|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

להחזיר את דרעי להנהגת שס

אלה שיערערו על שובו של דרעי לפוליטיקה, יש להם סימוכין. אך מאז שחרורו עברו חמש שנים, וזאת גם תקופת צינון וגם עונש למי שנועד לתהילה והילה לא רק בקרב מקורביו אלא בקרב אישי ציבור שונים שהעריכו את תבונתו ואת כישוריו
15/03/2008  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
דרעי. חזרה מן הכפור

השר ישי-צייד ברווזים עיתונאיים.

באתר "חדשות מחלקה ראשונה"- Nfc - התפרסמה לא מכבר ידיעה שאריה דרעי חושב על ריצה לראשות העיר ירושלים. גם אם הידיעה היא בחזקת בלון ניסוי, יש בה לדעתי בשורה, והיא שאריה דרעי החליט לצאת מ"מנזר השתקנים" של הפוליטיקה. בין אם הוא שילם את כל המחיר על מעשיו ומחדליו ובין אם הוא שילם רק רובו, מבחינה ציבורית, הוא מילא אחר גזר הדין שגזר עליו בית המשפט בלא שתיפסל שובו לזירה הציבורית מדינית. אם שס חפצה חיים, שובו של אריה דרעי להנהיג אותה היא הדרך. גם הזירה הציבורית תצא נשכרת.

המנהיג הנוכחי של שס, אלי ישי, הוא אדם סימפטי מאוד ואפשר גם שר סביר, אך מנהיג מפלגה - הוא לא, שלא לדבר על מדינאי. הוא אדם שמרטיב את האצבע ובודק מדי בוקר את כיוון הרוח מימין. נוסף על כך הוא מדביק לעצמו מדליות כמו שחידוש הבנייה בירושלים ובחגורה מסביב הוא הישג של שס. וזאת לאחר שמקהלה רבת עוצמה, של השותפים הראשיים בקואליציה, קדימה ועבודה, קובעת כי בכל הקשור בירושלים ובחגורה סביב לה מדובר ב"קונצנזוס".

שר החקלאות שלום שמחון, אמר ב"מבט" כי "העבודה" בולמת את "מתקפת שס". מעניין מאוד. השותפה הראשית בממשלה, במקום ליזום כיצד יוצאים מהמלכו, בולמת. בולמת מה? נשָאים ורוח. השר אלי ישי מוציא כמעט מדי יום שפנים מן השרוול. כמו תוכניתו על בניית 800 דירות באבו דיס, כמספר הנרצחים במרכז הרב כפול עשר. אלה להטוטים שאיש, דומני, כבר לא שם לב אליהם, למעט התקשורת אשר רודפת אחרי מצעדי האיוולת, כמו ילדים אחרי תהלוכה. 800 בתים לא ייבנו באבו דיס, אז מה יצא לשר אלי ישי? כותרות וראיונות בתקשורת. מה יוצא לתקשורת - זאת כבר שאלה אחרת.

הצהרותיו של השר ישי גובלות לעתים בדברי עוועים. כמו למשל הצעתו לגרש ערבים פלשתינים, או ישראלים, אם הם פועלים נגד המדינה. אילו היה לו אומץ לב, או אילו היטיב לקרוא את הכתובת על הקיר- במקום לקרוא לגרוש משפחת אבו-דהים, משפחתו של המחבל עלא, היה צריך לקרוא להוציא את עצמנו מג'בל מוכאבר. כל עוד לא ניתן ספר כריתות לרבע מיליון ערביי ירושלים, ירושלים תיהפך בפועל לעיר בינלאומית עם זכויות לכל הדתות. שלא לדבר על סיכוני ביטחון פוטנציאליים, כמו מגבל מוכאבר. או כפי שהתבטא השר חיים רמון, שאמר כי "צריך לשים את ג'בל מוכאבר מאחורי גדר ההפרדה".

ביזוי הדת

וכאן אני משבץ קטע שהוא לכאורה, לא מן העניין. שכן אני גוזר על עצמי התבטאות בבחינת "המשכיל בעת ההיא- לא - ידום". מצד אחד, איך אפשר לעבור לסדר היום כאשר שמונה צעירים, שכל חייהם היו לפניהם, נרצחו, והשאירו אחריהם יגון ומשפחות שבורות. מצד שני, אי אלה תגובות מתלהמות, הן מצד תלמידים והן מצד מחנכים רבניים, אסור היה להם להיעשות ולהישמע.

כבר נכתבו מאמרים ומכתבים למערכות העיתונים על מעשים והתבטאויות אלה. אני רק אוסיף שהיות המוסד הזה לא רק מוסד מחנך אלא מוסד מחנך דתי, האיפוק מחייב אותו שבעתיים. הרי על חטאים אלה אנו מכים עצמנו ב"סדר הווידוי" לערב יום הכיפורים. על חטא שחטאנו לפניך בלשון הרע. על חטא שחטאנו לפניך בשנאת חינם. בלזות שפתים, ובעזות מצח. אמת, שיש יום כיפורים, אבל החושב (זאת אני זוכר מגרסה דינקותא) "אחטא ואשוב, אחטא ואשוב(כלומר אחטא ואחזור בתשובה) אין מספיקים בידו לעשות תשובה", כלומר תשובתו לא מתקבלת ( ע"פ הרב ישראל רזין - אחד מגדולי ההוגים ההלכתיים) מכאן שהנורמות המוסריות חלות שבעתיים על אנשי תורה. ולא- אז זאת זילות הדת.

