הוועדה לפניות ציבור דנה (יום ב', 29.2.16) בפניות רבות של תושבי בית שמש, שהצביעו על שורת ליקויים במערכת התחבורה הציבורית בעיר. הדיון התקיים בהשתתפות ראש עיריית בית שמש
משה אבוטבול וחברי מועצת העיר ישעיה אהרנרייך, שלמה גרינברג ומרדכי דירנפלד. בדיון השתתפו נציגי חברות התחבורה ועשרות תושבים שהביאו את זעקת הנוסעים, ילדים נשים וגברים. הם ביטאו את סבלם של הנוסעים המצטופפים באוטובוסים וממתינים בתחנות בגשם ובחום הקיץ.
הבעיות המרכזיות שהעלו הפונים הן מחסור בהסעות תלמידים לבתי הספר, מחסור בקווים עירוניים ישירים, מחסור בקווי ערב ולילה לירושלים, ו"התעללות" בנוסעים הנשארים בתחנות עקב דילוגי נסיעות ואוטובוסים מלאים.
יו"ר הוועדה, ח"כ
ישראל אייכלר, תיאר את סבל הנוסעים: ״ציבור צרכני התחבורה הציבורית הוא ציבור שבוי בידי מונופולים, לקוחות ללא אפשרויות בחירה. בדרך כלל מי שנוסע בתחבורה ציבורית אין ברשותו רכב פרטי. המדינה מעודדת שימוש בתחבורה הציבורית, אך לא נותנת מענה הולם לצרכי התגבור בזמנים עמוסים בעיקר ומשאירה נוסעים בתחנה חסרי אונים".
לדבריו, המכרזים שמוצאים לחברות התחבורה על-ידי
משרד התחבורה הם ארוכי טווח ולא מתאימים למציאות שמשתנה בישובים עצמם כמו גידול אוכלוסייה, אירועים מיוחדים ומצבים משתנים, בעיקר בישובים שבהם תנופת הבנייה משמעותית ביותר.
"אני רוצה להגיע למצב שלא יישארו אנשים בתחנה, ושיהיה עם מי לדבר,, דרש אייכלר. "יש להעמיד פקחים שכונתיים מטעם משרד התחבורה בתחנות העמוסות ושתהיה להם סמכות לאשר תגבורים במקום בשעת אמת. לא ייתכן שרק בקווים החרדיים, אין מספיק אוטובוסים ויש תירוצים רבים לעומסים גדולים. אנו נקיים סדרה של דיונים עד שהצפיפות והשירות בהרצליה ובבית שמש יהיו שווים יחסית למספר הנוסעים".
ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, אמר: "בסך-הכל הכללי המצב של בית שמש הוא טוב. הוא לא מצוין אבל טוב ממה שהיה. מדובר בעשרות קווים חדשים לבית שמש מכל חלקי הארץ. אי-אפשר לומר שאין בעיות. אנחנו עושים כמה שיותר להנגיש את העיר. העובדה שאין לנו מספיק גנים ובתי ספר ברמת בית שמש ג', גורם לכולם להגיע לרמת בית שמש א' דבר שיוצר עומס. אנחנו בונים עוד גנים אבל עד אז אנחנו מצטרפים לבקשת התושבים לתגבר את הקווים. אחרי הכל לא עולים לשם עדר של כבשים לאוטובוס. צריך שזה יהיה מכובד, מה גם שהם משלמים על זה".
מנהל מרחב ירושלים בארגון נוסעי התחבורה הציבורית "תחבורה בדרך שלנו", עידו עפרוני, אמר כי הגישה מבית שמש, שבה עולים חדשים רבים, לנתב"ג קשה. לדבריו, הרכבת אינה נותנת מענה משום שהיא מאריכה את הדרך ומצריכה החלפה בתל אביב, ודרוש קו ישיר.
מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, טען כי העיר בית שמש מאופיינת בשימוש רב בתחבורה הציבורית. "האינטרס של המדינה לשמר את זה. העיר שודרגה בשנים האחרונות מבחינת התחבורה הציבורית, במקביל היא גם גדלה במספר התושבים ומבחינה גאוגרפית. יש מאפיין של ערים חרדיות של נדידה וחלק מזה הוא ביקוש לנסיעות בין-עירוניות בהיקפים גדולים יותר".
עוד אמר: "בית שמש היא כבר עיר ראשה גדולה וההתנהלות תצטרך לעבור לעיר שיש בה מרכז תחבורתי. נצטרך לחשוב איך אנחנו בונים מסוף מרכזי שמרכז את התחבורה. אנחנו נשב עם העירייה ונבנה את זה בצורה נכונה.
לדברי גנון, כמות הנסיעות במדינה בימי שישי ומוצאי שבת היא פי ארבעה מיום רגיל. יש קושי לנייד אוטובוסים בין-עירוניים. לעתיד נדאג להצטיידות באוטובוסים נוספים. אנחנו נארגן כנס יחד עם העירייה ונוסעי התחבורה למספר שעות. ננסה למצוא פתרונות לבעיות הנקודתיות".
יו"ר הוועדה אייכלר סיכם את הדיון ואמר: "הוועדה דורשת שבכל תחנה עמוסה יהיה נציג שיעמוד בקשר עם משרד התחבורה. בכל מקום שיש יותר אנשים ממה שהאוטובוסים יכולים להכיל, צריך שיהיה אדם שמטפל בזה ומזרים אוטובוס נוסף בזמן אמת.
"הוועדה תייחד ישיבה נפרדת לנושא הסעות ילדים בדרכם לתלמודי התורה ובתי הספר. אפליית הילדים כאוכלוסייה נפרדת שמשרד החינוך צריך לממן אותו, זה כמו לבקש שמשרד הרווחה יממן את נסיעות קשישים ומשרד הקליטה יממן את נסיעות העולים.
"בנוסף, אנו דורשים לקיים פיקוח על היחס של הנהגים לנוסעים ולשפר את היחס של הנהג לנוסע ויחס הנוסע אל הנהג", דבריו.