|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דוח המבקר על מערכת הביטחון

משרות בחו"ל: מנכ"ל משהב"ט מחליט לבדו <br>

ליקויים חמורים באיוש משרות במשרד; ייתכן שיש לבטל מינויים פגומים בכירים עברו מצה"ל למשרד הביטחון בניגוד לנוהלי המשרד גבר שהגיע שני במכרז הועדפה על האישה שבמקום הראשון
28/03/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 66ב (2016)   |   תגובות
הראל. "פגיעה באמון הציבור" [צילום: מן הטלוויזיה]

הנציבות לא מפקחת
בעקבות הביקורת הקודמת של מבקר המדינה, ונוכח העובדה שמשרד הביטחון אינו מחובר למערכת הממוחשבת המאפשרת פיקוח של נציבות שירות המדינה על מכרזים במשרדי ממשלה, שיבצה נציבות שירות המדינה בשנת 2012 עובדת לעריכת בקרה על מכרזים שבאחריות משרד הביטחון. פעילותה הופסקה בפברואר 2014, ומאז לא נערכה בקרה על-ידי בקרים מטעם נציבות שירות המדינה על מכרזים במשרד הביטחון.

אין בקרה על הרכש
פרק אחר בדוח עוסק בהזדמנות הרכש של משרד הביטחון ומגלה, כי ב-90% מההזמנות שנבדקו, מינהל ההרכשה והייצור לא ביצעה בקרה ייעודית ויזומה על הספק, דבר שיכול להביא לשימוש בטובין שנרכשו שלא לצורכי ההזמנה לה יועדו. מבין 13 מסגרות ארגוניות האחראיות על רכש, עשר מערכות אינן נוהגות לבצע בסיום ההזמנה בדיקת מלאי מסכמת אצל הספק בנוגע לניצול טובין, כפי שנדרש בחוק. הדבר מביא לכך שאין בידי מינהל ההרכשה והייצור מידע על-אודות עודפי טובין שלא נוצלו, ומהווים למעשה רכוש של משרד הביטחון.
▪ אריאל י. לוין

"מקפידים על התקשי"ר"
משרד הביטחון מסר בתגובה, שהוא מקפיד על כללי התקשי"ר, וכי כל המועמדים המוזכרים בדוח הם "בעלי ניסיון מקצועי ופיקודי מוכח, רחב ומגוון, ואושרו על-ידי נציבות שירות המדינה. משרד הביטחון פועל על-פי כל הכללים המוגדרים בתקשי"ר, תחת הקפדה על עמידת המועמדים בתנאי המכרז. אם נציבות שירות המדינה תשנה את סדרי מכרזי כוח האדם, משרד הביטחון יפעל בהתאם. החל משנת 2015 נציבות שירות המדינה מקיימת בקרה שוטפת אחר כל פעילות המינויים והמכרזים במשרד הביטחון".

בהתנהלותו של משרד הביטחון בתחום איוש משרות בכירות התגלו ליקויים חמורים, המחייבים את הידוק הפיקוח של נציבות שירות המדינה ונקיטת אמצעים מתאימים, עד כדי ביטול מינויים לקויים. זוהי מסקנתו (יום ב', 28.3.16) של מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על מערכת הביטחון.

בשנת 2004 יזמו נציבות שירות המדינה ומשרד הביטחון עבודת מטה שמטרתה לבחון את רשימת המשרות שהופטרו בעבר מחובת קיום מכרז פומבי. במועד סיום הביקורת, ספטמבר 2015, עבודה זו טרם הסתיימה והפטור הרחב עדיין תקף. בשל כך, משרד הביטחון ממשיך לאייש משרות רבות ללא הליך חלופי מעוגן בכתב. דוגמה בולטת לאיוש משרה ללא הליך חלופי מעוגן בכתב היא ההליך לאיוש משרת ראש האגף לייצוא ביטחוני בשנת 2014, שבו מנכ"ל המשרד, דן הראל, קיבל לבדו את ההחלטה מי ימונה לתפקיד - מישל בן-ברוך. הליך זה התנהל ללא השקיפות הדרושה, ועל כן לא ניתן היה לקיים עליו בקרה.

משרות במשלחות משרד הביטחון בחו"ל פטורות מחובת מכרז פומבי; ההליך לבחירה ולאישור של עובדי משרד הביטחון לשירות ארוך בחו"ל נעשה על-פי הוראת המשרד. בהוראה ישנם סעיפים שאינם עולים בקנה אחד עם נורמות ציבוריות של שקיפות ואוביקטיביות: הן מאוישות בידי אדם אחד (מנכ"ל המשרד) לאחר שמוגשת לו חוות דעת של ועדה ממליצה, ובאיוש משרות בכירות (ראשי משלחות) - אף בלעדיה.