ואם כבר, לדעתי, עם כל הכאב, מן הראוי שמנהיגים ידירו רגליהם מביקורי תנחומים מן הסוג הזה. יש להשאיר מחווה זאת לנשיא המדינה לאירוע ולעיתוי שהוא רואה לנכון. ביקורי פוליטיקאים, מן הממשלה או מן האופוזיציה, יש בהם מגרעה כפולה. ראשית, הם נתפסים כפופוליסטיים, ובמידה רבה של צדק. שנית, הם מפלים, זאת הן בעצם הביקור, מדוע כאן ולא שם, או במעמד העסקן, יותר בכיר או פחות בכיר. משום כך רצוי יותר למסור הצהרה או לפרסם הודעה מאשר לערוך ביקור, אשר לעתים הוא מבזה לא רק את המבקר, כמו ביקור שרת החינוך בישיבת מרכז הרב, אלא גם את המוסד עצמו. להזדהות ניתן בדרכים שונות. השכול הוא רק של המשפחה. אני מוקיר משפחות שמוותרות על סיקור חזותי בהלוויות של יקיריהם.כאמור זהו קטע שלא יכולתי לפסוח עליו ולו בקצרה והקשר עם אלי ישי הוא קשר עקיף.

אשר לאלי ישי, אם הוא נבון, וזאת הערכה סבירה, הוא יודע שחרב דמוקלס שהוא מניף, היא חלודה והלהב פגום. שני דברים הם כמעט אקסיומטיים. אם שס תפרוש, קרוב לוודאי שתהיינה בחירות. שס תלך לבחירות כאשר ממשלת מעבר בראשותו של אולמרט תוכל לפגוע בנקודה הרכה של מפלגה זאת- הכיס. האקסיומה השנייה היא שרבים מתומכי שס יצביעו בעד הליכוד. שני פגעים אלה מכתיבים למנהיג הרוחני של שס, הרב עובדיה יוסף, את העמדה להישאר בממשלה. הרב עובדיה, עם כל ה"מרגליות" שלעתים קרובות מופקות בפיו, הוא חכם תרתי משמע, ויודע היטב מה טוב לשס שהיא יציר כפיו בעזרת דרעי.

משום כך, כאשר יגיע שעתו של הרב עובדיה להתייצב לפני בוראו, החלל שיתהווה יפגע לא רק בשס אלא במרקם הציבורי כולו. האיש שיכול לחלץ הן את המפלגה הזאת, ובמידה רבה גם את הממשלה הזאת, הוא אריה דרעי, שגזר על עצמו מעין גלות. הוא כבר שילם את המחיר על מחדליו. הוא איש מיוחד במינו ומדינת ישראל, שאינה משופעת במנהיגים חכמים וכריזמטיים, לא יכולה להרשות לעצמה לוותר עליו, בייחוד בנסיבות הקיימות.

האיש שבידו המפתח לפתוח את השער לאריה דרעי הוא בראש וראשונה הרב עובדיה. למרות השבר ביניהם בעבר קשה להניח שדרעי, בסופו של דבר, יסרב. הגם שלפי הדיווחים, היחסים בין השניים הם טובים למדי, חרף השבר, המשפט והמאסר. כל עוד הרב עובדיה מתפקד, רק הוא יכול להחזיר את אריה דרעי לצמרת המפלגה, וגם אם תהיה התנגדות, מטעמי פוליטיקה פנימית, היא תהיה מתונה.

ענישה אינה בהכרח אות קין

אשר לציבור הרחב, אין כל ספק ששובו של אריה דרעי יעורר ביקורת, לאו דווקא מכלל הקהל הרחב, אלא מצד משפטנים, אגודות ועמותות למען טוהר מידות וכיו"ב. תזכורת בקיצור: במהלך המשבר הקואליציוני שכונה "התרגיל המסריח", החלו להתפרסם ידיעות על מעורבותו של דרעי בפלילים. פרסומים אלו הביאו לכך שביום 1 ביוני 1990 הוגשו נגד דרעי תלונות במשטרה.לאחר חקירה אינטנסיבית התגבשו החשדות לכלל שני תיקים פליליים, המכונים "התיק הציבורי" ו"התיק האישי".

בעניין "התיק האישי" נחשד דרעי כי קיבל שוחד בסך 150,000 דולר, שבו השתמש לקניית דירות בירושלים. בעניין "התיק הציבורי" נחשד דרעי כי העביר כספים ממשרד הפנים לגופים חרדיים שהקימה שס, תוך ניגוד עניינים, הפרת נהלים, ועקיפת שיקול דעתן של הרשויות המקומיות. החשדות התבססו במידה רבה על ממצאי מבקרת המדינה, מרים בן פורת, שבדקה את פעילויות דרעי במשרדו.

