. בשנת 2011 התחייבה פייסבוק בפני הממשל לחזק את ההגנות בתחום הפרטיות ולדווח מדי שנתיים על פעילותה. אלא ששיתוף המידע שחשף העיתון מהווה הפרה של אותה התחייבות, שכן למשתמשים אין שום דרך לדעת למי נמסר המידע שלהם, ומשום שפייסבוק לא פעלה לשמור על בטחונו לאחר שנמסר.