בכירים מונו בניגוד לנהלים


על משרתי קבע המועמדים לקליטה במשרד הביטחון לעמוד בפני ועדת בוחנים בהרכב של מכרז פומבי. בחינה של הליך העברתם של 21 משרתי קבע - כמחצית מאלה שנקלטו למשרד הביטחון לפי נוהל זה בשנים 2014-2012 - העלתה, שאף לא אחד מהמועמדים עמד בפני ועדה כזו. בבחינת הליכי איוש של שלוש משרות בכירות (ראש משלחת משרד הביטחון באירופה, סמנכ"ל וראש אגף הנדסה ובינוי וסגן בכיר לראש גית"ם [גוף ייעודי לתכנון משולב] וראש היחידה לתכנון משולב) נמצאו ליקויים מהותיים בהתנהלות משרד הביטחון, אשר פעל בניגוד להוראות התקשי"ר ולעקרונות של אוביקטיביות, שוויוניות ושקיפות.

בנוגע לסגן ראש גית"ם נאמר בדוח, כי התנהלותו של המשנה למנכ"ל המשרד, רוני מורנו, מעלה ספק האם הייתה כוונה לנהל מכרז של ממש, או שמא המכרז רק היה כסות לבחירה שנקבעה מראש. שפירא מסכם לגבי משרות אלו: התנהלות המשרד מעלה "חשש לפגיעה באמון הציבור בכלל ובאמון עובדי משרד הביטחון בפרט".

נמצאו מספר מכרזים שבהם נתנו חברי ועדות הבוחנים ציונים במרכיבים אוביקטיביים של השכלה וניסיון באופן שלא תאם כלל את נתוני המועמד בפועל. כמו-כן נמצאו מכרזים שבהם היו פערים גדולים בין ציונים שנתנו חברי ועדה שונים בוועדת הבוחנים במרכיבים אלה לאותו מועמד, בלי שהנימוקים לכך פורטו בפרוטוקול כנדרש.


שוב: חשש לאפליית נשים


באחד המכרזים עולה חשש של ממש לאפליה מגדרית, כאשר לא נבחרה המועמדת שדורגה במקום הראשון. ועדת הבוחנים בחרה את המועמד שדורג שני, על-אף שכל חברי ועדת הבוחנים העניקו למועמדת שדורגה ראשונה ציונים גבוהים יותר או שווים לאלה של המועמד שדורג שני, בלי שהדבר נומק כראוי בפרוטוקול. יתרה מכך: ועדת הבוחנים גם לא הפעילה העדפה מתקנת. היא אומנם ציינה, כי למועמד יתרון במסגרת ניסיונו התעסוקתי, אך ניסיון זה כלל לא הוגדר בדרישות הסף למשרה. ההערה בדבר היתרון של המועמד עלתה רק בשלב הסופי של המכרז, והיא אף לא קיבלה ביטוי בציונים שנתנו חברי הוועדה למועמדים ברכיב זה. המבקר מעיר, כי גם בביקורת הקודמת עלה חשש לאפליית נשים.

בסיכום הדוח, מציין משרד מבקר המדינה לטובה את הצעדים שנקט משרד הביטחון בעקבות הביקורת הקודמת. עם זאת, הוא מדגיש, גם במסגרת ביקורת זו נמצאו ליקויים, חלקם חמורים, בהתנהלות גורמים במשרד הביטחון ובנציבות שירות המדינה, הן במסגרת איוש משרות בדרך של מכרז והן במסגרת ההליכים החלופיים. הליקויים הללו משקפים אי-הקפדה על עקרונות יסוד של אוביקטיביות, שוויוניות ושקיפות באיוש המשרות ובמקרים מסוימים גם אי-הקפדה על הוראות התקשי"ר.

שפירא אומר: "מבקר המדינה רואה בחומרה את הליקויים המהותיים שצוינו בביקורת זו בנוגע להליכים לאיוש המשרות הבכירות במשרד הביטחון. לדעת מבקר המדינה, ליקויים מהותיים אלה מחייבים נקיטת צעדים על-ידי נציב שירות המדינה להידוק הפיקוח והבקרה על הליכי איוש משרות במשרד הביטחון.

"יש לראות בביקורת זו התראה ותמרור לעתיד, ועל משרד הביטחון ועל נציבות שירות המדינה ליתן דעתם לליקויים אלה ולהשלכותיהם, ולפעול ביתר שאת לתיקונם. הישנותם של מקרים דומים בעתיד תוביל להמלצה מפורשת של מבקר המדינה על נקיטת צעדים משמעותיים ואופרטיביים, עד כדי ביטול המינויים שבהם יתגלו ליקויים".
הליכים לאיוש משרות במשרד הביטחון / דוח מבקר המדינה
משרד הביטחון מאייש משרות ללא מכרזים ובניגוד לנהליו-שלו
היבטים בבקרה של משרד הביטחון על רכש טובין מסוימים / דוח מבקר המדינה
ליקויים בבקרה של משרד הביטחון על רכש טובין

