|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

נכנס לישראל שלא כדין, ויקבל פיצוי

פלשתינים תושבי השטחים נכנסו לישראל שלא כדין, ונפגעו בתאונה נפסק כי הם זכאים לפיצויים מקרנית, שכן לא ביצעו פשע, אלא עוון
20/01/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
השב"חים שנכנסו שלא כדין לישראל יפוצו על-ידי קרנית [צילום אילוסטרציה: שי וקנין-דוברות מד"א]

סנקציה פלילית, סנקציה אזרחית - ומה שביניהן
ענבל בר-און
לצורך הוכחת תביעה אזרחית נדרש נטל של "מעבר למאזן ההסתברויות" * לצורך הוכחת תביעה פלילית נדרשת רמת הוכחה של "מעבר לספק סביר" * ומה אם עבירה פלילית מיוחסת לאדם בהליך אזרחי?
לרשימה המלאה

"הבחירה בחוק ההסתננות מעלה קושי ויוצרת אי נוחות לנוכח המגמה הסוציאלית של החוק, פיזור הנזק וצדק חלוקתי. ראוי כי העדפת העבירה החמורה יותר בנסיבות של סעיף 7(4) לחוק הפלת"ד תעלה בקנה אחד עם מדיניות הענישה של מדינת ישראל. מנקודת מוצא שהוראות סעיף 7(4) מצביעות על מדיניות של ענישה והרתעה הרי שיש מקום שזו תדמה מבחינת החומרה עם הליכים פליליים שננקטו בפועל על אותה מסכת עובדתית. לנוכח העובדה כי הנהג הואשם על-פי חוק הכניסה לישראל, סביר להניח כי הנוסעים לא היו מואשמים בעבירת ההסתננות". כך קבעה (יום ד', 20.1.10), שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, מיכל וולפסון, בתביעה שהגישו פלשתינים תושבי השטחים לחברת הביטוח קרנית, לפצותם בגין תאונת דרכים שאירעה להם, בעת שנכנסו שלא כדין לישראל.

לטענת קרנית, היות שהם ביצעו פשע, בעוברם על חוק ההסתננות, יש לשלול מהם את הזכאות לפיצויים וזאת לפי סעיף 7(4) לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אשר שולל פיצוי מחברות הביטוח מ"מי שהרכב שימש לו, או סייע בידו, לביצוע פשע".

המחלוקת בתיק נסבה על הגדרת מעשי התובעים - שכן אם הם ביצעו עוון בלבד, הם עדיין זכאים לפיצויים מכוח החוק. לעומת זאת, אם הם ביצעו פשע, הם נכנסים לגדרי החריג שבסעיף 7(4) לחוק הפלת"ד, ואינם זכאים לפיצוי לפי החוק. קרנית טענה כי הם עברו על חוק ההסתננות, ועל כן דינם חמש שנות מאסר, ומכאן ניתן להסיק כי הם ביצעו פשע. קרנית הייתה מודעת לכך שהנהג הואשם לפי חוק הכניסה לישראל ולא לפי חוק ההסתננות, אולם לגישתה, רמת ההוכחה האזרחית היא קלה יותר, ועל כן ניתן לייחס לנהג, לצורך החלת סעיף 7(4) לחוק הפיצויים, עבירה על חוק ההסתננות. התובעים גרסו כי הם עברו על חוק הכניסה לישראל, ועל כן הם ביצעו עבירה שהעונש עליה הוא שנת מאסר, ומכאן נובע כי הם ביצעו עוון בלבד, וזכאים הם לפיצויים מכוח חוק הפלת"ד.

השופטת מיכל וולפסון ציינה את הצורך - מקום בו מערכת עובדתית אחת נכנסת לגדרי שתי עבירות, לבחור בעבירה הקלה יותר, תוך שהיא מציינת כי נדרש יסוד נפשי מיוחד בכדי לקבוע כי התובעים ביצעו את העבירה החמורה יותר, וזה לא הוכח כי התקיים. למעשה, השופטת וולפסון הפעילה עקרונות מן הדין הפלילי - קרי החובה לפרש את הדין הפלילי בצמצום, ולבחור את הפרשנות המיטיבה ביותר עם הנאשם, על חוק אזרחי, ולא בכדי: הגם ששלילת פיצויים מנפגע תאונת דרכים אינה סנקציה פלילית, אלא אזרחית, אופייה של הסנקציה עונשי, ועל כן יש להפעיל את הסייגים לסנקציה עונשית, של פשרנות לטובת הנאשם, במקרה כזה. בכל מקרה, שלילת זכות סוציאלית גם היא עונשית מעצם טבעה, שכן היא שוללת את זכות הקיום הכלכלי ממי שהזכות נשללת ממנו.

