|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך לשמור על תפקוד מיני וזוגיות בריאה אחרי גיל 50
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?
הרס בעיר חסיב יאר, השבוע [צילום: אנדריי אנדריינקו, AP]

עקרונות ראויים לכל שבח – אך יש להם מחיר

מאמר ב-Foreign Affairs טוען שהמלחמה באוקראינה מתמשכת משום שהן קייב והן המערב מתקשים להשלים עם הצורך לוותר על עקרונות תמורת הסכם
02/12/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

כאשר פלשה רוסיה לאוקראינה בסוף חודש פברואר, חשבו רק מעטים שהמלחמה תשתולל במלוא עוזה תשעה חודשים מאוחר יותר. המתכננים הרוסים לא הביאו בחשבון את התנגדותם של הכוחות האוקראיניים, התלהבותם והתמיכה הנרחבת מן המערב. כעת שני הצדדים מחופרים והמלחמה עשויה להימשך עוד חודשים ואפילו שנים.

רוב המלחמות ב-200 השנים האחרונות נמשכו בממוצע שלושה-ארבעה חודשים, בעיקר משום שמלחמה היא הדרך הגרועה ביותר ליישב סכסוך – מציין פרופ' כריסטופר בלטמן מאוניברסיטת קולומביה במאמר ב-Foreign Affairs. מובן שמלחמות רבות נמשכות הרבה יותר. שלושה גורמים מונעים את סיומן: כאשר מנהיגים סבורים שתבוסה מסכנת את הישרדותם, כאשר למנהיגים אין מושג ברור על עוצמת הצד שלהם והצד שכנגד, וכאשר מנהיגים חוששים שהאויב יהיה חזק יותר בעתיד. באוקראינה קיימים כל השלושה.

אבל זהו רק חלק מהסיפור. למלחמה זו יש שורשים אידיאולוגיים. ולדימיר פוטין כופר בעצם זכותה של אוקראינה להתקיים כמדינה ריבונית, בעוד ולדימיר זלנסקי ואזרחיו יילחמו בכל מחיר על עצמאותם. התוצאה: שני הצדדים דוחים את ה"ריאלפוליטיק" ונלחמים על העיקרון.

רוסיה ואוקראינה אינן יוצאות דופן במובן זה. זה מה שעמד, למשל, מאחורי מלחמת העצמאות האמריקנית. יותר ויותר דמוקרטיות נראות כמו אוקראינה, כאשר אידיאלים פופולריים מונעים פשרות מסוימות. עקרונות עמדו גם מאחורי כמה ממלחמות המערב במאה הנוכחית, כולל הפלישות לאפגניסטן ועירק. לא תמיד שמים לב לכך, אך עקרונות וערכים מרכזיים מונעים לעיתים השגת שלום.

מלחמות פורצות ונמשכות כאשר מנהיגים סבורים שישיגו תוצאות טובות יותר בלחימה מאשר בפוליטיקה. בלטמן מסביר ביתר אריכות את שלושת הגורמים להתמשכות המלחמות ומחיל אותם על אוקראינה:

  • ראשית, פוטין מאמין שתבוסה עלולה להפיל את משטרו ולכן יש לו מניע להמשיך ולהילחם, תוך התעלמות מהמחיר שמשלמים הרוסים.

  • שנית, לרוב נדרשים רק כמה חודשים כדי שכל צד יבין את הכוח האמיתי שלו ושל יריבו, אך לעיתים לוקח לערפל זמן יותר להתפוגג. הצבא האוקראיני הפגין ביצועים מעל ומעבר לכל הציפיות, אך עדיין לא ברור האם הוא יכול לסלק לחלוטין את הרוסים. חורף קר עלול לפגוע בנכונות האירופית לסייע לאוקראינה. הגיוס הנרחב של רוסיה יבוא לידי ביטוי רק בעוד מספר חודשים. התוצאה: חוסר מודעות מלאה לכוח ומגבלותיו.

