|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ירושלים, איחוד עכשיו

יום השנה החמישים לשחרור ירושלים מן הכיבוש הירדני ולאיחודה חייב להיות יום של חשבון נפש
21/05/2017  |   רון בריימן   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
חשבון נפש [צילום: אריאל שליט/AP]

משימת הצלה
אפילו באיחור של שנים רבות חייבות ממשלת ישראל ועיריית ירושלים להתגייס ולקבל על עצמן כמשימת הצלה לאומית את השוואת רמת השירותים הניתנים לתושביה הערביים של ירושלים לרמה לה זוכים תושביה היהודיים (שאף הם אינם מקבלים רמה גבוהה במיוחד). במקביל חייבות ממשלת ישראל ועיריית ירושלים להתגייס ולקבל על עצמן כמשימת הצלה לאומית את חיזוקה של האוכלוסייה היהודית בירושלים.

כותב שורות אלה, כמו רבים מחבריו, ולמעשה הרוב בקרב המצביעים בישראל כפי שהראו תוצאות הבחירות, שולל את האיוולת הקרויה "פתרון שתי המדינות" - שאינה פתרון ואינה שלום - אלא שלב נוסף בתוכנית השלבים שסופה איננו ב"קו הירוק" אלא ב"קו הכחול", קו החוף והסוף. מי ששולל את רעיון הקמתה של מדינה ערבית נוספת, ממערב לירדן - בעבר הירדן המזרחי כבר קיימת מדינה פלשתינית - ממילא אינו שוקל את חלוקתה של ירושלים. אבל, מי שמתכוון שירושלים תישאר עיר אחת חייב לקחת על עצמו להתמודד ולטפל בצרכיהם של כל אזרחיה, יהודים וערבים.

יום השנה החמישים לשחרור ירושלים מן הכיבוש הירדני ולאיחודה חייב להיות יום של חשבון נפש. אפילו באיחור של שנים רבות חייבות ממשלת ישראל ועיריית ירושלים להתגייס ולקבל על עצמן כמשימת הצלה לאומית את השוואת רמת השירותים הניתנים לתושביה הערביים של ירושלים לרמה לה זוכים תושביה היהודיים (שאף הם אינם מקבלים רמה גבוהה במיוחד). לא ייתכן שמערכות התשתית - אספקת מים, צנרת ביוב, מצב הכבישים - לשליש מתושבי בירת ישראל במאה ה-21 תהיינה במצבן הנוכחי, ומי שמשאירן במצב זה מוביל למעשה לחלוקת העיר. אותו הדין לגבי מצבה הפיזי של מערכת החינוך. וכן, התכנים במערכת זו צריכים להיקבע על-ידי משרד החינוך ולא על-ידי האויב. אין איחוד בלי השוואת השירותים והתנאים.

קשה לעשות היום את מה שלא נעשה ב-50 השנים האחרונות, ובמיוחד כאשר גורמים אנטי-ציוניים בישראל מזמינים לחצים חיצוניים כבדים לחלק את ירושלים כשלב הכרחי בתהליך האובדני המאיים על ישראל. אבל, אין ברירה, אם חפצי חיים אנחנו. במקום להתמכר לעיסוק כפייתי ב"תהליכי שלום" הרסניים, טוב יעשה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אם יתחיל לאלתר בתוכנית של השוואת השירותים לכלל תושבי ירושלים ושל עידוד הגירה חיובית לבירת ישראל. יום כ"ח באייר תשע"ז הוא יום מתאים להחלטות מסוג זה במקום להצהרות ולסיסמאות נטולות כיסוי.

מעקב כפייתי

במקביל חייבות ממשלת ישראל ועיריית ירושלים להתגייס ולקבל על עצמן כמשימת הצלה לאומית את חיזוקה של האוכלוסייה היהודית בירושלים. קשה להלין על הנשיא האמריקני האורח - המגיע לירושלים בדיוק נמרץ ביום השנה החמישים למלחמת ששת הימים - על שהוא מהסס להעביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, כאשר ממש באותם ימים "שירות השידור הציבורי" עוזב את ירושלים ויורד למודיעין. כאשר משרדי הממשלה והשרים מחזיקים שלוחות ולשכות בתל אביב הם מחלישים את ירושלים. כאשר מחנה מטכ"ל יושב בתל אביב - כנ"ל. לעומת זאת, העתקתו של מחנה מטכ"ל לירושלים עשויה לשדר לא רק את נחישותה של מדינת ישראל להגן על בירתה, אלא גם תזרים הרבה כוח אדם צעיר ואיכותי לעיר המשוועת לעירוי דם אנושי כזה.