עובדות המקרה

התובעים נסעו יחד עם הנתבע ברכב, תוך שהם נכנסים לישראל מהכפר בני נעים ליד חברון, שלא כדין. התאונה עצמה קרתה בתוך ישראל לאחר שהרכב ונוסעיו נכנסו לתוך שטח מדינת ישראל. האם ניתן להחיל את הוראות סעיף 7(4) לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 על התובעים, במקרה דנן?

טענות הצדדים

טענת קרנית

  • התובעים ביצעו פשע ועל כן אינם זכאים ליהנות מן הכיסוי של קרנית - טענת קרנית היא שהתובעים הם בגדר מסתננים ולפיכך הרכב סייע בידם לביצוע פשע. בא-כוח קרנית, עו"ד בלגה, טוען כי החוק שניתן להחיל הוא חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט), תשי"ד – 1954 שהעונש על פיו הוא 5 שנות מאסר והוא מסוג פשע. התובעים הגיעו לישראל משטח הנתון לשליטת הרשות, ועל כן הסתננו לישראל.

טענת התובעים

  • התובעים לא ביצעו פשע, אלא עוון - בא-כוח התובעים, עו"ד אלסאנע, טוען כי הוראות החוק הרלוונטיות לתובעים הן חוק הכניסה לישראל, התש"יב-1952. העבירה היא לפי סעיף 12 לחוק זה, והעונש בצדה הוא 12 חודשי מאסר, ומכאן שהעבירה היא מסוג עוון ולא פשע. בכל מקרה, גם המדינה לא ראתה לנכון להאשים את הנהג בהסתננות.

  • את הוראות סעיף 7(4) לחוק הפלת"ד יש לפרש בצמצום - החלת הוראות סעיף 7(4) לפלת"ד יש לעשות במקרים חריגים כי התוצאות הן קשות לנפגע ולמשפחתו. כאמור, המטרה היא עונשית ולכן יש לפרש את הנסיבות באופן דווקני לנוכח המטרות הסוציאליות של החוק.

קביעות בית המשפט

  • הסייג לתשלום פיצויים מקרנית - ההכרעה במחלוקת היא לפי הוראות סעיף 7(4) לפלת"ד אשר אינו קובע כי תנאי ליישומו הוא כי נהג הרכב הורשע בהליך פלילי וההרשעה היא בעבירה מסוג פשע. כל שנדרש הוא כי הרכב הפוגע שימש לנפגע או סייע בידו לביצוע פשע, ודי בקביעה "אזרחית" כי כך היה. נדרשת הסתייעות של הנפגע ברכב הפוגע לביצוע פשע בעת אירוע התאונה.

  • האם התובעים ביצעו פשע? - התובעים נכנסו לישראל שלא כדין ועל כך אין מחלוקת, והכניסה הייתה ברכב הטרנזיט בו נהג הנתבע מס' 1. נגדו הוגש כתב אישום (ת"פ 5407/05 ביהמ"ש השלום באר שבע). על-פי כתב האישום, הנסיעה של הנאשם הייתה מאזור מגוריו בבני נעים לתוך ישראל. הרכב אפוא סייע לתובעים להיכנס לישראל. התכלית של הוראות סעיף 7 לפלת"ד היא עונשית, שלא ייצא החוטא נשכר.

  • האם התובעים ביצעו פשע או עוון? - אם יימצא כי התובעים עברו על הוראות חוק ההסתננות, הרי שהם ביצעו פשע. אם יימצא כי התובעים עברו על חוק הכניסה לישראל, יימצא כי הם ביצעו עבירה מסוג עוון, אשר אינה שוללת את זכאותם הסוציאלית לפיצויים מקרנית. "הבחירה בחוק ההסתננות מעלה קושי ויוצרת אי נוחות לנוכח המגמה הסוציאלית של החוק, פיזור הנזק וצדק חלוקתי. ראוי כי העדפת העבירה החמורה יותר בנסיבות של סעיף 7(4) לחוק הפלת"ד תעלה בקנה אחד עם מדיניות הענישה של מדינת ישראל. מנקודת מוצא שהוראות סעיף 7(4) מצביעות על מדיניות של ענישה והרתעה הרי שיש מקום שזו תדמה מבחינת החומרה עם הליכים פליליים שננקטו בפועל על אותה מסכת עובדתית. לנוכח העובדה כי הנהג הואשם על-פי חוק הכניסה לישראל, סביר להניח כי הנוסעים לא היו מואשמים בעבירת ההסתננות".

  • את חוק ההסתננות יש לפרש בצמצום - גם בהיבט של פרשנות, חוק ההסתננות לצורך ההליך לפי סעיף 7(4) לחוק הפלת"ד יש מקום לפרשנות דווקנית של התנאים לקביעה מי הוא מסתנן. יש להוכיח כתנאי לקביעת מעמד של מסתנן כי הנכנס הוא מי שנכנס לישראל שלא כדין ביודעין שהוא נכנס לקטגוריות של ההגדרה. במקום שמדיניות הענישה של המדינה אינה חד-משמעית, דהיינו - אין מדיניות כי כל אחד שנכנס לישראל מתוך שטחי ארץ ישראל, שהם מחוץ לישראל, הוא מסתנן, יש מקום לספק שהנכנס אינו נכנס ביודעין שהוא מסתנן.