תאריך:  28/03/2016   |   עודכן:  28/03/2016
איתמר לוין
+ליקויים בנושאי ליבה בביה"ס למודיעין
16:16 28/03/16  |  אריאל י. לוין   |   לרשימה המלאה
מפקד בה"ד 15 הוא גם ראש מחלקת הדרכה במיפקדת קצין מודיעין ראשי - ולמעשה מפקח על עצמו  ▪  אין תורת מודיעין בסיסית
(ללא עבודת מטה)
+רפאל מפרה שיטתית את חוק המכרזים
16:13 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
החברה מתקשרת שוב ושוב עם אותם מומחים חיצוניים, בלא לקיים מכרז ותוך פגיעה בעקרונות התחרותיות והשוויוניות  ▪  המנכ"ל ידידיה יערי התקשר בצורה כזו עם חברה שהייתה מועדפת עליו
(400 מומחים חיצוניים [צילום: רפאל])
+לעקור את הבנייה הבלתי-חוקית ביו"ש
15:54 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נהרסו רק רבע מהמבנים הבלתי-חוקיים, הן הישראלים והן הפלשתינים  ▪  סימון לא נכון של אדמות המדינה פוגע בקניין הפרטי  ▪  אין יחידה לאכיפה פלילית של עבירות בנייה
(אין אכיפה [צילום: AP])
+ליקויים חוזרים על עצמם למרות התחקירים
15:50 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאפיינים דומים למקרי חטיפות החיילים מאז שנת 2000  ▪  ממצאי תחקירים נמסרים לתקשורת למרות שהחוק מחייב להטיל עליהם חיסיון
(שליט. כמו בעבר [צילום: AP])
+בניגוד לפקודות: חיילים אוספים תרומות ברשת
15:48 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא דורש למצות את הדין עם ה"שנוררים"  ▪  כספי תרומות משמשים לרכישת ציוד מבצעי  ▪  מתחזה לתורם סייר ללא הפרעה ביחידות מסווגות
(האיחוד התעכב [צילום: יורם הירשפלד])
+חיילים מקבצים מתורמים גם ציוד לחימה
15:47 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא: מינויים מבוצעים בלא מכרזים  ▪  ליקויים חוזרים בצה"ל למרות התחקירים - כולל בנושא חטיפת חיילים  ▪  משרד הביטחון מאייש משרות בכירות בניגוד לנהליו-שלו
("תמונת מצב עגומה" [צילום אילוסטרציה: קורינה קרן, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משרות בחו"ל: מנכ"ל משהב"ט מחליט לבדו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גימי-יהודי מיהודה
28/03/16 16:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
התופעה של בינוי בלתי חוקי ביהודה ושומרון, הן בקרב המגזר הישראלי והן בקרב המגזר הפלשתיני, והבעיות בתחום הפיקוח והאכיפה בנושא זה קיימות זה שנים רבות, והגיעה העת לטפל בהן ביסודיות ובנחישות כדי לעקרן מן השורש ולהבטיח את שלטון החוק באזור ואת הסדר הציבורי ושלום הציבור. על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה יעלון, לוודא את תיקון הליקויים העולים בדוח.
28/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
"חרף החשיבות שצה"ל מייחס לתהליך הפקת הלקחים וליישומם, ולמרות הפעילות הרבה שהוא נוקט בנושא, ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים בעריכת התחקירים בצה"ל, המשמשים בסיס להפקת לקחים, וכן על כך שקיימת תופעה נרחבת וחמורה של אירועים החוזרים על עצמם בתחומי פעילות מרכזיים שנבדקו, למרות לקחים שהופקו בעבר מאירועים דומים. יוצא אפוא, שעדיין קיימת תמונת מצב מדאיגה בנוגע למצב עריכת התחקירים בצה"ל ובנוגע ליישומם של הלקחים".
28/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בצה"ל קיימת תופעה נרחבת של חיילים המגייסים תרומות באמצעות האינטרנט, תוך הפרה מוחלטת של הפקודות האוסרות זאת. כך מגלה (יום ב', 28.3.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על מערכת הביטחון.
28/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
"ממצאי הביקורת מציגים תמונת מצב עגומה ביותר, ולפיה קצינים וחיילים מקיימים מגע ישיר עם תורמים, ומעורבים בגיוס ובקבלה של תרומות בכסף ובפריטים שונים, ובהם אף ציוד לחימה; כל זאת בניגוד לפקודות ולהוראות וללא פיקוח ובקרה של צה"ל". כך אומר (יום ב', 28.3.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על מערכת הביטחון.
28/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
המועצה המקומית זכרון יעקב עתרה לבג"ץ נגד מבקר המדינה, יוסף שפירא, ונגד שלושה עובדים במועצה שקיבלו מן המבקר צווי הגנה בשל היותם חושפי שחיתויות. אותם צווי הגנה כללו הוראה של המבקר למועצה המקומית לשלם לחושפי השחיתות שכר של שנה עד שלוש שנים אם לא ימשיכו לעבוד במועצה.
15/03/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il