  • שלישית, בליבה של כל מלחמה ממושכת עומדת "בעיית המחויבות": חוסר יכולת של אחד הצדדים או שניהם להגיע לשלום בשל החשש משינוי במאזן הכוחות. האוקראינים אומרים שלא ניתן להאמין לאף מילה של פוטין, משום שהוא לא יסוג משאיפתו לכבוש את ארצם. הסכם כעת רק יאפשר לו להתארגן ולתקוף שוב. מעבר לכך, הציבור האוקראיני אינו מוכן להתפשר עם התוקפן וידחה כל הסכם.

העיקרון הישן של "לא ניתן לחלוקה"
ג'פרסון ואדמס. מדוע התחוללה המהפכה האמריקנית

אולם, טוען בלטמן, עמדותיהן של רוסיה ואוקראינה אינן "בעיית מחויבות" רגילה הנובעת משיקולים אסטרטגיים. מה שמונע הסדר הוא גורמים בלתי-חומריים. העקרונות והאובססיות של מנהיגי שתי המדינות מתדלקים את העימות. שני הצדדים מעדיפים להילחם מאשר לוותר.

סירובה העיקש של אוקראינה להתפשר איננו יוצא דופן. השוואה בולטת במיוחד היא למלחמת העצמאות האמריקנית: בריטניה הציעה למושבות ריבונות חלקית, אך הן דחו את ההצעה. בשנת 1815 הסביר ג'ון אדמס לתומס ג'פרסון, ש"המהפכה האמיתית התחוללה במוחותיהם של האנשים". היא התגבשה במשך 15 שנים ויצרה שינוי קיצוני בעקרונות, בדעות וברגשות של האמריקנים. התפשרות עליהם בדמות פשרה עם המלך כלל לא עמדה על הפרק מבחינתם. האוקראינים סבלו במשך עשור מהתקפות של פוטין על עצמאותם וכעת אינם מוכנים לוותר לו במאומה.

אוקראינה מזכירה עיקרון ישן ונשכח של מדעי המלחמה: "בלתי ניתן לחלוקה" - התפיסה לפיה יש מקום, חפץ או עקרונות שלא ניתן להתפשר אפילו על חלק מהם. האמריקנים במאה ה-18 והאוקראינים במאה ה-21 אינם מוכנים לוותר, כי הם סבורים שהמחיר יהיה גבוה מדי ויחייב פגיעה במה שבעיניהם אינו ניתן לוויתור כלשהו.

בלטמן מוצא דמיון גם למלחמה הארוכה שניהלה ארה"ב באפגניסטן. בשנים 2004-2002 ניסו אנשי טליבאן להגיע להסכם עם הנשיא דאז, חמיד קראזי, אך ארה"ב סירבה בנימוק ש"כל אנשי הטליבאן הם רעים". מובן שהיו לה סיבות אסטרטגיות לפקפק בכנותו של הטליבאן. הממשל רצה להשיג מוניטין על עוצמה באמצעות הכנעתו המוחלטת. אבל הייתה זו שטות לראות את כל הארגון כמקשה אחת וכבלתי ניתן לחלוקה.

עם זאת, סבור בלטמן, האוקראינים עדיין לא הגיעו לנקודה בה לא יוכלו להסכים לשום פשרה. אישים מציאותיים כמו הנרי קיסינג'ר קראו לאחרונה לאוקראינים להתגבר על המחסומים האידיאולוגיים ולוותר על משהו מן הריבונות תמורת שלום. ההבדל בין הריאליסטים הללו לבין האידיאולוגים הקוראים לאוקראינה להמשיך להילחם, הוא פשוט: מהו המחיר שעל אוקראינה לשלם תמורת הסדר ומהי רמת המחויבות האידיאולוגית של רוסיה לכבוש אותה.