תוצאת ההליך

לא חלות הוראות סעיף 7(4) לפלת"ד והתובעים זכאים לפיצוי מקרנית.

פרטי ההליך

- בבית המשפט השלום בבאר שבע
- בפני השופטת מיכל וולפסון
- בשם התובעים: עו"ד מוראד אלסאנע
- בשם קרנית: עו"ד אורית גרין

א 2163/08 אלפחלה יוסף נ' קרנית (ניתן ביום 20.01.10)
תאריך:  20/01/2010   |   עודכן:  21/01/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נכנס לישראל שלא כדין, ויקבל פיצוי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי שלו
21/01/10 14:13
2
גבולות ואין חוק.
22/01/10 09:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"העותרת ידעה לנתב את הצרכנים אל השירות האירוטי -מאחר שההחלטה לאיזה ספק לנתב את השיחה היא בידי העותרת, והעובדה לפיה כל השיחות הידועות כארוטיות נותבו דרך BL מצביעה על כך שהעותרת ידעה לבדל שיחות אלה והייתה מעורבת במתן שירות אירוטי. בניגוד לעיקרון הנהוג והמקובל, לפיו שיחות תנותבנה לספק הניתוב הזול ביותר, שיחות אירוטיות נותבו על-ידי העותרת לפי התעריף היקר ביותר. לפיכך, אם לא הייתה לחברה מעורבות במתן השירות האירוטי, כלל לא היה הגיון כלכלי בניתוב שכזה". כך קבעה (יום א', 17.01.10) שופטת בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, שרה גדות, בהכרעה בעתירה מנהלית שהגישה חברת קווי-זהב כנגד הטלת עיצום (קנס) עליה מצד משרד התקשורת, בס של 5,160,000 ש"ח, בגין מעורבותה בהפעלת שיחות אירוטיות.
19/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"לאור ההבטחה השלטונית לעותר, ומאחר שהמשיבה מימנה לעותר עלות מלאה של החלפת רכבים לאורך שנים רבות, אין המשיבה רשאית היום לבוא ולפגוע בזכויות שהוקנו לעותר לאורך זמן". כך קבעה (יום א', 17.01.10) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שרה גדות, בהכרעה בעתירה שהגיש נכה מלחמת ששת הימים, בשיעור של 100%, כלפי אגף השיקום ומשרד הביטחון, לממן את מלוא עלות החלפת הרכב שלו.
18/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"אשר לטענתו הראשונה של המערער - לפיה חשיפתו לכאורה של בית המשפט לסיקור עיתונאי חד-צדדי בעניינו מחייבת את פסילתו - מצאתיה כמקוממת ובלתי ראויה. אעיר כבר בראשית הדברים, כי אף אני, כמו המותב היושב בדין, לא מצאתי מקום להידרש לתוכן הכתבות אליהן הפנה המערער בערעורו ויש אך לתמוה מדוע התעקש המערער להגישן לבית המשפט.
17/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"בהקשר זה אני סבורה, כי לא ניתן לטעון כלפי הרשויות שאפשר היה לתקן את הסכם ההסגרה על-מנת שתוסר המניעה שבחוק. טענה זו אינה יכולה להישמע מפי מי שנמלט מן הדין על-מנת שלא ניתן יהיה לאוכפו עליו. אין הוא יכול להעמיד, בהתנהגותו המכוונת, את הרשות, בפני הצורך לשנות את הדין ואת התחייבויותיה הבינלאומיות, ומשלא עשתה כן בתוך תקופת ההתיישנות, לטעון כי המעשים המיוחסים לו התיישנו...תנאי לכך שעבריין יהיה מנוע מלטעון להתיישנות, כי יתקיים קשר סיבתי בין התנהגותו לבין היווצרות המניעה החוקית לאכוף עליו את הדין". כך קבעה ( יום א', 10.01.10) שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, נאווה בן אור, בבקשת הסגרה שהגישו הרשויות בארצות הברית לישראל, בעניינו של אברהם בן יצחק מונדרוביץ, החשוד בביצוע עבירות מין כלפי קטינים בקהילה החרדית בניו-יורק.
16/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"הרשויות בשתי המדינות התמהמהו שנים רבות בהסרת המניעה להסגרה, שהייתה נעוצה בנוסחה של האמנה, אף שהיה בידיהן להסירה שנים רבות לפני שבוצע בפועל התיקון לאמנה. חלפו כ-23 שנים מאז בוצעו המעשים המיוחסים למערער ועד לתיקון האמנה ולפתיחת הליך ההסגרה.
16/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il