אגב, יש בינינו רבים העוסקים במעקב כפייתי ומגמתי אחרי ההגירה השלילית מירושלים. למען ההגינות והגילוי הנאות, מן הראוי שיציגו במקביל את נתוני ההגירה השלילית מתל אביב. ככל הנראה מדובר בשיעור דומה באחוזים מתוך אוכלוסיית שתי הערים.

בדרכה של מדינת ישראל נקרתה הזדמנות היסטורית - שלא תחזור - להשלים ולתקן את מה שלא עלה בידה לעשות במלחמת השחרור, הן בירושלים והן ביהודה ובשומרון. על כן צר לציין שממשלות ישראל לדורותיהן במידה רבה בזבזו 50 שנים.

יום ירושלים הוא יום ראוי לחשבון נפש בעניין מעשיה ומחדליה של מדינת ישראל בבירתה ב-50 השנים שחלפו מאז מלחמת ששת הימים. כל מי שחי באותם ימים היסטוריים, ובמיוחד מי ששירת אז בצה"ל, אינו יכול שלא לזכור את רוממות הרוח שאפפה את כולנו ברגע שירושלים שוחררה ואוחדה, כאשר הוחל בשיקומה בעקבות ההרס שביצע בה הכובש הירדני במשך 19 שנות הכיבוש שלו, כאשר האוניברסיטה העברית - זו שמקיימת טקסים בלי "התקווה" - שבה אל הר הצופים, כאשר מוטה גור בישר: הר-הבית בידינו!

אבל, כבר באותם ימים היסטוריים התחיל תהליך הפוך. שר הביטחון דאז, משה דיין, הורה להוריד את דגל ישראל מהר-הבית - המקום הקדוש ביותר ליהודים - ובכך אותת שישראל מוכנה לחלוק עם אויביה את השליטה בהר-הבית בפרט ובירושלים בכלל ובארץ ישראל כולה.

התהליך נמשך באיסור ובקשיים שהערימו רבנים נטולי מעוף וחסרי אחריות בדרכם של יהודים שביקשו לעלות להר-הבית. בעשותם כן כרתו אותם רבנים ברית בלתי קדושה עם הווקף המוסלמי: אלה ואלה, משיקולים שונים, עשו כמיטב יכולתם לצמצם ולמזער את הנוכחות היהודית על הר-הבית.

התהליך נמשך בפער האדיר שבין המליצות הנבובות על איחוד העיר לבין המציאות בשכונותיה הערביות של ירושלים, שלא זכו לתשתיות פיזיות ולמערכת חינוך כמו בשכונות היהודיות. בכך שידרו ממשלות ישראל לדורותיהן וראשי עיריית ירושלים לדורותיהם שירושלים איננה עיר אחת מאוחדת. בכך הם הניחו את זרעי הדרישה לחלוקתה.

התהליך נמשך בשאיפתם של האוסלואידים להקים מדינה לאויב בלב ארץ ישראל ובנכונותם לחלק אופקית את ירושלים כדי שמחציתה תשמש בירה לאויב. אליהם הצטרף ראש הממשלה בעבר, אהוד ברק, שהציע לחלק את ירושלים אנכית, כך שהערבים יזכו בהר-הבית ואילו היהודים יסתפקו במעבה האדמה .....

התהליך נמשך בדבריהם של דמגוגים ארוכי לשון המטיפים לוויתור על שכונות ערביות צפופות ש"מי צריך אותן", בשעה שידוע להם שהמחלוקת אינה על אותן שכונות אלא על העיר העתיקה והר-הבית. וכאשר יהודים מתנדבים לוותר על לב ארצם, על בירתם, על המקום הקדוש להם ביותר, אין פלא שאומות העולם תובעות להסגיר לכובש הערבי את מה שיהודים רבים מוכנים שיילקח מהם.

יום כ"ח באייר תשע"ז אשר חל השבוע הוא יום מתאים לשינוי המגמה. אין משמעות ליום ירושלים ללא פעילות של ממש לאיחודה ולשיקומה של בירת ישראל.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  21/05/2017   |   עודכן:  21/05/2017
רון בריימן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ירושלים, איחוד עכשיו
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלישע האס
21/05/17 13:12
2
וינטר הניה
21/05/17 16:18
3
א-דפנה
21/05/17 17:06
 
