|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חשיבה מחודשת על תחבורה בשבת

היכרות עם התחרות בתחום התחבורה הציבורית תמנע מהממשלה להכתיב לישראלים מי יכול לנסוע בשבת ולאן הפתרון יכול להימצא בתחבורה פרטית תחרותית או לכל הפחות בתחבורה שיתופית
15/02/2015  |     |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
אובר. יכולה לתת פתרון טוב

אכיפה ממשלתית של החוקים האוסרים על אוטובוסים ציבוריים הפעלה בשבת מקשה על הישראלים חסרי המזל להסתמך על תחבורה ציבורית. חיילים, סטודנטים, קשישים ומשקי בית בעשירונים הנמוכים הם אלה הסובלים מהחלטה זו. בעלות על רכב בין משקי הבית האמידים מגיעה ל-90% בהשוואה לרק 20% בקרב העניים ביותר. בלימת תחבורה ציבורית בשבת מפחיתה הזדמנות שווה ומונעת מהשכבות החלשות באוכלוסייה את הגישה לתעסוקה, לשטחים פתוחים ולפעילויות פנאי.

שימוש בתחבורה הציבורית בישראל לא היה מעולם קל או יעיל. ישראל נשארת מאחורי כמעט כל המדינות המפותחות בנסיעות ובתשתיות ציבוריות. כפי שצוין בדוח המדינה OECD 2011 בישראל, "תשתית התחבורה נאבקה כדי לעמוד בקצב הגידול המהיר של האוכלוסייה, והשילוב בין תחבורה ציבורית ופרטית (מכוניות) הפך בלתי מאוזן, והוסיף לבעיות של צפיפות באזורים עירוניים".

היכרות עם תחרות בתחום התחבורה הציבורית תמנע מהממשלה להכתיב לישראלים מי יכול לנסוע בשבת ולאן. התחרות גם תחזק את השוויון בין הקבוצות החברתיות-הכלכליות השונות בחברה שלנו.

מדוע הוגן למנוע שירות מאזרח אשר מסתמך על אוטבוסים מהנסיעה בשבת, כאשר כל מי שמחזיק רכב פרטי (או ממשלתי) יכול לנסוע לכל מקום שהוא רואה לנכון?

הדרך לפתרון משבר חברתי זה, היא פשוט להפוך את התחבורה הציבורית לסחורה פרטית. אילו התחבורה הציבורית הייתה מאורגנת על-ידי חברות פרטיות אשר שואפות למקסימום רווח, השוק ולא הממשלה תכתיב אם אוטובוסים, רכבות או מוניות יפעלו בשבת.

מבחינה חברתית, ההפרטה של נסיעות ציבוריות תאפשר לכל ישראלי, ללא קשר לאמונתו הדתית, "לקנות" את סוג התחבורה שהוא מעדיף, אשר גם תתאים לצרכים האישיים שלו. מבחינה כלכלית, תחרות תהווה תועלת לכל החברה הישראלית בכך שיהיה שירות טוב יותר ללקוחות, מיסים נמוכים, מחירים נמוכים, והכנסה פנויה גבוהה יותר.

ועדת טרכטנברג המליצה בשנת 2010 על הכנסת תחרות מלאה בשוק התחבורה על-ידי קידום הפרטת קווי אוטובוס ולאשר ליותר מוניות-שירות לפעול.

רוב המחקרים האמפיריים על הפרטה של תחבורת הקרקע מוצאים באופן עקבי כי המגזר הפרטי מוריד עלויות, מגביר את היעילות ומשפר את השירותים לנוסעים בהשוואה למגזר הציבורי.

היום, החברות דן ואגד עדיין פועלות בסביבה מעין מונופוליסטית, כאשר הן מוגנות בכבדות מכל תחרות רצינית. הדבר נכון גם עבור חברת רכבת ישראל - שהיא מונופול. מוניות-שירות ומוניות פרטיות גם הם תחת רגולציה מוגברת ומוגנות מכניסתם של מתחרים חדשים לשוק.

