ימים ספורים לאחר פרסום עצומה בנושא אי-מתן שירות
תחבורה ציבורית בשבת, מבקשת חברת הכנסת
תמר זנדברג (מרצ) להחיל דין שווה בשבת על שרי וסגניהם. ההצעה מוגשת 24 שנים אחרי שהצעה קודמת בנושא נותקה מהצעת החוק המקורית שקשרה בין כל סוגי הרכב השייכים למדינה בטענה שמדובר בנושא שונה.
הצעת החוק של זנדברג מבקשת לקבוע כי שר או סגן שר לא יעשה שימוש ברכב ממשלתי, ביום המנוחה השבועי ובחג, כל עוד לא יופעלו שירותי תחבורה ציבורית בימים אלה. ניסוח זה עמום, שכן כבר היום מופעל שירות תחבורה ציבורית בהיקף מצומצם וגם היקף שירות התחבורה הציבורית שמציעה ח"כ זנדברג מצומצם בהרבה יחסית ליתר ימי החול.
עוד מוצע בהצעת החוק כי שר המשפטים יהיה רשאי, באישור ועדת החוקה, לקבוע מקרים חריגים בהם יינתן היתר מיוחד. ההצעה מתייחסת רק לשרים ולסגניהם, אך נמנעת מהתייחסות לבעלי תפקידים בכירים אחרים המקבלים רכב צמוד מן המדינה מכוח אותם כללים.
פי 16 רכבים צמודים
לעומת 1991, השנה בה נחקק החוק המגביל תחבורה ציבורית בשבת, שבה עמד מספר כלי הרכב הצמודים על 127 בלבד, כיום עומד מספרם על כ-2,000 - כמעט פי 16.
במינהל הרכב הממשלתי אמרו ל-News1 כי שיטת המיסוי הקיימת, זקיפת הטבה, נובעת מהשימוש ברכב הצמוד גם לצרכים פרטיים. לפיכך, מאחר שהנהנה מהרכב משלם על כך מס, אין הנחיות כלשהן באשר לשימוש פרטי ברכב שמעבר לשעות וימי העבודה.
בדוח שנתי (61ב) שפרסם ב-2011
מבקר המדינה, נכתב כי "על-פי דוחות מדגמיים שהופקו לבקשת משרד המבקר ממערכת המידע של המינהל לעניין 'נסיעות במשרד ברכב איגום בשישי-שבת', מתברר כי יש פעילות ענפה בכלי הרכב הללו בסופי-השבוע, וזאת בשעה שפעילות משרדי הממשלה מושבתת ברובה; זאת ללא מעקב ובירור של מינהל הרכב ורכזי התחבורה בדבר אופיין של נסיעות אלו וללא ניתוח אמיתי של הצורך בהן. מעקב ופיקוח מעין אלו, ראוי שיבוצעו בין השאר באמצעות הצלבה עם נתוני מערכות מידע אחרות. חוסר הבקרה על השימוש ברכבי האיגום עלול להביא בין היתר לשימוש פרטי באותם כלי רכב על-ידי עובדים שאינם זכאים לכך, ולהתחמקות מתשלום המס בגין זקיפת שווי רכב צמוד".
המבקר דרש שמינהל הרכב יבצע פעולות של בקרה ופיקוח בהתאם לתוכנית עבודה שנתית וקבע כי ההרתעה שביקורת מעין זו תעורר בקרב המשרדים עשויה לדרבן אותם לפעול בצורה זהירה, חסכונית ואחראית יותר.
ממשרד האוצר נמסר כי ככל שמבקר המדינה התייחס לנושא השימוש ברכב ממשלתי לצרכים פרטיים, ניתן מענה לרכבי איגום בלבד [כלי רכב שאינם מוצמדים לעובד כלשהו ומשמשים את נהגי המשרד למשימות כלליות, ע.י.] באמצעות מכרז להתקנת מערכות ניטור השימושים ברכב.
"המכרז הוקפא בשלב זה על-רקע סכסוך עבודה שהוכרז על-ידי הסתדרות עובדי המדינה וכן עקב המתנה לקבלת הנחיות ממשרד המשפטים להתקנה ולהפעלת מערכות מסוג זה לאור היבטי צנעת הפרט שבהפעלת מערכות מסוג זה. בהיעדר נתונים לא ניתן ללמוד על השימושים השונים", לשון התגובה.
הצעת החוק של זנדברג טרם קיבלה את נשיאות הכנסת, ובמתכונתה הנוכחית היא אינה צפויה לקבל תמיכה מוועדת השרים לענייני חקיקה, והסיכון שגם ראש האופוזיציה ייפגע מן ההצעה פוגע בסיכוייה להתקבל - מה שמבטיח את היותה הצהרתית בלבד.