131 בני אדם נהרגו בשנת 2013 בתאונות דרכים בערים, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המשמעות היא ש-42% מתוך כלל ההרוגים בתאונות דרכים (309) נהרגו בתאונות דרכים בדרכים עירוניות. מדובר בעליה של כ-11% במספר ההרוגים, ביחס ל-119 ההרוגים שנרשמו בערים, בתקופה המקבילה בשנת 2012.
בסוף שנת 2013, סימנה משטרת ישראל 168 רחובות אדומים ומסוכנים, בכ-40 ערים ברחבי המדינה, אשר מהווים מוקדי תאונות דרכים. באותם הרחובות נרשמו לפחות שלוש תאונות חמורות בשנת 2013, או 12 תאונות בסך-הכל באותה השנה, או 60 תאונות דרכים בין השנים 2010-2013. בנוסף נבדקו סוג העבירות שבגינן התרחשו תאונות הדרכים ברחובות אלו כמו: אי-ציות לרמזור אדום, אי-מתן זכות קדימה להולכי רגל, אי-ציות לתמרורים, סטייה מנתיב, אי-שמירת מרחק, פניה שלא כחוק ועוד.
אחת הסיבות האפשריות לעלייה במספר התאונות בתחומי הערים היא הקיצוץ בתקציב המלחמה בתאונות הדרכים בשנים האחרונות: במקום 550 מיליון שקלים כפי שנקבע בתוכנית הלאומית, יש ירידה מתמשכת בתקציב ובשנת 2014 התקציב עומד על כמחצית מהסכום.
במסגרת הקיצוצים חסרות עשרות ניידות לשוטרי התנועה והמתנדבים, כמו גם פגיעה בפרויקט הסטודנטים שיסייעו למשטרה באכיפת עבירות תנועה שעדיין לא יצא לפועל.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא רק הנהג אשם בתאונות הדרכים וממשלת ישראל לא יכולה להטיל את כל האחריות רק על הנהגים. על המדינה להשקיע משאבים בכדי לאפשר למשטרה להגביר את האכיפה בערים וכמו-כן להשקיע בשיפור התשתיות בהן. הגברת האכיפה באותם רחובות "אדומים", והגברת הנראות המשטרתית, עשויה לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה".
40 רחובות
הרחובות האדומים בישראל – הרצל ברחובות, קיבוץ גלויות בתל אביב ודרך חברון בירושלים.
על-פי הנתונים, תל אביב היא העיר בה מספר תאונות הדרכים הוא הגבוה ביותר בארץ עם 476 תאונות חמורות בין השנים 2010-2013 ו- 4,084 תאונות בסך הכול. המשטרה הגדירה בתל אביב 40 רחובות אדומים.
- הרחוב המסוכן ביותר בתל אביב הוא רחוב קיבוץ גלויות, בו התרחשו 225 תאונות דרכים, 21 מהן חמורות. הסיבה המרכזית - אי-ציות לרמזור.
- מיד אחריו נמצא רחוב דרך בגין העמוס, בו התרחשו 211 תאונות 36 מוגדרות חמורות. הסיבה המרכזית - היא אי-ציות לרמזור.
- ברחוב אבן גבירול, התרחשו 183 תאונות דרכים, 26 מהן חמורות. הסיבה המרכזית - אי-מתן זכות קדימה להולכי רגל ואי ציות לרמזור.
בירושלים, נרשמו 18 "רחובות אדומים" כאשר 1,387 תאונות דרכים ברחובות האדומים בעיר, 202 מתוכן מוגדרות חמורות, בין השנים 2010-2013.
- בדרך חברון המסוכנת ביותר אירעו 198 תאונות בסך הכול, 26 מהן חמורות והסיבה המרכזית להן היא אי-ציות לרמזור.
- בשדרות גולדה מאיר התרחשו 151 תאונות דרכים בסך הכול 30 מהן חמורות – הסיבה המרכזית – אי-ציות לרמזור.
בחיפה, נרשמו תשעה "רחובות אדומים", כאשר בסך הכול התרחשו 308 תאונות דרכים ברחובות האדומים בחיפה, 60 מתוכן מוגדרות חמורות, בין השנים 2010-2013.
- בשדרות ההסתדרות נרשמו 171 תאונות דרכים בסך הכול -11 תאונות חמורות. הסיבה המרכזית לתאונות היא אי-ציות לרמזור.
- בשדרות ההגנה אירעו 93 תאונות דרכים בסך הכול כאשר 18 מהן היו חמורות. הסיבה המרכזית – אי-שמירת רווח.
בסך הכול, בין השנים 2013-2010 בכל הרחובות האדומים בישראל, התרחשו 13,090 תאונות דרכים, מתוכן 1,393 תאונות דרכים חמורות.