שיהיה ברור: יש הצדקה אסטרטגית לאוקראינה להילחם ולמערב לתמוך בה. אך יש להבין שמלחמה זו גם מלמדת על אידיאולוגיות ועקרונות בזירה הגיאו-פוליטית. הללו ימשיכו למלא תפקיד במלחמות עתידיות שינהלו מדינות דמוקרטיות. אלו עקרונות ראויים לכל שבח ועל ממשלות המערב להמשיך לחיות לפיהם. אך אם גישה זו מקשה על המערב לפעול בצורה מציאותית – להמיר עקרונות תמורת שלום או להגיע להסכמים עם רודנים – יהיה קשה יותר לסיים מלחמות כמו הנוכחית, מסיים בלטמן.

תאריך:  02/12/22   |   עודכן:  03/12/22
איתמר לוין
+מספר שיא של עולים גויים לישראל
13:57 02/12/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המלחמה בין רוסיה לאוקראינה גרמה לרבים שאינם יהודים לעלות לפי סעיף הנכד שבחוק השבות  ▪  יש עוד כ-700 אלף ברוסיה זכאי חוק השבות, וככל הנראה שיעור הלא־יהודים מתוכם גדול
פליטים מאוקראינה בדרך לישראל [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]
+אוקראינה: חבילות נפץ לשגרירויות הכילו עיני בעלי חיים
13:40 02/12/22  |  עידן יוסף
‏משרד החוץ של אוקראינה: חבילות נפץ נשלחו לשגרירויות בהונגריה, בהולנד, בפולין, בקרואטיה ובאיטליה ולקונסוליות בנאפולי, בקראקוב ובברנו. לפי דובר משרד החוץ האוקראיני, "חבילות הדמים" הכילו עיניים של בעלי חיים עם דם.
+ישראל מעבירה אמבולנס ממוגן ירי לשימוש כוחות ההצלה האוקראינים
13:37 02/12/22  |  עידן יוסף
מנהל הרכש (מנה״ר) שבמשרד הביטחון יחל בשעות הקרובות (ו') בהעברת אמבולנס ממוגן ירי לשימוש כוחות ההצלה האוקראינים. מדובר באמבולנס ראשון מתוך ארבעה שצפוי משרד הביטחון להעביר לאוקראינה בחודשים הקרובים.