אם הפרטה והכנסת תחרות לשוק נראת לפוליטיקאים שלנו כמשימה נועזת ובלתי מציאותית, דרכים אחרות, פשוטות ומוכנות לשימוש קיימות. אחת הדרכים היא לתת לחברות "שיתוף נסיעה" כמו Uber או Lyft או Sidecar להיכנס לשוק הישראלי. חברות אלו משתמשות ביישום בטלפון החכם, אשר כל אדם יכול לשלוח לנהג את היעד אליו הוא רוצה להגיע. כל מי שמחזיק ברישיון נהיגה ועבר בהצלחה בדיקת רקע פלילי וביטחוני רשאי להתחיל להציע שירות נסיעות ברכבו הפרטי.

שר התחבורה ובטיחות הדרכים, ישראל כ"ץ, הביע התנגדות נחרצת לכניסתן של חברות "שיתוף הנסיעה" וכפי שאמר (יוני 2014): הן (חברות "שיתוף הנסיעה") לא יורשו לפעול כאן תחת מערכת כללים וחוקים אחרים מאלה שחלים על נהגי מוניות וכל אחד אחר". הצהרה זו באמת מונעת את כניסתן לשוק, בכך שרק מי שיש לו רשיון מוניות רשאי לגבות תשלום מנוסעים. אפילו נתינת נסיעה לחבר בתמורה לשיתוף העלות של הדלק אסורה בישראל.

החמצה זו היא בושה למדינת ישראל. לתת לנהגים לשמש כמוניות ולפעול בחופשיות בשיטת "אדם לאדם" מציעה יתרונות רבים. עלות התחבורה תפחת, כל בעל מכונית יוכל להיות נהג מונית באופן חלקי, והדבר יעזור להרבה משקי בית בישראל להגדיל את ההכנסה הפנויה שלהם. בנוסף, גם יפחתו זיהום האוויר וגודש התנועה, בכך שכמות כלי הרכב המסיעים אדם בודד על הכביש תקטן. אחרון חביב, דבר זה יאפשר לאנשים לנוע בשבת במחירים סבירים כאשר תחבורה ציבורית לא פעילה.

הכותבת היא מנהלת מכון ירושלים לחקר שווקים.
תאריך:  15/02/2015   |   עודכן:  15/02/2015
קורין סאור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשיבה מחודשת על תחבורה בשבת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון, ייפתח (יום א', 15.2.15) קו הרכבת מתל אביב לנתיבות. משך הנסיעה בין היעדים יהיה 72 דקות (ברכבת מאספת) ו-65 דקות (ברכבת מהירה), לעומת כ-100 באוטובוס.
14/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
גם היום (ו', 13.2.15) מושבתות רכבות המשא. הנהלת רכבת ישראל וועד העובדים מאשימים אלה את אלה באחריות לשביתה. עד עתה לא השמיע שר התחבורה ישראל כ"ץ קול בעניין, למרות שההשבתה גורמת נזקים למשק.
13/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בכיר במשרד התחבורה קודם לאחרונה בתפקידו, למרות שננזף בעבר על פריצה לטלפון סלולרי של ממלא-מקום המנכ"ל הקודם אלכס לנגר ושל עובדת נוספת במסגרת פרשה קודמת. כך דווח בגלי צה"ל.
12/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
הנהלת רכבת ישראל מאשימה את ועד עובדי הרכבת בפיצוץ המשא-ומתן בדרישה לתשלום כמעט מלא על ימי העיצומים והשביתה. לדברי ההנהלה, הפיצוץ אירע בתום יום דיונים מרתוני חיובי שהתקיים לפני יומיים, במטרה להגיע להבנות.
11/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת חריגים אישרה היום (ג') את העברת התקציב הדרוש לנתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) לטובת מכרזי התשתית של הרכבת הקלה בגוש-דן, כך נודע ל"גלובס". בכך הוסר איום מרכזי לעיכוב הפרויקט.
10/02/2015  |  הדי כהן  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il