מצאתי סעיף טוב אחד בתוכנית הדיור של
משה כחלון: ועדה ציבורית, ובה מומחים שאינם נוגעים בדבר, תבדוק את תקני הבנייה של מכון התקנים, ותקבע מה מהם אפשר לפשט ולבטל. ההסכם בין הליכוד וכחלון מאשר את טענות התאחדות בוני הארץ וקבלנים אחרים, שהתקנים בישראל מחמירים מאוד בהשוואה למקובל בעולם, ומביאים ל"ייקור דרמטי" של הדירות.
דוגמה בולטת היא דרישת מכון התקנים, שכל הקבלנים יבנו בשיטת בנייה ירוקה, בעיקר לחסכון באנרגיה. ההתאחדות חישבה ומצאה, שהדבר מייקר כל דירה ב-61,000 שקל! דוגמה אחרת היא הדרישה לממ"ד בכל דירה, הוצאה של עשרות אלפי שקלים. למה לא להסתפק בממ"ד בכל קומה?!
פרט לסעיף זה, לא מצאתי, לצערי, סעיף חיובי נוסף בהצעותיו של כחלון. כמה מההצעות עושות לכאורה רושם חיובי, אך למעשה ערכן מועט.
חזרנו אל הפועלים הסינים
למשל, ייבוא פועלים זרים. התאחדות בוני הארץ, קבלנים ואתר News1 חוזרים ודורשים לאפשר להביא לארץ לפחות 20,000 פועלי בניין ו-4,000 מנהלי עבודה, כדי להקל על המחסור בכוח אדם ולהאיץ הבנייה. לכאורה, מסכים כחלון להבאת פועלים זרים. אבל המנגנון שהוא מציע - איננו מעשי: חברת בנייה ישראלית תחתום על הסכם עם חברת בנייה זרה, והיא שתביא לארץ את הפועלים - במספר שה
ממשלה תאשר. אם מדובר על חברות אירופיות, כבר היה לקבלנים ניסיון לא מעודד בתחום זה. אם מדובר על חברות סיניות, הן כפופות כמובן לממשלת סין, וזו מנהלת מו"מ ארוך ומייגע על הנושא, שלא הסתיים.
הפתרון האמיתי הוא אחר: על ממשלת ישראל לוותר על עקרונותיה (שאפשר לדון בהם בנפרד) להיענות לכמה דרישות סיניות, ואז יגיע לארץ שטף של פועלים ומנהלי עבודה.
לאן נעלמה תמיכת נתניהו ב"מחיר מטרה"?!
שר האוצר המיועד מציע מהפך ברשות מקרקעי ישראל. היא תמכור אך ורק קרקעות בשיטת "מחיר למשתכן", כלומר תבוטל שיטת המכרזים המקובלת (בישראל ובכל העולם), ובמקומה יימכרו מגרשים במחיר קבוע. כך חיסל כחלון את תוכנית "מחיר מטרה", שזה עתה יצאה לדרך. המעניין והמוזר הוא, שבנימין נתניהו, שהיה בעד תוכנית מחיר מטרה ותמך בה בהתלהבות, חותם עכשיו על הסכם המחסל את התוכנית!
האוצר יתנגד, הקבלנים יצביעו ברגליים
לגופו של עניין, התוכנית של כחלון לא תצא לפועל ואינה מעשית. אפשר פה ושם למכור מגרשים לפי "מחיר למשתכן". אבל בשום אופן לא את כולם או רובם. מדוע? הנה שש סיבות לפחות. תחילה, הנהלת משרד האוצר לא תאשר שיטה זו, שתביא להפסד מיליארדי שקלים לקופת המדינה. אני רוצה לראות את כחלון נלחם נגד הנהלת המשרד - ומנצח.
שנית, משום שרשות מקרקעי ישראל זקוקה לזמן רב כדי לשנות את התוכניות לגבי מאות המגרשים שהיא מתכננת לשווק. אז מה יהיה בינתיים? יפסיקו לשווק מגרשים ובכך יגבירו את המחסור?
שלישית, משום שהתוכנית מבוססת על קיצוץ חד ברווחי הקבלנים. כל עוד תוכנית זו מדברת על אחוז מסוים מסך המגרשים, ניחא. אבל אם הקבלנים והיזמים יגלו, שהם יכולים לקנות מרשות מקרקעי ישראל רק - חזור: רק - מגרשים עם רווח מקוצץ, הם יכולים להצביע ברגליים, ולא להגיש הצעות למכרזים. האם איש מאנשי כחלון לא למד את הניסיון המר של המכרזים למכירת מגרשים לבניית דירות להשכרה, שרובם נכשלו כי לא הוגשה אף הצעה?!
רביעית, משום שהתוכנית מפלה, ואולי אפילו בלתי חוקית: היא אוסרת על משקיעים לרכוש דירות במגרשים בבעלות רשות מקרקעי ישראל. לא אתפלא, אם משקיעים יגישו תביעה משפטית או בג"ץ נגד רשות מקרקעי ישראל.
שכחו משהו: התוכנית לא חלה על קק"ל
חמישית, משום שקרן קיימת לישראל תוציא מהר מאוד מרמ"י את המגרשים שלה, כפי שהיא מתכננת לעשות בעוד חודשיים. קק"ל מתכננת למכור את מגרשיה במחירי השוק, ולא בחצי-מחיר. זכותה. המגרשים שייכים לה, ולא לממשלה. כחלון או מישהו מאנשיו שכחו שיש מוסד שנקרא קרן קיימת לישראל, שאיננו כפוף לממשלה, והוא מחזיק בבעלות על מגרשים לבניית דירות בתל אביב, בירושלים ובערים מבוקשות אחרות.
שישית, משום שקוני הדירות בזול יגלו, עוד לפני חתימת החוזה, שאסור להם למכור את הדירות במשך חמש שנים, ואם ימכרו לפני תום עשר שנים, יחויבו לשלם מס שבח. מגבלה חמורה זו עשויה להרתיע רבים. בסוף יגלו הזוגות הצעירים, שאמנם יש דירות בזול (לא הרבה), אבל תנאי הרכישה חמורים וקשים.