האמבולנס מדגם מרצדס ספרינטר מוגן על-ידי חברת פלסאן ראם הישראלית. אמבולנסים הממוגנים יצטרפו אל הסיוע שהועבר לאוקראינה מאז פרוץ הלחימה ומונה בין היתר אלפי קסדות ואפודי מגן לכוחות ההצלה האוקראינים ולארגונים אזרחיים במדינה, עשרות חליפות מגן לפינוי מוקשים ומערכות לסינון וטיהור אב"כ. את מבצע רכש האמבולנסים מובילה יחידת סגן ראש מנה"ר לרכש יבשה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עקרונות ראויים לכל שבח – אך יש להם מחיר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
2/12/22 20:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
רק שלושה מכל עשרה עולים חדשים שהגיעו ארצה עד אמצע נובמבר מרוסיה ומאוקראינה הם יהודים, כך עולה מנתוני רשות האוכלוסין והגיור, שפורסמו בעיתון ישראל היום.
02/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
כאשר ולדימיר פוטין פלש לאוקראינה ב-24.2.2022, מטרותיו היו לתפוס שטח, לשלול מאוקראינה את ריבונותה, למחוק את עצם הרעיון של זהות לאומית ולהפוך את מה שייוותר ממנה למדינה קורסת. תשעה חודשים מאוחר יותר הריבונות והזהות של אוקראינה חזקות מאי פעם, ומה שתכנן פוטין לעולל לה – מתחולל ברוסיה.
30/11/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
באוקראינה נערכים למתקפת טילי שיוט/מל"טים רוסית משמעותית, ככל הנראה בשעות הקרובות, מתקפה שסבירותה, ע"פ גורמי ממשל אוקראינים בכירים, גבוהה מאוד. הנשיא זלנסקי הזהיר אמש מפני מתקפה כזו, וקרא לאזרחי אוקראינה להיערך בהתאם. הוא אמר בין השאר: "שמענו שהטרוריסטים מכינים פיגועים חדשים. אנחנו יודעים זאת בוודאות. כל עוד יש להם טילים, הם לא יפסיקו". זלנסקי דרש מהאזרחים להיות ערניים למשמע האזעקות נגד מתקפות אוויריות, משום שלדבריו המתקפה תהיה כבדה לפחות כמו זו בשבוע שעבר. בכירים אוקראינים אחרים ציינו שישנן אינדיקציות רבות למתקפה רוסית משמעותית קרבה, כולל הצבה של מפציצים אסטרטגיים בבסיסים מסוימים והיערכות של הצי הרוסי בים השחור לשיגור טילי שיוט. ייתכן כמובן שהאוקראינים מקבלים גם מידע מודיעיני מדויק ומהימן בעניין מארה"ב וברית נאט"ו. מתקפה רוסית שכזו תתמקד ככל הנראה שוב במתקני תשתיות ואנרגיה ברחבי אוקראינה, ותנסה לפגוע שוב במתקנים שכבר תוקנו חלקית או באופן מלא, כדי להמשיך ולפגוע באספקת החשמל והמים ברחבי המדינה בזמן שהטמפרטורות ממשיכות לרדת אל מתחת לאפס. בינתיים מפרסמת אמש מוריה אסרף דיווח ב"חדשות 13" על ביקור חשאי של משלחת אוקראינית מקייב בישראל בשבוע שעבר, שכללה בכיר מאוד בצבא אוקראינה.
29/11/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
חורץ 2023/24 יהיה מבחינת האנרגיה באירופה אתגר גדול יותר מאשר החורף הקרוב - אומרת (28.11.22) מנכ"ל האיחוד האירופי לענייני אנרגיה, דיטֶה יוּל-יורגנסן, במפגש מקוון למנויי וושינגטון פוסט.
29/11/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המודיעין ההולנדי מזהיר: הולך וגובר האיום מרוסיה וסין על בטחונה של הולנד. בדו"ח שחיברו "שירות הביטחון והביון הכללי" (AIVD), "שירות הביטחון והמודיעין הצבאי" (MIVD) ו"המתאם הלאומי לביטחון ולוחמה בטרור" (NCTV), אשר התמקד באיום הנשקף להולנד ממדינות זרות, נאמר שאחת הסיבות העיקריות לאיום הגובר היא ההתפתחויות הגיאופוליטיות, כשהמלחמה באוקראינה היא אחת המרכזיות שבהן.
28/11/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
חיים רמון
חיים רמון
מהיועמ"שית באמת שאין לי שום ציפיות, כי אכיפה בררנית היא נר לרגליה, אבל מדוע מנהיגי האופוזיציה לא יוצאים בתוקף נגד גולן וקוראים להעמידו לדין על הסתה להשתמטות בשעת מלחמה?
אלון קוחלני
אלון קוחלני
על-רקע כתבי אישום ראשונים שהגישה ה-SEC בגין שימוש ב-AI, התבקשו קציני ציות לבחון את סיכוני הציות הכרוכים בכך
עידו דמבין
עידו דמבין
חברת בית הנבחרים הדמוקרטית רשידה טלאיב נאמה כשהיא עוטה כאפייה ומדברת מפודיום שמעוטר בלוגו הוועידה הכולל מפה של ישראל כמדינה אחת שצבעה ירוק    טלאיב היא מוסלמית אמריקנית בת להורים פל...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ההשתוקקות להשתטח על ציונו של הצדיק, הכמיהה לשאת תפילה בציונו של הצדיק, הערגה לקרבת הצדיק, אין מי שיוכל להבינה כמו המחוברים לקדושה, המאמינים בחיבור עם נשמת הקודש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il