סב
22/05/17 08:50
4
אחד העם
22/05/17 13:46
 
אחד העם
22/05/17 13:59
5
שרגא
22/05/17 16:38
6
אילן ילין
5/06/17 23:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
באופן כללי, ל"ג בעומר לא עושה לי טוב. זה השתנה אצלי במשך השנים. כשהייתי ילד, זה היה חתיכת עניין להשתתף בחגיגות. בשכונה בה גדלתי, לא שכונת פאר ולא שכונה של עוני, הייתה מתקיימת מדי שנה תחרות לא רשמית מי מקים את המדורה הכי גדולה בעיר. בניינים שלמים קולפו מקורות העץ שהיו עליהם, וכבר בבוקר אותו היום של ל"ג בעומר, לפעמים זה התחיל אפילו בשבת עצמה, עמלו הפירומנים על בניה מסודרת של ערימות העצים לגובה של קומה אחת, שתיים ואפילו שלוש. עם צאת הכוכבים, הודלקה המדורה שלהבותיה הגיעו עד מעבר לאטמוספירה, תרומה להגברת הזיהום הסביבתי. מדי שנה, הייתי עומד נפעם מול הלהבות העולות עד הרקיע. לילד קטן, האש עושה תחושה מוזרה.
15/05/2017  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
בין המנהגים שחלקים מבני עמנו נוהגים כבוד כלפיהם, ומקיימים אותם בולט מנהג החלאקה. מדובר במנהג עדתי ואף בעל גוון דתי בולט. בספר "פרי עץ חיים" של האר"י הקדוש, נאמר שרצוי לקיים את מנהג החלאקה ליד קבר הרשב"י במירון. ובאתר "כיפה" ניתן למצוא מידע מן המקורות ההלכתיים בנוגע למנהג:
15/05/2017  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
במיזם ייחודי, "יחד ירושלים", יציינו עשרות אלפי בני נוער בפעילות מיוחדת בבתי הספר ובצעדה משותפת ברחבי העיר בשיתוף עם הרשות המקומית והעומד בראשה את חגיגות החמישים לשחרור ירושלים.
15/05/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
י"ח באייר. יום שזוכרים בו תשועות ואסונות, ניצחונות ותבוסות, הארות והחשכות, אבל והילולות. באים בו באש ובאים בו במים, מעלים בו על נס ניסים ולא נרתעים מראות בו יום התנגשויות כואבות עם המציאות. יש מסורות כי יומו הראשון של המבול על הארץ היה בי"ח באייר. אחרות שהמים חדלו ב"ח באייר. החתם סופר, רבי משה סופר שרייבר (1762-1839) בהערותיו ל'יורה דעה רל'ג אומר על-פי אחד המדרשים "שמיום שכלה החררה ( עוגה הנאפת מצד אחד על גחלים - מצה) שהוציאו ממצרים הלכו ג' ימים בלא לחם ואחר כך ירד המן, אם כן היה הורדת המן ביום ל"ג בעומר וראויה לעשות לזה זכר טוב". מסורת שנשכחה מזכירה כי י"ח באייר צוין כיום "תענית יהושוע", מפני שבאותו יום חל יום התבוסה הראשון שלו עם כניסתו לארץ בידי אַנְשֵׁי הָעָי אחרי שישראל חטאו בחרם ביריחו "וַיִּקְרַע יְהוֹשֻׁעַ שִׂמְלֹתָיו וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו אַרְצָה ... הוּא וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עָפָר עַל רֹאשָׁם. וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֲהָהּ אֲדֹנָי... לָמָה הֵעֲבַרְתָּ הַעֲבִיר אֶת הָעָם הַזֶּה אֶת ... וְלוּ הוֹאַלְנוּ וַנֵּשֶׁב בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן" (יהושוע ז',ו'-ז'). אין יודע אם צמו לציין התבוסה או אם צמו לציין כי באותו יום נתייאש יהושוע מן הכניסה לארץ עד שאמר " וְלוּ הוֹאַלְנוּ וַנֵּשֶׁב בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן". אומה צמה על ייאוש מנהיגיה ואם כי התאושש - רגעי חולשתו אינם נשכחים חרף גדולתו . יש אומרים כי "תענית יהושוע" בי"ח באייר הנציח את האבל על יום מותו באותו תאריך. גם פיוט לא אחר להזכיר לבאי בתי הכנסיות עד למאה החמש עשרה את "תענית יהושוע" "וְכָל הָיָה חָת מִשְּׂפַת שָנִי/בִּהְיוֹת בִּן נוּן מַנְהִיג שְאוֹנִי/וַיַּחְמוֹס יָמָיו וּבוֹ אִישוֹנִי/בִּשְמוֹנָה עָשָׂר בַּשֵּנִי."
14/05/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בוויכוח שבין משרד התחבורה למשרד החינוך על הנסיעות בל"ג בעומר, צריך להודות, כי שני הצדדים טועים.
12/05/2017  |  איתי חיים  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il