|
טרמינל 1 שירת את כל התעופה הבינלאומית - אך אין בו מקום לטיסות המנהלים
|
|
|
|
|
טרמינל 3. השקעה של מיליארד דולר - בלי מקום לטיסות הפרטיות
|
|
|
|
|
|
כמיליארד דולר הושקעו בבניית טרמינל הנוסעים החדש בשדה התעופה בן-גוריון, בפרויקט המכונה "נתב"ג 2000" שבו הוקם טרמינל מספר 3. בעת פתיחתו פעלו בשדה התעופה הראשי של ישראל שלושה מסופי נוסעים - החדש, הטרמינל הישן, וטרמינל מספר 2 - שבו בוצעו טיסות הפנים לאילת.
לאחר פתיחת הטרמינל החדש, החליטה הנהלת רשות שדות התעופה להרוס את טרמינל מספר 2, אף שהוא נבנה רק זמן קצת יחסית לפני כן וכלל תשתיות חדשות. ואכן הוא נהרס. עתה אנו מתבשרים על הקמת טרמינל נוסף, חדש ומודרני בנתב"ג - טרמינל מיוחד למטוסי המנהלים הנוחתים בשדה, ובמילים אחרות - מסוף פרטי לעשירי ישראל ומעט המנהלים הבכירים המגיעים ארצה במטוסי מנהלים של חברות בינלאומיות.
נימוקים כבדי משקל
רשות שדות התעופה, הנהנית ממעמד הרשות העשירה ביותר בישראל, תודות להכנסות מאגרות, היטלים ומיסים המוטלים על חברות התעופה והנוסעים בכל שדות התעופה בארץ, פרסמה השבוע מכרז למתן רישיון לניהול והפעלת טרמינל לטיסות הפרטיות.
הרשות, המנוהלת על-ידי יו"ר הדירקטוריון, עובדיה עלי, שהדיח את המנכ"ל גבי אופיר על-רקע חילוקי דיעות אישיים, והמנכ"ל החדש, קובי מור, שניהל כמה וכמה שדות תעופה והיה אחראי לפרויקט "נתב"ג 2000", עד שנאלץ לפרוש מהרשות זמן קצר לפני הפתיחה החגיגית עקב סכסוך עם אופיר עצמו - מוסרת נימוקים כבדי משקל להחלטה להשקיע 10 מיליון דולר מכספי ציבור הטסים בישראל בטרמינל למיעוט זניח מהחולפים בשדה.
"מספר טיסות המנהלים והטיסות הפרטיות הסתכם בשנת 2007 ב-5,120 טיסות", טוענת הרשות, "גידול של 28% לעומת השנה הקודמת. בדומה למקובל במרבית שדות התעופה המתקדמים בעולם, יאפשר הטרמינל לטיסות פרטיות רמת שירות גבוהה לנוסעים בטיסות". הרשות גורסת, כי "בשנים האחרונות הולך וגובר הביקוש לטיסות מנהלים וטיסות פרטיות. מספר הנוסעים בטיסות הפרטיות הסתכם בשנת 2007 ב-17,680 נוסעים, גידול של 32% לעומת השנה הקודמת".
שפע מקום בטרמינל הוותיק
ונשאלת שאלת השאלות. מדוע לא ישולבו טיסות המנהלים ונוסעיהן בטרמינל מספר 1 - שפועל בשדה עבור טיסות הפנים והטיסות של החברות המוזלות והשכר? ראוי להזכיר כי הטרמינל הזה קלט והוציא את כל כולה של התעופה הבינלאומית בנתב"ג - עד לפתיחת טרמינל מספר 3. מקום - אם כך - לא חסר בו.
השאלה מתחדדת במיוחד כשמעיינים בתוכניות הבנייה של הטרמינל העתידי, שנכנה אותו טרמינל 4 לצורך העניין; הטרמינל לטיסות פרטיות יבנה בסמוך לטרמינל 1, על שטח של כ-1,000 מ"ר. הרשות תצא למכרז הנדסי להקמת הטרמינל, וההפעלה והניהול יבוצעו על-ידי זכיין מסחרי תמורת תשלום דמי הרשאה לרש"ת. תקופת ההרשאה תהיה לתקופה של 6 שנים, והיא תתחיל לאחר שיושלמו הקמת וציוד הטרמינל בטכנולוגיות המתאימות. הרשות תהיה זכאית לדבריה להאריך את תקופת ההרשאה.
הנהלת הרשות ממשיכה לקדם את נימוקיה להשקעת עשרות מיליוני השקלים בטרמינל שיוקם בצמוד לטרמינל הישן ובסמוך לטרמינל הראשי. "בין לקוחות מטוסי המנהלים ניתן למצוא כיום חברות גדולות - כאשר הנוסעים בטיסות פרטיות מבקשים את מירב הגמישות בטיסותיהם על פני הגלובוס, ואינם מעוניינים להיות תלויים בלוחות הזמנים של חברות התעופה היוצאות מטרמינל 3".
מנכ"ל חדש - טרמינל חדש?
מנכ"ל חדש צריך כנראה להיות חתום על טרמינל חדש - ובהכרזת הבכורה שלו בתפקיד מנכ"ל הרשות, אומר מור כי "הקמת הטרמינל נועדה לתת מענה לגידול בפעילות התעופתית בתחום הטיסות הפרטיות. השירות לנוסעי הטיסות הפרטיות יהיה על בסיס מסחרי, והנוסע הטס בטיסת מנהלים או במטוסו הפרטי יוכל לבחור האם להשתמש בשירותים של הטרמינל הייעודי או להשתמש, כמו יתר הנוסעים בטיסות מסחריות בינלאומיות, בטרמינל 3".
מור טוען גם, כי "ההכנסות מדמי הזיכיון בגין הטרמינל הייעודי יגדילו, בטווח הבינוני והארוך, את הכנסות הרשות - ויאפשרו המשך ההשקעות בתחום הבטיחות, וכן מימון השירותים הניתנים לכלל ציבור הנוסעים בנתב"ג".
אכן נימוקים כבדי משקל: ההכנסות מהטרמינל לטיסות המנהלים הפרטיות יתרמו ישירות לבטיחות הטיסה בישראל. נוכל רק לנחש למי יועבר הזיכיון להפעלת הטרמינל לנוסעים הפרטיים: רוב הסיכויים כי תהיה זאת, ישירות או באמצעות חברות קשורות, אחת "ממשפחות השפע" - שהן גם המשתמשות בשירותי הטרמינל העתידי.
טרמינל 2 - "נהרס"
מרשות שדות התעופה נמסר ל-Nfc בתגובה, כי "טרמינל מספר 1 ישמש את טיסות הפנים והטיסות של החברות המוזלות, ולכן לא יוכל לשמש את טיסות המנהלים. טרמינל מספר 2 (ששימש כזכור את טיסות הפנים - ד.מ.) - נהרס".