ב-20 ביוני 1993 הוגש נגד דרעי כתב האישום ב"תיק האישי", כאשר הוחלט כי "התיק הציבורי" ימתין עד לקבלת ההכרעה בתיק האישי. גם לאחר הגשת כתב האישום שימש דרעי בתפקיד שר הפנים, עד שבג"צ, שדן בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, קבע כי דרעי אינו יכול להמשיך ולכהן כשר כאשר הוגש נגדו כתב אישום פלילי. בעקבות קביעה זו התפטר דרעי מתפקיד שר הפנים, ויתר על חסינותו, וזו הוסרה בהליך מזורז. גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, וניהול משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים, המשיך דרעי להנהיג את תנועת שס.

בבחירות בשנת 1996 זכתה שס בהישג וקיבלה עשרה מנדטים. דרעי הואשם בתיק האישי ובספטמבר 2000 החל בריצוי עונשו בכלא "מעשיהו". לאחר שיחרורו מהכלא נוהל באופן מהיר "התיק הציבורי" בבית משפט השלום בירושלים. ב-24 בספטמבר 2003 זוכה דרעי מארבעה מתוך חמשת האישומים שהוגשו נגדו, והורשע בעבירה אחת בלבד, של הפרת אמונים, בכך שהעביר 400,000 ש"ח לעמותה בשם "קול יהודה" שבראשה עמד אחיו, יהודה דרעי. בגין עבירה זו לא נדון דרעי למאסר נוסף בפועל. לדבריו "אבן נגולה מעל לבו".

מכאן שאלה שיערערו על שובו של דרעי לפוליטיקה, יש להם סימוכין. אך מאז שחרורו עברו חמש שנים, וזאת גם תקופת צינון וגם עונש למי שנועד לתהילה והילה לא רק בקרב מקורביו אלא בקרב אישי ציבור שונים שהעריכו את תבונתו ואת כישוריו. מנגד, התפוררותה של שס כמפלגה תסב נזק לא רק לציבור שתמך בה אלא לרקמה הפוליטית הישראלית כולה.

בניגוד למפלגות החרדיות האשכנזיות, אגודת ישראל ודגל התורה, שס היא מפלגה לא רק של חרדים אלא של מסורתיים. אילו התנהלה כמפלגה אחראית, והייתה מניפה את הדגל החברתי, את דגל עם ישראל במקום דגל ארץ ישראל, יכלה למשוך גם חילוניים. במצב הקיים ותחת ההנהגה הקיימת זה לא יקרה. אם דרעי יוחזר להנהגה אפשר ויחול מהפך גם בקרב ציבור זה.

אין דין ללא צדק, אין צדק ללא רחמים, אין רחמים ללא מחילה. דרעי רשאי לקבלה ואנו רשאים לקבל חזרה את דרעי, כאחד המנהיגים המוכשרים והמבטיחים, אשר עשוי גם לתרום במעורבות במדיניות של פיוס עם הפלשתינים, בתמיכת מורו ורבו, הרב עובדיה יוסף.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  15/03/2008   |   עודכן:  15/03/2008
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להחזיר את דרעי להנהגת שס
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צדק חברתי
15/03/08 13:43
2
profil
15/03/08 20:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השנה אפילו מודעה אחת לא פורסמה לקראת האזכרה. לא המשפחה, לא הממשלה - ואפילו לא מרכז מורשת מנחם בגין, לא הודיעו על היום והשעה. המועד עבר מפה לאוזן, בעיקר בקרב נאמני זכרו, חברי "המשפחה הלוחמת", אלה שתמיד מגלים התעניינות ויוזמה, וביום שלישי הם עלו להר הזיתים אל חלקת הקבר במורד הסלעי הצופה לעבר העיר העתיקה וירושלים השלמה.
15/03/2008  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
מי שחשב להרוס בית כדרך ענישה מרתיעה בפני מחבלים מתאבדים עשוי להיות שר שיכון מעולה ומופקד על פרויקט "פינוי - בינוי", אך לא מופקד על המלחמה בטרור וביטחון הציבור.
15/03/2008  |  איתי חיים  |   מאמרים
"פעם אמרתי לשופט בהרכב שאני רואה בעייתיות בראיות בתיק. אפילו לא דיברתי על זיכוי, והוא אמר לי, 'אתה יודע מה יעשו לנו פה אם נזכה?"
15/03/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
שלי טימן, המכהן כשופט בבית המשפט המחוזי בתל אביב, פורש עתה ברעש גדול לאחר 27 שנות שיפוט, מהן 13 בבית המשפט המחוזי. טימן הינו, ללא ספק, אחד השופטים הבכירים והבולטים בערכאה זו. לכן ניכרת חשיבות מיוחדת לדברים שאמר בראיון שהעניק לעיתונאי תומר זרחין (הארץ, 14.03.08).
15/03/2008  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בשם הקדושים הנרצחים, הרשו לנו, אדוני הממלכה, לבקש סליחה ומחילה על כך שמשכנו אלינו - בטעות מצערת - מעט חמלה והזדהות; גילויים נדירים ביחס לאספסוף שכמותנו.
14/03/2008  |  רפי פרידמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il